uit burgerlijk wetboek boek 7
quote:
Artikel 21
1.
Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a.
aflevering van het ontbrekende;
b.
herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c.
vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2.
De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
Daar het de keuze van de webshop is om alleen per post bereikbaar te zijn horen portokosten onder kosten zoals vermeld in lid 2.
Kortom, een webshop moet de portokosten bij mankementen voor zijn rekening nemen
Zover de wet, de praktijk is alleen dat je toch zult (moeten) betalen, jij zit met een kapot onderdeel en wilt die gemaakt zien, je zult dus eerst portokosten moeten maken om dat ding daar te krijgen, en zie dat maar eens terug te krijgen van een weigerachtig bedrijf. Wie gaat er procederen voor 5,50 euro?