abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32765105
IIk vroeg me af wat je moet doen wanneer je bijvoorbeeld bij Dybyte een digitale camera koopt en deze later wilt bepalen. Dit omdat zij een dergelijke serive bieden en dit mij wel goed uit komt.
Als ik morgen naar de winkel ga en ik wil daarvan gebruik maken, wat verwachten zij dan van mij om de overeenkomst aan te kunnen gaan?

linkje naar de site
http://www.dynabyte.nl/finance.php

Wat is Primeline en wat toetsen en registreren ze bij het BKR?
after turn the volume up, it's my beat !
  vrijdag 2 december 2005 @ 21:13:54 #2
102691 powercow
o.. een vogel :|
pi_32765359
Wat Primeline is, geen idee.

Het BKR is een registratie bureau, mocht je ooit problemen maken (of hebben gemaakt eerder) bij je mobiele telefoon provider, wehkamp, neckerman, whatever een organisatie die bij de BKR is aangesloten kan je een kruisje achter je naam krijgen. Dan willen mensen je geen lening meer verstrekken of abbonemen. Als je nooit wat hebt misdaan, heb je geen kruisje, en kan je dus een lening afsluiten.
  vrijdag 2 december 2005 @ 21:17:16 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32765447
Wat Primeline is, kun je onder aan de pagina lezen waar je zelf naar linkt:
quote:
PrimeLine Services B.V., een dochter van de SNS Reaal groep, is de kredietverstrekker die op een eigentijdse en prettige manier omgaat met uw wensen: geen lastige vragen op ingewikkelde Of u nu een kleine bestedingsruimte wenst of een iets grotere: beide kunnen altijd even gemakkelijk geregeld worden.
Dit soort betaalconstructies zijn best link. Het lijkt zo gemakkelijk, maar je loopt het risico op het opbouwen van krediet waar je flinke rente over moet betalen.

Edit: ik zie nu pas dat de quote van de site onvolledig is - op de site zelf dus ook. Ook niet netjes.
The love you take is equal to the love you make.
pi_32766659
schopje naar WGR

>>>
pi_32767063
Het is gewoon een lening die je aangaat.

Je koopt product X voor € 1.000,--

Je vult een aanvraagformulier in bij de winkel (waarbij je het een en ander moet meenemen, zoals identiteitsbewijs, wellicht inkomensgegevens, weet ik het) en dan wordt er getoetst bij het BKR wat je momenteel hebt lopen aan kredieten ed.
Aan de hand van je gegevens en de BKR-toets (zie FAQ) word je geaccepteerd en neem je het product mee.

Je betaalt dan niet die € 1.000,--, maar je lost dat bedrag in bijvoorbeeld 3 jaar af. Gedurende die drie jaar dat je aflost (zeg € 1.000,--/30 = € 30,-- per maand aan aflossing) betaal je ook rente. Die is vaak vrij hoog (8%). In dat geval is je maandbedrag 1000 x 8%= 80 euro + 30 euro aflossing.

Uiteindelijk kost dat product je geen € 1.000,-- euro, maar bijvoorbeeld (geen zin in een complete berekening ) € 2.000,-- door de rente.

Die lening wordt geregistreerd bij het BKR (dat is verplicht) zodat andere kredietverstrekkers kunnen zien dat jij o.a. een lening hebt voor € 1.000,--.

Er zijn ook andere constructies mogelijk, zoals een creditcard. zie verder www.primeline.nl
(overigens is Primeline niet alleen dochter van SNS, maar ook (sterker, zelfs meer) van het Franse LaSer.

EDIT: ik zie dat de kredietvergoeding (rente) op jaarbasis 21% is
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_32767188
Primeline is een kredietverlener. Het BKR is een stichting die gegevens over leningen en aflossingsgedrag registreert. Dit is zodat andere kredietverleners overcreditering kunnen voorkomen, en hun risico kunnen inschatten.
pi_32767314
Five, die mogelijkheid die jij noemt is 1, veel van dat soort zaken hebben nog een tweede aanbieding, namelijk het gratis uitgesteld betalen.
Hierbij mag je bijvoorbeeld nu kopen, en over een half jaar betalen zonder dat het je rente en administratiekosten kost.
Lijkt op zich heel leuk, is ook leuk (afgezien van BKR notaties die bijvoorbeeld bij hypotheken je max kunnen beperken) indien je met geld weet om te gaan. Er zijn alleen veel mensen die na dat half jaar toch niet in 1 keer dat bedrag kunnen ophoesten, en dan komen ze automatisch in dat systeem wat jij al beschreef, betalen ze dus 21% per jaar de rest van de tijd. Indien iedereen met geld om kon gaan, en na een half jaar die volle aankoopsom zou ophoesten dan waren die aanbiedingen van een half jaar uitgestelde betaling zo afgelopen (op dat eerste half jaar legt primeline geld toe, wat ze daarna driedubbel denken terug te vangen van je)
pi_32774658
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 22:27 schreef Alicey het volgende:
Primeline is een kredietverlener. Het BKR is een stichting die gegevens over leningen en aflossingsgedrag registreert. Dit is zodat andere kredietverleners overcreditering kunnen voorkomen, en hun risico kunnen inschatten.
Ik heb altijd gedacht dat bedrijven als Primeline primair als informatieverstrekker voor het BKR werkten en dat ze daarnaast nog wat leninkjes tegen woeker uitzetten
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_32775419
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 08:18 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Ik heb altijd gedacht dat bedrijven als Primeline primair als informatieverstrekker voor het BKR werkten en dat ze daarnaast nog wat leninkjes tegen woeker uitzetten
Primeline is volgens mij een zelfstandige kredietverstrekker. Een ander verhaal is het Frisia-imperium. Dat zijn een stuk of 80 bedrijfjes die allemaal als intermediar optreden, waarbij DSB de feitelijke kredieten verleent.
pi_32775460
Vind het maar onzin om heel eerlijk te zijn, zonder rente of wat dan ook later betalen... en als je ook maar iets te laat betaald ben je al de lul maar goed; wie koopt er nu een klein iets (bv een pc) zonder dat je het geld er voor hebt... kan je netzogoed een lening afsluiten bij lenen.nl
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_32775592
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 10:32 schreef Chandler het volgende:
Vind het maar onzin om heel eerlijk te zijn, zonder rente of wat dan ook later betalen... en als je ook maar iets te laat betaald ben je al de lul maar goed; wie koopt er nu een klein iets (bv een pc) zonder dat je het geld er voor hebt... kan je netzogoed een lening afsluiten bij lenen.nl
De grap is dus juist als je het geld er wel voor hebt, dat je dit apart kunt zetten op een spaarrekening, en zodoende nog wat rente er op trekken voordat je het betaalt.
pi_32775715
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 10:32 schreef Chandler het volgende:
wie koopt er nu een klein iets (bv een pc) zonder dat je het geld er voor hebt... kan je netzogoed een lening afsluiten bij lenen.nl
Veel vinden een PC niet iets kleins
Dat soort aanbiedingen is vergelijkbaar met die hypotheekrentes van 1%, waarbij in de kleine lettertjes staat dat het een actierente is die maar een jaar geldig is, waarna de normale rente van toepassing is (die natuurlijk niet echt concurerent is). Een hele groep kijkt alleen naar dat lokkertje en niet naar de andere verplichtingen.
Bovendien zullen er veel mensen bij die uitgestelde betalingen denken dat ze over een half jaar met gemak dat bedrag bij elkaar gespaard hebben (wat is immers een 100 of 200 per maand nog ), waarna na een half jaar blijkt dat ze die 600 of 1200 aan "onzinnige" dingen hebben uitgegeven, of dat hun gedachtes over hun spaarmogelijkheden iets te rooskleurig waren.
pi_32775761
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 10:41 schreef Alicey het volgende:

[..]

De grap is dus juist als je het geld er wel voor hebt, dat je dit apart kunt zetten op een spaarrekening, en zodoende nog wat rente er op trekken voordat je het betaalt.
En de grap voor primeline ed is dat die groep meestal met een gevulde knip gaat winkelen, en geen gebruik maakt van die regelingen.Indien de groep geldwegzetters te groot wordt zal die uitstelregel heel snel opgeheven worden
Met een gevulde knip kun je je aankoop ook gelijk doen, via primeline zal eerst een BKR toets moeten volgen, en kan dat op het moment dat je aan de kassa staat? Of zal je een dag later moeten terugkomen wanneer primeline een OK gegeven heeft voor uitstel van betaling?
pi_32776516
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 10:54 schreef frederik het volgende:

[..]

En de grap voor primeline ed is dat die groep meestal met een gevulde knip gaat winkelen, en geen gebruik maakt van die regelingen.Indien de groep geldwegzetters te groot wordt zal die uitstelregel heel snel opgeheven worden
Uiteraard maken ze winst doordat velen er niet mee om kunnen gaan, en vervolgens woekerrente gaan btealen.
quote:
Met een gevulde knip kun je je aankoop ook gelijk doen, via primeline zal eerst een BKR toets moeten volgen, en kan dat op het moment dat je aan de kassa staat? Of zal je een dag later moeten terugkomen wanneer primeline een OK gegeven heeft voor uitstel van betaling?
Na het invullen van het papierwerk duurt het meestal zo'n kwartier eer er een OK of NIET OK terugkomt.
  zaterdag 3 december 2005 @ 13:17:29 #15
89647 Cappy
Gelegenheids dichter
pi_32778679
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 11:38 schreef Alicey het volgende:

[..]

Uiteraard maken ze winst doordat velen er niet mee om kunnen gaan, en vervolgens woekerrente gaan btealen.
[..]

Na het invullen van het papierwerk duurt het meestal zo'n kwartier eer er een OK of NIET OK terugkomt.
Bij de bank is dit a la minuut.Banken kunnen bij de toetsing ook gelijk zien wat voor kredieten je waar hebt. In de winkels zou ik het niet weten.Ik heb namelijk in Juni een laptop gekocht ( uitgestelde betaling) en zo ver ik kon opmaken heb ik geen toetsing gezien.Wat overigens geheel negatief zou moeten zijn.Maar wat ik wel weet is dat ik toen 2 weken later mezelf ging toetsen dat er wel opeens een krediet bij stond ..

Bedrijven zal het opzich een zorg zijn uiteindelijk zij verdienen aan de rentes als het mis gaat.Het is volgens mij ook zo dat men niet hoeft te registeren als het onder een bedrag minder dan 1000 euro gaat.De melding gaat dan pas uit als je langer als 3 maanden niet betaald .
Success, recognition, and conformity are the bywords of the modern world where everyone seems to crave the anesthetizing security of being identified with the majority.
Martin Luther King, Jr., Strength to Love, 1963.
pi_32778723
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 13:17 schreef Cappy het volgende:

[..]

Bij de bank is dit a la minuut.Banken kunnen bij de toetsing ook gelijk zien wat voor kredieten je waar hebt. In de winkels zou ik het niet weten.Ik heb namelijk in Juni een laptop gekocht ( uitgestelde betaling) en zo ver ik kon opmaken heb ik geen toetsing gezien.Wat overigens geheel negatief zou moeten zijn.Maar wat ik wel weet is dat ik toen 2 weken later mezelf ging toetsen dat er wel opeens een krediet bij stond ..

Bedrijven zal het opzich een zorg zijn uiteindelijk zij verdienen aan de rentes als het mis gaat.Het is volgens mij ook zo dat men niet hoeft te registeren als het onder een bedrag minder dan 1000 euro gaat.De melding gaat dan pas uit als je langer als 3 maanden niet betaald .
De grens ligt bij 500 euro. Ook kredieten korter dan 3 maanden hoeven niet geregistreerd te worden. Alle andere kredieten worden geregistreerd. Bij een achterstand van 2 maanden of meer kan voor zover ik weet een A-codering worden gezet.

Bij het kopen in de winkel teken je een overeenkomst waar je je gegevens invult. De winkel faxt deze gegevens vervolgens door naar de kredietleverancier (In dit geval Primeline), en die geeft korte tijd later het resultaat van een BKR-toets terug terug of zij tot acceptatie overgaan of niet. Aan de winkelier wordt geen reden gegeven wanneer niet tot acceptatie wordt overgegaan. Er wordt dus weldegelijk een BKR-toets uitgevoerd.
pi_32778785
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 13:17 schreef Cappy het volgende:

[..]

Bij de bank is dit a la minuut.Banken kunnen bij de toetsing ook gelijk zien wat voor kredieten je waar hebt.
Ze kunnen niet zien waar je het krediet hebt (dat zou wat wezen, we zouden het misschien wel willen, want dan weten we over het algemeen wel wat de rente is, om een voorbeeld te noemen en je bestoken met reclame )
quote:
In de winkels zou ik het niet weten.Ik heb namelijk in Juni een laptop gekocht ( uitgestelde betaling) en zo ver ik kon opmaken heb ik geen toetsing gezien.Wat overigens geheel negatief zou moeten zijn.Maar wat ik wel weet is dat ik toen 2 weken later mezelf ging toetsen dat er wel opeens een krediet bij stond ..

De winkel kan niet toetsen. De kredietverstrekker wel en die wordt door de winkel gebeld/gefaxt.
quote:
Bedrijven zal het opzich een zorg zijn uiteindelijk zij verdienen aan de rentes als het mis gaat.
Als er niet wordt betaald wordt er ook niet verdiend. Het is in het belang van de kredietverstrekker dat er niet teveel verstrekt wordt.
quote:
Het is volgens mij ook zo dat men niet hoeft te registeren als het onder een bedrag minder dan 1000 euro gaat.De melding gaat dan pas uit als je langer als 3 maanden niet betaald .

Het bedrag is onder de € 500,-- en het zit er aan te komen dat straks elk geleend bedrag erop gaat komen. (dus vanaf € 1,-- krediet)

zaterdag 3 december 2005 @ 13:35:41 #18
89647 Cappy
Gelegenheids dichter
pi_32779015
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 13:22 schreef Five_Horizons het volgende:
"client heeft Doorlopend krediet postbank en doorlopend krediet amev actief overnemen aanbieden"

Het is gewoon niet zuiver bij aankopen, want de krediet verstrekker bepaald toch wat men toelaat of niet? Want ik weet dat ik negatief terug moet komen ik sta zelfs niet garand voor een krediet op betaal rekening van 1000 euro maar krijg wel een laptop mee van 1700 euro. Daarbij is dat Visa mijn CC ongevraagd van 1100 naar 2400 verhoogd.Beide maatschappijen werken met BKR.. :S
Success, recognition, and conformity are the bywords of the modern world where everyone seems to crave the anesthetizing security of being identified with the majority.
Martin Luther King, Jr., Strength to Love, 1963.
pi_32779101
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 13:35 schreef Cappy het volgende:

[..]

"client heeft Doorlopend krediet postbank en doorlopend krediet amev actief overnemen aanbieden"

Het is gewoon niet zuiver bij aankopen, want de krediet verstrekker bepaald toch wat men toelaat of niet? Want ik weet dat ik negatief terug moet komen ik sta zelfs niet garand voor een krediet op betaal rekening van 1000 euro maar krijg wel een laptop mee van 1700 euro. Daarbij is dat Visa mijn CC ongevraagd van 1100 naar 2400 verhoogd.Beide maatschappijen werken met BKR.. :S
Het is inderdaad niet zuiver, maar je kunt er vanuit gaan dat de meeste geldverstrekkers er een redelijke norm op na houden.
Er zijn er een aantal die (veel) verder gaan (DSB & consorten), maar die toetsen op een instaprente van 1 jaar vast (bijv. 3%), terwijl die rente na een jaar toch een flink stuk omhoog gaat.

Het BKR beslist niet, maar dat lijkt me logisch.

Maar als je een X-bedrag wilt lenen, wil dat niet zeggen dat je dat bedrag in 1 keer moet kunnen terugbetalen. Wat door banken getoetst wordt is de last die het krediet geeft t.o.v. je inkomen en je eventuele andere lasten (woonlasten, overige kredieten)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')