Da's meteen een voltreffer, Berkery!quote:Op vrijdag 2 december 2005 08:43 schreef Berkery het volgende:
Pater Damiaan?
Gisteren door de Vlamingen verkozen tot de Grootste Belg Allertijden. Eat that, stemmers op Fortuijn!quote:Damiaan werd geboren als zevende kind in een boerengezin met acht broers en zussen. Toen hij 15 jaar oud was ging hij in de graanhandel van zijn vader werken maar hij wou eigenlijk priester worden. Hij ging naar het college van 's Gravenbrakel, en trad vervolgens in bij de Congregatie van de Heilige Harten van Jezus en Maria in Leuven, waarbij hij de broedernaam Damiaan koos. Hij werd een broeder Picpus op 7 oktober 1860, in navolging van zijn broer.
Na zijn studies kreeg pater Damiaan toestemming om als missionaris te gaan werken op de Hawaii-eilanden. Hij vervulde daarmee de droom van zijn broer, die zelf niet kon gaan. Hij kwam aan in Honolulu op 19 maart 1864. Hij werd daar op 21 mei 1864 tot priester gewijd. Hij werkte in verschillende parochies op het eiland van Oahu.
In die tijd werden melaatsen van Hawaii samengebracht in een kolonie in het noorden van het eiland Molokaī. Ze kregen voedsel en andere voorzieningen, maar geen medische hulp. Damiaan vond dat ze tenminste een priester konden gebruiken, en vroeg toestemming aan zijn bisschop om naar Molokaī te gaan.
Op 10 mei 1873 kwam hij aan op Molokaī, waar op dat moment 600 lepralijders verbleven. Damiaan begon met de bouw van een kerk en de aanleg van wegen. Naast zijn werk als priester vervulde hij ook de rol van dokter, en hij maakte zelfs doodskisten en groef graven. Zijn komst was een keerpunt voor de kolonie: wetten werden nageleefd, er kwamen degelijke huizen en een school.
Koning David Kalakaua verleende aan Damiaan de titel "Knight Commander of the Royal Order of Kalakaua". Toen prinses Lydia Liliuokalani de nederzetting bezocht om deze titel te overhandigen, werd ze geraakt door wat ze zag. Zij bracht de wereld op de hoogte van haar ervaringen, en van Damiaans werk. Hierdoor werd zijn naam bekend in de Verenigde Staten en Europa. Protestanten in Amerika brachten grote sommen geld bijeen voor de missie. De Kerk van Engeland zond voedsel, medicijnen en kleding.
In november 1884 werd lepra bij hemzelf gediagnosticeerd. Met de hulp van vier anderen bleef Damiaan echter verder werken tot 14 dagen voor zijn dood op 15 april 1889. Hij was 49 jaar oud.
Zijn stoffelijke overschot werd overgebracht naar Leuven en er bijgezet op 5 mei 1936.
Op 4 juni 1995 werd hij door Paus Johannes Paulus II zalig verklaard tijdens een openluchtviering aan de Basiliek van Koekelberg. Na de plechtigheid werd een relikwie (rechterhand) van Pater Damiaan overgebracht naar Molokaī en uiteindelijk op 22 juli 1995 begraven in Kalawao op Molokaī.
Ik doe een poging om een beetje wakker te worden nu en dan in volle sprint richting werk...quote:Op vrijdag 2 december 2005 08:55 schreef Tokay het volgende:
Da's niet zo best, peaceman.
Kopje koffie, dan maar?![]()
quote:Op vrijdag 2 december 2005 09:07 schreef Berkery het volgende:
Ook nen pater?
Hmmmm.......tja.quote:Op vrijdag 2 december 2005 09:20 schreef Berkery het volgende:
Geen idee..![]()
Misschien een klein ojaatje, straks
quote:C.Ss.R. (27 oktober 1809 14 januari 1887) was een Nederlands priester die in 1982 zalig is verklaard.
werd geboren te Tilburg, als oudste zoon van de huiswever Arnold
en Petronella van den Brekel. Kinderarbeid was in die tijd heel gewoon, en
zat als jongen van twaalf al achter het weefgetouw. Van zijn droom om priester te worden kon niets komen; zijn ouders hadden daar geen geld voor. Nadat hij in 1831 was afgekeurd voor militaire dienst, vroeg hij de pastoor hem te helpen. Hij mocht knecht worden op het kleinseminarie Beekvliet te Sint-Michielsgestel, en werd vervolgens wegens zijn geloofsijver toegelaten tot de priesteropleiding. Tijdens zijn vervolgstudie aan het grootseminarie te Haaren kwam bisschop Grooff uit Suriname op bezoek. Deze zocht priesters voor de missie in Suriname.
was de enige die zich aanmeldde. Tot genoegen van zijn superieuren overigens, die de vreemde eend in de bijt liever zagen vertrekken.
Op 5 juni 1841 werd hij vervroegd tot priester gewijd, 31 jaar oud, en op 1 augustus 1842 vertrok hij naar Suriname. Hij werkte als kapelaan in Paramaribo, en in een melaatsenkolonie gevestigd op de voormalige plantage Batavia aan de Coppenamerivier. In 1856 werd hij definitief overgeplaatst naar Batavia. Op 24 juni 1867 legde hij de religieuze geloften af, en trad hij toe tot de orde der Redemptoristen. In de periode daarna maakte hij missiereizen naar de Indianen in het binnenland, tot hij in 1882 werd teruggeroepen naar Paramaribo. Van 1883 tot en met 1885 werd daar een cederhouten kathedraal gebouwd, de Sint Petrus en Paulus Kathedraal. In oktober 1885 werdopnieuw naar Batavia gezonden. Daar kreeg hij op 1 januari 1887 een nierontsteking, en op 14 januari overleed hij, 77 jaar oud.
Zijn stoffelijk overschot werd aanvankelijk op het kerkhof van de melaatsenkolonie begraven, maar werd op 28 juli 1900 bijgezet achter de Sint Petrus en Paulus Kathedraal van Paramaribo. Op 17 januari 1921 werd het nogmaals herbegraven, nu in een een graf in de linkerzijvleugel van de kathedraal.
' geboortehuisje in Tilburg werd in 1930 gereconstrueerd op de vroegere fundamenten, en bij een waterput, die overigens niet bij het huisje hoorde, bouwde men een kapel met processiepark. Op 23 mei 1982 werd
zalig verklaard.
Nope, die was wel zalig maar geen Tilburger (een Fries!) en een generatieje of wat later.quote:Op vrijdag 2 december 2005 09:32 schreef dartfanaat het volgende:
Titus Brandsma?
Beter bekend als Peerke Donders, jawel.quote:Op vrijdag 2 december 2005 09:36 schreef dartfanaat het volgende:
Bingo: Petrus Donders
Jullie een straat?quote:Op vrijdag 2 december 2005 09:40 schreef Tokay het volgende:
Waar ik woon is een Petrus Dondersstraat.
Dat dacht ik ook..maar ik weet 'm dus niet en heb het, helaas, op moeten zoekenquote:Op vrijdag 2 december 2005 10:04 schreef Tokay het volgende:
Jeetje, dat zijn niet de minsten...
Hij mķet bekend zijn...
Hmmmmmm, ik denk nog even na.
Ik denk het wel.quote:Op vrijdag 2 december 2005 10:22 schreef peaceman het volgende:
Jammer Pyl, was wel benieuwd of ik er wel van gehoord heb...
Nee, mannetje.quote:Op vrijdag 2 december 2005 10:36 schreef Gellius het volgende:
Michael Stipe heeft een housekeeper?.
Tokay: is dat een Kleemannetje?
quote:
Mét fotoarchief!quote:Op vrijdag 2 december 2005 11:01 schreef Gellius het volgende:
Dit is een celebrity!
Godverdomme! Van harte hoor Gellius! Mijn straat gaat pas eind volgend jaar op de schop...quote:Op vrijdag 2 december 2005 11:26 schreef Gellius het volgende:
[..]
En je raad het nooit, maar mijn eigen straat deze ochtend...?
Dat weet je nu al! Heb jij soms de hand weten te leggen op dequote:Op vrijdag 2 december 2005 11:43 schreef Z het volgende:
[..]
Godverdomme! Van harte hoor Gellius! Mijn straat gaat pas eind volgend jaar op de schop...
Alledrie onjuist. Het is gewoon een Nederlandse.quote:Op vrijdag 2 december 2005 11:33 schreef Tokay het volgende:
Is het Cassidy Rae?
Tina Yothers?
Cameron Diaz?
Ik roep maar wat, zoals u merkt.
Gellius, jouw fascinatie voor opengebroken straten fascineert me.
Hoe'st met de bijtertjes?![]()
Hmmm. Opgebroken-Amsterdamse-straten-fetisjisme. Interessant.quote:Op vrijdag 2 december 2005 11:47 schreef Gellius het volgende:
Dat weet je nu al! Heb jij soms de hand weten te leggen op dejaarplanning van de dienst RO?
![]()
De mevrouw is een nederlandse actrice.quote:Op vrijdag 2 december 2005 12:07 schreef Tokay het volgende:
Sorry, dartfanaat, ik ken jouw mevrouw niet.
Ben niet zo goed thuis in de vaderlandse showbizz.
quote:Op vrijdag 2 december 2005 12:36 schreef Tokay het volgende:
Ha die Bim, weer een flitsbezoekje?
![]()
Haar gezicht zegt me niets, haar initialen evenmin. Geen idee dus...
Nee joh, je bent in de war met Edwin Rutten!quote:Op vrijdag 2 december 2005 13:06 schreef Bimmel het volgende:
Ze speelde in de Fillum van Ome Willem?
quote:
quote:Op vrijdag 2 december 2005 13:19 schreef Bimmel het volgende:
Louis Theroux !!!!
quote:Op vrijdag 2 december 2005 13:31 schreef Tokay het volgende:
Het nķg achterlijkere broertje van Geert Wilders?
Frank Black??quote:
quote:Op vrijdag 2 december 2005 13:37 schreef Treinhomo het volgende:
Jack Black.
Heet die ontsnapte TBS'er zo?quote:Op vrijdag 2 december 2005 13:45 schreef Treinhomo het volgende:
Dairron Domingo Guzman Evelina.
Volgens Geenstijl wel.quote:Op vrijdag 2 december 2005 13:50 schreef pyl het volgende:
Heet die ontsnapte TBS'er zo?
quote:Op vrijdag 2 december 2005 14:02 schreef Treinhomo het volgende:
Pieke Dassen.
Hmmmm.....frequenteer jij die vuilnisbelt?quote:
Ikke wel.quote:Op vrijdag 2 december 2005 14:06 schreef pyl het volgende:
Hmmmm.....frequenteer jij die vuilnisbelt?![]()
Zelfingenomen oogopslag...Filantroop is het zeker niet....quote:
Waar zie jij dat aan dan?quote:Op vrijdag 2 december 2005 15:24 schreef pyl het volgende:
Maar wel een dierenvriend, dat zie je zo!
Jij denkt dat 't Dr. Doolittle is ?quote:Op vrijdag 2 december 2005 15:24 schreef pyl het volgende:
Maar wel een dierenvriend, dat zie je zo!
Welnee, ik dacht aan Camille Saint-Saens, je weet wel, van het Carnaval des Animaux.quote:Op vrijdag 2 december 2005 17:12 schreef Treinhomo het volgende:
Jij denkt dat 't Dr. Doolittle is ? [afbeelding]
quote:
Ha die pos.quote:
Dat wilde ik net vragen...of iemand al was opgevallen dat die titel niet klopt. Maar omdat dit topic al de hele dag bezig is geweest, dacht ik dat het één of ander woordgrapje was...quote:Op vrijdag 2 december 2005 17:37 schreef pyl het volgende:
[..]
Ha die pos.Weet jij wat een zallige pater is?
![]()
quote:Op vrijdag 2 december 2005 17:42 schreef wyccie het volgende:
Dat grapje mag iemand me vannacht wel even uitleggen.
Tjaah...zeg het eens in een zin...quote:Op vrijdag 2 december 2005 17:37 schreef pyl het volgende:
[..]
Ha die pos.Weet jij wat een zallige pater is?
![]()
Si!quote:Op vrijdag 2 december 2005 17:30 schreef pyl het volgende:
Hmmmmm..........dan maar een gokje op Puccini.![]()
quote:
Het grote publiek heeft haar leren kennen in de jaren tachtig.quote:
Dat is onjuist.quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:08 schreef peaceman het volgende:
Lijkt wel 1 uit charlies angels...
Ja, mevrouw behoorde tot de originele Dynasty-cast.quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:12 schreef dolle_hond het volgende:
zo'n dynasty-ding toch
Niets meer aan toe te voegen.quote:
Alvast een halve punt voor Alan Rickman.quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:19 schreef dolle_hond het volgende:
alan rickman
zij ? ook zo'n soap-80er
Sigourney Weaver?quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:30 schreef Tokay het volgende:
Ik moet wel bekennen dat ze op deze foto tamelijk onherkenbaar is.![]()
Hiep hoi.quote:
Dat zou ook kunnen...dus als we Tokay nou eens heel lief vragen of er een hintje af kan.quote:
quote:(26 mei 1878 - 14 september 1927) was een Amerikaanse danseres. Ze wordt beschouwd als een van de grondleggers van de moderne dans.
Als kind wees ze het klassieke ballet al af. Ze ontwikkelde een eigen stijl, en zette als eerste klassieke muziek om in dans. Ze trad voor het eerst op in Chicago en New York, maar haar grote doorbraak kwam in Europa. Na optredens in Boedapest en Londen, reisde ze naar Parijs, Berlijn, en Moskou, om vervolgens weer naar Parijs terug te keren. Ze reisde op tournee door half Europa en trad op in de metropolen van Noord- en Zuid-Amerika. Vanaf 1909 had ze haar eigen dansschool in Parijs. Ze inspireerde andere kunstenaars, en toen in 1913 het Théâtre des Champs-Elysées werd gebouwd, werd ze afgebeeld in een relief door beeldhouwer Antoine Bourdelle, en door schilder Maurice Denis die haar opnam in een muurschildering.
Pffff, wat een crap, tong.quote:Op vrijdag 2 december 2005 20:52 schreef tong80 het volgende:
Moderne dansDat zijn meiden die te slecht zijn voor het klassieke ballet. Zeg maar voetballers die in de zaal gaan voetballen omdat ze het op het veld niet redden.
quote:Op 14 september 1927 kwam Duncan op 50-jarige leeftijd om het leven. Toen ze in Nice met iemand in een open Bugatti wilde wegrijden, raakte het uiteinde van haar rode zijden sjaal die ze om haar hals droeg in een van de spaakwielen verstrikt. Ze werd uit de auto getrokken en enkele meters meegesleurd. Door de plotselinge ruk brak haar nek. Ze werd gecremeerd en haar as werd in het columbarium van de Parijse begraafplaats Pčre Lachaise geplaatst.
Dat zou ik niet weten.quote:Op zaterdag 3 december 2005 00:31 schreef brother52 het volgende:
Zit er nou een ster in zijn glas of lijkt dat maar zo?
quote:
Oh, is hij ook al gestopt met roken, dat wist ik nog niet eens.quote:Op zaterdag 3 december 2005 01:27 schreef Neleos het volgende:
[..]
![]()
Maar dat plaatje![]()
Veels te oud en dood, die knakker![]()
De Ramroosjes toch?quote:Op zaterdag 3 december 2005 01:50 schreef Treinhomo het volgende:
Jullie krijgen allemaal de groeten van de Heideroosjes.
Aangezien ze in Leiden speelden waren het dus eigenlijk de Leidenroosjes...
Ja; eigenlijk wel.quote:
Heb je foto's?quote:Op zaterdag 3 december 2005 09:54 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Ja; eigenlijk wel.
Maar dat komt misschien wat gewelddadig over...en dat werkt zo stigmatiserend.
Iedereen weet toch dat de heide(ram)roosjes eigenlijk een paar hele lieve jongetjes zijn?quote:Op zaterdag 3 december 2005 09:54 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Ja; eigenlijk wel.
Maar dat komt misschien wat gewelddadig over...en dat werkt zo stigmatiserend.
Nee joh; ik heb geen camera op m'n telefoon.quote:
Nou; er kwamen, terwijl we stonden te wachten om binnen te komen, toch verdacht veel van die auto's met stickers voorbijrijden.quote:Op zaterdag 3 december 2005 09:58 schreef brother52 het volgende:
Iedereen weet toch dat de heide(ram)roosjes eigenlijk een paar hele lieve jongetjes zijn?
Zekers...quote:Maar het was weer zoals altijd? Gewoon erg goed?
Heb ik het over een telefoon ofzo?quote:Op zaterdag 3 december 2005 09:59 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Nee joh; ik heb geen camera op m'n telefoon.
'k heb zo'n ouderwetse: daar kun je mee bellen...en op zien hoe laat 't is.
Ik ook; daarom heb ik dat dus niet nodig op m'n telefoon.quote:Op zaterdag 3 december 2005 10:03 schreef pos het volgende:
Heb ik het over een telefoon ofzo?
Ik maak ze met mijn digitale camera
Mooi ding...al ben ik niet zo weg van Sony wat betreft camera's...ben meer een Canon liefhebberquote:Op zaterdag 3 december 2005 10:05 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Ik ook, daarom heb ik dat dus niet nodig op m'n telefoon.
Maar zie je mij dit ding al meezeulen ?
[afbeelding]
Die prop je niet zo één-twee-drie in je broek-, dan wel binnenzak.
Destijds (2001) was dit de enige (betaalbare) camera die 5X optische zoom bood; dat vond ik wel belangrijk.quote:Op zaterdag 3 december 2005 10:08 schreef pos het volgende:
Mooi ding...al ben ik niet zo weg van Sony wat betreft camera's...ben meer een Canon liefhebber
Goedemorgen allemaalquote:Op zaterdag 3 december 2005 10:25 schreef pyl het volgende:
Ik zag de Heideroosjes laatst op televisie. Sympathieke knapen hoor.![]()
Die meneer van Dart is vermoedelijk Aaron Copland, maar pin me er niet op vast.
![]()
quote:
Half goed.quote:Op zaterdag 3 december 2005 11:04 schreef Tokay het volgende:
Een Moose?
quote:
Waarom moet ik nu ineens aan Theo Maassen denken?quote:
Reken ik ook goed.quote:
quote:
Ja, leg dat maar 's uit...quote:Op zaterdag 3 december 2005 11:14 schreef brother52 het volgende:
Waarom moet ik nu ineens aan Theo Maassen denken?
Doet me denken aan een stukje uit ruwe pit.quote:
Ken ik niet.quote:Op zaterdag 3 december 2005 11:47 schreef brother52 het volgende:
Doet me denken aan een stukje uit ruwe pit.
Er zit een stukje in waar jezus met het kruis op zijn nek richting golgotha loopt waar iemand langs de weg vraagt of hij het redt. waarop jezus antwoordt: Ik denk het wel, maar pin me er niet op vast.quote:Op zaterdag 3 december 2005 11:49 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Ken ik niet.
Evenals dat poppenkast-figuur van jou...
Wou ik ook al zeggen maar die ken ik alleen in zwart-witquote:Op zaterdag 3 december 2005 12:21 schreef Treinhomo het volgende:
Stoffel ?
quote:Op zaterdag 3 december 2005 12:22 schreef Neleos het volgende:
Uit Finding Nemo toch.
Ben jij al zķ oud ?quote:Op zaterdag 3 december 2005 12:22 schreef pos het volgende:
Wou ik ook al zeggen maar die ken ik alleen in zwart-wit
Of had je vroeger geen kleuren tv?quote:Op zaterdag 3 december 2005 12:26 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Ben jij al zķ oud ? [afbeelding]
quote:Op zaterdag 3 december 2005 12:26 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Ben jij al zķ oud ? [afbeelding]
Mijn ouders niet neequote:Op zaterdag 3 december 2005 12:27 schreef brother52 het volgende:
[..]
Of had je vroeger geen kleuren tv?
Idd...ben zn muziek aan het luisteren en kon het niet latenquote:Op zaterdag 3 december 2005 12:36 schreef Treinhomo het volgende:
Ramond...wederom.
In dat geval...quote:Op zaterdag 3 december 2005 12:39 schreef pos het volgende:
[..]
Idd...ben zn muziek aan het luisteren en kon het niet laten
quote:Op zaterdag 3 december 2005 12:42 schreef Treinhomo het volgende:
Fear factory.
Ze heten niet voor niets Fear Factoryquote:
Zo te zien mist hij er nog wel éénquote:Op zaterdag 3 december 2005 12:59 schreef pyl het volgende:
Die linker is ook beroemd om zijn postzegelverzameling.
quote:
Oh ja; dat blad ken ik wel...daar hebben ze ook zo'n leuke puzzelrubriek: 'Filatelistig'...quote:Op zaterdag 3 december 2005 13:11 schreef pyl het volgende:
![]()
Het is allemaal pose hoor, kwajongensstreken, zo liet hij laatst zelf enigszins verlegen weten in het kwartaalblad De Jonge Philatelist en Zijn Andere Hobbies.![]()
quote:Op zaterdag 3 december 2005 13:11 schreef pyl het volgende:
[..]
![]()
Het is allemaal pose hoor, kwajongensstreken, zo liet hij laatst zelf enigszins verlegen weten in het kwartaalblad De Jonge Philatelist en Zijn Andere Hobbies.![]()
quote:Op zaterdag 3 december 2005 13:11 schreef pyl het volgende:
[..]
![]()
quote:
quote:Op zaterdag 3 december 2005 13:59 schreef Neleos het volgende:
Kansas?
Doe ff de hele naam voor Treinhomoquote:
Zonder Gangquote:
Die speelt in zo'n semi-zeep-serie: 'Sex & the city'.quote:Op zaterdag 3 december 2005 17:59 schreef tong80 het volgende:
Wie is dat TH wel een bekende naam namelijk
Ik ken het ook maar uit de Dirkjan Veronica-gids.quote:Op zaterdag 3 december 2005 18:07 schreef tong80 het volgende:
Ok naam en serie zeggen me wel iets maar nooit gezien
Ferdi was nogal gecharmeerd van (later zijn ex-vrouw) Sandra, Rob vooral van Andres.quote:
z'n broerquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |