Het doel van het (originele) spel is je 6 sleutels verzamelen, naar het midden van het speelveld gaan, en een nachtmerrie kaart trekken. Je hebt gewonnen als de getrokken kaart niet je eigen nachtmerrie is (aan het ebgin van het spel schrijf je dat op).
Het is gewoon een bord met vakjes, je gooit met de dobbelsteen en loopt x vakjes, en sommige vakjes zijn speciaal. Zo zijn er vakjes voor om tijd of noodlot kaarten te trekken, is er het zwarte gat (monopolie gevangenis), en nog wat andere zaken. In het spel op zich zit weinig diepgang. Als die kerel dus in beeld komt, stopt het spel en is degene die aan de beurt is meestal de lul (tenzij hij specefiek om iets anders vraagt. Hij kan ook de oudste of jongste vragen, of degene met de minste sleutels, of degene met een bepaald nummer (iedereen heeft een nummer). De meeste opdrachten die hij geeft hebben iets te maken met dobbelstenen rollen of rekenen. Er zijn tijdkaarten, die je zeggen bijvoorbeeld door iemand zn rekeken heen te gaan schreeuwen op een bepaald tijdstip.
Het is 2 tot 6 spelers, maar met hoe meer hoe leuker. Ik vond het wel leuker om met bekenden te spelen, aangezien sommige mensen het toch wel een beetje genant vinden tegen een videoband te praten. Zo moest je hem altijd beantwoorden met 'JAWEL POORTWACHTER!'. Deed je het neit dan had je kans dat iemand met een noodlot kaart een sleutel van je afpakte. Maar het is wel om te lachen voornamelijk (vooral achteraf).