Ik word altijd een beetje moe van die complot theorie'n dat overheidsinstanties aanelkaar geschakelde databanken hebben die ze tegenelkaar afzetten om zo "fraude"gevallen op te sporen...quote:Op vrijdag 2 december 2005 14:15 schreef BoukeF het volgende:
staat het huis ook op haar naam?
zo niet dan kunnen ze jou niet pakken,
zo wel, dan ben je de l*l
dank...voor de link ik had al een beetje rondgesnuffeld op ib.nl maar was dit nog niet tegengekomen (alleen vrolijk wordt ik niet van het antwoord wat daar staat)quote:Op vrijdag 2 december 2005 14:19 schreef Lienekien het volgende:
Volgens mij kun je hier antwoord op je vraag vinden:
http://www.ib-groep.nl/pa(...)ossingsproblemen.asp
Volgens de definitie aldaar gegeven zien ze jou wel als haar partner (jullie wonen op hetzelfde adres en voeren duurzaam een gezamenlijke huishouding). Ze kan het terugbetalen van de studieschuld opschorten (het inkomen van de partner buiten beschouwing laten), maar de aflosfase wordt dan ook verlengd.
de theorie haal je er zelf bij,quote:Op vrijdag 2 december 2005 14:19 schreef tinny het volgende:
[..]
Ik word altijd een beetje moe van die complot theorie'n dat overheidsinstanties aanelkaar geschakelde databanken hebben die ze tegenelkaar afzetten om zo "fraude"gevallen op te sporen...
maar even on-topic.
Nee het huis staat op mijn naam..
Daarvoor hoef je geen huis te bezitten, langer dan een half jaar een gezamenlijke huishouding voeren is genoeg.quote:Op vrijdag 2 december 2005 14:22 schreef BoukeF het volgende:als je samen een huis bezit ben je fiscaal partner, waardoor alle inkomsten op 1 hoop worden gegooid en van daaruit wordt verder gerekend.
Ja dat klopt... maar zoals het er nu voor staat gaat de IBG dan tussen de 400 en 500 per maand incasseren ... en das toch hard geld... nettoquote:Op vrijdag 2 december 2005 14:23 schreef Lienekien het volgende:
Bedenk je wel dat wanneer je vriendin ervoor kiest pas later te beginnen met aflossen door de rente het af te lossen bedrag intussen wel oploopt. Dus waarschijnlijk is het gunstiger om toch zo snel mogelijk met aflossen te beginnen.
Hoe kom je op dat hoge bedrag?quote:Op vrijdag 2 december 2005 14:25 schreef tinny het volgende:
[..]
Ja dat klopt... maar zoals het er nu voor staat gaat de IBG dan tussen de 400 en 500 per maand incasseren ... en das toch hard geld... netto
bij die optie was ik op het teruggave formulier nog niet aangekomenquote:Op vrijdag 2 december 2005 14:25 schreef Marialice het volgende:
[..]
Daarvoor hoef je geen huis te bezitten, langer dan een half jaar een gezamenlijke huishouding voeren is genoeg.
mijn inkomen invullen op die draagkrachtmeting van IBG op internet (draagkracht is 471 euro p. mnd)quote:
Ja, dat is het bedrag dat je gezien je inkomen maximaal per maand terug zou kunnen betalen. Maar dat betekent nog niet dat dat ook het bedrag wordt dat je straks per maand moet gaan betalen.quote:Op vrijdag 2 december 2005 14:30 schreef tinny het volgende:
[..]
mijn inkomen invullen op die draagkrachtmeting van IBG op internet (draagkracht is 471 euro p. mnd)
en gezien het bedrag wat openstaat (nu al 20K) zal dat wel niet veel minder zijn
Je vriendin kan altijd kiezen voor versneld aflossen als ze meer gaat verdienen.quote:Op vrijdag 2 december 2005 14:30 schreef tinny het volgende:
(...)
Dan valt het nog wel mee...maar tja das wel 15 jaar!!!!
Ja, via 'vraag en antwoord' (trefwoord: rente) vind ik:quote:Op vrijdag 2 december 2005 14:46 schreef tinny het volgende:
Nog één vraagje een beetje off-topic
maar gaat de IBG pas rente berekenen op moment dat er gaat worden afgestudeerd?
nee toch ? Ik neem aan zodra de schuld is ontstaan....? Dus op het moment dat je het geld hebt gekregen...
quote:Vanaf wanneer wordt rente berekend over mijn lening?
We berekenen rente over je rentedragende lening vanaf de maand na uitbetaling. De lening (met rente) hoef je pas na je studie terug te betalen. In 2005 is het rentepercentage 3,05% op jaarbasis.
Daar gaat het niet om. Als het huis ook op haar naam staat, dan kan men beslag leggen op je huis als zij haar verplichtingen niet nakomt.quote:Op vrijdag 2 december 2005 14:19 schreef tinny het volgende:
[..]
Ik word altijd een beetje moe van die complot theorie'n dat overheidsinstanties aanelkaar geschakelde databanken hebben die ze tegenelkaar afzetten om zo "fraude"gevallen op te sporen...
maar even on-topic.
Nee het huis staat op mijn naam..
De verlenging naar 25 jaar is onderdeel van een voorstel voor verandering van o.a. het stelsel van studiefinanciering dat op zijn vroegst in 2007 ingevoerd zal worden. Dus laten we niet op de zaken vooruitlopen.quote:Op maandag 5 december 2005 17:11 schreef -Dominator- het volgende:
Ik heb een paar weekje geleden vernomen dat de studieschuld aflossing in plaats van 15 jaar
25 jaar word.
Dus de kwijtschelding komt dan denk ik te vervallen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |