Mooie column van voetbalnoord.nl
quote:
Zielepoot
Door René Waning (9-12-2005 0:00:00)
Zielepoot, ik vind het een mooi woord. Het is zo'n woord waarvan je denkt dat het al lang een comateus bestaan lijdt. Van hetzelfde kaliber als "drommels". Of "potverdikkie". Wie gebruikt er in het knetterharde en egoïstische Nederland van de 21e eeuw nou nog zulke brave jarenvijftig woorden als zielepoot.
Scheidsrechter René Temmink dus. Nadat hij een vijf minuten durende en met overdagig rondspattend speeksel gelardeerde tirade van Wiljan Vloet heeft moeten aanhoren. U weet wel, Wiljan Vloet is die trainer van Sparta waarvoor ze bij aanvang van de voetbaluitzendingen op Talpa eigenlijk een kijkwijzer-plaatje moeten laten zien. Pas op! Enge dingen. Brrr, wat een griezel. Wiljan Vloet praat als een angstaanjagend schoolhoofd van een klassieke basisschool met den Bijbel en heeft van de chronische stress 24 uur per dag een kloppend adertje links op zijn voorhoofd zitten. Bovendien ben ik altijd bang dat zijn ogen ieder moment als pingpongballetjes uit zijn kassen stuiteren, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik in mijn leven iets teveel naar Tom & Jerry heb gekeken.
Als zo'n monster schuimbekkend en hevig fulminerend op je af komt denderen vind ik het van een ijzingwekkende onderkoeldheid getuigen als je dat beantwoordt met een kalmpjes uitgesproken "zielepoot".
Wiljan Vloet is het daar echter niet mee eens. Hij is boos en wil een aanklacht indienen tegen Temmink voor deze ernstige inbreuk op zijn zelfrespect. Zou Vloet zichzelf dan echt niet hebben terug gezien? Heel Nederland zat met plaatsvervangende schaamte te kijken naar het belachelijke optreden van de trainer, die vond dat een vrije trap 32 centimeter te ver naar links werd genomen. Dat FC Twente toevallig scoorde uit de aanval die volgde zal ongetwijfeld niets met zijn uitspatting te maken hebben.
Je hoopt toch oprecht dat iemand van pure ergernis onder zijn vloerbekking kruipt als hij later wordt gecontronteerd met een dergelijk staaltje van beschaafdheid. Of in ieder geval een schuldbewuste verklaring over het iets te ver te zijn gegaan in de emotie van het moment. Maar nee, Vloet heeft niks fout gedaan, want hij heeft naar eigen zeggen geen scheldwoorden gebruikt. Temmink wel, en wat voor één.
Bijna veertig jaar geleden was er een gelijksoortige ophef omdat Feyenoorder Piet Romeijn de scheidsrechter "hondelul" zou hebben genoemd. (Hijzelf beweerde overigens later dat hij "onbenul" had gezegd, ook al zo'n woord uit de categorie "zielepoot".) De kreet "hiha hondelul" werd daarna een - inmiddels ook al erg braaf klinkende - leus in de stadions. Misschien is het aardig om als eerbetoon aan Wiljan Vloet deze aloude kraker weer eens uit de motteballen te halen. Bij elke overspannen reactie van één van onze o zo gewaardeerde trainers heft het stadion massaal "hiha zielepoot" aan. Zullen Guus Hiddink en Ron Jans dan net zo reageren als Wiljan Vloet? De vraag stellen is hem beantwoorden.