bronquote:Grote run verwacht op nieuwe domeinnaam '.eu'
Uitgegeven: 1 december 2005 13:58
Laatst gewijzigd: 1 december 2005 14:27
BRUSSEL - Europees commissaris Reding (media en informatiemaatschappij) verwacht binnen enkele weken al enkele honderdduizenden aanvragen voor de registratie van webadressen met de nieuwe domeinnaam '.eu'. Reding denkt zelfs dat .eu op termijn het meest gebruikte achtervoegsel of suffix .com zal inhalen. Bedrijven kunnen al vanaf komende woensdag een naam registreren.
Reding presenteerde donderdag in Brussel de concrete regelingen voor aanvragen voor .eu. De Europese toezichthoudende organisatie EUrid in Diegem bij Brussel gaat in totaal 750 personen en bedrijven inschakelen in alle EU-lidstaten om de registraties te verwerken. Alleen bedrijven of burgers die woonachtig zijn in een EU-lidstaat kunnen een aanvraag indienen. In EUrid werken ook drie registratiebureau's uit België, Italië en Zweden samen.
Vanaf woensdag om 11.00 uur kunnen ondernemers al namen laten vastleggen. Als er meerdere keren dezelfde naam is vastgelegd, gaat het recht om deze te gebruiken naar degene die de eerste registratie heeft gedaan. De kosten daarvoor kunnen oplopen tot 85 euro. Burgers kunnen vanaf 7 april namen laten registreren. Dat kost dan 10 euro per keer.
Achtervoegsel
Nationale domeinnamen als '.nl' blijven gewoon bestaan. Reding denkt dat vooral internationale en Europese instellingen en ondernemingen die in meerdere landen zaken doen belangstelling hebben voor een .eu-adres. De grootste Europese instellingen als de Europese Commissie en het Europees Parlement zullen begin volgend jaar al geleidelijk overschakelen op .eu. Nu gebruiken zij nog adressen met het achtervoegsel .eu.int.
Het plan om .eu in te voeren was een concreet gevolg van de top van EU-leiders in Lissabon in juni 2000, waar zij besloten meer aandacht te geven aan de moderne economie. Pas in het voorjaar van 2006 zullen de nieuwe adresnamen ook daadwerkelijk worden worden.
Informatie
Volgens Reding is de nieuwe domeinnaam geen overwinning van het Engels in Europa. In het Frans, Spaans en Italiaans wordt de EU afgekort als 'ue'. "De afkorting 'eu' komt echter van het Latijnse Europa, dus is er geen sprake van een voorkeur voor het Engels of het Frans", aldus de Luxemburgse eurocommissaris. Meer informatie over de .eu-operatie is te vinden op de website van EUrid (www.eurid.eu/en).
quote:Op donderdag 1 december 2005 17:30 schreef D.Rose het volgende:
Pas in het voorjaar van 2006 zullen de nieuwe adresnamen ook daadwerkelijk worden worden.
Wat is daar jammer aan??quote:Op donderdag 1 december 2005 17:30 schreef D.Rose het volgende:
[..]
bron
Jammer dat bedrijven voorrang krijgen.
Eens zien of dat wellicht te omzeilen is.![]()
Omdat er 'merken' zijn waarvan ik graag de .eu domein zou hebben, maar waar ik dus niet voor in aanmerking kom aangezien zij mij voor kunnen (en waarschijnlijk ook zullen) zijnquote:
Ah, je kunt niet profiteren.quote:Op donderdag 1 december 2005 17:48 schreef D.Rose het volgende:
[..]
Omdat er 'merken' zijn waarvan ik graag de .eu domein zou hebben, maar waar ik dus niet voor in aanmerking kom aangezien zij mij voor kunnen (en waarschijnlijk ook zullen) zijn
profiteren is een groot woord, dan lijkt het alsof het me om het geld gaatquote:Op donderdag 1 december 2005 18:28 schreef wonko het volgende:
[..]
Ah, je kunt niet profiteren.
Weet je wat jij zou moeten doen?
Naar de KvK gaan en je inschrijven...mag je woensdag gewoon meedoen met aanvragen van domeinen. Inschrijving kost je 115 pleuro per jaar.quote:Op donderdag 1 december 2005 18:33 schreef D.Rose het volgende:
[..]
profiteren is een groot woord, dan lijkt het alsof het me om het geld gaat
Nou, kom maar op met je 'goede' tip
Da's het probleem niet, ik (wij) staan daar al ingeschreven.quote:Op donderdag 1 december 2005 18:38 schreef wonko het volgende:
[..]
Naar de KvK gaan en je inschrijven...mag je woensdag gewoon meedoen met aanvragen van domeinen. Inschrijving kost je 115 pleuro per jaar.
Hoe ver zag iedereen díé aankomenquote:Op donderdag 1 december 2005 18:38 schreef wonko het volgende:
[..]
Naar de KvK gaan en je inschrijven...
En als Sjonnie's pc-dump dat wel doet, gaat HP even bij een rechtertje zeuren, en krijgt HP de domeinnaam alsnog.quote:Op donderdag 1 december 2005 18:47 schreef D.Rose het volgende:
[..]
Da's het probleem niet, ik (wij) staan daar al ingeschreven.
Ik denk echter dat er een link met het bedrijf wat de aanvraag doet en de domein moet zijn.
Denk dus niet dat Sjonnie's pc-dump www.hp.eu kan registreren
Als je zo denkt hoef je het ook niet te proberen. Wat dacht je dan? Dat men dat soort url's zomaar aan de eerste de beste weggeeft na al die ellende met domeinen in het verleden?quote:Op donderdag 1 december 2005 18:47 schreef D.Rose het volgende:
[..]
Da's het probleem niet, ik (wij) staan daar al ingeschreven.
Ik denk echter dat er een link met het bedrijf wat de aanvraag doet en de domein moet zijn.
Denk dus niet dat Sjonnie's pc-dump www.hp.eu kan registreren
Kilometers als het goed is.quote:Op donderdag 1 december 2005 20:06 schreef Kluupkluup het volgende:
[..]
Hoe ver zag iedereen díé aankomen
640 kb is afdoende in de toekomst.quote:Op donderdag 1 december 2005 23:28 schreef kawotski het volgende:
welke kneus wil er nou een .eu domein.. laat die gasten toch stikken in al die tld's.. s alleen maar geldklopperij.
"Reding denkt zelfs dat .eu op termijn het meest gebruikte achtervoegsel of suffix .com zal inhalen".
Yeah right.. ik ben ook Bill Gates aan het inhalen qua salaris, omdat ik mij bezighoud met computers.....
Ja maar met zo'n instelling tel je nooit mee in groot (pl)europa.quote:Op vrijdag 2 december 2005 01:21 schreef zhe-devilll het volgende:
Ik vind ze niks aan
eu
slaat dat op doe dan europa ofzo
http://feest.europa
das nog us duidelijk maar dat eu
maak er dan ui van oid
ik begin er niet aan
Ik zag hem niet aankomenquote:Op donderdag 1 december 2005 20:06 schreef Kluupkluup het volgende:
[..]
Hoe ver zag iedereen díé aankomen
idem dito!quote:Op vrijdag 2 december 2005 19:21 schreef jpzegthallo het volgende:
Ik vind het helemaal niet pakkend zo'n eu domeinnaam.
nl, of .com klinken veel beter. Net als dat .nu ofzo, dat klinkt gewoon ruk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |