Kijk, daarom vind ik het ook altijd zo irritant dat kritiek over de Islam meteen binnen het kopje discriminatie/ rascisme valt. Moslim zijn heeft niets te doen met huidskleur of afkomst.quote:Nederlandse bekeerlingen radicaliseren
DEN HAAG - Niet alleen allochtone moslimjongeren maar ook steeds meer Nederlanders die zich tot de islam hebben bekeerd, maken een individueel radicaliseringsproces door. De politie krijgt daarover veel meldingen binnen. Dat blijkt uit de derde voortgangsrapportage over terrorismebestrijding die vrijdag naar de Tweede Kamer is gestuurd.
Ook worden in kringen van radicale moslims „opvallend veel“ informele islamitische huwelijken gesloten. Daardoor komen ook jonge vrouwen in de sfeer van extremisme terecht. Het gaat om een soort huiskamerhuwelijken, zoals die ook te zien zijn geweest bij het vermeende terreurnetwerk De Hofstadgroep. Ouders en andere familieleden zijn vaak niet op de hoogte van de ceremoniën, die eigen voorschriften en rituelen kennen.
De informele huwelijken legitimeren de seksuele omgang met elkaar, maar de relaties duren vaak niet lang. De gang van zaken is te vergelijken met praktijken zoals die zich voordoen bij loverboys, jongemannen die een relatie aanknopen met jonge meisjes en vrouwen om die vervolgens tot prostitutie te dwingen.
Onder de nieuw geworven extremisten bevinden zich steeds meer hoger opgeleiden. Die trend is ook zichtbaar in het buitenland. De ministers Donner (Justitie) en Remkes (Binnenlandse Zaken) beschikken niet over informatie waaruit blijkt dat in het hoger onderwijs in ons land sprake is van geregisseerde radicaliseringsprocessen. Wel is er aanleiding om extra alert te zijn op dergelijke processen in het onderwijs.
Ook premier Balkenende zei na afloop van de wekelijkse ministerraad dat alertheid geboden is in het onderwijs, maar ook rond de informele huwelijken. „Een huwelijk is een mooi iets. Maar als het gepaard gaat met motieven die niets met liefde te maken hebben, dan is er wel gevaar voor de Nederlandse samenleving. Dat is goed om onder ogen te zien”, zei hij.
Nederland kent nog altijd een „substantieel” dreigingsniveau. Dat betekent dat de kans alleszins reëel is dat zich hier een terroristische aanslag zal voordoen.
jep. eens met jouw post.quote:Op zaterdag 3 december 2005 03:13 schreef alex4allofyou het volgende:
[..]
Kijk, daarom vind ik het ook altijd zo irritant dat kritiek over de Islam meteen binnen het kopje discriminatie/ rascisme valt. Moslim zijn heeft niets te doen met huidskleur of afkomst.
Kritiek op een geestelijke stroming is gewoon legitiem en de donkere kanten van een stroming moeten gewoon benoemd worden.
Discriminatie geldt ook voor godsdienst.quote:Op zaterdag 3 december 2005 03:13 schreef alex4allofyou het volgende:
[..]
Kijk, daarom vind ik het ook altijd zo irritant dat kritiek over de Islam meteen binnen het kopje discriminatie/ rascisme valt. Moslim zijn heeft niets te doen met huidskleur of afkomst.
Kritiek op een geestelijke stroming is gewoon legitiem en de donkere kanten van een stroming moeten gewoon benoemd worden.
Dat bekeerlingen eerder vatbaar zijn voor radicalisering is niets nieuws, en dat hier veel meldingen over binnenkomen vind ik niet zo verwonderlijk. Wanneer zoiemand bekeerd, en ook echt iets aan zijn geloof gaat doen, zal dit voor zijn omgeving veel eerder als radicalisering gezien worden, dan wanneer het iemand betreft die van geboorte moslim is. Of er in al die gevallen ook daadwerkelijk sprake is van radicalisering als opstapje naar terrorisme lijkt mij nog maar de vraag.quote:De politie krijgt daarover veel meldingen binnen. Dat blijkt uit de derde voortgangsrapportage over terrorismebestrijding die vrijdag naar de Tweede Kamer is gestuurd.
Hier moest ik trouwens best hard om lachen.quote:Ook premier Balkenende zei na afloop van de wekelijkse ministerraad dat alertheid geboden is in het onderwijs, maar ook rond de informele huwelijken. „Een huwelijk is een mooi iets. Maar als het gepaard gaat met motieven die niets met liefde te maken hebben, dan is er wel gevaar voor de Nederlandse samenleving. Dat is goed om onder ogen te zien”, zei hij.
http://www.ikonrtv.nl/don(...)entaire.asp?oId=2342quote:2 of 3 dagen geleden waren er 3 vrouwen op tv die zich ook bekeerd hadden.
Die ene was getrouwd geweest met een moslim, maar inmiddels wel gescheiden. Bij haar had ik vooral het idee dat ze de kleding zo leuk vond. Een beetje gaan zitten tutten met een hoofddoek. Ze gebruikte overigens wel make-up, wat eigenlijk ook niet mocht.
Een andere vrouw was nog radicaler. Die droeg ook een gezichtssluier (wat haar familie niet mocht weten), waardoor je niet meer zag dan de ogen. Terwijl ze toch helemaal niet lelijk was of zo. Die zat ook te bidden met haar 'zusters' en was nogal dominant naar de andere vrouwen toe. Zij had MS en drie kleine kinderen.
Nummer drie was getrouwd met een Egyptenaar, bekeerd en meeverhuisd naar Caïro. Ik vind dat zo stom. Al regelmatig heb ik verhalen gehoord over Westerse vrouwen die meeverhuizen naar het land van hun partner en niet meer terug kunnen, omdat manlief het paspoort wel bewaard. Ik had ook niet de indruk dat ze zelf zo gelukkig was in Egypte.
Drie bekeerde vrouwen en twee van de drie vrij radicaal. Die eerste stelde gewoon dat haar man moest snappen dat zij een niet moslim familie aan haar had hangen, waar rekening mee gehouden moest worden. Hierop is dat huwelijk gestrand. Want als haar zus op bezoek kwam, moest de vriend van die zus naar een aparte kamer. Zij wilde wat dat betreft gewoon de westerse gewoonten aanhouden. Vond ik wel goed van haar, dat ze voor zichzelf opkwam.
Was best een interessant programma.
Kritiek op de Islam of Moslims valt helemaal niet altijd onder het kopje discriminatie of racisme. Uiteraard heb je een mensen die zo kritiek de kiem in proberen te smoren, maar even vaak zie ik mensen die simpelweg lopen te bashen (denk aan opmerkingen als 'Moslims een zijn gevaar voor de samenleving!") En wanneer ze worden aangesproken op hun generaliserend gelul, zien ze dit meteen onterecht als bewijs dat men geen kritiek op Moslims mag geven, wat uiteraard kul is.quote:Op zaterdag 3 december 2005 03:13 schreef alex4allofyou het volgende:
[..]
Als je je bekeert tot een ander geloof is het denk ik ook logisch dat je er wat fanatieker in bent als iemand die vanaf de geboorte lid is van die kerk. Je hebt er immers wel wat moeite voor gedaan, verdiept in allerlei boeken etc. Dat doe je niet als vervolgens alleen op papier lid wilt worden van die kerk.quote:Op zaterdag 3 december 2005 12:23 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Dat bekeerlingen eerder vatbaar zijn voor radicalisering is niets nieuws, en dat hier veel meldingen over binnenkomen vind ik niet zo verwonderlijk. Wanneer zoiemand bekeerd, en ook echt iets aan zijn geloof gaat doen, zal dit voor zijn omgeving veel eerder als radicalisering gezien worden, dan wanneer het iemand betreft die van geboorte moslim is.
Als ze op basis van die informatie zouden besluiten zich tot de islam te bekeren wel ja. Dit lijkt me echter niet waarschijnlijk. Je conclusie is dan ook wat voorbarig.quote:Op zaterdag 3 december 2005 14:07 schreef HokkePok het volgende:
Als je dan ziet wat de berichtgeving (reclame) in de media is over dit geloof (met de "bijbehorende" beelden van zelfmoord aanslagen etc) kun je concluderen dat deze personen vooraf al weinig op hadden met de westerse maatschappij.
Uiteraard. Met uitzondering van diegenen die zich om andere redenen bekeren, zoals 'de liefde' of acceptatie.quote:Op zaterdag 3 december 2005 14:05 schreef freako het volgende:
[..]
Als je je bekeert tot een ander geloof is het denk ik ook logisch dat je er wat fanatieker in bent als iemand die vanaf de geboorte lid is van die kerk. Je hebt er immers wel wat moeite voor gedaan, verdiept in allerlei boeken etc. Dat doe je niet als vervolgens alleen op papier lid wilt worden van die kerk.
Daarbij is het "voor het geloof uitkomen" bij de geboren gelovige een prestatie geweest van verre voorouders. Bij een bekeerde gelovige is het een prestatie van de persoon zélf en is hij er dus extra trots op.quote:Op zaterdag 3 december 2005 14:15 schreef milagro het volgende:
bekeerlingen zijn altijd fanatieker, van welk geloof dan ook.
bekeerlingen hebben namelijk echt "gestudeerd" op de inhoud van het betreffende heilige boek, hebben dus veel meer kennis van zake vaak dan zij die 'in het geloof geboren' zijn, die 'geloven het meestal wel', waar de bekeerling zich nog eens extra verdiept in een en ander.
Daar ben ik niet zo zeker van.. Als westerling jezelf bekeren tot de Islam is in feite tevens jezelf afkeren van je familie, vrienden, omgeving, en je opvoeding. Je geeft wel degelijk een duidelijk signaal af iniedergeval..quote:Op zaterdag 3 december 2005 14:18 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Als ze op basis van die informatie zouden besluiten zich tot de islam te bekeren wel ja. Dit lijkt me echter niet waarschijnlijk. Je conclusie is dan ook wat voorbarig.
Dat is jouw interpretatie van het gebeuren. In veel gevallen zal de bekeerling het heel anders zien, lijkt me zo.quote:Op zaterdag 3 december 2005 14:30 schreef HokkePok het volgende:
[..]
Daar ben ik niet zo zeker van.. Als westerling jezelf bekeren tot de Islam is in feite tevens jezelf afkeren van je familie, vrienden, omgeving, en je opvoeding. Je geeft wel degelijk een duidelijk signaal af iniedergeval..
gelovigen menen vaak dat het juist de niet (meer) gelovigen zijn die hen de rug toekeren.quote:Op zaterdag 3 december 2005 14:31 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Dat is jouw interpretatie van het gebeuren. In veel gevallen zal de bekeerling het heel anders zien, lijkt me zo.
Bij ons thuis was dat juist helemaal niet zo.quote:Op zaterdag 3 december 2005 14:40 schreef milagro het volgende:
In dit geval, wb moslims, zie ik ook dat gemengde huwelijken waar de vader moslim is, en de moeder van huis uit niet, de moslim traditie de dominant traditie, cultuur is thuis, de kids zich meer marokkaans voelen bv, dan waar de vader juist de niet-moslim is van origine.
nee, dat kanquote:Op zaterdag 3 december 2005 14:41 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Bij ons thuis was dat juist helemaal niet zo.
Dat snap ik. Ik ken zelf vier gezinnen met kinderen, waarvan de vader moslim is en de Nederlandse moeder (oorspronkelijk) niet. Slechts in één geval is de vrouw moslim geworden, en in alle gevallen zie je in de kinderen (helaas zou ik zeggen) weinig Marokkaans (even los van het uiterlijk natuurlijk). De kinderen spreken geen Marokkaans of Arabisch, slechts Nederlands, wat ik best jammer vind. Tweetalig opgevoed worden moet kunnen en kan alleen voordelen hebben. En ik ken er niet één die praktiserend moslim is. Of ze wel geloven weet ik niet.quote:Op zaterdag 3 december 2005 14:42 schreef milagro het volgende:
[..]
nee, dat kan
ik zeg dan ook wat ik zelf vaak zie.
Niet per se, dit wordt trouwens wel vaak zo gezien door de familie.quote:Op zaterdag 3 december 2005 14:30 schreef HokkePok het volgende:
[..]
Daar ben ik niet zo zeker van.. Als westerling jezelf bekeren tot de Islam is in feite tevens jezelf afkeren van je familie, vrienden, omgeving, en je opvoeding. Je geeft wel degelijk een duidelijk signaal af iniedergeval..
Een moslim die trouwt met een niet moslim en niet "eist " dat deze zich bekeert, zal idd niet streng in de leer zijn, nee en ook zich niet al te veel aantrekken van zijn achterban.quote:Op zaterdag 3 december 2005 14:58 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Dat snap ik. Ik ken zelf vier gezinnen met kinderen, waarvan de vader moslim is en de Nederlandse moeder (oorspronkelijk) niet. Slechts in één geval is de vrouw moslim geworden, en in alle gevallen zie je in de kinderen (helaas zou ik zeggen) weinig Marokkaans (even los van het uiterlijk natuurlijk). De kinderen spreken geen Marokkaans of Arabisch, slechts Nederlands, wat ik best jammer vind. Tweetalig opgevoed worden moet kunnen en kan alleen voordelen hebben. En ik ken er niet één die praktiserend moslim is. Of ze wel geloven weet ik niet.
Dit hoeft natuurlijk net als wat jij ziet niet representatief te zijn, maar ik denk dat het sowieso vrij logisch is dat een moslim die besluit te trouwen met een niet-moslim minder streng is in de leer dan moslims die dit niet zouden overwegen.
Klopt als een bus. Een Nederlandse vriend van mij, voorheen ging hij als Bas door het leven, nu heet hij Redouan en is het qua geloof een topper geworden, hij heeft een lange baard laten staan, ik heb veel respect voor hem. Als ik hem aankijk zie ik een soort proces wat te vergelijken is met het proces dat ongetwijfeld zal gaan plaats vinden in de gehele westerse wereld.quote:Op zaterdag 3 december 2005 14:15 schreef milagro het volgende:
bekeerlingen zijn altijd fanatieker, van welk geloof dan ook.
bekeerlingen hebben namelijk echt "gestudeerd" op de inhoud van het betreffende heilige boek, hebben dus veel meer kennis van zake vaak dan zij die 'in het geloof geboren' zijn, die 'geloven het meestal wel', waar de bekeerling zich nog eens extra verdiept in een en ander.
Yep, natuurlijk. Maar kritiek op de donkere kanten van Islam/ Kathoclisme/ Boedisme etc is dat niet, terwijl dit wel vaak meteen zo geinterpreteerd wordt.quote:Op zaterdag 3 december 2005 03:32 schreef Salvad0R het volgende:
[..]
Discriminatie geldt ook voor godsdienst.
Laat daar geen twijfel over bestaan .
Volgens mij zijn er sowieso meer mannen die niet-moslims trouwen dan andersom. Hiernaast is het natuurlijk ook zo dat een Nederlandse vrouw die zich bekeert tot de islam en gesluierd over straat gaat veel meer opvalt dan een Nederlandse man die bekeerd is.quote:Op zaterdag 3 december 2005 15:05 schreef milagro het volgende:
[..]
Maar goed, ik zie iig veel meer NL meisjes die zich verliezen in het geloof, want dat doe je m.i. als je je opeens gaat sluieren en meer van die ongein, dan dat je NL jongens ziet dat dat doen omwille van een meisje.
nee dit kan je niet zo goed praten, ik ken genoeg mensen die wel eens gediscrimineerd zijn en die zijn daardoor niet geradicaliseerd.quote:Op zondag 4 december 2005 12:17 schreef Vassili_Z het volgende:
de gediscrimineerden radicaliseren.
Eigen schuld dikke bult domme mensen die discrimineren
Huh? Ik werk in de ICT-dienstverlening, ik kan niet programmeren, ben ik geen ICT-er?quote:Op zondag 4 december 2005 12:16 schreef JohnDope het volgende:
Doet me een beetje denken aan mensen die hard roepen dat ze ict-er zijn, maar programmeren kunnen ze niet.
Dan vind ik je geen ict-er.quote:Op zondag 4 december 2005 12:32 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Huh? Ik werk in de ICT-dienstverlening, ik kan niet programmeren, ben ik geen ICT-er?²
mwoah, als de NL'se man van het kaliber "jij moet een sluier dragen" is en erger , gok ik zo dat je het aan hem ook wel kan zien en merken > Abu Jabar vd Ven taferelen.quote:Op zaterdag 3 december 2005 17:27 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er sowieso meer mannen die niet-moslims trouwen dan andersom. Hiernaast is het natuurlijk ook zo dat een Nederlandse vrouw die zich bekeert tot de islam en gesluierd over straat gaat veel meer opvalt dan een Nederlandse man die bekeerd is.
je wilt die enge mensen niet leren kennen.quote:Op zondag 4 december 2005 12:57 schreef milagro het volgende:
[..]
Wat zijn dat voor huwelijken? Hoe kijkt de moslimgemeenschap daar tegen aan, en komt dat wel vaker voor of is dat iets specifieks van Hofstadgroepsleden en ander dergelijk eng volk?
Volgens de Islamitische jurispudentie is dit wel mogelijk. Probleem is echter dat deze jongeren er net zo makkelijk weer vanaf komen. Zo begint het te lijken op de zgn. lusthuwelijken, die volgens de Soenitische leer wel verboden zijn.quote:Op zondag 4 december 2005 12:57 schreef milagro het volgende:
Wat zijn dat voor huwelijken? Hoe kijkt de moslimgemeenschap daar tegen aan, en komt dat wel vaker voor of is dat iets specifieks van Hofstadgroepsleden en ander dergelijk eng volk?
oh ik wil ze ook niet begrijpen.quote:Op zondag 4 december 2005 13:15 schreef SlimShady het volgende:
[..]
je wilt die enge mensen niet leren kennen.
ze leven in hun eigen wereld met eigen regels.
het eerste wat bij mij echt de deur dicht deed: Mohammed B. erkent onze rechtssysteem niet.
sindsdien wil ik hem en zijn companen niet begrijpen.
Als je met radicalen te maken hebt zul je het inderdaad wel zien.quote:Op zondag 4 december 2005 12:57 schreef milagro het volgende:
[..]
mwoah, als de NL'se man van het kaliber "jij moet een sluier dragen" is en erger , gok ik zo dat je het aan hem ook wel kan zien en merken > Abu Jabar vd Ven taferelen.
moslimmeisjes zullen idd niet zo snel een niet moslim daten, hey ze daten ws ueberhaupt niet, als ze belijdend moslim zijn, laat staan zeer strikt in de leer.
Nu weet ik sowieso erg weinig van dit soort dingen, maar wat ik uit de kranten e.d. heb begrepen is het inderdaad eerder een soort sekte die zijn eigen regels creëert.quote:Wat ik me nog afvraag is dat trouwen wat die bekeerde en/of geradikaliseerde dames doen met de Mohammed's B en andere multiple choice moslims.
Je laat je huwelijk inzegenen door een mede moslim van een zeker aanzien en hop je bent getrouwd?
Ik las in een boek van 2 NRC journalisten over Mo B & Co (waar ik overigens helemaal naar van werd, een dergelijke sektarische godsdienstwaanzin waaraan die gasten en meiden lijden) , dat Mo B. ook een moslimbroeder getrouwd heeft, en dat bv Jason W. dat ook was (getrouwd) maar ook net zo makkelijk weer gescheiden?
Jij zit echt vol met vooroordelen.quote:Op zondag 4 december 2005 12:28 schreef JohnDope het volgende:
[..]
nee dit kan je niet zo goed praten, ik ken genoeg mensen die wel eens gediscrimineerd zijn en die zijn daardoor niet geradicaliseerd.
Die radicalisten kan je qua psyche op 1 hoop gooien met krakers en de hele mikmak.
Dat van jou is geen vooroordeel en dat van mij welquote:Op zondag 4 december 2005 14:45 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Jij zit echt vol met vooroordelen.
jij ook, je bent maar een mens...quote:Op zondag 4 december 2005 14:45 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Jij zit echt vol met vooroordelen.
onzinquote:Op maandag 5 december 2005 10:54 schreef Mobile_Alert het volgende:
Het word weer eens duidelijk de ISLAM een levensgevaarlijke sekte is.
Maar nog steeds snap ik niet dat je dan geen katholiek wordt, wat veel dichter bij de Nederlandse samenleving staat. Of is het juist de bedoeling om zich helemaal af te zetten van de Nederlandse samenleving?quote:Op maandag 5 december 2005 10:47 schreef Shark-Food het volgende:
zie: NETWERK 20 november 05
Waarom Nederlandse vrouwen moslim worden
Volgens Karin van Nieuwkerk van de Radboud Universiteit Nijmegen zijn er drie redenen te onderscheiden waarom Nederlandse vrouwen moslim worden. Een eerste is dat de islam houvast geeft na een persoonlijke crisis. “Als een vrouw iets ingrijpends meemaakt, gaat ze op zoek naar meer houvast. De islam kan dat bieden,” zei Van Nieuwkerk afgelopen mei in het Rotterdams Dagblad.
Persoonlijke ruimte
Een tweede motief is dat sommige vrouwen zich onprettig voelen bij de man-vrouwverhouding in Nederland. De derde reden kan zijn dat vrouwen persoonlijke ruimte willen creëren. Van Nieuwkerk meent dat vrouwen zich willen losmaken van hun familie of zich afzetten tegen de Nederlandse individualistische samenleving.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |