abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_37998975
* Sport_Life is een beetje jaloers op je equipment .. .
pi_38002629
De cursusindeling is zover klaar maar waar en wanneer wordt door je instructeurs bepaald. Veel cursussen vinden plaats in de Urner Alpen. Dat is echt een mooi gebied met relatief korte aanlopen, redelijk vlakke gletschers en prachtig vast graniet.
"Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
pi_38904456
Ik zit weer ff een paar vraagjes. Ben me spullen voor me cursus een beetje aan het uitzoeken, en kwam toen tot de ontdekking dat ik helemaal nog geen onderkleding heb.

Wat ik dus nodig heb zijn een paar t-shirts (boxershorts???) voor onder me softshell, nu heb ik gelezen dat dit wel ademende shirts moeten zijn omdat anders de hele ademende werking van Gore-Tex teniet gedaan wordt. Nu is dus mijn vraag wat voor een shirts ik het best kan kopen? Lange mouwen/korte mouwen, hoeveel etc. Zelf zat ik bijvoorbeeld te denken aan van die Craft Thermogevallen. Ik vroeg me ook af waar jullie zoal in lopen als het te warm is voor een softshell, gewoon in je ondershirt

Wat ik ook nog zag waren een paar mooie dunne handschoentjes, ook van Craft. Of kan ik beter gewoon me dikke ski handschoenen meenemen?

Kortom, ik zou graag weten wat jullie zoal aanhebben / meenemen als jullie 9 dagen de alpen in gaan. Alle tips & tricks zijn welkom, ik ben namelijk niet zo'n voorstander van dingen aanschaffen zonder dat ik ze ook echt nodig heb, maar kwaliteit spul dat ik gebruik mag dan ook wel wat kosten.

Bedankt alvast
  vrijdag 16 juni 2006 @ 09:29:48 #54
130803 Gripper
Get a grip
pi_38910048
quote:
Op donderdag 15 juni 2006 23:40 schreef Roel_spaarndam het volgende:
<bestellijst>
Onderkleding is wel handig ja Je gaat in de zomer op pad, maar wilt het ook graag licht houden neem ik aan, je neemt in de bergen niet voor elke dag een schoon shirt mee. Ik heb zelf een stuk of 5 thermoshirts van verschillende merken, diktes, lange&korte mouwen. Voor een week cursus heb je genoeg aan 1 shirt op het lijf, en eentje mee. Je kunt ze makkelijk even uitspoelen 's avonds, ze drogen toch in een wip.
Craft shirtjes zijn erg fijn, licht, ademen heel goed, houden je koel als het warm is en houden je warm als het koel is. Ik heb er 2: een dunne (korte mouwen, klein colletje) en een dikke (lange mouwen, hoge oprolbare kraag)
En, belangrijk: ze stinken niet, ook niet nadat je er een week in geleefd hebt. Wel zo fijn voor anderen. Dit in tegenstelling tot Smelly Hanson shirts, twee keer raden waarom die zo genoemd worden....

Andere merken om naar te kijken:
INQ (perry sport, goedkoop en goed)
Odlo (goed, duur)
Icebreaker (heel duur, maar het zit lekker jongens, lekker!!!)

Denk ook eventueel aan een lange onderbroek (longjohns) voor als het echt koud is. Als je een goede klimbroek hebt, eigenlijk niet nodig bij zomeralpinisme.

Aangezien je op pad bent in de zomer: koop niet de dikste T-shirts die er zijn, maar lekkere dunne. Odlo biedt bijvoorbeeld 3 kwaliteiten aan, light, mid-layer & heavy. Die heavy is echt warm, puur voor winterkamperen en winterklimmen bedoeld. neem er 1 met lange mouwen en een met korte mouwen, maar kies dan wel dunne stof voor degene met lange mouwen: anders heb je zo'n prop onder je oksels als je de mouwen opstroopt.
Ik loop vaak alleen in een T-shirt: op een gletscher waar de zon van alle kanten op je afkomt is het vreselijk warm om 13 uur 's middags. Vergeet de zonnebrand niet, zo'n shirtje van gaasmateriaal is zo dun dat je verbrand alsof je gewoon in je blote bast op het strand ligt. Je rug is beschermd door je rugzak, maar je nek, hals, schouders (heel erg fijn als je je rugzak moet dragen op verbrande schouders) en het puntje van je neus moet je heel erg goed insmeren. Maar dit is vast ten overvloede

Nadeel: als je valt heb je maar een dun shirtje aan wat je niet echt beschermt en doe je je pijn, en als je in een spleet valt of springt, is dat shirtje ineens te koud. Echter, met een softshell aan zweet ik zo hard dat ik niet meer efficiënt kan bewegen. Hij gaat bij mij dus eigenlijk altijd uit. Bedenk dat dat moeilijk aan en uit te trekken is, omdat je je gordel eroverheen draagt. Je kunt dus beter bij de hut weggaan in alleen je shirt en het dan koud hebben, dan lekker comfortabel warm bij de hut weggaan: je loopt je toch zo warm. En met een buff (zo'n sjaaltje) en het oprollen van de mouwen kun je de temperatuur voldoende reguleren.
Ander ondergoed, mocht je dat nog nodig hebben: onderbroeken van microvezel, geen katoen. Je kunt duur buitensportondergoed kopen, maar boxershorts van de hema van microfiber voldoen even goed, en zijn 3x goedkoper. Ik draag graag strakke, en volgens mij zijn er ook geen losse te krijgen van microvezel. Wel zo fijn ook: alles wat niet hangt te slingeren levert ook geen schuurplekken op. Ook daarvoor geldt: 1 aan, en hooguit twee mee.

handschoenen: dat zijn contacthandschoentjes, die je normaal alleen onder je buitenhandschoen draagt als het heel erg koud is, of zonder buitenhandschoen eroverheen als je koude dingen wilt vastpakken. Eigenlijk moet je op de gletscher altijd handschoenen aan, als je zou vallen en moest remmen met je handen in het harde ijs, ben je tot op het bot kaal. Die dunne handschoentjes helpen dan toch niet. Ik heb ze eigenlijk alleen in de winter aan, met winterkamperen: koude pannetjes en tentstokken vastpakken, zonder dat je vingers vastvriezen. Je kunt natuurlijk met zulke handschoentjes wel veel fijner dingen vastpakken dan met grote handschoenen, meer gevoel. Ik zou zeggen, koop er een paar, ze wegen geen drol, en ze zijn fijn voor als je in de kou zit, of 's avonds buiten bij de hut. Koop niet de onderhandschoentjes van odlo of craft, die zijn erg dun en kwetsbaar, en 12 euro. Bever verkoopt van met mer extremities ook zulke handschoentjes, en die zijn steviger, warmer, iets duurzamer (gaan ongeveer 2 jaar mee, tegen 1 seizoen voor craftjes) en kosten maar 8 euro.

Damn, ik had bij bever moeten gaan werken als verkoopadviseur...
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_38911486
Owke , ik zal er dan maar is op uit trekken vandaag en kijken waar ik mee thuis kom. iig bedankt voor de heldere uitleg.

Ik zag trouwens dat je dezelfde camera als mij hebt S5600 perfect ding, en ik neem hem ook zeker mee op cursus.
  vrijdag 16 juni 2006 @ 10:51:20 #56
130803 Gripper
Get a grip
pi_38911925
quote:
Op vrijdag 16 juni 2006 10:32 schreef Roel_spaarndam het volgende:
Owke , ik zal er dan maar is op uit trekken vandaag en kijken waar ik mee thuis kom. iig bedankt voor de heldere uitleg.

Ik zag trouwens dat je dezelfde camera als mij hebt S5600 perfect ding, en ik neem hem ook zeker mee op cursus.
neem je dat verhaaltje van mij dan uitgeprint mee?
Prima toestelletje inderdaad, ben er erg blij mee, dat zullen mooie foto's worden deze zomer. En m'n rug ook: tot nu toe altijd met een 1 kilo zware antieke SLR op pad geweest
Mijn foto's op Flickr!
pi_38922156
Zo, weer terug van weggeweest met als resultaat:

• 2x Craft thermoshirt lange mouwen
  • 2x Craft thermoshirt kort mouwen
  • 2x Bridgedale trekking sokken
  • 2x Boxers micro (Hema)
  • 2x Mammut slinge 120cm
  • 1x Nikwax

Ben toch wel weer tevreden met mijn aankopen. Alleen nog een gletscherbril, maar ik vind 115 euro voor de Oakley, die het beste zat, toch wel aardig aan de prijs.
  •   vrijdag 16 juni 2006 @ 16:24:19 #58
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_38922849
    quote:
    Op vrijdag 16 juni 2006 16:07 schreef Roel_spaarndam het volgende:
    Zo, weer terug van weggeweest met als resultaat:

• 2x Craft thermoshirt lange mouwen
  • 2x Craft thermoshirt kort mouwen
  • 2x Bridgedale trekking sokken
  • 2x Boxers micro (Hema)
  • 2x Mammut slinge 120cm
  • 1x Nikwax

Ben toch wel weer tevreden met mijn aankopen. Alleen nog een gletscherbril, maar ik vind 115 euro voor de Oakley, die het beste zat, toch wel aardig aan de prijs.
  • Mooi zo, prima spul! Van craft krijg je geen spijt, ik bespeurde pas het eerste gaatje in mijn korte mouwen shirtje. Daar wordt al 4 jaar lang elke week minstens 1 keer in gemountainbiked, en in de vakanties in gelopen en geklommen...

Koop een gletscherbril bij Decathlon, 30 euro (let erop dat ze categorie 4 zijn)
    twee winkels in NL, kijk even op www.decathlon.nl. Erg goed, en als er eens een krast, is het minder pijnlijk dan een oakley....
    Mijn foto's op Flickr!
    pi_38922997
    Ik zal is gaan kijken bij de decathlon dan, het probleem bij mij is alleen dat ik een vrij groot hooifd heb, en daarom heb ik vaak dat de pootjes niet goed passen. Heb je trouwens echt cat. 4 nodig bij bever zeiden ze dat cat.3 zeker wel voldoende is.
      vrijdag 16 juni 2006 @ 16:41:31 #60
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_38923496
    quote:
    Op vrijdag 16 juni 2006 16:28 schreef Roel_spaarndam het volgende:
    Ik zal is gaan kijken bij de decathlon dan, het probleem bij mij is alleen dat ik een vrij groot hooifd heb, en daarom heb ik vaak dat de pootjes niet goed passen. Heb je trouwens echt cat. 4 nodig bij bever zeiden ze dat cat.3 zeker wel voldoende is.
    Als de zon goed fel is, dan heb je aan een cat 3 bril niet genoeg, er komt dan nog steeds zoveel licht binnen via de sneeuw dat je er alsnog hoofdpijn van krijgt. Je hebt die bril echt de hele dag op hè...
    Een belangrijk voordeel van cat4 is ook dat je er wel recht mee in de zon kunt kijken zonder dat dat pijn doet, met een cat3 bril niet. met een cat 4 bril autorijden is dan wel weer erg moeilijk, omdat ze zo donker zijn. Het kan wel, maar officieel is het ook niet toegestaan.
    Wat raar dat ze bij bever specifiek categorie 3 aanraden voor iemand die alpien terrein ingaat....

Ik zou absoluut voor de cat4 bril gaan, zeker omdat je bij decathlon twee brillen kunt kopen voor de prijs van 1 bij bever!

Ik heb zelf ook een aardig grote kop, en mij zit m'n bril als gegoten. Hij staat op diverse foto's in m'n fotoboek
    Oh ja: koop er voor 3 euro een touwtje bij. Je zal in een spleet vallen en die bril stuitert door...
    Mijn foto's op Flickr!
      dinsdag 20 juni 2006 @ 08:50:16 #61
    134142 -LadyJane-
    - Jane op zoek naar Tarzan -
    pi_39026151
    tering wat een bedragen
    tip: huur een local voor een paar dagen als gids, betaal je overnachtingskosten zelf en je bespaart zo een paar honderd euries
    zo heb ik alpiene geleerd en goed ook!
    (zit nu op niveau c2 ijs)
      dinsdag 20 juni 2006 @ 10:10:51 #62
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_39027713
    quote:
    Op dinsdag 20 juni 2006 08:50 schreef -LadyJane- het volgende:
    tering wat een bedragen
    tip: huur een local voor een paar dagen als gids, betaal je overnachtingskosten zelf en je bespaart zo een paar honderd euries
    zo heb ik alpiene geleerd en goed ook!
    (zit nu op niveau c2 ijs)
    Als je een local huurt, ben je niet heel veel minder kwijt hoor.. Zeker UIAGM gecertificeerde gidsen moeten toch hun bammetjes ermee verdienen, en vragen dan ook behoorlijke bedragen. Ik denk dat als je alles zelf zou regelen (vanuit Nederland, en zonder de juiste contacten: veel rompslomp) je misschien 150 euro zou kunnen besparen op alles, en redelijk wat meer als je niet op de hut slaapt, maar zelf de tent meesjouwt, en zelf kookt inplaats van huttenvoer eet. Dat samen eten en samen slapen is tijdens een C-1 cursus trouwens erg goed voor de groepscohesie.

Echter, we moeten even bedenken dat wij allebei al wat contacten in het alpine wereldje hebben, en dus ook makkelijk eens met meer ervaren vrienden meekunnen, da's helemaal gratis. Roel heeft dat geluk nog niet, want die begint net met alpin prutzerei. Dan is zo'n NKBV cursus, waar je misschien ook nog wel eens je toekomstige klimmaatjes vind (allemaal Nederlanders, dat moet je bij een cursus die je regelt in het buitenland nog maar afwachten) z'n extra geld wel waard denk ik.
    Mijn foto's op Flickr!
    pi_39042538
    Gelukkig ga ik nu ook met de NSAC ipv. de NKBV. Het niveau schijnt bij de NSAC hoger te zin dan bij de NKBV, zo moet je bijvoorbeeld al een aantal knopen beheersen, voorklimmer zekeren, en een seilrolle kunnen uitvoeren. Dit zorgt er voor dat je iig met mensen gaat die wel enig verstand hebben van klimmen, en niet met allemaal mensen die voor het eerst naar de alpen gaan. Bovendien scheelt het ook de helft qua geld, ik betaal nu 535 euro incl. gids en overnachtingen, voor 9 dagen.

Een bijkoment voordeel is dat je met allemaal leeftijdsgenoten de cursus volgt, ook leuk als je in de toekomst samen beklimmingen wilt gaan doen. Vanavond moet ik naar de voorbespreking om de de locatie etc. allemaal te bespreken, en 13 juli begint de cursus. Ik heb er iig heel veel zin in.
    pi_39401554
    Zo.... vandaag ff naar de Decathlon geweest voor een zonnebril, en zoals Pieter al zei hadden ze hier goedkope maar toch goed zittende brillen. (bedankt voor de tip ) Nu heb ik iig een Cat. 4 bril, enzonder dat het me klauwen met geld kost. Ook meteen maar een paar winddichtte fleece handschoentjes gekocht met verstevigde handpalm, voor op de gletscher.

Toen ook nog ff langs de Bever geweest voor een Therm-a-rest Prolite 3 Regular en een reverso. Laatst heb ik namelijk ook een mooie dons slaapzak op de kop weten te tikken, maar daar moet natuurlijk wel een matje onder. Er zijn zelfs al beginnende plannen voor een bivak op de Glacier Blanc, om vervolgens door te gaan naar de Dome des Neige (4015m.) of de Barre des Ecrins (4201m.)

Maja eerst maar eens de C1 cursus volgen, waarschijnlijk vertrek ik vrijdag zaterdag of zondag naar Chamonix, en zoals het er nu naar uitziet ga ik dit per vliegtuig doen. Eerst naar Geneve, en dan met de bus of de trein naar Chamonix zelf. Iemand nog tips Eerst dan nog een paar dagen inlopen, en vanaf 13 juli begint de cursus dan. Ik heb er iig veel zin in, en hoop dat we een beetje goed weer zullen hebben.
    pi_39404976
    Ga liften is mijn tip, net zo snel en een stuk goedkoper
    "Some of the world's greatest feats were accomplished by people not smart enough to know they were impossible."
    Alle GSM aanbiedingen overzichtelijk bij elkaar.
    pi_39459420
    Vandaag mijn vliegticket geboekt Ik vlieg op zondag 9 juli om 8.40 vanaf schiphol, met Easyjet, naar Geneve. Vanaf daar zal ik dan verder moeten met de bus of de trein, weet een van jullie mssn wat het handigste (goedkoopste ) is?

Ook vraag ik me af hoe het zit met het vervoer van me pickel en stijgijzers. Moet ik deze nog apart verpakken of kan het gewoon in de rugzak?

In me rugzak mag ik maximaal 20 kilo meenemen en dan nog de handbagage erbij, maar aangezien ik een tent, slaapzak, matje, klimspullen, en kleding mee moet nemen zal dit waarschijnlijk nogal krapjes worden. Maar met alles een beetje strak aansnoeren moet ik toch wel een heel eind gaan komen denk ik.
    pi_39460133
    quote:
    Op zondag 2 juli 2006 22:01 schreef Roel_spaarndam het volgende:
    Vandaag mijn vliegticket geboekt Ik vlieg op zondag 9 juli om 8.40 vanaf schiphol, met Easyjet, naar Geneve. Vanaf daar zal ik dan verder moeten met de bus of de trein, weet een van jullie mssn wat het handigste (goedkoopste ) is?

Ook vraag ik me af hoe het zit met het vervoer van me pickel en stijgijzers. Moet ik deze nog apart verpakken of kan het gewoon in de rugzak?

In me rugzak mag ik maximaal 20 kilo meenemen en dan nog de handbagage erbij, maar aangezien ik een tent, slaapzak, matje, klimspullen, en kleding mee moet nemen zal dit waarschijnlijk nogal krapjes worden. Maar met alles een beetje strak aansnoeren moet ik toch wel een heel eind gaan komen denk ik.
    Goedkoopste vervoer zal liften zijn.

pickel, stijgijzers en eventuele ijsboren mogen uiteraard niet in de handbagage en misschien moet je gewoon even van te voren bellen en vragen wat je moet doen.

Ik zou het zeker aangeven bij het inchecken dat je dat soort materiaal bij je hebt.
    Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
    pi_39460953
    quote:
    Op zondag 2 juli 2006 22:26 schreef Bruce117 het volgende:

[..]

Goedkoopste vervoer zal liften zijn.

pickel, stijgijzers en eventuele ijsboren mogen uiteraard niet in de handbagage en misschien moet je gewoon even van te voren bellen en vragen wat je moet doen.

Ik zou het zeker aangeven bij het inchecken dat je dat soort materiaal bij je hebt.
    Liften zal idd het goedkoopste zijn, maar aangezien ik alleen ben, en niet echt een lift-fan ben pak ik toch liever even de bus/trein.

Wat betreft me bagage: ik ga gewoon vroeg heen, en vraag dan wat waar wel en niet mag, en dan moet het toch wel goed komen. Denk niet dat ik de enige klimmer ben die ooit naar Geneve is gevlogen, dus er zullen wel wat regeltjes voor zijn. Het zou mooi zijn als ik me touw als handbagage zou kunnen hebben, want dat scheelt vrij veel ruimte en gewicht. En anders al me ijzerwaar, maar ik heb het vermoeden dat dat wel niet zal mogen
      zondag 2 juli 2006 @ 23:14:09 #69
    130803 Gripper
    Get a grip
    pi_39461518
    quote:
    Op zondag 2 juli 2006 22:54 schreef Roel_spaarndam het volgende:

[..]

Liften zal idd het goedkoopste zijn, maar aangezien ik alleen ben, en niet echt een lift-fan ben pak ik toch liever even de bus/trein.

Wat betreft me bagage: ik ga gewoon vroeg heen, en vraag dan wat waar wel en niet mag, en dan moet het toch wel goed komen. Denk niet dat ik de enige klimmer ben die ooit naar Geneve is gevlogen, dus er zullen wel wat regeltjes voor zijn. Het zou mooi zijn als ik me touw als handbagage zou kunnen hebben, want dat scheelt vrij veel ruimte en gewicht. En anders al me ijzerwaar, maar ik heb het vermoeden dat dat wel niet zal mogen
    Koop een stijgijzerzak voor je ijzers, niet al te duur, ook te krijgen bij decathlon. Ik ben zelf erg tevreden met m'n Petzl Fakir, even googelen. Dat scheelt schade aan je andere spullen. Hardware in je handbagage zal wel lukken als je uitlegt waar het voor is, en de scherpe dingen er niet in stopt. Geen nutkey, ijsboor o.i.d, maar een bos setjes zal wel oke zijn. Touw als handbagage is ook een goeie!

Enne, veel plezier en bergheil he!!
    Mijn foto's op Flickr!
    pi_39514022
    quote:
    Op zondag 2 juli 2006 23:14 schreef Gripper het volgende:

[..]

Koop een stijgijzerzak voor je ijzers, niet al te duur, ook te krijgen bij decathlon. Ik ben zelf erg tevreden met m'n Petzl Fakir, even googelen. Dat scheelt schade aan je andere spullen. Hardware in je handbagage zal wel lukken als je uitlegt waar het voor is, en de scherpe dingen er niet in stopt. Geen nutkey, ijsboor o.i.d, maar een bos setjes zal wel oke zijn. Touw als handbagage is ook een goeie!

Stijgijzerzak is idd wel handig, daarom had ik er al eentje van de Bever zelf liggen. Ik heb ook mijn tas maar eens ingepakt, om de beste techiek te zoeken. Alles heb ik er uiteindelijk in gekregen: Pickel, stijgijzers, helm, hardware, matje, slaapzak, kleren en me tent. En dat allemaal in een 40 + 10 liter rugzak, met een gewicht van 14.3 kg. Mijn touw ga ik als handbage meenemen, net als kaarten en boekjes. Voor de rest ben ik allang blij dat ik alles in me tas heb kunnen krijgen en niks aan de buitenkant aan heb moeten hangen.

Heeft er iemand trouwens nog een paar leuke tips voor Chamonix, een mooie inlooptocht of een gemakkelijk sportklimgebiedje.
    quote:
    Enne, veel plezier en bergheil he!!
    Bedankt, en jij ook succes en veel plezier met je plannen he
    pi_40410799
    En hoe is het afgelopen?

Na mijn laatste vakantie ben ik ook erg geinteresseerd in een cursus om er toch wat meer van af te weten. Ik heb ook reizen gezien waarbij je eerst een paar dagen op cursus gaat en vervolgens de Mont Blanc ga beklimmen. Dit lijkt me iets te snel maar het is nu wel een soort van doel voor me geworden ben ik bang.
    pi_40410992
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 10:10 schreef avw1982 het volgende:
    En hoe is het afgelopen?

Na mijn laatste vakantie ben ik ook erg geinteresseerd in een cursus om er toch wat meer van af te weten. Ik heb ook reizen gezien waarbij je eerst een paar dagen op cursus gaat en vervolgens de Mont Blanc ga beklimmen. Dit lijkt me iets te snel maar het is nu wel een soort van doel voor me geworden ben ik bang.
    Ik kan je veel over de Mt blanc vertellen waardoor je er helemaal geen zin meer in hebt... Pas een beetje op met het stellen van zo'n doel, ook al is het begrijpelijk dat je zo'n uitdaging wel eens wilt proberen.

Op zich is de beklimming een mooie tocht -(ware het niet dat je het in het hoogseizoen met honderden andere klimmers doet, lopend in een heupdiep uitgesleten geultje, vanuit vervuilde chaotische hutten die de drukte niet aankunnen )- maar verkijk je niet op het feit dat de MB de hoogste berg van de alpen is: het is zeker niet de leukste! Er zijn zoveel mooiere bergen, waar het nog wel rustig is, waar je nog kunt genieten van de natuur zonder continue andere mensen om je heen te hebben. De MB is in ieder geval niet bepaald representatief voor het alpinisme in de alpen, en je zou erdoor afgeknapt kunnen raken.

Als je inderdaad geïnteresseerd bent in zelfstandig alpinisme, zou ik eens meegaan met een C1 cursus van de NKBV, Alpintreff, Edward Bekker of ander gidsenbureau. Kijk bijvoorbeeld even naar die gids waarmee ik zelf wel eens op pad ben geweest, heb er ergens in dit topic al wat over geschreven. Daar leer je veel meer van dan van zo'n "tocht-op-sleeptouw", vaak in een rustig gebied, en je kunt dan altijd later nog eens besluiten zelfstandig de Mont Blanc op te gaan. Ik wil het ook nog wel eens doen, gewoon op mezelf, en de voldoening is dan meteen ook een stuk groter dan wanneer je je door een gids omhoog laat sleuren. Daar is voor mij geen eer aan te halen.
    Oh ja, ik doe het uiteraard niet in het hoogseizoen, dat scheelt ook heel wat volk op m'n topfoto
    Mijn foto's op Flickr!
    pi_40411215
    Zozo, menneer is al op weg . Ik wilde ook nog even naar de Alpen, maar wegens tijdgebrek gaat het niet door . In het najaar maar weer .
    pi_40411620
    quote:
    Op woensdag 2 augustus 2006 10:20 schreef Gripper het volgende:

[..]

...
    Geinteresseerd ben ik zeker nu in alpinisme. Het zit er denk ik niet in dat ik mn hoogterecord ooit nog ga verbreken, maar een paar leuke alpentoppen meepakken lijkt me ook erg gaaf. Ik zal eens gaan kijken naar de cursussen van de NKBV. Het zal nog wel even duren voor ik zoiets ga doen, eerst weer sparen.
    pi_41834526
    Over brillen:

Ik heb een Julbo Reflex. Het is geen fashionable bril, maar wel lekker functioneel: 4 verwisselbare glazen. Inclusief een setje cat 4 glazen.

Verder koop je er inderdaad wel 3 Decathlon brillen voor.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')