quote:
Onderkleding is wel handig ja
![]()
Je gaat in de zomer op pad, maar wilt het ook graag licht houden neem ik aan, je neemt in de bergen niet voor elke dag een schoon shirt mee. Ik heb zelf een stuk of 5 thermoshirts van verschillende merken, diktes, lange&korte mouwen. Voor een week cursus heb je genoeg aan 1 shirt op het lijf, en eentje mee. Je kunt ze makkelijk even uitspoelen 's avonds, ze drogen toch in een wip.
Craft shirtjes zijn erg fijn, licht, ademen heel goed, houden je koel als het warm is en houden je warm als het koel is. Ik heb er 2: een dunne (korte mouwen, klein colletje) en een dikke (lange mouwen, hoge oprolbare kraag)
En, belangrijk: ze stinken niet, ook niet nadat je er een week in geleefd hebt. Wel zo fijn voor anderen. Dit in tegenstelling tot Smelly Hanson shirts, twee keer raden waarom die zo genoemd worden....
Andere merken om naar te kijken:
INQ (perry sport, goedkoop en goed)
Odlo (goed, duur)
Icebreaker (heel duur, maar het zit lekker jongens, lekker!!!)
Denk ook eventueel aan een lange onderbroek (longjohns) voor als het echt koud is. Als je een goede klimbroek hebt, eigenlijk niet nodig bij zomeralpinisme.
Aangezien je op pad bent in de zomer: koop niet de dikste T-shirts die er zijn, maar lekkere dunne. Odlo biedt bijvoorbeeld 3 kwaliteiten aan, light, mid-layer & heavy. Die heavy is echt warm, puur voor winterkamperen en winterklimmen bedoeld. neem er 1 met lange mouwen en een met korte mouwen, maar kies dan wel dunne stof voor degene met lange mouwen: anders heb je zo'n prop onder je oksels als je de mouwen opstroopt.
Ik loop vaak alleen in een T-shirt: op een gletscher waar de zon van alle kanten op je afkomt is het vreselijk warm om 13 uur 's middags. Vergeet de zonnebrand niet, zo'n shirtje van gaasmateriaal is zo dun dat je verbrand alsof je gewoon in je blote bast op het strand ligt. Je rug is beschermd door je rugzak, maar je nek, hals, schouders (heel erg fijn als je je rugzak moet dragen op verbrande schouders) en het puntje van je neus moet je heel erg goed insmeren. Maar dit is vast ten overvloede
Nadeel: als je valt heb je maar een dun shirtje aan wat je niet echt beschermt en doe je je pijn, en als je in een spleet valt of springt, is dat shirtje ineens te koud. Echter, met een softshell aan zweet ik zo hard dat ik niet meer efficiënt kan bewegen. Hij gaat bij mij dus eigenlijk altijd uit. Bedenk dat dat moeilijk aan en uit te trekken is, omdat je je gordel eroverheen draagt. Je kunt dus beter bij de hut weggaan in alleen je shirt en het dan koud hebben, dan lekker comfortabel warm bij de hut weggaan: je loopt je toch zo warm. En met een buff (zo'n sjaaltje) en het oprollen van de mouwen kun je de temperatuur voldoende reguleren.
Ander ondergoed, mocht je dat nog nodig hebben: onderbroeken van microvezel, geen katoen. Je kunt duur buitensportondergoed kopen, maar boxershorts van de hema van microfiber voldoen even goed, en zijn 3x goedkoper. Ik draag graag strakke, en volgens mij zijn er ook geen losse te krijgen van microvezel. Wel zo fijn ook: alles wat niet hangt te slingeren levert ook geen schuurplekken op. Ook daarvoor geldt: 1 aan, en hooguit twee mee.
handschoenen: dat zijn contacthandschoentjes, die je normaal alleen onder je buitenhandschoen draagt als het heel erg koud is, of zonder buitenhandschoen eroverheen als je koude dingen wilt vastpakken. Eigenlijk moet je op de gletscher altijd handschoenen aan, als je zou vallen en moest remmen met je handen in het harde ijs, ben je tot op het bot kaal. Die dunne handschoentjes helpen dan toch niet. Ik heb ze eigenlijk alleen in de winter aan, met winterkamperen: koude pannetjes en tentstokken vastpakken, zonder dat je vingers vastvriezen. Je kunt natuurlijk met zulke handschoentjes wel veel fijner dingen vastpakken dan met grote handschoenen, meer gevoel. Ik zou zeggen, koop er een paar, ze wegen geen drol, en ze zijn fijn voor als je in de kou zit, of 's avonds buiten bij de hut. Koop niet de onderhandschoentjes van odlo of craft, die zijn erg dun en kwetsbaar, en 12 euro. Bever verkoopt van met mer extremities ook zulke handschoentjes, en die zijn steviger, warmer, iets duurzamer (gaan ongeveer 2 jaar mee, tegen 1 seizoen voor craftjes) en kosten maar 8 euro.
Damn, ik had bij bever moeten gaan werken als verkoopadviseur...
Mijn foto's op Flickr![b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-