Nu.nlquote:UTRECHT - FNV Bondgenoten en CNV Dienstenbond hebben de Hema voor de rechter gedaagd. Zij eisen dat het winkelbedrijf het cao-akkoord dat het heeft gesloten met de vakbond Vereniging Hoger Personeel intrekt. De Hema wilde tot nu toe niet ingaan op een verzoek daartoe van de bonden.
De Hema wil in de cao afspreken dat toekomstige werknemers een stuk minder betaald krijgen. De twee bonden wilden daar niet aan. Maar de VHP was wel bereid die cao af te sluiten.
"Een loon van maximaal 1330 euro vinden wij schandalig laag", aldus M. Jansen van FNV Bondgenoten. Nieuwe werknemers zouden 8 tot 21 procent minder gaan verdienen dan het huidige personeel. Bovendien verdwijnt de toeslag voor werken op zaterdag en op koopavonden.
FNV en CNV vinden het cao-akkoord tussen VHP en de Hema "niet rechtmatig". VHP vertegenwoordigt alleen het hoger personeel en niet het winkelpersoneel. "Dat kan niet eens lid worden van de VHP", aldus de twee bonden.
Het kort geding dient 20 december in Amsterdam.
Bij jou riekt een hoop naar discriminazie....quote:Op vrijdag 9 december 2005 10:59 schreef Meki het volgende:
[..]
Nu.nl
Schandalig dat Hema dat doet. Hema denkt dat hun personeel slaven zijn.![]()
Wat moet een medewerker van Hema nou met een loon van 1300 euro bruto nog zelfs
de toeslag wordt ook afgeschaft . Is Hema gek geworden ik hoop dat de bonden Hema een lesje gaan leren.
en als nieuwe personeel verdien je nog 20 % minder ook nog. dat riekt naar discriminatie
Lijkt me sterk want toen hadden we ook al euro's.quote:Op vrijdag 9 december 2005 11:56 schreef Maerycke het volgende:
1330 euro bruto is nog altijd een salaris van (jawel!) bijna 3000 oude guldens. Dat was nog geen 2 jaar geleden een heel riant salaris voor een winkelmeisje.
Dat is hun keus he die ze tijdens de onderhandelingen gemaakt hebben. Kennelijk schatten zij de situatie wel gunstig in, maar ik denk inderdaad niet dat ze gelijk hebben, er zijn momenteel best veel andere on/laaggeschoolde banen te krijgen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 11:59 schreef Jojogirl het volgende:Tja, van de Hema uit kan ik het begrijpen alleen denk ik niet dat het personeels overschot op de arbeidsmarkt zo groot is dat ze hier nog makkelijk nieuwe mensen mee gaan vinden.
Ik vind het eerder kinderachtig, zij zijn niet uit de onderhandelingen met Hema gekomen, een andere vakbond is dat wel en nu gaan ze die dwarszitten.quote:En dat de vakbonden protesteren vind ik ook niet meer dan logisch want het verschil met de huidige werknemers is wel erg groot.
Vanaf nu ga ik nooit meer naar Hemaquote:Op vrijdag 9 december 2005 11:56 schreef Maerycke het volgende:
1330 euro bruto is nog altijd een salaris van (jawel!) bijna 3000 oude guldens. Dat was nog geen 2 jaar geleden een heel riant salaris voor een winkelmeisje.
Wel principieel van je.quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:05 schreef Meki het volgende:
Vanaf nu ga ik nooit meer naar Hema
30% belasting eraf, zit je op 931 euroquote:Op vrijdag 9 december 2005 11:56 schreef Maerycke het volgende:
Ik zal de eerste zijn die zal toegeven dat het absoluut geen vetpot is, maar zeggen dat 1330 euro een hongersalaris is, is ook weer een beetje overdreven. Het is een baan waarbij je niet of nauwelijks opgeleid hoeft te zijn met werkzaamheden die nou niet een buitengewoon hoog niveau hebben. Dit wordt in deze kapitalistische maatschappij (quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:12 schreef Flurry het volgende:
[..]
30% belasting eraf, zit je op 931 euro
huur ongeveer 400 euro, gaat ongeveer 135 huursubsidie af, blijft 365 over
931-365 = 566 euro...
gas, water, licht, zorgverzekering, etc eraf... zal iets van 70-80 euro in de week overhouden voor eten, kleding, afschrijvingen etc... da's best te doen voor een kassameid ofzo, maar als dat het maximale is dat je daar kan verdienen, ook in banen met meer verantwoordelijkheid, dat schiet niet echt op.
Zorgen = uitbetalen en ze krijgen gewoon loon. Ik zie het probleem niet ?quote:Op vrijdag 9 december 2005 10:59 schreef Meki het volgende:
Wat moet een medewerker van Hema nou met een loon van 1300 euro bruto nog zelfs
de toeslag wordt ook afgeschaft . Is Hema gek geworden ik hoop dat de bonden Hema een lesje gaan leren.
maar tegenwoordig als je alleenstaand bent is het net genoeg voor normaal levensonderhoud, dat wou ik even zeggen... er is best veel inflatie geweest de afgelopen jaren.quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:15 schreef Maerycke het volgende:
[..]
En nogmaals 3000 gulden was ' vroegah' een hoop geld.
Je hoeft geen loonslaaf te zijn, je kunt ook je eigen onderneming beginnen. Misschien ga je het markprincipe dan beter begrijpen. Succes!quote:Op vrijdag 9 december 2005 10:59 schreef Meki het volgende:
Salaris is idd geen vetpot maar goed, de baan vraag ook niet echt kwaliteiten waarvoor je meer betaald zou moeten krijgen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:18 schreef Flurry het volgende:
maar tegenwoordig als je alleenstaand bent is het net genoeg voor normaal levensonderhoud, dat wou ik even zeggen... er is best veel inflatie geweest de afgelopen jaren.
Volgens mij worden de lonen vastgesteld tijdens onderhandeling, de Hema kan laag gaan zitten met hun eis omdat het weet dat er zat mensen zijn die dat baantje willen doen (scholieren). Dat er weinig opleidingseisen voor zijn zorgt nog eens voor een groter aanbod en dus dalen de lonen. Advocaten zijn zeldzaam, mede doordat je er een stevige opleiding voor moet doen, en dat zorgt voor hogere lonen in die sector. Het heeft dus in mijn ogen weinig met hoog inschalen te maken.quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:15 schreef Maerycke het volgende:Dit wordt in deze kapitalistische maatschappij () nu eenmaal niet hoger ingeschaald dan een arts of advocaat.
en weet je hoe dat komt ? o.a. door die gigantische loonstijgingen van eind jaren negentig..quote:.. er is best veel inflatie geweest de afgelopen jaren.
Gevolg: Omzetdaling. Gevolg: personeel op straat.quote:
Nou ja.. Je moet ze in twee ongeveer gelijke stukken kunnen snijden zonder dat je vingers er aan gaan. En niet uit je mondhoeken kwijlen is ook een pré.quote:Op vrijdag 9 december 2005 12:22 schreef Hyperdude het volgende:
Iedereen die probeert de loonkosten te verlagen is goed bezig. Bijkomend voordeel is dat de overheid dan ook eens gedwongen te bezuinigen door dalende belasting- en premie inkomsten.
En wat moet je eigenlijk voor iets bijzonders kunnen om rookworsten in een zakkie te flikkeren?
Dat hadden ze pas in, naar ik meen, Belgie ook. Staken omdat een paar warehouses dichtgingen met als gevolg dat de andere bedrijven gingen twijfelen of ze hun warehouse daar nog wel moesten laten staanquote:Op vrijdag 9 december 2005 12:39 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Gevolg: Omzetdaling. Gevolg: personeel op straat.
Ja, zo help je ze pas echt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |