abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 juni 2006 @ 20:12:10 #126
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_38485319
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 19:55 schreef wonderer het volgende:
Geen idee hoe ze met die beesten omgingen trouwens. Het zijn wel "huisdieren", da's wel wat anders dan tijgers in een kooitje.
Bij Althoff heb ik geen honden gezien die vrij konden bewegen. Zitten denk daar ook opgesloten in kooi/hok. Zie je bij andere circussen in ieder geval.
De koeien zitten in een wagen en hebben een klein beetje terrein om naast elkaar te staan. Niet erg boeiend leven voor de dieren dus.
  zaterdag 3 juni 2006 @ 19:03:14 #127
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_38509748
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 20:12 schreef TechXP het volgende:

[..]

Bij Althoff heb ik geen honden gezien die vrij konden bewegen. Zitten denk daar ook opgesloten in kooi/hok. Zie je bij andere circussen in ieder geval.
De koeien zitten in een wagen en hebben een klein beetje terrein om naast elkaar te staan. Niet erg boeiend leven voor de dieren dus.
Aan de andere kant, ook niet veel anders dan miljoenen koeien in de rest van het land.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  zaterdag 3 juni 2006 @ 20:14:02 #128
84328 Lllaura
painting pictures
pi_38511613
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 19:03 schreef wonderer het volgende:

[..]

Aan de andere kant, ook niet veel anders dan miljoenen koeien in de rest van het land.
Maar het ene slechte praat het andere niet goed, natuurlijk...
Kleine en domme mensen beleven niets, maar de sterken, van wie veel verwacht wordt, moeten van allerlei doormaken, opdat ze hun krachten leren kennen en gebruiken.
  zondag 4 juni 2006 @ 01:41:06 #129
71919 wonderer
pi_38520098
quote:
Op zaterdag 3 juni 2006 20:14 schreef Lllaura het volgende:

[..]

Maar het ene slechte praat het andere niet goed, natuurlijk...
Nee, natuurlijk niet. Maar ik vind het toch wel een verschil, een gedomesticeerd beest in een kooi of een wild beest in een kooi.
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
pi_38520229
Wat ik vooral lees is dat het in beweging is, de gemeentes, de rechtzaak, de bewustwording van mensen, aktie etc etc.

Tech, hoelang is dat eigenlijk al in gang?
  zondag 4 juni 2006 @ 11:54:38 #131
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_38524673
quote:
Op zondag 4 juni 2006 01:47 schreef Bluezz het volgende:
Wat ik vooral lees is dat het in beweging is, de gemeentes, de rechtzaak, de bewustwording van mensen, aktie etc etc.

Tech, hoelang is dat eigenlijk al in gang?
Sinds kort Doordat er aandacht gevraagd wordt voor het probleem.

Er zijn op vele fronten campagnes. Animal Defenders International is bezig ermee. Die hebben in samenwerking met andere organisaties in Griekenland een campagne gestart. Al 10 gemeenten dierencircusvrij. England en schotland komt een verbod op wilde dieren. In Ierland is een grote campagne gestart. In kroatie is Animal Friends Croatie hard bezig en daar zijn 28 steden dierencircusvrij al.
En in NL wil Winschoten een verbod, Amsterdam ook. Ook in Groningen, Assen en Enschede zijn er partijen die een verbod willen. En het gaat steeds meer komen. Ik praat binnenkort met een wethouder Dierenwelzijn van een plaats in Brabant. En hoop dat ik haar kan overtuigen van de noodzaak van een verbod. Het gaat eigenlijk alleen vooral over het druk uitoefenen.. dat ze iets willen.. en dat er dan een nationale druk komt.

Door ons komt het ook. Wij zorgen dat het onderwerp ter sprake komt in de media. En ook achter de schermen voeren we een lobbywerk uit. En het gaat de goede kant uit, dat zie je nu dus wel
  zondag 4 juni 2006 @ 11:56:30 #132
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_38524716
quote:
Op zondag 4 juni 2006 01:41 schreef wonderer het volgende:
Nee, natuurlijk niet. Maar ik vind het toch wel een verschil, een gedomesticeerd beest in een kooi of een wild beest in een kooi.
Wat is het verschil daarin dan? Beiden hebben bepaalde ruimte en vrijheid nodig om zich goed te kunnen uiten.
Is een konijn in een kooi minder erg dan een tijger in een kooi? Beiden vertonen vaak sterotype gedrag...
pi_38533423
quote:
Op zondag 4 juni 2006 11:54 schreef TechXP het volgende:

Door ons komt het ook. Wij zorgen dat het onderwerp ter sprake komt in de media. En ook achter de schermen voeren we een lobbywerk uit. En het gaat de goede kant uit, dat zie je nu dus wel
pi_38533586
Ik vind zo'n beer aan een ketting altijd zo leuk om te zien
pi_38533619
quote:
Op zondag 4 juni 2006 17:13 schreef Repeat het volgende:
Ik vind zo'n beer aan een ketting altijd zo leuk om te zien
Als je je verveelt, ga dan lekker in onzin spelen
  zondag 4 juni 2006 @ 23:37:29 #136
71919 wonderer
pi_38546722
quote:
Op zondag 4 juni 2006 11:56 schreef TechXP het volgende:

[..]

