Het is toch te gek voor woorden dat dergelijke denkbeelden nog steeds bestaan anno 2005 ?quote:De SGP-afdeling Enkhuizen krijgt van het landelijk hoofdbestuur geen toestemming samen met de Christenunie (CU) deel te nemen aan de gemeenteraadsverkiezingen van 2006. Dit omdat politica Joke Kuijsten naar voren is geschoven als het nieuwe gezicht van de CU.
De Staatkundig Gereformeerde Partij vindt dat vrouwen geen kaderfuncties mogen bekleden. De verkiesbare plaats van Kuijsten botst met dat principe.
Desondanks zetten SGP en CU hun politiek bondgenootschap na twintig jaar eendrachtige samenwerking gewoon voort. Die manoeuvre heeft wel geleid tot een enorme crisis bij de SGP-afdeling Enkhuizen. Partijvoorzitter Klaas Kooiman heeft besloten zijn lidmaatschap na veertig jaar op te zeggen. Daarnaast is besloten de verkiezingen in te gaan als CU, de SGP wordt definitief geschrapt.
Kooiman noemt de houding van het landelijk hoofdbestuur 'onbegrijpelijk'. Kooiman: ,,Ik kan niemand uitleggen hoe het voelt om na zoveel jaren met de partij te breken. Ik denk dat het hoofdbestuur niet het recht heeft ons dit op te leggen. Ik zou het als verraad beschouwen hun advies te volgen en niet verder te gaan met de CU. Het wordt van nu af aan CU. Op papier wordt SGP geschrapt, het is nog gemakkelijker ook die vereenvoudiging, hoeven jullie dat ook niet meer te schrijven.''
Dan blijft het nog wel triest natuurlijk.quote:Op donderdag 8 december 2005 11:43 schreef Pracissor het volgende:
Volgens mij snap jij het begrip vrijheid van vereniging nog niet helemaal.
Dat iemand roept om strafrechtelijke vervolging? Ja idd.quote:Op donderdag 8 december 2005 11:43 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Dan blijft het nog wel triest natuurlijk.
Is er laatst niet een rechtzaak geweest hieroverquote:Op donderdag 8 december 2005 11:43 schreef Pracissor het volgende:
Als je erover nadenkt. Vrouwen die lid zijn van de SGP, die kiezen er dan uiteindelijk toch zelf voor. Ze weten hoe het gedachtegoed van de SGP is voordat ze lid worden... lijkt me...quote:Op donderdag 8 december 2005 11:42 schreef buzzer het volgende:
Uit het Noord Hollands Dagblad:
[..]
Het is toch te gek voor woorden dat dergelijke denkbeelden nog steeds bestaan anno 2005 ?
Het wordt tijd dat dat tuig in Den Haag een keer strafrechterlijk vervolgd gaat worden.
Dan kunnen we ook net zo goed extreem-rechtse partijen toestaanquote:Op donderdag 8 december 2005 12:07 schreef Gunner het volgende:
Vrijheid van meningsuiting en geloof is een mooi ding in Nederland wat we moeten koesteren dus wat een gezeur om niets
Vergeet ook Katwijk niet plat te gooienquote:Op donderdag 8 december 2005 12:15 schreef sitting_elfling het volgende:
lol wat een onzin, kom op zeg, laat de SGP toch lekker, men waar kun je om zeuren zeg. SGP stelt haast niks meer voor qua 'grootheid' en het zal niet gaan stijgen lijkt me. Bombadeer staphorst en urk, en de grootste hoeveelheid sgp'ers sterft direct af.
Ja waarom niet? Extreem rechtse partijen gaan vaak ten onder aan hun eigen extremismequote:Op donderdag 8 december 2005 12:15 schreef Tha_T het volgende:
[..]
Dan kunnen we ook net zo goed extreem-rechtse partijen toestaan
Daar zou ik niet al te zeker over zijn. Als je over een paar jaartjes Extreem-Rechts opstart heb je de gasten wat nu in de Lonsdale-tijd zitten al als stemmers. En dat zijn er nogal watquote:Op donderdag 8 december 2005 12:19 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ja waarom niet? Extreem rechtse partijen gaan vaak ten onder aan hun eigen extremisme
dat snap ik maar al te goed, ware het niet dat dit tuig ruime subsidie uit belastinggelden ontvangt...quote:Op donderdag 8 december 2005 11:43 schreef Pracissor het volgende:
Ik wil er wel duidelijk in zijn; ik wil het zeker niet goedpraten, het is de keerzijde van de vrijheid van meningsuitingquote:Op donderdag 8 december 2005 12:36 schreef Tha_T het volgende:
[..]
Daar zou ik niet al te zeker over zijn. Als je over een paar jaartjes Extreem-Rechts opstart heb je de gasten wat nu in de Lonsdale-tijd zitten al als stemmers. En dat zijn er nogal wat
quote:Op donderdag 8 december 2005 12:45 schreef buzzer het volgende:
[..]
dat snap ik maar al te goed, ware het niet dat dit tuig ruime subsidie uit belastinggelden ontvangt...
*eenschquote:Op donderdag 8 december 2005 12:46 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik wil er wel duidelijk in zijn; ik wil het zeker niet goedpraten, het is de keerzijde van de vrijheid van meningsuiting
Wat heeft dat ermee te maken? Als ik een vereniging begin waarin ik praktiserend christenen verbied om bestuursfuncties te hebben, ben ik ook strafbaar onder Art. 1 van de Grondwet, hoor.quote:Op donderdag 8 december 2005 11:43 schreef Pracissor het volgende:
quote:Artikel 1 van de Grondwet
Artikel 1 Grondwet biedt een belangrijke basis voor de bestrijding van discriminatie. In dit artikel staat namelijk het gelijkheidsbeginsel en het discriminatieverbod geformuleerd. Het artikel geeft aan dat gelijke gevallen gelijk behandeld dienen te worden (gelijkheidsbeginsel) en dat discriminatie op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook niet is toegestaan (discriminatieverbod). Het gelijkheidsbeginsel en het verbod van discriminatie zijn een van de meest fundamentele beginselen van onze rechtsorde.1 In het hierna volgende stuk zal uiteengezet worden wat de betekenis is van artikel 1 Grondwet. Voorts zal worden uiteengezet wie een beroep kan doen op dit artikel en op welke wijze dit kan gebeuren.
Tekstanalyse
Artikel 1 van de Grondwet is het eerste artikel in het hoofdstuk van de grondrechten. Het artikel verwoordt het gelijkheidsbeginsel en het verbod op discriminatie. De tekst van het artikel luidt als volgt:
‘Art 1. Allen die zich in Nederland bevinden , worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.’
De eerste zinsnede van het artikel geeft weer dat gelijke gevallen gelijk behandeld dienen te worden. Essentieel is dus om te bepalen of het in een betreffend geval gaat om gelijke of ongelijke gevallen. De gelijkheid of ongelijkheid van gevallen wordt niet vastgesteld door alle aspecten van de gevallen met elkaar te vergelijken, maar door slechts die aspecten in aanmerking te nemen die in die gegeven situatie relevant zijn .
De tweede zinsnede van artikel 1 Grondwet formuleert het discriminatieverbod. Een aantal gronden zijn daarbij uitdrukkelijk genoemd; godsdienst levensovertuiging, politieke gezindheid, ras en geslacht. Dit zijn gronden die ook vermeld staan in diverse internationale verdragen. Het verbod op discriminatie op deze gronden is vaak nader uitgewerkt in andere wet- en regelgeving (zie o.a. Wetboek van Strafrecht art 137c ev. en de Algemene wet gelijke behandeling). De tweede zinsnede eindigt met de formulering “op welke grond dan ook”. De wetgever heeft deze open formulering in het artikel opgenomen zodat het discriminatieverbod niet alleen geldt voor de expliciet genoemde gronden, maar dat dit discriminatieverbod ook voor andere gronden zou kunnen gelden. Welke kenmerken en eigenschappen onder de zinsnede “op welke grond dan ook” zouden kunnen vallen zal door de maatschappelijke werkelijkheid worden bepaald. Ook de uitdrukkelijk genoemde non-discriminatie gronden hebben zich door de maatschappelijke werkelijkheid als zodanig ontwikkeld.
Werking van artikel 1 Grondwet
De Grondwet is een wet waarin in beginsel de verhouding overheid burger wordt geregeld. De artikelen in de Grondwet hebben daarom in beginsel een verticale werking. De praktijk wijst echter uit dat de bepalingen in de Grondwet ook steeds meer gebruikt worden ter regulering van de verhouding tussen burgers onderling. De artikelen hebben dan niet alleen een verticale maar ook een horizontale werking.
Artikel 1 Grondwet formuleert een norm waaraan de overheid zich jegens de burger dient te houden namelijk het gelijk behandelen van gelijke gevallen. Artikel 1 Grondwet bevat voorts niet alleen een algemeen discriminatieverbod dat voor de overheid geldt, maar het is een discriminatieverbod dat ook betekenis heeft voor de verhouding tussen burgers onderling.2 Artikel 1 Grondwet formuleert een recht waar de burger zich rechtstreeks voor de rechter op kan beroepen.
Indien men geconfronteerd wordt met een geval van discriminatie waartegen men juridisch wil optreden is het van belang om te bezien of de grond op grond waarvan wordt gediscrimineerd naast artikel 1 Grondwet ook in andere wetgeving is uitgewerkt; bijvoorbeeld het Wetboek van Strafrecht of de Algemene wet gelijke behandeling. Indien het verbod op discriminatie op die grond in andere wetgeving nader is uitgewerkt verdient het de voorkeur om je je op die wetgeving te beroepen, omdat het bij zie wetgeving niet zozeer om een afweging van belangen gaat, maar om specifieke verboden. Indien er geen nadere wetgeving is kan een beroep op artikel 1 Grondwet bij de rechter zinvol zijn.
Conclusie
Artikel 1 Grondwet verwoordt het gelijkheidsbeginsel en het discriminatieverbod. Alhoewel het artikel net als andere artikelen in de Grondwet in beginsel de verhouding overheid burger regelt en dus een verticale werking heeft, heeft dit artikel ook steeds meer een horizontale werking. Indien men discriminatie met juridische middelen wil bestrijden en indien het discriminatieverbod in andere wetgeving nader is uitgewerkt, zoals bijvoorbeeld in het Wetboek van Strafrecht art 137c e.v. of de Algemene wet gelijke behandeling, is een beroep op deze specifieke wetgeving aan te bevelen. Indien deze specifieke wetgeving geen mogelijkheden biedt kan een beroep op artikel 1 Grondwet bij de rechter zinvol zijn.
1 Gerbranda, T. en M. Kroes, Grondrechten Evaluatie-Onderzoek, documentatierapport (1), Leiden: Stichting NJCM-Boekerij 15, 1991, p. 1-3.
2 Gerbranda en Kroes, a.w., p. 1-21.
dit heeft geen reet met makkelijk bashen te maken. Mensen die zo met een vrouw omgaan zijn in mijn ogen tuig. Er wordt openlijk gediscrimineerd, en dat wordt door politiek Den Haag nog gedoogd ook, sterker nog, het wordt gesubsidieerd. Er is vrijheid van vereniging, maar discriminatie blijft strafbaar volgens de grondwet.nquote:Op donderdag 8 december 2005 12:47 schreef Gunner het volgende:
[..]Volgens mij begrijp jij wat essentiele zaken uit de grondwet niet of wil je alleen maar makkelijk bashen?
Klopt; als ze tenminste geen hoger beroep, cassatie o.i.d. hebben aangevraagd.quote:Op donderdag 8 december 2005 13:14 schreef Aurelianus het volgende:
Is het niet zo dat de SGP sinds kort geen subsidie meer ontvangt?
van de Wikipedia. Maar het staat een ieder natuurlijk vrij om zichzelf en zoveel mogelijk anderen gewoon Middeleeuwse gedragingen op te dringenquote:Het passief kiesrecht voor vrouwen werd in 1917 ingevoerd, tegelijk met het algemeen kiesrecht voor mannen. In 1918 werd Suze Groeneweg voor de SDAP als eerste vrouw in de Tweede Kamer gekozen.
Op 15 mei 1919 diende het kamerlid Hendrik Pieter Marchant een initiatiefwet in tot instelling van actief kiesrecht voor vrouwen, waar in 1922 voor het eerst gebruik van kon worden gemaakt. De partijen die zich zo lang tegen het vrouwenkiesrecht hadden verzet, de protestantse en katholieke partijen, bleken er groot profijt van te hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |