Ja . ik vind het smakeloos dat ie maar een schorsing krijgt van mij part had ie 30 jaar cel gehadquote:Op dinsdag 6 december 2005 11:35 schreef Dagonet het volgende:
Vergeten we trouwens niet dat het hier om een schoft gaat die stelselmatig z'n zoontje verkracht heeft?
Zoals ik het lees, kan er maar 1 persoon aangifte doen en dat is de zoon zelf. Als hij dat niet doet, kan er verder niks gedaan worden qua juridisch. Verder lees ik dit als een 'werksituatie'. Ik bedoel een kerkeraad is zoiets als 'het bestuur' in een bedrijf.quote:Op dinsdag 6 december 2005 11:38 schreef kLowJow het volgende:
Maar goed, hier wordt dus actie genomen zonder dat er iemand veroordeeld wordt. Ik blijf het vreemd vinden dit 'intern oplossen' van problemen.
In de praktijk zal zo'n man nooit meer (daar) op de kansel verschijnenquote:Op dinsdag 6 december 2005 11:41 schreef nebelung het volgende:
Ik ben het overigens wel met Meki eens dat die kerkeraad de man er voorgoed zou moeten uitmieteren, niet slechts 3 maanden schorsen.
Nou daar zijn openlijk (en zeker praktiserende) homoseksuelen ook bepaald niet welkom hoorquote:Op dinsdag 6 december 2005 11:23 schreef R@b het volgende:
[..]Bovendien gaat de paus over katholieke kerken, en dit is een gereformeerd vrijgemaakte kerk. Verdiep je eens in feiten voordat je gaat brullen.
Nee, dat klopt. Het is echter zo dat er dus niets bewezen is. Dat dit niet kan omdat er geen aangifte gedaan wordt snap ik ook wel, maar dat andere instanties dan justitie zich vervolgens gaan buigen over de schuldvraag en sancties toe gaan passen vind ik een beetje 'eng'. Hoe zeer de persoon in kwestie ook gestraft zou moeten worden.quote:Op dinsdag 6 december 2005 11:41 schreef nebelung het volgende:
[..]
Zoals ik het lees, kan er maar 1 persoon aangifte doen en dat is de zoon zelf. Als hij dat niet doet, kan er verder niks gedaan worden qua juridisch. Verder lees ik dit als een 'werksituatie'. Ik bedoel een kerkeraad is zoiets als 'het bestuur' in een bedrijf.
Lees jij het anders?
Het is op zich naar mijn mening niet vreemd dat een kerk ook onderzoek doet en eventueel maatregelen neemt. Als bijvoorbeeld een arts zich schuldig maakt aan misbruik van een patiënt(e), dan zal dat waarschijnlijk ook tuchtrechtelijke maatregelen met zich meebrengen voor de arts in kwestie (naast de strafrechtelijke gevolgen). Wel is het vaak zo dat een dominee (of andere gelovige) niet per definitie uit de geloofsgemeenschap zal worden verstoten, als hij/ zij zich schuldig heeft gemaakt aan een (ernstige) misdaad. Voorgaande betekent overigens niet dat de misdaad met 'de mantel der liefde' wordt bedekt.quote:Op dinsdag 6 december 2005 11:53 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Nee, dat klopt. Het is echter zo dat er dus niets bewezen is. Dat dit niet kan omdat er geen aangifte gedaan wordt snap ik ook wel, maar dat andere instanties dan justitie zich vervolgens gaan buigen over de schuldvraag en sancties toe gaan passen vind ik een beetje 'eng'. Hoe zeer de persoon in kwestie ook gestraft zou moeten worden.
Is het trouwens zo dat politie/justitie niets kan doen met iemand die zich aan komt geven voor een misdrijf, zonder dat het slachtoffer aangifte doet?
Als het slachtoffer niet meewerkt kan er gewoon geen veroordeling volgen. Er is dan namelijk helemaal geen bewijs dat de verdachte het heeft gedaan. Het is al moeilijk genoeg om te veroordelen als het slachtoffer wel een strafklacht indient.quote:Op dinsdag 6 december 2005 18:43 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Het is op zich naar mijn mening niet vreemd dat een kerk ook onderzoek doet en eventueel maatregelen neemt. Als bijvoorbeeld een arts zich schuldig maakt aan misbruik van een patiënt(e), dan zal dat waarschijnlijk ook tuchtrechtelijke maatregelen met zich meebrengen voor de arts in kwestie (naast de strafrechtelijke gevolgen). Wel is het vaak zo dat een dominee (of andere gelovige) niet per definitie uit de geloofsgemeenschap zal worden verstoten, als hij/ zij zich schuldig heeft gemaakt aan een (ernstige) misdaad. Voorgaande betekent overigens niet dat de misdaad met 'de mantel der liefde' wordt bedekt.
Ik zou het overigens pas echt een beetje 'eng' vinden als de kerk geen maatregelen zou nemen tegen de dominee, ook al is er enkel sprake van een bekentenis van de dominee zelf.
De wenselijkheid van vervolging van een dader als het slachtoffer daaraan zelf niet wil meewerken is een moeilijke kwestie. Ik kan het mij voorstellen dat zo'n vervolging in bepaalde gevallen verder leed aan een slachtoffer kan berokkenen.
Typisch geval van spijker op z'n kop. Had de betreffende dominee z'n dochter misbruikt, dan had geen mens het woord 'hetero' gebruikt bij het intikken van een reactie. Iemand die zijn kind misbruikt is een pedofiel. Of die daad vervolgens van homoseksuele of heteroseksuele aard is, doet feitelijk niet terzake. Kinderen misbruiken is walgelijk en is strafbaar.quote:Op dinsdag 6 december 2005 11:37 schreef Nielsch het volgende:
Hoewel dit inderdaad niets met de kerken van de paus te maken heeft, geeft het wel aan hoe krom de denkwijze van de paus is. Van Rome mogen homo's geen priesters meer worden omdat ze misbruik van jongetjes willen uitbannen, in ieder geval in de katholieke kerk. Het feit dat deze man een zoon had duidt er volgens mij op dat deze man voor de buitenwereld gewoon hetero was maar toch pedofilie bedreef. Maar nee hoor, laat de paus maar fijn homo's uitsluiten van het priesterschap, dan komt het allemaal vast wel goed.
Helemaal met je eens.quote:Op dinsdag 6 december 2005 11:38 schreef kLowJow het volgende:
Maar goed, hier wordt dus actie genomen zonder dat er iemand veroordeeld wordt. Ik blijf het vreemd vinden dit 'intern oplossen' van problemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |