Hmmmz, ik heb dit bericht niet gezet onder "klaagbaak"... Ik ben dan ook vrij nieuw met dit! Maar nu je het zegt, mijn klacht is dat het Afrikaans niet als volwaardig wordt beschouwd om onderdeel te worden van de Nederlandse Taalunie! Onze talen horen nu eenmaal bij elkaar!quote:Op woensdag 30 november 2005 20:33 schreef BrauN het volgende:
En uw klacht is?
Een grappige taal is het trouwens wel, dat Afrikaans...
En dit was voor de tweede wereldoorlog? Ik neem aan heel wat langer terug? Maar op zich wel een fascinerend idee!quote:Op woensdag 30 november 2005 20:44 schreef LXIV het volgende:
Dat het Afrikaans en het Nederlands bij elkaar horen is zonder meer waar. Wanneer je een taalunie vormt moet er echter wederzijds gestandariseerd worden. Het Afrikaans is daarvoor te ver verwijderd geraakt van het Nederlands.
We kunnen natuurlijk nog wel een Dietse taalunie vormen. Hierin zouden we alle Nederduitse talen, dus ook het dialect wat in Noord-Duitsland gesproken werd en word op kunnen nemen.
Wist je dat vroeger, voor de tweede wereldoorlog, er één lang doorlopend Nederduits taalgebied was, helemaal van Kales (Calais) in het uiterste westen tot aan Köningsberg (Kaliningrad) in het noordoosten van de Baltische zee? Binnen dat hele gebied kon je je vrij aardig verstaanbaar maken, de onderlinge verschillen waren niet zoveel groter als de dialecten nu nog in Nederland!
Helaas vrees ik dat hetzelfde zou kunnen gebeuren met Afrikaans.. Deze taal wordt nu zo achtergesteld door de huidige ANC regering dat ik het daarom alleen al raadzaam acht om deze taal op te nemen in de Nederlandse Taalunie. Op deze manier kunnen wij een signaal afgeven dat aan de ZA regering dat we achter onze zustertaal staan! Hear hear!quote:Op woensdag 30 november 2005 20:50 schreef LXIV het volgende:
Pas na de tweede wereldoorlog zijn de volksduitsers uit deze gebieden verdreven. Het Duits wat zij spraken, in ieder geval de dialecten, was zeer nauw verwant aan het Nederlands.
In Kales was de verfransing al langere tijd aan de gang. Toch zijn er zelf nú nog, op het platteland, oude mensen die nog een Nederlands dialect spreken. Helaas zal dit binnen korte tijd verdwenen zijn.
[afbeelding]
Alle Duitstaligen ten oosten van de Oder zijn na de tweede wereldoorlog verdreven...
Dank je!quote:Op woensdag 30 november 2005 20:55 schreef LXIV het volgende:
Helaas worden plaatjes van Wikipedia niet op een dit domein weergegeven.
http://de.wikipedia.org/wiki/Niederdeutsche_Sprache
Hier zie je echter, op het tweede plaatje, het verspreidingsgebied van het Nederduits voor 1945.
Hahahaha! Tja...... ;-)quote:Op woensdag 30 november 2005 21:11 schreef LXIV het volgende:
Als je erop klikt zie je het vergroot en veel duidelijker.
Lachen is trouwens dat uitgerekend Limburg búiten het Laagduitse taalgebied valt!
Min of meer horen zij er dus écht niet bij.. ;-) LOL!!
Ik verneem inderdaad vaak dat het Afrikaans achtergesteld wordt. Het wordt toch als taal van de blanken gezien, alhoewel de meeste moedertaalsprekers zwart zijn. Voorts fungeert het ook in aangrenzende landen als Namibië als lingua franca. Desalniettemin denk ik dat het Afrikaans als taal te zeer van het Nederlands verwijderd is om binnen de Taalunie opgenomen te worden.quote:Op woensdag 30 november 2005 20:58 schreef Manchester het volgende:
[..]
Helaas vrees ik dat hetzelfde zou kunnen gebeuren met Afrikaans.. Deze taal wordt nu zo achtergesteld door de huidige ANC regering dat ik het daarom alleen al raadzaam acht om deze taal op te nemen in de Nederlandse Taalunie. Op deze manier kunnen wij een signaal afgeven dat aan de ZA regering dat we achter onze zustertaal staan! Hear hear!![]()
Uiteraard zijn er andere manieren om het Afrikaans te promoten in Nederland. Bijvoorbeeld, de meerderheid van de programma's op de Nederlandse tv zijn Amerikaans of in ieder geval Engelstalig. Waarom zenden we niet eens wat Afrikaanstalige ( met ondertiteling ) soaps, series, komedies etc. uit? Of één keer per week het Afrikaans nieuws op een of andere zender. Op die manier zou het begrip tussen de Nederlanders en Afrikaners zeer zeker worden verhoogd + promoten we wat toch een beetje onze cultuur is ipv slechts de Angelsaksische cultuur.quote:Op woensdag 30 november 2005 21:30 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Ik verneem inderdaad vaak dat het Afrikaans achtergesteld wordt. Het wordt toch als taal van de blanken gezien, alhoewel de meeste moedertaalsprekers zwart zijn. Voorts fungeert het ook in aangrenzende landen als Namibië als lingua franca. Desalniettemin denk ik dat het Afrikaans als taal te zeer van het Nederlands verwijderd is om binnen de Taalunie opgenomen te worden.
Het lijkt me dan ook zinniger om Afrikaans op andere manieren te promoten. Is er niet een soort van Afrikaanse taalunie? Ze zijn toch een stuk zuiniger op hun taal dan de Nederlanders, en een stuk inventiever als het gaat om het bedenken van vervangende woorden voor Engelse termen? Het moeilijkste lijkt me om van de associatie met apartheid af te komen voor het Afrikaans. (En in mondiaal perspectief is het sowieso moeilijk tegen Engels te vechten.)
Voor het Nederduits was de glorietijd, denk ik, wel de Hanzetijd. Dat was een middeleeuws handelsnetwerk, dat zich uitstrekte tot ver in Estland (Talinn, toen nog Reval genoemd) en ook tot Novgorod. Het platte Duits is nog een stuk meer verwant met Nederlands (doordat het ook vaak een t heeft net als het Nederlands waar het Duits een 's' heeft, en met p/f). Maar ook dat is een dialect of taal die te ver afligt van het Nederlands om binnen de Taalunie opgenomen te worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |