abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32706961
Het Afrikaans, wat door zo'n 8 miljoen mensen in Zuid-Afrika en Namibië wordt gesproken moet worden opgenomen in de Nederlandse Taalunie! Op het ogenblik horen hier alleen het Nederlands & Vlaams bij, terwijl recentelijk Suriname ook is toegelaten. Aangezien het Afrikaans de zustertaal is van het Nederlands en haar oorsprong heeft in het Nederlands moeten we veel meer samenwerken, óók om een Nederlands sprekend blok te vormen in een steeds meer Engelstalige wereld. Wat vinden de Fokkers hiervan?
Op die groen voetpad
van die horison ver
om die aarde skat,
stap ’n ou man wat
  woensdag 30 november 2005 @ 20:33:18 #2
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_32707313
En uw klacht is?

Een grappige taal is het trouwens wel, dat Afrikaans...
  woensdag 30 november 2005 @ 20:37:43 #3
135389 AtraBilis
Met stille trom vertrokken.
pi_32707461
De Nederlandse Taalunie reguleert de taalstandaard voor de Nederlandse taal. Voor Vlaanderen gelden dus dezelfde regels. Met het nieuwe Groene Boekje is ook typisch Surinaams idioom opgenomen. Het Afrikaans wordt echter algemeen als aparte taal en niet als dialect beschouwd. De grammatica en spelling van het Afrikaans is ook danig anders. Daarom lijkt het me niet zinnig om het Afrikaans in de Nederlandse Taalunie op te nemen.

Ze werken overigens wel samen. http://taalunieversum.org/taalunie/zuidafrika/.
Het is tijd voor wat anders.
pi_32707530
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:33 schreef BrauN het volgende:
En uw klacht is?

Een grappige taal is het trouwens wel, dat Afrikaans...
Hmmmz, ik heb dit bericht niet gezet onder "klaagbaak"... Ik ben dan ook vrij nieuw met dit! Maar nu je het zegt, mijn klacht is dat het Afrikaans niet als volwaardig wordt beschouwd om onderdeel te worden van de Nederlandse Taalunie! Onze talen horen nu eenmaal bij elkaar!
Op die groen voetpad
van die horison ver
om die aarde skat,
stap ’n ou man wat
  woensdag 30 november 2005 @ 20:44:45 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_32707722
Dat het Afrikaans en het Nederlands bij elkaar horen is zonder meer waar. Wanneer je een taalunie vormt moet er echter wederzijds gestandariseerd worden. Het Afrikaans is daarvoor te ver verwijderd geraakt van het Nederlands.
We kunnen natuurlijk nog wel een Dietse taalunie vormen. Hierin zouden we alle Nederduitse talen, dus ook het dialect wat in Noord-Duitsland gesproken werd en word op kunnen nemen.
Wist je dat vroeger, voor de tweede wereldoorlog, er één lang doorlopend Nederduits taalgebied was, helemaal van Kales (Calais) in het uiterste westen tot aan Köningsberg (Kaliningrad) in het noordoosten van de Baltische zee? Binnen dat hele gebied kon je je vrij aardig verstaanbaar maken, de onderlinge verschillen waren niet zoveel groter als de dialecten nu nog in Nederland!
The End Times are wild
pi_32707791
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:44 schreef LXIV het volgende:
Dat het Afrikaans en het Nederlands bij elkaar horen is zonder meer waar. Wanneer je een taalunie vormt moet er echter wederzijds gestandariseerd worden. Het Afrikaans is daarvoor te ver verwijderd geraakt van het Nederlands.
We kunnen natuurlijk nog wel een Dietse taalunie vormen. Hierin zouden we alle Nederduitse talen, dus ook het dialect wat in Noord-Duitsland gesproken werd en word op kunnen nemen.
Wist je dat vroeger, voor de tweede wereldoorlog, er één lang doorlopend Nederduits taalgebied was, helemaal van Kales (Calais) in het uiterste westen tot aan Köningsberg (Kaliningrad) in het noordoosten van de Baltische zee? Binnen dat hele gebied kon je je vrij aardig verstaanbaar maken, de onderlinge verschillen waren niet zoveel groter als de dialecten nu nog in Nederland!
En dit was voor de tweede wereldoorlog? Ik neem aan heel wat langer terug? Maar op zich wel een fascinerend idee!
Op die groen voetpad
van die horison ver
om die aarde skat,
stap ’n ou man wat
  woensdag 30 november 2005 @ 20:50:29 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_32707929
Pas na de tweede wereldoorlog zijn de volksduitsers uit deze gebieden verdreven. Het Duits wat zij spraken, in ieder geval de dialecten, was zeer nauw verwant aan het Nederlands.
In Kales was de verfransing al langere tijd aan de gang. Toch zijn er zelf nú nog, op het platteland, oude mensen die nog een Nederlands dialect spreken. Helaas zal dit binnen korte tijd verdwenen zijn.

Verbreitungsgebiet der niederdeutschen Mundarten bis 1945

Alle Duitstaligen ten oosten van de Oder zijn na de tweede wereldoorlog verdreven...

[ Bericht 13% gewijzigd door LXIV op 30-11-2005 21:05:23 ]
The End Times are wild
  woensdag 30 november 2005 @ 20:55:26 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_32708137
Helaas worden plaatjes van Wikipedia niet op een dit domein weergegeven.

http://de.wikipedia.org/wiki/Niederdeutsche_Sprache
Hier zie je echter, op het tweede plaatje, het verspreidingsgebied van het Nederduits voor 1945.
The End Times are wild
pi_32708234
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:50 schreef LXIV het volgende:
Pas na de tweede wereldoorlog zijn de volksduitsers uit deze gebieden verdreven. Het Duits wat zij spraken, in ieder geval de dialecten, was zeer nauw verwant aan het Nederlands.
In Kales was de verfransing al langere tijd aan de gang. Toch zijn er zelf nú nog, op het platteland, oude mensen die nog een Nederlands dialect spreken. Helaas zal dit binnen korte tijd verdwenen zijn.

[afbeelding]

Alle Duitstaligen ten oosten van de Oder zijn na de tweede wereldoorlog verdreven...
Helaas vrees ik dat hetzelfde zou kunnen gebeuren met Afrikaans.. Deze taal wordt nu zo achtergesteld door de huidige ANC regering dat ik het daarom alleen al raadzaam acht om deze taal op te nemen in de Nederlandse Taalunie. Op deze manier kunnen wij een signaal afgeven dat aan de ZA regering dat we achter onze zustertaal staan! Hear hear!
Op die groen voetpad
van die horison ver
om die aarde skat,
stap ’n ou man wat
pi_32708287
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:55 schreef LXIV het volgende:
Helaas worden plaatjes van Wikipedia niet op een dit domein weergegeven.

http://de.wikipedia.org/wiki/Niederdeutsche_Sprache
Hier zie je echter, op het tweede plaatje, het verspreidingsgebied van het Nederduits voor 1945.
Dank je!
Op die groen voetpad
van die horison ver
om die aarde skat,
stap ’n ou man wat
  woensdag 30 november 2005 @ 21:11:20 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_32708674
Als je erop klikt zie je het vergroot en veel duidelijker.
Lachen is trouwens dat uitgerekend Limburg búiten het Laagduitse taalgebied valt!
Min of meer horen zij er dus écht niet bij.. ;-) LOL!!
The End Times are wild
pi_32708922
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:11 schreef LXIV het volgende:
Als je erop klikt zie je het vergroot en veel duidelijker.
Lachen is trouwens dat uitgerekend Limburg búiten het Laagduitse taalgebied valt!
Min of meer horen zij er dus écht niet bij.. ;-) LOL!!
Hahahaha! Tja...... ;-)
Op die groen voetpad
van die horison ver
om die aarde skat,
stap ’n ou man wat
pi_32709183
Wel gek dat het fries dan wel aangegeven wordt...
Gonna live while I'm alive, I'll sleep when I'm dead!
  woensdag 30 november 2005 @ 21:25:20 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_32709225
Op de Duitse Wikilink staan trouwens wel wat voorbeeldjes Nederduits. Kun je zien hoe ontzettend veel het op het Nederlands lijkt..
Stel je voor dat alle Nederduitsers zich in één staat verenigd hadden. Dan had Nederland toch wel iets meer in de wereld te vertellen gehad. Hadden we misschien Nieuw Amsterdam ook niet hoeven te ruilen, en volk genoeg gehad om overwicht te krijgen in Noord Amerika. Had de hele VS nu ook Nederlands gesproken... En was het de lingua franca van dit moment geweest....
Ach ja, als..
Afrikaans vind ik overigens ook een hele mooie taal. Na een paar weken met een Zuid-Afrikaan opgetrokken te hebben had ik geen enkele moeite meer om het te verstaan. Begon het vanzelf over te nemen. Baja goed!
The End Times are wild
  woensdag 30 november 2005 @ 21:30:55 #15
135389 AtraBilis
Met stille trom vertrokken.
pi_32709423
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:58 schreef Manchester het volgende:

[..]

Helaas vrees ik dat hetzelfde zou kunnen gebeuren met Afrikaans.. Deze taal wordt nu zo achtergesteld door de huidige ANC regering dat ik het daarom alleen al raadzaam acht om deze taal op te nemen in de Nederlandse Taalunie. Op deze manier kunnen wij een signaal afgeven dat aan de ZA regering dat we achter onze zustertaal staan! Hear hear!
Ik verneem inderdaad vaak dat het Afrikaans achtergesteld wordt. Het wordt toch als taal van de blanken gezien, alhoewel de meeste moedertaalsprekers zwart zijn. Voorts fungeert het ook in aangrenzende landen als Namibië als lingua franca. Desalniettemin denk ik dat het Afrikaans als taal te zeer van het Nederlands verwijderd is om binnen de Taalunie opgenomen te worden.

Het lijkt me dan ook zinniger om Afrikaans op andere manieren te promoten. Is er niet een soort van Afrikaanse taalunie? Ze zijn toch een stuk zuiniger op hun taal dan de Nederlanders, en een stuk inventiever als het gaat om het bedenken van vervangende woorden voor Engelse termen? Het moeilijkste lijkt me om van de associatie met apartheid af te komen voor het Afrikaans. (En in mondiaal perspectief is het sowieso moeilijk tegen Engels te vechten.)

Voor het Nederduits was de glorietijd, denk ik, wel de Hanzetijd. Dat was een middeleeuws handelsnetwerk, dat zich uitstrekte tot ver in Estland (Talinn, toen nog Reval genoemd) en ook tot Novgorod. Het platte Duits is nog een stuk meer verwant met Nederlands (doordat het ook vaak een t heeft net als het Nederlands waar het Duits een 's' heeft, en met p/f). Maar ook dat is een dialect of taal die te ver afligt van het Nederlands om binnen de Taalunie opgenomen te worden.
Het is tijd voor wat anders.
pi_32709715
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:30 schreef AtraBilis het volgende:

[..]

Ik verneem inderdaad vaak dat het Afrikaans achtergesteld wordt. Het wordt toch als taal van de blanken gezien, alhoewel de meeste moedertaalsprekers zwart zijn. Voorts fungeert het ook in aangrenzende landen als Namibië als lingua franca. Desalniettemin denk ik dat het Afrikaans als taal te zeer van het Nederlands verwijderd is om binnen de Taalunie opgenomen te worden.

Het lijkt me dan ook zinniger om Afrikaans op andere manieren te promoten. Is er niet een soort van Afrikaanse taalunie? Ze zijn toch een stuk zuiniger op hun taal dan de Nederlanders, en een stuk inventiever als het gaat om het bedenken van vervangende woorden voor Engelse termen? Het moeilijkste lijkt me om van de associatie met apartheid af te komen voor het Afrikaans. (En in mondiaal perspectief is het sowieso moeilijk tegen Engels te vechten.)

Voor het Nederduits was de glorietijd, denk ik, wel de Hanzetijd. Dat was een middeleeuws handelsnetwerk, dat zich uitstrekte tot ver in Estland (Talinn, toen nog Reval genoemd) en ook tot Novgorod. Het platte Duits is nog een stuk meer verwant met Nederlands (doordat het ook vaak een t heeft net als het Nederlands waar het Duits een 's' heeft, en met p/f). Maar ook dat is een dialect of taal die te ver afligt van het Nederlands om binnen de Taalunie opgenomen te worden.
Uiteraard zijn er andere manieren om het Afrikaans te promoten in Nederland. Bijvoorbeeld, de meerderheid van de programma's op de Nederlandse tv zijn Amerikaans of in ieder geval Engelstalig. Waarom zenden we niet eens wat Afrikaanstalige ( met ondertiteling ) soaps, series, komedies etc. uit? Of één keer per week het Afrikaans nieuws op een of andere zender. Op die manier zou het begrip tussen de Nederlanders en Afrikaners zeer zeker worden verhoogd + promoten we wat toch een beetje onze cultuur is ipv slechts de Angelsaksische cultuur.
Op die groen voetpad
van die horison ver
om die aarde skat,
stap ’n ou man wat
pi_32721617
Weinig actie hier
Op die groen voetpad
van die horison ver
om die aarde skat,
stap ’n ou man wat
pi_32742524
Op die groen voetpad
van die horison ver
om die aarde skat,
stap ’n ou man wat
  maandag 5 december 2005 @ 16:34:56 #19
82726 The_BoezelaaR
Chronisch vliefd
pi_32838456
Afgelopen zomer op vakantie geweest in Zuid-Afrika. Het Afrikaans is zeker goed te verstaan, mits de Afrikaners niet te snel praten. Dan is het uitstekend te volgen. Het zelf praten is echt wat anders, maar met Nederlands kun je je bij Afrikaners nog wel redelijk verstaanbaar maken ook
I don't trust books. They're all facts and no heart
Online poker is more addicting than snorting cocaine off Jessica Alba’s tits
Sam Querrey en John Isner, culthelden in wording!
pi_32846264
Check the link op topic "Afrikaner strikes back"
Op die groen voetpad
van die horison ver
om die aarde skat,
stap ’n ou man wat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')