FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / [Nieuws] Lotus Europa
Klonkwoensdag 7 december 2005 @ 12:04
quote:
Lotus geeft de eerste informatie vrij over het nieuwe grote model, de Europa S. De auto is dit keer geen Spartaanse sportwagen, maar een tweezits GT.

In de beste traditie van Lotus is de Europa S een lichtgewicht sportwagen. De auto weegt slechts 995 kilo; dat is bereikt door het gebruik van een aluminium chassis. Voor de carrosserie en veel botsenergie-absorberende delen is gebruikgemaakt van composiet.
Lotus belooft dat de Europa S in vergelijking met de Elise een grotere bagageruimte heeft en een gemakkelijkere instap omdat het chassis lager is, maar de daklijn een stuk hoger. De auto staat op een verlengde bodemplaat van de Elise. Alle Europa’s hebben lederen bekleding, twee airbags en een met tapijten aangekleed interieur.
De Europa S heeft een in het midden geplaatste 2,0-liter motor met 203 pk en 263 Nm koppel. Het helpt de nieuwe Lotus aan een sprint van 0 naar 100 in 5,5 seconden en de sprint vanuit stilstand naar 160 km/u neemt zo’n 14 seconden in beslag. De maximumsnelheid is 225 km/u.
In juli 2006 start de productie van het nieuwe model. Niet in Maleisië bij moederbedrijf Proton, zoals geruchten deden geloven, maar gewoon bij de thuisbasis in het Britse Hethel. Op alle markten waar Lotus aanwezig is, wordt de Europa S aan het programma toevoegd. Amerika en Canada blijven echter verstoken van het model.
Voor Groot-Brittannië geeft Lotus een vanafprijs op van 49.000 pond. In die klasse vallen daar ook de Jaguar XK8, Corvette C6 en de nieuwe Marcos TSO. Over enige tijd wordt het Lotus-programma gecompleteerd met een opvolger van de Esprit. Die grote sportwagen met potente V8, wordt het vlaggenschip van Lotus.












Ik twijfel, hij komt op sommige plekken erg rommelig over qua design, een beetje een samenraapsel, achterkant vind ik wel wat hebben van de Chrysler Crossfire bijvoorbeeld.

Z'n voorganger (qua naam dan) had trouwens ook een apart design

Furiouswoensdag 7 december 2005 @ 12:05
Ik wil er wel eentje.
allsystemshaltwoensdag 7 december 2005 @ 12:08
Jammer van het *pel blok maar voor de rest

*Echt waarom nou geen 1.8 Toyota T-Sport blok met Compressor die is wel duurzaam en nog sterker ook
Furiouswoensdag 7 december 2005 @ 12:10
quote:
Op woensdag 7 december 2005 12:08 schreef allsystemshalt het volgende:
Jammer van het *pel blok maar voor de rest

*Echt waarom nou geen 1.8 Toyota T-Sport blok met Compressor die is wel duurzaam en nog sterker ook
Waarom geen 2.0 Turbo blok van Audi met 330pk.
allsystemshaltwoensdag 7 december 2005 @ 12:15
quote:
Op woensdag 7 december 2005 12:10 schreef Furious het volgende:

[..]

Waarom geen 2.0 Turbo blok van Audi met 330pk.
Das ook wel voldoende ja
bas-beestwoensdag 7 december 2005 @ 12:25
design vind ik niet overal even overtuigend...

Lelijke (standaard?) spiegels trouwens.
superheistwoensdag 7 december 2005 @ 12:27
laat maar, liedje gaat over een lotus europa

[ Bericht 87% gewijzigd door superheist op 07-12-2005 12:33:19 ]
pAinwoensdag 7 december 2005 @ 12:27
quote:
Op woensdag 7 december 2005 12:10 schreef Furious het volgende:

[..]

Waarom geen 2.0 Turbo blok van Audi met 330pk.
Omdat je dan meer het idee hebt dat je in een space shuttle rijd dan in een toffe 2 zitter . Die 2 liter is gewoon te krachtig om in zo'n autotje te proppen.
duckeswoensdag 7 december 2005 @ 12:27
quote:
Op woensdag 7 december 2005 12:10 schreef Furious het volgende:

[..]

Waarom geen 2.0 Turbo blok van Audi met 330pk.
Dan moet hij wel aardig gekieteld worden want de huidige 2.0 Turbo van audi en ook in de volkswagen golf GTI heeft "maar" 200 PK
pAinwoensdag 7 december 2005 @ 12:32
quote:
Op woensdag 7 december 2005 12:27 schreef duckes het volgende:

[..]

Dan moet hij wel aardig gekieteld worden want de huidige 2.0 Turbo van audi en ook in de volkswagen golf GTI heeft "maar" 200 PK
Tis ook een BiTurbo blok .
duckeswoensdag 7 december 2005 @ 12:35
quote:
Op woensdag 7 december 2005 12:32 schreef pAin het volgende:

[..]

Tis ook een BiTurbo blok .
Hmmm jah dat verklaard een boel...
pAinwoensdag 7 december 2005 @ 12:47
quote:
Op woensdag 7 december 2005 12:35 schreef duckes het volgende:

[..]

Hmmm jah dat verklaard een boel...
Je weet sowieso dat je genoeg revisies nodig hebt wanneer je er echt mee gaat gassen .
kroegtijgerwoensdag 7 december 2005 @ 12:49
t is wel een geniale bak geworden
die mag wel bij mij voor de deur staan hoor helaas dat ik nét geen 49.000 pond heb liggen
bliebliewoensdag 7 december 2005 @ 12:53
kvind em een beetje duur en weinig indrukwekkend zoals bijv. de Elise/Exige , Esprit of 7.
Klonkwoensdag 7 december 2005 @ 13:00
quote:
Op woensdag 7 december 2005 12:53 schreef blieblie het volgende:
kvind em een beetje duur en weinig indrukwekkend zoals bijv. de Elise/Exige , Esprit of 7.
dat is dus mijn gevoel ook, ik heb niet het hebbe, hebbe gevoel wat ik bij een esprit ofzo heb, mischien is ie in het echt spannender dan op de foto's.....
allsystemshaltwoensdag 7 december 2005 @ 13:05
quote:
Op woensdag 7 december 2005 12:53 schreef blieblie het volgende:
kvind em een beetje duur en weinig indrukwekkend zoals bijv. de Elise/Exige , Esprit of 7.
Eensch, maar als ie onder de kerstboom staat zou ik het niet heel erg jammer vinden of zo
Gisjewoensdag 7 december 2005 @ 13:47
quote:
Op woensdag 7 december 2005 12:08 schreef allsystemshalt het volgende:
Jammer van het *pel blok maar voor de rest
Zeker alleen jammer omdat die van opel komt? Ik hoor van verschillende kanten dat opel wel leuke blokken kan bouwen, en na wat ik gezien/gehoord heb wil ik dat best wel geloven. En waarschijnlijk heeft lotus ook nog wel wat aan het blok gesleuteld.
Tjabbowoensdag 7 december 2005 @ 13:52
quote:
Op woensdag 7 december 2005 12:35 schreef duckes het volgende:

[..]

Hmmm jah dat verklaard een boel...
juist niet

big single levert meer power dan 2 kleine tubby's.
Rosbiefwoensdag 7 december 2005 @ 14:36
Nee, ik hou het bij de Exige.
bas-beestwoensdag 7 december 2005 @ 14:42
quote:
Op woensdag 7 december 2005 13:52 schreef Tjabbo het volgende:

[..]

juist niet

big single levert meer power dan 2 kleine tubby's.
en een kleine en een grote leveren weer meer power dan één grote
Riowoensdag 7 december 2005 @ 14:44
Het is het nèt niet.
Jessica24woensdag 7 december 2005 @ 14:46
mooie wagen zeg
Repeatwoensdag 7 december 2005 @ 14:48
Wat een lelijk, onsamenhangend ontwerp zeg

En hij staat ook te hoog op zn poten...
Pharellwoensdag 7 december 2005 @ 14:52
ik vind em niet mooi

vroegah waren sommige modellen ook niet mooi van lotus.. daarom ging t steeds minder met hun..
hoop niet dat ze die weer die kant opgaan
Googolplexianwoensdag 7 december 2005 @ 15:19


de voorganger ... legendarisch inmiddels
Repeatwoensdag 7 december 2005 @ 15:22
quote:
Op woensdag 7 december 2005 15:19 schreef Googolplexian het volgende:
[afbeelding]

de voorganger ... legendarisch inmiddels
net een soort mini lijkwagen
onnewoensdag 7 december 2005 @ 15:59
heeft wat trekjes van de Noble...
Alexxxxxwoensdag 7 december 2005 @ 16:13
mooi, maar niet geweldig
M5woensdag 7 december 2005 @ 16:14
2.0l motor? van welk merk komt dat blok dan af?
idiotforalivingwoensdag 7 december 2005 @ 17:02
Hmm de oude staat hier in enschede, op de foto's lijkt het misschien een gek wagentje maar in het echt

Oh ja, ik vind de nieuwe niet echt overtuigen.
Xtreemwoensdag 7 december 2005 @ 18:32
Ik vind'm wel mooi
Toegegeven, het studiemodel M250 was mooier, maar toch

Alleen vrij prijzig?
MikeyManwoensdag 7 december 2005 @ 18:38
Leuke auto, alleen de koplamunits mogen van mij nog even terug naar de tekentafel...

@M5, staat hierboven al: opel...
M5woensdag 7 december 2005 @ 19:03
quote:
Op woensdag 7 december 2005 18:38 schreef MikeyMan het volgende:
Leuke auto, alleen de koplamunits mogen van mij nog even terug naar de tekentafel...

@M5, staat hierboven al: opel...
nu zie ik het ja

2.0l Turbo blokkie uit o.a. de Astra. niet onaardig.
StefanPdonderdag 8 december 2005 @ 05:50
Ik vind hem lelijk. Lijkt te veel op de elise maar heeft te veel lelijke aspecten om er nog iets van te kunnen maken. Heeft wel wat weg van de RX8, ook zo'n mislukte dunebuggy. <--kijk maar naar de foto's, de enorme gaten boven de wielen, het is bijna een schande om zoiets op de markt te brengen. Die moet zeker 8cm lager liggen.
Klonkdonderdag 8 december 2005 @ 08:08
die gaten in de wielkasten waren me nog niet eens opgevallen, maar daar kun je een klein hondje verstoppen
One_Punch_Mickeydonderdag 8 december 2005 @ 08:18
quote:
Op woensdag 7 december 2005 18:32 schreef Xtreem het volgende:
Ik vind'm wel mooi
Toegegeven, het studiemodel M250 was mooier, maar toch
de M250:

#ANONIEMdonderdag 8 december 2005 @ 09:38
Niet mooi.