Wat is het verschil daarin dan? Beiden hebben bepaalde ruimte en vrijheid nodig om zich goed te kunnen uiten.
Is een konijn in een kooi minder erg dan een tijger in een kooi? Beiden vertonen vaak sterotype gedrag...
Ik ga het niet nog een keer uitleggen.

Gedomesticeerd is het verschil.
  maandag 5 juni 2006 @ 01:13:59 #137
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_38549875
Weet niet of je het al uitgelegd had. Niet goed dan iig
Maar wat ik wil zeggen is dat ondanks er wel verschil is in de dieren, dat ze allemaal behoeften hebben. Maatschappelijk gezien is er meer weerstand vooral tegen wilde dieren in het circus. De rest ziet men vooral toch als dieren die ook in huizen wonen e.d. en zien daar geen slechte dingen dan in. Maar goed, daar is een hele discussie over te voeren natuurlijk
pi_38550576
Er is een piepklein circusje die ik 2X heb zien staan (jaaaaren geleden) in Austerlitz. Bij die speeltuin waar je ook een lekkere boswandeling kunt maken, weet niet of jullie dat kennen.

Dat was eigenlijk helemaal gebaseerd op kleine (huis-) dieren.
De pa van mijn kids is er toen met hen gaan kijken.
Een kat die slalom kon lopen, een berg kleine hondjes met mutsjes op en op hun achterpootjes dingen moesten doen.. een zwijntje/varkentje, ezeltje, pony, duiven en af en toe een clownsakt.

Tijdens het optreden en mijn ex met kids waren binnen ben ik gaan rondlopen, en het was echt droevig wat ik aantrof.
Dieren die moesten wachten zaten ZEER kort aangelijnd, er werd gesnauwd en geschopt naar de hondjes. De ezel zag er slecht uit, en het stonk er verschrikkelijk. Kleine, erg kleine hokjes, ook voor de pony, waarvan de hoeven wel doorgegroeid leken.
Ik ben naar binnen gegaan
Heb mijn ex en kids met tranen in mijn ogen uit de voorstelling gehaald, verteld tegen iemand die bij de deur/ingang-flap stond in het kort waarom ik ze eruit wilde halen, maar die begreep het niet.
Hij sprak duits en wilde me niet begrijpen.
Het was nogal pijnlijk allemaal kan ik me herinneren...

Maar goed, het ging me even om de vergelijking die Tech hier maakt t.o.v. wonderer.
  maandag 5 juni 2006 @ 02:45:01 #139
71919 wonderer
pi_38551137
Ja, dierenmishandeling (schoppen, snauwen en geen bewegingsvrijheid) is natuurlijk slecht. Maar van wat ik bij Althoff gezien heb, hadden die koeien nog best wel de ruimte en als het even kon, stonden ze ook op gras. Wat moet je als koe nog meer dan? Heb je gezien hoe die Mongoolse acrobaten leven?
pi_38551150
quote:
Op maandag 5 juni 2006 02:45 schreef wonderer het volgende:
Heb je gezien hoe die Mongoolse acrobaten leven?
Dat zijn mensen, toch?

en natuurlijk is het niet 'overall' slecht.
Maar wel vaak , zoals dit onderzoek/aktie aantoont helaas.
  maandag 5 juni 2006 @ 12:07:09 #141
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_38554734
quote:
Op maandag 5 juni 2006 02:45 schreef wonderer het volgende:
Ja, dierenmishandeling (schoppen, snauwen en geen bewegingsvrijheid) is natuurlijk slecht. Maar van wat ik bij Althoff gezien heb, hadden die koeien nog best wel de ruimte en als het even kon, stonden ze ook op gras. Wat moet je als koe nog meer dan?
Vrijheid? Maar dat op gras staan is niet altijd en van wat ik gezien heb bij Althoff hadden ze amper ruimte om vrij te bewegen. Het kan anders zijn per gemeente enzo waar ze staan natuurlijk. Maar wat jij veel ruimte noemt is misschien niet veel ruimte in mijn ogen, dus kan me geen beeld vormen van hoeveel ruimte jij gezien hebt.

