Bij Althoff heb ik geen honden gezien die vrij konden bewegen. Zitten denk daar ook opgesloten in kooi/hok. Zie je bij andere circussen in ieder geval.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 19:55 schreef wonderer het volgende:
Geen idee hoe ze met die beesten omgingen trouwens. Het zijn wel "huisdieren", da's wel wat anders dan tijgers in een kooitje.
Aan de andere kant, ook niet veel anders dan miljoenen koeien in de rest van het land.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 20:12 schreef TechXP het volgende:
[..]
Bij Althoff heb ik geen honden gezien die vrij konden bewegen. Zitten denk daar ook opgesloten in kooi/hok. Zie je bij andere circussen in ieder geval.
De koeien zitten in een wagen en hebben een klein beetje terrein om naast elkaar te staan. Niet erg boeiend leven voor de dieren dus.
Maar het ene slechte praat het andere niet goed, natuurlijk...quote:Op zaterdag 3 juni 2006 19:03 schreef wonderer het volgende:
[..]
Aan de andere kant, ook niet veel anders dan miljoenen koeien in de rest van het land.
Nee, natuurlijk niet. Maar ik vind het toch wel een verschil, een gedomesticeerd beest in een kooi of een wild beest in een kooi.quote:Op zaterdag 3 juni 2006 20:14 schreef Lllaura het volgende:
[..]
Maar het ene slechte praat het andere niet goed, natuurlijk...
Sinds kortquote:Op zondag 4 juni 2006 01:47 schreef Bluezz het volgende:
Wat ik vooral lees is dat het in beweging is, de gemeentes, de rechtzaak, de bewustwording van mensen, aktie etc etc.
Tech, hoelang is dat eigenlijk al in gang?
Wat is het verschil daarin dan? Beiden hebben bepaalde ruimte en vrijheid nodig om zich goed te kunnen uiten.quote:Op zondag 4 juni 2006 01:41 schreef wonderer het volgende:
Nee, natuurlijk niet. Maar ik vind het toch wel een verschil, een gedomesticeerd beest in een kooi of een wild beest in een kooi.
quote:Op zondag 4 juni 2006 11:54 schreef TechXP het volgende:
Door ons komt het ook. Wij zorgen dat het onderwerp ter sprake komt in de media. En ook achter de schermen voeren we een lobbywerk uit. En het gaat de goede kant uit, dat zie je nu dus wel
Als je je verveelt, ga dan lekker in onzin spelenquote:Op zondag 4 juni 2006 17:13 schreef Repeat het volgende:
Ik vind zo'n beer aan een ketting altijd zo leuk om te zien
Ik ga het niet nog een keer uitleggen.quote:Op zondag 4 juni 2006 11:56 schreef TechXP het volgende:
[..]
Wat is het verschil daarin dan? Beiden hebben bepaalde ruimte en vrijheid nodig om zich goed te kunnen uiten.
Is een konijn in een kooi minder erg dan een tijger in een kooi? Beiden vertonen vaak sterotype gedrag...
Dat zijn mensen, toch?quote:Op maandag 5 juni 2006 02:45 schreef wonderer het volgende:
Heb je gezien hoe die Mongoolse acrobaten leven?
Vrijheid?quote:Op maandag 5 juni 2006 02:45 schreef wonderer het volgende:
Ja, dierenmishandeling (schoppen, snauwen en geen bewegingsvrijheid) is natuurlijk slecht. Maar van wat ik bij Althoff gezien heb, hadden die koeien nog best wel de ruimte en als het even kon, stonden ze ook op gras. Wat moet je als koe nog meer dan?
quote:2.2.2 Cattle
Transport is thought to be one of the most potent stressors for cattle (Fazio et al., 2005).
Stressors involved in the transportation of cattle result in: altered nutritional status
and animal behaviour, reduced body weight gain, feed consumption, and immune
function, and increased mortality (Coffey, 2001).
Long term transportation in cattle has been found to increase secretion of ACTH
(adrenocorticotropin), a hormonal regulator of immune responsiveness, and
therefore exert a negative effect on the immune system. When the cattle are
‘rested’ and fed on board their transporter when it is stationary, their ACTH
levels remain high and are only reduced when the cattle are removed from the
truck and rested and fed in stalls for 24 hours (Dixit et al., 2001).
Transport stress induces an increase in the activity of thyroid and adrenal
function in cattle that is evident after even short distance road transport and
continues to increase after long distance transport (Fazio et al., 2005).
- Studies have found that long term transportation in cattle results in an increase
in heart rate and body temperature (Dixit et al., 2001).
Ik ken zowel honden/koeien e.d. in meer vrijheid en in gevangenschap bij het circus.quote:Op maandag 5 juni 2006 15:31 schreef wonderer het volgende:
Heb jij wel eens een koe in vrijheid gezien? In het wild? Of een hond?
Onderzoek toont dus anders aan.quote:En ik neem aan dat zo'n beest wel aan het reizen went. Dat zit in de genen. Kijk, de eerste paar ritten zullen ongetwijfeld gestresst verlopen, maar als je ze vaak genoeg in zo'n wagen zet, wennen ze er vast wel aan.
Niet als je ziet dat ook niet-wilde dieren echt verkeerd zitten bij het circus. En we hebben nog geen uitzondering gezien, waarbij dieren in een 'paradijs' leven zeg maar...quote:Ik vind jullie intitiatief echt wel goed, tijgers en olifanten etc moeten echt uit het circus, maar een beetje relativeren moet ook kunnen.
op basis waarvan neem je dit aan?quote:Op maandag 5 juni 2006 15:31 schreef wonderer het volgende:
En ik neem aan dat zo'n beest wel aan het reizen went. Dat zit in de genen. Kijk, de eerste paar ritten zullen ongetwijfeld gestresst verlopen, maar als je ze vaak genoeg in zo'n wagen zet, wennen ze er vast wel aan.
Op basis van het feit dat gedomesticeerde dieren snel dingen leren.quote:
Betekent dit dan direct (even vanuitgaand dat dit een 'feit' is) dat dieren wennen aan stressvolle situaties? En dat dus iets wat ze niet als prettig ervaren ze uiteindelijk wel prettig gaan vinden?quote:Op maandag 5 juni 2006 16:40 schreef wonderer het volgende:
Op basis van het feit dat gedomesticeerde dieren snel dingen leren.
Er is een verschil tussen iets prettig gaan vinden en leren dat een situatie niet levensbedreigend is (wat een bezoek in de optiek van een dier wel kan worden, vooral als er pijn bij komt kijken). Volgens mij gaan de niveaus van stresshormonen op den duur wel naar beneden. Al die racepaarden enzo worden toch ook vervoerd, die gaan ze echt niet steeds blootstellen aan zulke dingen.quote:Op maandag 5 juni 2006 19:08 schreef TechXP het volgende:
[..]
Betekent dit dan direct (even vanuitgaand dat dit een 'feit' is) dat dieren wennen aan stressvolle situaties? En dat dus iets wat ze niet als prettig ervaren ze uiteindelijk wel prettig gaan vinden?
Ik denk niet dat een dier iets wat niet prettig is later als prettig gaat ervaren. Denk maar aan huisdieren die naar een dierenarts gaan of iets dergelijks niet leuk vinden en dat elke keer niet leuk vinden en erg gek worden als die situatie weer dreigt te komen. Volgens jouw 'feit' zou een dier na een paar keer dat normaal gaan vinden en het niet meer erg te vinden. Misschien dat sommige dieren dat wel niet meer erg gaan vinden, maar ik zie toch dat het niet zo simpel gesteld is, zoals je nu doet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |