abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32773458
quote:
Nederlandse bekeerlingen radicaliseren
DEN HAAG - Niet alleen allochtone moslimjongeren maar ook steeds meer Nederlanders die zich tot de islam hebben bekeerd, maken een individueel radicaliseringsproces door. De politie krijgt daarover veel meldingen binnen. Dat blijkt uit de derde voortgangsrapportage over terrorismebestrijding die vrijdag naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Ook worden in kringen van radicale moslims „opvallend veel“ informele islamitische huwelijken gesloten. Daardoor komen ook jonge vrouwen in de sfeer van extremisme terecht. Het gaat om een soort huiskamerhuwelijken, zoals die ook te zien zijn geweest bij het vermeende terreurnetwerk De Hofstadgroep. Ouders en andere familieleden zijn vaak niet op de hoogte van de ceremoniën, die eigen voorschriften en rituelen kennen.

De informele huwelijken legitimeren de seksuele omgang met elkaar, maar de relaties duren vaak niet lang. De gang van zaken is te vergelijken met praktijken zoals die zich voordoen bij loverboys, jongemannen die een relatie aanknopen met jonge meisjes en vrouwen om die vervolgens tot prostitutie te dwingen.

Onder de nieuw geworven extremisten bevinden zich steeds meer hoger opgeleiden. Die trend is ook zichtbaar in het buitenland. De ministers Donner (Justitie) en Remkes (Binnenlandse Zaken) beschikken niet over informatie waaruit blijkt dat in het hoger onderwijs in ons land sprake is van geregisseerde radicaliseringsprocessen. Wel is er aanleiding om extra alert te zijn op dergelijke processen in het onderwijs.

Ook premier Balkenende zei na afloop van de wekelijkse ministerraad dat alertheid geboden is in het onderwijs, maar ook rond de informele huwelijken. „Een huwelijk is een mooi iets. Maar als het gepaard gaat met motieven die niets met liefde te maken hebben, dan is er wel gevaar voor de Nederlandse samenleving. Dat is goed om onder ogen te zien”, zei hij.

Nederland kent nog altijd een „substantieel” dreigingsniveau. Dat betekent dat de kans alleszins reëel is dat zich hier een terroristische aanslag zal voordoen.
Kijk, daarom vind ik het ook altijd zo irritant dat kritiek over de Islam meteen binnen het kopje discriminatie/ rascisme valt. Moslim zijn heeft niets te doen met huidskleur of afkomst.

Kritiek op een geestelijke stroming is gewoon legitiem en de donkere kanten van een stroming moeten gewoon benoemd worden.
pi_32773560
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 03:13 schreef alex4allofyou het volgende:

[..]

Kijk, daarom vind ik het ook altijd zo irritant dat kritiek over de Islam meteen binnen het kopje discriminatie/ rascisme valt. Moslim zijn heeft niets te doen met huidskleur of afkomst.

Kritiek op een geestelijke stroming is gewoon legitiem en de donkere kanten van een stroming moeten gewoon benoemd worden.
jep. eens met jouw post.
stiekem hoop ik op een reactie van BackstreetBoy BansheeBoy.
pi_32773627
quote:

[..]

Discriminatie geldt ook voor godsdienst.
Laat daar geen twijfel over bestaan .

[ Bericht 6% gewijzigd door kLowJow op 03-12-2005 11:31:26 ]
pi_32777521
quote:
De politie krijgt daarover veel meldingen binnen. Dat blijkt uit de derde voortgangsrapportage over terrorismebestrijding die vrijdag naar de Tweede Kamer is gestuurd.
Dat bekeerlingen eerder vatbaar zijn voor radicalisering is niets nieuws, en dat hier veel meldingen over binnenkomen vind ik niet zo verwonderlijk. Wanneer zoiemand bekeerd, en ook echt iets aan zijn geloof gaat doen, zal dit voor zijn omgeving veel eerder als radicalisering gezien worden, dan wanneer het iemand betreft die van geboorte moslim is. Of er in al die gevallen ook daadwerkelijk sprake is van radicalisering als opstapje naar terrorisme lijkt mij nog maar de vraag.
quote:
Ook premier Balkenende zei na afloop van de wekelijkse ministerraad dat alertheid geboden is in het onderwijs, maar ook rond de informele huwelijken. „Een huwelijk is een mooi iets. Maar als het gepaard gaat met motieven die niets met liefde te maken hebben, dan is er wel gevaar voor de Nederlandse samenleving. Dat is goed om onder ogen te zien”, zei hij.
Hier moest ik trouwens best hard om lachen. .
  zaterdag 3 december 2005 @ 12:40:46 #5
3542 Gia
User under construction
pi_32777933
Dan ook maar even hier, samen met de link uit het gesloten topic, voor degenen die het nog graag willen zien:
quote:
2 of 3 dagen geleden waren er 3 vrouwen op tv die zich ook bekeerd hadden.
Die ene was getrouwd geweest met een moslim, maar inmiddels wel gescheiden. Bij haar had ik vooral het idee dat ze de kleding zo leuk vond. Een beetje gaan zitten tutten met een hoofddoek. Ze gebruikte overigens wel make-up, wat eigenlijk ook niet mocht.
Een andere vrouw was nog radicaler. Die droeg ook een gezichtssluier (wat haar familie niet mocht weten), waardoor je niet meer zag dan de ogen. Terwijl ze toch helemaal niet lelijk was of zo. Die zat ook te bidden met haar 'zusters' en was nogal dominant naar de andere vrouwen toe. Zij had MS en drie kleine kinderen.
Nummer drie was getrouwd met een Egyptenaar, bekeerd en meeverhuisd naar Caïro. Ik vind dat zo stom. Al regelmatig heb ik verhalen gehoord over Westerse vrouwen die meeverhuizen naar het land van hun partner en niet meer terug kunnen, omdat manlief het paspoort wel bewaard. Ik had ook niet de indruk dat ze zelf zo gelukkig was in Egypte.

Drie bekeerde vrouwen en twee van de drie vrij radicaal. Die eerste stelde gewoon dat haar man moest snappen dat zij een niet moslim familie aan haar had hangen, waar rekening mee gehouden moest worden. Hierop is dat huwelijk gestrand. Want als haar zus op bezoek kwam, moest de vriend van die zus naar een aparte kamer. Zij wilde wat dat betreft gewoon de westerse gewoonten aanhouden. Vond ik wel goed van haar, dat ze voor zichzelf opkwam.

Was best een interessant programma.

http://www.ikonrtv.nl/don(...)entaire.asp?oId=2342
pi_32779292
quote:

[..]

Kritiek op de Islam of Moslims valt helemaal niet altijd onder het kopje discriminatie of racisme. Uiteraard heb je een mensen die zo kritiek de kiem in proberen te smoren, maar even vaak zie ik mensen die simpelweg lopen te bashen (denk aan opmerkingen als 'Moslims een zijn gevaar voor de samenleving!") En wanneer ze worden aangesproken op hun generaliserend gelul, zien ze dit meteen onterecht als bewijs dat men geen kritiek op Moslims mag geven, wat uiteraard kul is.

Ik ben overigens zelf zeer benieuwd wat de oorzaken zijn van de opeens toenemende radicalisering onder autochtone bekeerlingen en hogergeschoolde Moslims.
Krekker is de bom!
  zaterdag 3 december 2005 @ 14:05:16 #7
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_32779607
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 12:23 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Dat bekeerlingen eerder vatbaar zijn voor radicalisering is niets nieuws, en dat hier veel meldingen over binnenkomen vind ik niet zo verwonderlijk. Wanneer zoiemand bekeerd, en ook echt iets aan zijn geloof gaat doen, zal dit voor zijn omgeving veel eerder als radicalisering gezien worden, dan wanneer het iemand betreft die van geboorte moslim is.
Als je je bekeert tot een ander geloof is het denk ik ook logisch dat je er wat fanatieker in bent als iemand die vanaf de geboorte lid is van die kerk. Je hebt er immers wel wat moeite voor gedaan, verdiept in allerlei boeken etc. Dat doe je niet als vervolgens alleen op papier lid wilt worden van die kerk.
  zaterdag 3 december 2005 @ 14:07:30 #8
124307 HokkePok
Ga zoals je gaat.
pi_32779655
Nou zo vreemd is dat niet hoor dat juist autochtone bekeerlingen radicaliseren.. Personen met een getinte huidskleur worden vaak "geboren" als moslim terwijl het bij de westerling juist een bewuste keuze is. Als je dan ziet wat de berichtgeving (reclame) in de media is over dit geloof (met de "bijbehorende" beelden van zelfmoord aanslagen etc) kun je concluderen dat deze personen vooraf al weinig op hadden met de westerse maatschappij.
waarschijnlijk wel
pi_32779800
bekeerlingen zijn altijd fanatieker, van welk geloof dan ook.
bekeerlingen hebben namelijk echt "gestudeerd" op de inhoud van het betreffende heilige boek, hebben dus veel meer kennis van zake vaak dan zij die 'in het geloof geboren' zijn, die 'geloven het meestal wel', waar de bekeerling zich nog eens extra verdiept in een en ander.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_32779875
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 14:07 schreef HokkePok het volgende:
Als je dan ziet wat de berichtgeving (reclame) in de media is over dit geloof (met de "bijbehorende" beelden van zelfmoord aanslagen etc) kun je concluderen dat deze personen vooraf al weinig op hadden met de westerse maatschappij.
Als ze op basis van die informatie zouden besluiten zich tot de islam te bekeren wel ja. Dit lijkt me echter niet waarschijnlijk. Je conclusie is dan ook wat voorbarig.
pi_32779905
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 14:05 schreef freako het volgende:

[..]

Als je je bekeert tot een ander geloof is het denk ik ook logisch dat je er wat fanatieker in bent als iemand die vanaf de geboorte lid is van die kerk. Je hebt er immers wel wat moeite voor gedaan, verdiept in allerlei boeken etc. Dat doe je niet als vervolgens alleen op papier lid wilt worden van die kerk.
Uiteraard. Met uitzondering van diegenen die zich om andere redenen bekeren, zoals 'de liefde' of acceptatie.
pi_32779977
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 14:15 schreef milagro het volgende:
bekeerlingen hebben namelijk echt "gestudeerd" op de inhoud van het betreffende heilige boek, hebben dus veel meer kennis van zake vaak dan zij die 'in het geloof geboren' zijn, die 'geloven het meestal wel', waar de bekeerling zich nog eens extra verdiept in een en ander.
Daarbij is het "voor het geloof uitkomen" bij de geboren gelovige een prestatie geweest van verre voorouders. Bij een bekeerde gelovige is het een prestatie van de persoon zélf en is hij er dus extra trots op.
  zaterdag 3 december 2005 @ 14:30:10 #13
124307 HokkePok
Ga zoals je gaat.
pi_32780083
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 14:18 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Als ze op basis van die informatie zouden besluiten zich tot de islam te bekeren wel ja. Dit lijkt me echter niet waarschijnlijk. Je conclusie is dan ook wat voorbarig.
Daar ben ik niet zo zeker van.. Als westerling jezelf bekeren tot de Islam is in feite tevens jezelf afkeren van je familie, vrienden, omgeving, en je opvoeding. Je geeft wel degelijk een duidelijk signaal af iniedergeval..
waarschijnlijk wel
pi_32780103
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 14:30 schreef HokkePok het volgende:

[..]

Daar ben ik niet zo zeker van.. Als westerling jezelf bekeren tot de Islam is in feite tevens jezelf afkeren van je familie, vrienden, omgeving, en je opvoeding. Je geeft wel degelijk een duidelijk signaal af iniedergeval..
Dat is jouw interpretatie van het gebeuren. In veel gevallen zal de bekeerling het heel anders zien, lijkt me zo.
pi_32780271
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 14:31 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Dat is jouw interpretatie van het gebeuren. In veel gevallen zal de bekeerling het heel anders zien, lijkt me zo.
gelovigen menen vaak dat het juist de niet (meer) gelovigen zijn die hen de rug toekeren.

vamdaar ook dat 'afvalligen' zo behandeld worden als ze behandeld worden, verraders, waar je niets meer mee van doen wilt hebben.

een kind dat zich bekeerd, met ouders die dat niet begrijpen en haar zullen proberen met haar te praten, zal dat als tegenwerken zien, niet zelden iig, en daarom (meer) afstand nemen van haar ouders.

ik heb ook het idee dat een dochter die zich bekeerd, omwille van de vriend, veel verder af komt te staan van haar familie, dan een zoon die zich bekeert omwille van de vriendin.

In dit geval, wb moslims, zie ik ook dat gemengde huwelijken waar de vader moslim is, en de moeder van huis uit niet, de moslim traditie de dominant traditie, cultuur is thuis, de kids zich meer marokkaans voelen bv, dan waar de vader juist de niet-moslim is van origine.

een meisje dat zich bekeerd en het geloof van het vriendje aanneemt, dat gebeurt veel vaker, en ze wordt vaak ook veel meer 'opgeslokt' door het hele gedoe dan wanneer een jongen dat doet (om met het meisje te kunnen blijven omgaan)

mannelijke Nederlanders die zich bekeren, en daar dan heel fanatiek in worden, waren vaak op de een of andere manier al een soort van buitenbeentjes, waren op zoek en vatbaar vanwege de positie waar ze zich al in bevonden.
pi_32780317
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 14:40 schreef milagro het volgende:
In dit geval, wb moslims, zie ik ook dat gemengde huwelijken waar de vader moslim is, en de moeder van huis uit niet, de moslim traditie de dominant traditie, cultuur is thuis, de kids zich meer marokkaans voelen bv, dan waar de vader juist de niet-moslim is van origine.
Bij ons thuis was dat juist helemaal niet zo.
pi_32780338
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 14:41 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Bij ons thuis was dat juist helemaal niet zo.
nee, dat kan
ik zeg dan ook wat ik zelf vaak zie.
pi_32780733
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 14:42 schreef milagro het volgende:

[..]

nee, dat kan
ik zeg dan ook wat ik zelf vaak zie.
Dat snap ik. Ik ken zelf vier gezinnen met kinderen, waarvan de vader moslim is en de Nederlandse moeder (oorspronkelijk) niet. Slechts in één geval is de vrouw moslim geworden, en in alle gevallen zie je in de kinderen (helaas zou ik zeggen) weinig Marokkaans (even los van het uiterlijk natuurlijk). De kinderen spreken geen Marokkaans of Arabisch, slechts Nederlands, wat ik best jammer vind. Tweetalig opgevoed worden moet kunnen en kan alleen voordelen hebben. En ik ken er niet één die praktiserend moslim is. Of ze wel geloven weet ik niet.

Dit hoeft natuurlijk net als wat jij ziet niet representatief te zijn, maar ik denk dat het sowieso vrij logisch is dat een moslim die besluit te trouwen met een niet-moslim minder streng is in de leer dan moslims die dit niet zouden overwegen.
pi_32780763
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 14:30 schreef HokkePok het volgende:

[..]

Niet per se, dit wordt trouwens wel vaak zo gezien door de familie.
Doordat bekering inderdaad vaak een breuk betekent met je oude milieu ben je vatbaarder voor radicalisering, je hebt weinig mensen met wie je een band hebt en die je kunnen corrigeren.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_32780922
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 14:58 schreef kLowJow het volgende:

[..]

Dat snap ik. Ik ken zelf vier gezinnen met kinderen, waarvan de vader moslim is en de Nederlandse moeder (oorspronkelijk) niet. Slechts in één geval is de vrouw moslim geworden, en in alle gevallen zie je in de kinderen (helaas zou ik zeggen) weinig Marokkaans (even los van het uiterlijk natuurlijk). De kinderen spreken geen Marokkaans of Arabisch, slechts Nederlands, wat ik best jammer vind. Tweetalig opgevoed worden moet kunnen en kan alleen voordelen hebben. En ik ken er niet één die praktiserend moslim is. Of ze wel geloven weet ik niet.

Dit hoeft natuurlijk net als wat jij ziet niet representatief te zijn, maar ik denk dat het sowieso vrij logisch is dat een moslim die besluit te trouwen met een niet-moslim minder streng is in de leer dan moslims die dit niet zouden overwegen.
Een moslim die trouwt met een niet moslim en niet "eist " dat deze zich bekeert, zal idd niet streng in de leer zijn, nee en ook zich niet al te veel aantrekken van zijn achterban.

Maar goed, ik zie iig veel meer NL meisjes die zich verliezen in het geloof, want dat doe je m.i. als je je opeens gaat sluieren en meer van die ongein, dan dat je NL jongens ziet dat dat doen omwille van een meisje.
De NL heren die zo fanatiek bekeerd zijn, dat staat toch meestal los van een meisje voor zich willen winnen.
  zaterdag 3 december 2005 @ 15:50:43 #21
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_32781924
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 14:15 schreef milagro het volgende:
Klopt als een bus. Een Nederlandse vriend van mij, voorheen ging hij als Bas door het leven, nu heet hij Redouan en is het qua geloof een topper geworden, hij heeft een lange baard laten staan, ik heb veel respect voor hem. Als ik hem aankijk zie ik een soort proces wat te vergelijken is met het proces dat ongetwijfeld zal gaan plaats vinden in de gehele westerse wereld.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_32782592
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 03:32 schreef Salvad0R het volgende:

[..]

Discriminatie geldt ook voor godsdienst.
Laat daar geen twijfel over bestaan .
Yep, natuurlijk. Maar kritiek op de donkere kanten van Islam/ Kathoclisme/ Boedisme etc is dat niet, terwijl dit wel vaak meteen zo geinterpreteerd wordt.

Ik zag bijvoorbeeld laatst de vliegende panters, hier deden ze een sekte na die de duivel aanbad. Toen haalden ze er een pastor bij die de duivel uit 3 personen moest kiezen. Dit deed ie goed en als prijs kreeg ie 2 kleine misdienaartjes mee voor de nacht en werd ie gezuiverd van pedofilie kwa titel.

Nou vind ik dit erg grappig, MAAR als deze zelfde scetch ging over de Islam dan was waarschijnlijk het land te klein. Dat vind ik hypocriet. Die sketch ging bijvoorbeeld veel verder dan Submission. En niemand die het erover had, zolang het maar gaat over de Kerk of geloven buiten de Islam is het ok, but it doesnt go the other way around. Kijk, dat noem ik dus discriminatie van geloven.
pi_32784272
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 15:05 schreef milagro het volgende:

[..]

Maar goed, ik zie iig veel meer NL meisjes die zich verliezen in het geloof, want dat doe je m.i. als je je opeens gaat sluieren en meer van die ongein, dan dat je NL jongens ziet dat dat doen omwille van een meisje.
Volgens mij zijn er sowieso meer mannen die niet-moslims trouwen dan andersom. Hiernaast is het natuurlijk ook zo dat een Nederlandse vrouw die zich bekeert tot de islam en gesluierd over straat gaat veel meer opvalt dan een Nederlandse man die bekeerd is.
pi_32803336
Ik denk dat de gemiddelde diehard moslim zo moe wordt van die spontane bekeerlingen(mode moslims). Je moet jaren studeren voordat er een moment kan komen dat je bekeert. Er zijn zelfs mensen met het IQ van een biljartbal die roepen dat ze bekeerd zijn
Ze laten hun baard staan, geven hunzelf een andere naam en trekken een jurk aan en willen geweld stichten, en denken vervolgens dat zij een supermoslim zijn.

Doet me een beetje denken aan mensen die hard roepen dat ze ict-er zijn, maar programmeren kunnen ze niet.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  zondag 4 december 2005 @ 12:17:37 #25
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_32803362
de gediscrimineerden radicaliseren.

Eigen schuld dikke bult domme mensen die discrimineren
Era Vulgaris
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')