FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Wie betaalt de verzendkosten?
Logitikdinsdag 6 december 2005 @ 16:10
Hallo!

Ik heb een moederbord via internet aangeschaft Alleen werkt het niet goed

Ik heb hem nu al 2x terug moeten sturen (2x 8,15 euro). Mijn vraag is:
Moet ik die verzendkosten eigelijk wel zelf betalen?
5112dinsdag 6 december 2005 @ 16:18
Als je hem in de winkel gekocht zou hebben, zou de winkelier dan ook je reiskosten vergoeden om naar die winkel terug te komen om hem om te ruilen?
Der_Butlerdinsdag 6 december 2005 @ 16:20
Het lijkt mij logisch dat je niets hoeft te betalen wanneer je garantie hebt, ook geen verzendkosten. Je kunt beter even een mailtje sturen naar dat bedrijf en vragen hoe zij erover denken.
SlaadjeBladinsdag 6 december 2005 @ 16:22
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 16:18 schreef 5112 het volgende:
Als je hem in de winkel gekocht zou hebben, zou de winkelier dan ook je reiskosten vergoeden om naar die winkel terug te komen om hem om te ruilen?
Treffende vergelijking die helaas ook op gaat.
Heb ook regelmatig 5,50 moeten betalen om onderdelen terug te sturen.
SuperJERKdinsdag 6 december 2005 @ 16:48
Als je meteen even de naam van de internetshop hier even spammed weten we gelijk dat we daar niks meer hoeven te halen. Onze webshop (geen pc onderdelen btw) vergoedt bij defecten altijd de verzendkosten.
vertelmeerdinsdag 6 december 2005 @ 16:53
Je moet je product altijd voor eigen rekening aanbieden ter reparatie.
Er zijn wel shops die vriendelijk zijn en je verzendkosten vergoeden, maar ze zijn het zeker niet verplicht (zoals 5112 ook al zei....).
frederikdinsdag 6 december 2005 @ 19:06
uit burgerlijk wetboek boek 7
quote:
Artikel 21
1.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a.
aflevering van het ontbrekende;
b.
herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c.
vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2.
De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
Daar het de keuze van de webshop is om alleen per post bereikbaar te zijn horen portokosten onder kosten zoals vermeld in lid 2.
Kortom, een webshop moet de portokosten bij mankementen voor zijn rekening nemen

Zover de wet, de praktijk is alleen dat je toch zult (moeten) betalen, jij zit met een kapot onderdeel en wilt die gemaakt zien, je zult dus eerst portokosten moeten maken om dat ding daar te krijgen, en zie dat maar eens terug te krijgen van een weigerachtig bedrijf. Wie gaat er procederen voor 5,50 euro?
Logitikdinsdag 6 december 2005 @ 19:07
Ok bedankt voor jullie respons Ik moet het dus gewoon zelf betalen