Daarnaast. Het reizen van die dieren brengt veel stress mee. Ook niet erg plezierig.

Hierzo vind je een uitgebreid rapport: http://www.circusleed.nl/docs/circusrapportadi.pdf
Daarin staat ook iets over stress tijdens het reizen voor paarden e.d. (vee dieren).

Ik quote er wel even uit:
quote:
2.2.2 Cattle
Transport is thought to be one of the most potent stressors for cattle (Fazio et al., 2005).
Stressors involved in the transportation of cattle result in: altered nutritional status
and animal behaviour, reduced body weight gain, feed consumption, and immune
function, and increased mortality (Coffey, 2001).
 Long term transportation in cattle has been found to increase secretion of ACTH
(adrenocorticotropin), a hormonal regulator of immune responsiveness, and
therefore exert a negative effect on the immune system. When the cattle are
‘rested’ and fed on board their transporter when it is stationary, their ACTH
levels remain high and are only reduced when the cattle are removed from the
truck and rested and fed in stalls for 24 hours (Dixit et al., 2001).
 Transport stress induces an increase in the activity of thyroid and adrenal
function in cattle that is evident after even short distance road transport and
continues to increase after long distance transport (Fazio et al., 2005).
- Studies have found that long term transportation in cattle results in an increase
in heart rate and body temperature (Dixit et al., 2001).
  maandag 5 juni 2006 @ 15:31:44 #142
71919 wonderer
pi_38560033
Heb jij wel eens een koe in vrijheid gezien? In het wild? Of een hond?

En ik neem aan dat zo'n beest wel aan het reizen went. Dat zit in de genen. Kijk, de eerste paar ritten zullen ongetwijfeld gestresst verlopen, maar als je ze vaak genoeg in zo'n wagen zet, wennen ze er vast wel aan.

Ik vind jullie intitiatief echt wel goed, tijgers en olifanten etc moeten echt uit het circus, maar een beetje relativeren moet ook kunnen.
  maandag 5 juni 2006 @ 15:58:03 #143
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_38560866
quote:
Op maandag 5 juni 2006 15:31 schreef wonderer het volgende:
Heb jij wel eens een koe in vrijheid gezien? In het wild? Of een hond?
Ik ken zowel honden/koeien e.d. in meer vrijheid en in gevangenschap bij het circus.
quote:
En ik neem aan dat zo'n beest wel aan het reizen went. Dat zit in de genen. Kijk, de eerste paar ritten zullen ongetwijfeld gestresst verlopen, maar als je ze vaak genoeg in zo'n wagen zet, wennen ze er vast wel aan.
Onderzoek toont dus anders aan.
quote:
Ik vind jullie intitiatief echt wel goed, tijgers en olifanten etc moeten echt uit het circus, maar een beetje relativeren moet ook kunnen.
Niet als je ziet dat ook niet-wilde dieren echt verkeerd zitten bij het circus. En we hebben nog geen uitzondering gezien, waarbij dieren in een 'paradijs' leven zeg maar...
  maandag 5 juni 2006 @ 15:59:52 #144
70844 Marietje_34
neuronennetwerkster
pi_38560912
quote:
Op maandag 5 juni 2006 15:31 schreef wonderer het volgende:

op basis waarvan neem je dit aan?
Het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets zeker weet...denk ik.
  maandag 5 juni 2006 @ 16:15:07 #145
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_38561398
Actiegroep CircusLeed organiseert een flyeractie in Apeldoorn tegen circus Herman Renz die daar komt. Op onderstaande data zullen we gaan flyeren in het centrum en later bij het circus zelf.

- vrijdag 9 juni 2006 – van 14:30 tot en met 16:30
- vrijdag 9 juni 2006 – van 18:00 tot en met 20:00
- zaterdag 10 juni 2006 – van 12:00 tot en met 15:00

We horen graag of je komt. Informatie over verzamelplaats wordt binnenkort bekend gemaakt.

Actiegroep CircusLeed hoopt dat in de toekomst meer activisten zelf (flyer)acties tegen het circus willen opzetten. Daarom heeft de actiegroep veel flyers laten drukken. Indien je een flyeractie opzet, kan je flyers aanvragen via info@circusleed.nl
  maandag 5 juni 2006 @ 16:40:00 #146
71919 wonderer
pi_38562194
quote:
Op maandag 5 juni 2006 15:59 schreef Marietje_34 het volgende:

[..]

op basis waarvan neem je dit aan?
Op basis van het feit dat gedomesticeerde dieren snel dingen leren.
  maandag 5 juni 2006 @ 19:08:49 #147
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_38567040
quote:
Op maandag 5 juni 2006 16:40 schreef wonderer het volgende:
Op basis van het feit dat gedomesticeerde dieren snel dingen leren.
Betekent dit dan direct (even vanuitgaand dat dit een 'feit' is) dat dieren wennen aan stressvolle situaties? En dat dus iets wat ze niet als prettig ervaren ze uiteindelijk wel prettig gaan vinden?

Ik denk niet dat een dier iets wat niet prettig is later als prettig gaat ervaren. Denk maar aan huisdieren die naar een dierenarts gaan of iets dergelijks niet leuk vinden en dat elke keer niet leuk vinden en erg gek worden als die situatie weer dreigt te komen. Volgens jouw 'feit' zou een dier na een paar keer dat normaal gaan vinden en het niet meer erg te vinden. Misschien dat sommige dieren dat wel niet meer erg gaan vinden, maar ik zie toch dat het niet zo simpel gesteld is, zoals je nu doet.
  maandag 5 juni 2006 @ 20:42:21 #148
71919 wonderer
pi_38570857
quote:
Op maandag 5 juni 2006 19:08 schreef TechXP het volgende:

[..]

Betekent dit dan direct (even vanuitgaand dat dit een 'feit' is) dat dieren wennen aan stressvolle situaties? En dat dus iets wat ze niet als prettig ervaren ze uiteindelijk wel prettig gaan vinden?

Ik denk niet dat een dier iets wat niet prettig is later als prettig gaat ervaren. Denk maar aan huisdieren die naar een dierenarts gaan of iets dergelijks niet leuk vinden en dat elke keer niet leuk vinden en erg gek worden als die situatie weer dreigt te komen. Volgens jouw 'feit' zou een dier na een paar keer dat normaal gaan vinden en het niet meer erg te vinden. Misschien dat sommige dieren dat wel niet meer erg gaan vinden, maar ik zie toch dat het niet zo simpel gesteld is, zoals je nu doet.
Er is een verschil tussen iets prettig gaan vinden en leren dat een situatie niet levensbedreigend is (wat een bezoek in de optiek van een dier wel kan worden, vooral als er pijn bij komt kijken). Volgens mij gaan de niveaus van stresshormonen op den duur wel naar beneden. Al die racepaarden enzo worden toch ook vervoerd, die gaan ze echt niet steeds blootstellen aan zulke dingen.
  zaterdag 10 juni 2006 @ 19:11:26 #149
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_38729300
Circus herman Renz agressief bij vreedzaam protest. Later meer.
  dinsdag 13 juni 2006 @ 12:57:25 #150
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_38809086
Assen, 10 juni 2006 – Op zaterdag 10 juni heeft een elftal demonstranten van actiegroep CircusLeed actie gevoerd bij het circus Herman Renz dat in Apeldoorn stond. Dit ging echter niet zonder agressie van circus Herman Renz en hun fans.

Het protest op deze dag begon in het centrum van Apeldoorn, alwaar de actiegroep de bevolking van Apeldoorn flyers aanbood en uitleg verschafte over het leven van de dieren bij het circus. In het centrum werd zeer positief gereageerd. Sommige mensen kwamen spontaan steun betuigen en flyers ophalen, zodat ze die aan anderen konden geven. Rond de klok van twee uur begon het protest voor de ingang van het circus.

Vanaf het begin kwamen er mensen van het circus en circusvrienden bij ons protest staan op een vervelende manier. Een half uur voor de voorstelling werd de sfeer grimmiger en dreigender. Een man kwam vanuit het circus dichter naar ons toe en probeerde met kracht en enig trek- en duwwerk om een megafoon van een actievoerder af te pakken. Dit lukte niet. Kort daarna werden er diverse bedreigingen geuit door circusmensen en circusvrienden met gewelddadigheden aan ons adres, zoals ‘Ik ram je in elkaar’.

De flyers die wij tijdens het protest uitgedeeld hadden werden door circusmedewerkers uit de handen van de bezoekers gepakt. Het circus is blijkbaar bang dat de waarheid over de manier waarop zij en andere circussen hun dieren behandelen boven tafel komt.

Actiegroep CircusLeed roept iedereen op om eens te gaan kijken hoe dieren behandeld worden bij circus Herman Renz en andere circussen. De actiegroep is van mening dat de dieren in circussen lijden doordat ze veel te maken hebben met stress, weinig ruimte, beperking in hun natuurlijke gedrag en verveling. Dit is ook aantoonbaar doordat de dieren bij het circus veel stereotype gedrag vertonen, wat een teken is dat dieren niet goed kunnen leven.
Ook geweld is niet onbekend in de circuswereld. Gebruik van olifanthaken, stokken en zwepen om dieren te dwingen op te treden komt regelmatig voor bij circussen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')