FOK!forum / Televisie / Joyeux Noël
yvonnewoensdag 30 november 2005 @ 19:43
Oftewel hoe de geschiedenis verkracht wordt.
Het zou HET verhaal worden over het kerstbestand in 1914.

Recensie van het NRC van vandaag:


Niet alle voetbal is oorlog
Door Dana Linssen

Joyeux Noël/Merry Christmas.

Regie: Christian Carion. Met: Diane Kruger, Benno Fürman, Gary Lewis, Dany Boon, Daniel Brühl. In: 8 bioscopen.

De laatste soldaat die het heeft meegemaakt is vorige week overleden.

Schot Alfred Anderson had drie eeuwen gezien, toen hij op 109-jarige leeftijd stierf in zijn slaap. Maar hij was vooral de laatste die kon vertellen hoe op Kerstavond 1914 in de loopgraven een spontaan staakt-het-vuren tot stand kwam. Er werden kerstliedjes gezongen. Duitse en geallieerde tegenstanders schudden elkaar de hand. Officieren hieven samen het glas. De doden werden begraven.

En, voor iedereen die denkt dat voetbal oorlog is: er werden spontane partijtjes voetbal gespeeld.

Uiteindelijk zou dit ‘Kerstbestand’ zich als een olievlek verbreiden over het meer dan 700 kilometer lange front van de Eerste Wereldoorlog.

Dit verhaal is zo dramatisch groots in zijn menselijke eenvoud, dat het je verbaast dat het nog niet eerder verfilmd is. En wees blij dat niet Jean-Pierre Jeunet er de hand op heeft weten te leggen, die van WOI in Un long dimanche de fiançailles vorige jaar nog iets joligs wist te maken. Of Hollywood, al is het de vraag hoe lang dat nog duurt, nu Joyeux Noël de Franse inzending voor de niet-Engelstalige Oscar is.

Christian Carion (1963) die in het festivalcircuit al indruk maakte met de pure toon van zijn debuutfilm Une hirondelle a fait le printemps (2001), heeft er geen behoefte aan gehad het verhaal van zijn film grootser, mooier of romantischer te willen maken dan de geschiedenis van zichzelf al is. Dienend en de valkuilen van sentimentaliteit omzeilend is zijn film. Er vond wel dramatische verdichting plaats. Zo ontsproot de Duitse operaster Nikolaus Sprink (Benno Fürmann) die bezoek krijgt van zijn Deense vrouw (Diane Kruger) aan de fantasie van de regisseur. Er is de Franse kapper die elke ochtend om tien uur de wekker laat afgaan om in gedachten koffie te drinken met zijn moeder. Er is een Schotse priester die zijn misdienaar ziet sterven, een Duitse officier die zijn vriend-geworden-vijanden aanbiedt bij hem te schuilen tegen een artillerieaanval, en de loopgravenkat Felix/Nestor, die wegens hoogverraad gevangen werd gezet.

Het ‘Kerstbestand’ duurde op sommige plaatsen aan het front vele weken, totdat de hoogste militaire instanties een einde maakten aan deze ‘illegale’ verbroedering, tot stand gebracht met de wapens van poëzie en muziek. Joyeux Noël biedt een mooie kans om die geschiedenis van menselijkheid, hoop en troost te herinneren.

Waarbij het vele malen niet zal lukken de ogen droog te houden.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tot zover de recensie.
quote:
Christian Carion (1963) die in het festivalcircuit al indruk maakte met de pure toon van zijn debuutfilm Une hirondelle a fait le printemps (2001), heeft er geen behoefte aan gehad het verhaal van zijn film grootser, mooier of romantischer te willen maken dan de geschiedenis van zichzelf al is. Dienend en de valkuilen van sentimentaliteit omzeilend is zijn film.
En dan:
quote:
Zo ontsproot de Duitse operaster Nikolaus Sprink (Benno Fürmann) die bezoek krijgt van zijn Deense vrouw (Diane Kruger) aan de fantasie van de regisseur.
De recensent vergeet erbij te vermelden dat de dame in dunne avondjurk en dunne cape IN de loopgraven was en overnachtte... het vroor dat het kraakte.
Ik kan honderden idiote fouten aanwijzen, de regisseur heeft totaal geen benul van de geschiedenis van deze gebeurtenis en heeft er een totale soap van gemaakt.
Op het eind stuurt hij de gestrafte troepen naar 2 bestemmingen, een was de ellende al voorbij en de ander duurde nog 2 jaar voor de ellende begon...
Maar ach, de namen klonken zo bekend.
Ja, je hield de ogen niet droog,
van het lachen.
Eerste helft van de film was acceptabel, maar daarna trok hij alles wat hij maar aan idiotie en onkunde tevoorschijn kon halen uit de kast.

De geschiedenis van het Kerstbestand was al groots genoeg, daar is een nog grotere mythevorming niet voor nodig.
Maar ach, het zal wel een grote hit worden, zooooooooooooooo romantisch...


http://www.joyeuxnoel-lefilm.com/
yvonnewoensdag 30 november 2005 @ 19:57
Nog zo'n misser:
quote:
Dit verhaal is zo dramatisch groots in zijn menselijke eenvoud, dat het je verbaast dat het nog niet eerder verfilmd is. En wees blij dat niet Jean-Pierre Jeunet er de hand op heeft weten te leggen, die van WOI in Un long dimanche de fiançailles vorige jaar nog iets joligs wist te maken
Un long Dimanche is een van de betere WO1-films, alle details klopten, sommige recensenten zou je moeten verbieden ergens over te mogen schrijven.
Virus3000woensdag 30 november 2005 @ 20:08
sja, je moet toegeven dat het in het echt natuurlijk ook wel zot was hé
yvonnewoensdag 30 november 2005 @ 20:14
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:08 schreef Virus3000 het volgende:
sja, je moet toegeven dat het in het echt natuurlijk ook wel zot was hé
Oh?
Zo zot was het kerstbestand niet, zotter is het dat een regisseur zonder enige kennis van zaken het verhaal even verkloot.

Ga nou maar kijken en kom dan maar terug, en vertel me of je het droog gehouden hebt...
van het lachen.
7eVeNLwoensdag 30 november 2005 @ 20:35
Goed.... ik zou zeggen lees morgen maar mjin review over deze film maar is, ik heb deze film als 20 jarige 'leek' vorige week gezien... en vond hem erg goed, of hij nou romantisch was of niet, ik vond het een zeer fascinerend en ook mooi 'kerst' verhaal...

en nee ik heb niet op de historische informatie/feiten gelet, gewoon genoten van deze film zoals dat hoort!

verkondigen dat joyeux noël een slechte film is, slaat nergens op imo

[ Bericht 16% gewijzigd door 7eVeNL op 30-11-2005 20:46:53 ]
yvonnewoensdag 30 november 2005 @ 20:55
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:35 schreef 7eVeNL het volgende:
Goed.... ik zou zeggen lees morgen maar mjin review over deze film maar is, ik heb deze film als 20 jarige 'leek' vorige week gezien... en vond hem erg goed, of hij nou romantisch was of niet, ik vond het een zeer fascinerend en ook mooi 'kerst' verhaal...

en nee ik heb niet op de historische informatie/feiten gelet, gewoon genoten van deze film zoals dat hoort!

verkondigen dat joyeux noël een slechte film is, slaat nergens op imo
De regisseur pretendeerde HET verhaal verfilmd te hebben:

"Yoyeux Noël is een waar gebeurd oorlogsverhaal dat zich afspeelt op een stuk land dat "No-One's Land" wordt genoemd."
En dat mijn waarde, is dus slechts ten dele waar, de rest is utter bullshit.
En ik mag toch werkelijk hopen dat ik ook een mening over een film mag en kan hebben?
Dagonetwoensdag 30 november 2005 @ 21:08
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:35 schreef 7eVeNL het volgende:
en nee ik heb niet op de historische informatie/feiten gelet, gewoon genoten van deze film zoals dat hoort!
Ook al verkracht dat de film?
7eVeNLwoensdag 30 november 2005 @ 21:14
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:08 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Ook al verkracht dat de film?
Dit is gewoon de film over die gebeurtenis met hier en daar wat verdraaide feitjes.... ik ging zonder achtergrond informatie naar die film, ik kende de basis van het verhaal, de verbroedering tijdens WOI, dat was één van de redenen dat ik deze film wilde zien en reviewen... nu dat ik weet dat er sommige dingen niet kloppen betekent dat dan toch niet dat de film in ene slecht is? het acteer werk, de regie. de muziek en het verhaal zijn uiteraard allemaal factoren die mee spelen in zo'n film....

[ Bericht 1% gewijzigd door 7eVeNL op 30-11-2005 21:19:36 ]
RuneRosewoensdag 30 november 2005 @ 22:03
Nou, ik heb me gisteravond prima vermaakt hoor.

Ik heb het trouwens wel droog gehouden.
yvonnedonderdag 1 december 2005 @ 16:00
Het Parool komt met een betere recensie:
http://www.hetparool.nl/f(...)-merrychristmas.html EN een betere "waardering"
quote:
Laatstgenoemde is een operazanger, die in de loopgraven bezoek krijgt van zijn Deense vriendin Anna, een operazangeres (Diane Kruger). Geloofwaardig? Niet bepaald, maar Anna is nodig om van de film ook een liefdesverhaal te maken.

Merry Christmas heeft een intrigerend onderwerp, dat weinig subtiel is uitgewerkt. Alles wordt uitgelegd, niets wordt aan de verbeelding overgelaten. Kort nadat we soldaten massaal naar een geïmproviseerde kerkdienst in de openlucht hebben zien toestromen, legt de priester uit dat men massaal op het altaar afkwam, omdat men de oorlog even wilde vergeten. Fijn, dat hij de scène voor ons duidt. Na een slachtpartij zegt Anna dat het leven voor de familie van de omgekomen soldaten nooit meer hetzelfde zal zijn. Daar kijken we van op! Het ene oorlogscliché buitelt over het andere in Merry Christmas.

Hebben we de getraumatiseerde soldaat al genoemd? Ook hij, natuurlijk met verwilderde ogen, ontbreekt niet, evenals de bullebak van een commandant, die zijn manschappen de dood in stuurt. Alleen de vraag wie verantwoordelijk was voor de oorlog blijft liggen. Dat heeft dan weer weinig met de oorlog, maar alles met de filmproductie te maken, want Merry Christmas is gefinancierd door Frankrijk, Duitsland, Engeland, België en Roemenië.
Manneke_Pilswoensdag 7 december 2005 @ 15:01
Ik denk dat het anders meer een documantaire was geworden en dat er dan minder publiek voor was geweest
Een paar man weet maar de echte feiten t.o.v. het grote publiek en met de pure kale koude feiten zou de film minder succesvol geweest zijn denk ik zo
Manneke_Pilswoensdag 7 december 2005 @ 15:02
O, ik ben maar een weekje te laat
yvonnewoensdag 7 december 2005 @ 15:11
quote:
Op woensdag 7 december 2005 15:01 schreef Manneke_Pils het volgende:
Ik denk dat het anders meer een documantaire was geworden en dat er dan minder publiek voor was geweest
Een paar man weet maar de echte feiten t.o.v. het grote publiek en met de pure kale koude feiten zou de film minder succesvol geweest zijn denk ik zo
Zelfs de meest grote n00b kan zich nog voorstellen dat er toch echt geen opgedirkte vrouw in de voorste linies voorkwam, luchtigjes gekleed
Kijk als er huiselven worden weggelaten uit Harry Potter is de wereld te klein, maar waarom is het dan wel acceptabel dat je in ene hisorische film ridicule zaken mag bijverzinnen?
Manneke_Pilswoensdag 7 december 2005 @ 15:24
quote:
Op woensdag 7 december 2005 15:11 schreef yvonne het volgende:

[..]

Zelfs de meest grote n00b kan zich nog voorstellen dat er toch echt geen opgedirkte vrouw in de voorste linies voorkwam, luchtigjes gekleed
Kijk als er huiselven worden weggelaten uit Harry Potter is de wereld te klein, maar waarom is het dan wel acceptabel dat je in ene hisorische film ridicule zaken mag bijverzinnen?
Romantiek
Sfeer
Hallo, we komen weer richting kerst, dan weet je dat dat erbij zit

Begrijp me goed, ik vind het ook niks, maar je moet ook snappen dat die gozer voor de cash die film maakt en voor een zo groot mogelijk publiek, omdat hij anders wel een documantaire maakt die realistisch is.

Zo ongeveer iedere oorlogsfilm is wel geromantiseerd, met als ultieme voorbeeld Pearl Harbor.
Je denkt, ik ga naar een oorlogsfilm, is het een of ander dom drama met af en toe een paar bommen tussendoor
yvonnewoensdag 7 december 2005 @ 15:31
http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/viewtopic.php?t=2710 Hiero, wat achtergrond, had je toch een mooie film, zonder dat het een documentaire wordt, van maken?
Manneke_Pilsmaandag 12 december 2005 @ 15:17
"Wat achtergrond" ?

Man Vrouw, dit is een heel boekwerk!

Ik heb het even vluchtig doorgelezen, maar hier staat idd. wel info in, waarmee je een realistische film zou kunnen maken.

Alleen het probleem met zulk soort films, is dat er geen publiek voor is!
Mensen willen alleen oorlogs-films die geromantiseerd zijn, want dat andere 'is allemaal al lang voorbij' en 'wat boeit mij dat nou'. "Met Kerst wil ik naar de bios voor een mooie film, niet voor alleen maar schieten, bloed en modder".

In je eigen omgeving nooit gehoord? Ik heb het hier al, als ik Band of Brothers aanzet, dat ik in mijn eentje kan gaan kijken, want: "Bah, weer zo'n oorlogsfilm "

Een select publiek zou een realistische film mooi vinden, denken 'Eindelijk eens een normale film' terwijl 90% denkt, nou dat was weer niks, weer alleen schieten

En die regisseur moet ook zn geld verdienen, dus vandaar dat hij deze keuze heeft gemaakt denk ik
yvonnemaandag 12 december 2005 @ 15:19
Dan mottie niet zeggen HET verhaal gemaakt te hebben
Manneke_Pilsmaandag 12 december 2005 @ 15:21
Jij bent snel

Maar het klopt wel wat je zegt, vooral zulke dingetjes zijn gewoon triest en hadden makkelijk realistisch gekunt:
quote:
Op het eind stuurt hij de gestrafte troepen naar 2 bestemmingen, een was de ellende al voorbij en de ander duurde nog 2 jaar voor de ellende begon...
Maar ach, de namen klonken zo bekend.
dwergmaandag 12 december 2005 @ 20:19
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:14 schreef 7eVeNL het volgende:
Dit is gewoon de film over die gebeurtenis met hier en daar wat verdraaide feitjes....
Jij vond U-571 zeker ook een goeie film. Waarin heldhaftige Amerikanen in WOII een Enigma codeermachine van de Duitsers bemachtigen.
Manneke_Pilsmaandag 12 december 2005 @ 20:35
quote:
Op maandag 12 december 2005 20:19 schreef dwerg het volgende:

[..]

Jij vond U-571 zeker ook een goeie film. Waarin heldhaftige Amerikanen in WOII een Enigma codeermachine van de Duitsers bemachtigen.
Die vond ik nog beter dan Pearl Harbor.
FremantleDockersdinsdag 13 december 2005 @ 10:27
Jeetje, een film die zich niet volledig aan de geschiedenis houdt... Nounou.

yvonnedinsdag 13 december 2005 @ 11:09
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 10:27 schreef FremantleDockers het volgende:
Jeetje, een film die zich niet volledig aan de geschiedenis houdt... Nounou.

Ook jij snapt er geen drol van,
Een historische/film die zich totaal niet aan historische feiten houdt.

[ Bericht 2% gewijzigd door yvonne op 13-12-2005 11:17:30 ]
Mudmandinsdag 13 december 2005 @ 13:27
Volgens mij snap je hetzelf ook niet helemaal.
En film is ficte en hoeft zich op een enkele manier aan de werkelijkheid te houden ook al roept regisseur nog zo hard alsof hij dat doet. Er komen jaarlijks een heleboel films uit die dit doen, iedereen weet dat. Maaromdat jij toevallig een boekje hebt gelezen over WOI moet er ineens een drama van gemaakt worden en Dana Linssen, een van de betere recensenten van het NRC, weggezet worden als iemand die van niks weet omdat ze de film op zijn eigen merites beoordeeld, zoals het hoort.
Manneke_Pilsdinsdag 13 december 2005 @ 13:43
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 13:27 schreef Mudman het volgende:
Volgens mij snap je hetzelf ook niet helemaal.
En film is ficte en hoeft zich op een enkele manier aan de werkelijkheid te houden ook al roept regisseur nog zo hard alsof hij dat doet. Er komen jaarlijks een heleboel films uit die dit doen, iedereen weet dat. Maaromdat jij toevallig een boekje hebt gelezen over WOI moet er ineens een drama van gemaakt worden en Dana Linssen, een van de betere recensenten van het NRC, weggezet worden als iemand die van niks weet omdat ze de film op zijn eigen merites beoordeeld, zoals het hoort.
Dit ben ik iig. niet met je eens.

Als je dit dan leest namelijk.
quote:
Christian Carion (1963) die in het festivalcircuit al indruk maakte met de pure toon van zijn debuutfilm Une hirondelle a fait le printemps (2001), heeft er geen behoefte aan gehad het verhaal van zijn film grootser, mooier of romantischer te willen maken dan de geschiedenis van zichzelf al is. Dienend en de valkuilen van sentimentaliteit omzeilend is zijn film.
FremantleDockersdinsdag 13 december 2005 @ 14:10
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 11:09 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ook jij snapt er geen drol van,
Een historische/film die zich totaal niet aan historische feiten houdt.
Je kunt je hoogstens kwaadmaken over de pretenties van een filmmaker, niet over de film zelf. Hij heeft wat romantische elementen toegevoegd, een standaard-truc om dit soort films wat interesanter te maken voor het publiek. Big deal. En dat er wat plaatsnamen niet kloppen is ook niet echt vreselijk te noemen. Die recensie uit het parool die je aanhaalt gaat trouwens ook alleen over film-technische aspecten (stereotype verhaaltrucs e.d.) maar loopt ook niet te zeiken over de historische accuraatheid. Die begrijpen namelijk het verschil tussen film en documentaire.
Persoonlijk vind ik het vooral belangrijk dat de sfeer van de tijd/plaats/gebeurtenis goed wordt neergezet. Ik heb de film nog niet gezien, dus daar oordeel ik pas daarna over. Maar het lijkt er verdacht veel op dat je stokpaardje gekrenkt wordt, en dan ga je zeuren over dingen die bij veel andere films nooit een probleem waren. Of heb je ook lopen mekkeren bij Titanic?

yvonnedinsdag 13 december 2005 @ 14:15
Ja
yvonnedinsdag 13 december 2005 @ 14:18
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 13:27 schreef Mudman het volgende:
Volgens mij snap je hetzelf ook niet helemaal.
En film is ficte en hoeft zich op een enkele manier aan de werkelijkheid te houden ook al roept regisseur nog zo hard alsof hij dat doet. Er komen jaarlijks een heleboel films uit die dit doen, iedereen weet dat. Maaromdat jij toevallig een boekje hebt gelezen over WOI moet er ineens een drama van gemaakt worden en Dana Linssen, een van de betere recensenten van het NRC, weggezet worden als iemand die van niks weet omdat ze de film op zijn eigen merites beoordeeld, zoals het hoort.
Ook Dana maakt missers, de recensie van Het Parool is veel waarheidsgetrouwer
FremantleDockersdinsdag 13 december 2005 @ 15:26
O, dus jij was die hysterische vrouw achter in de zaal die maar bleef roepen 'het kreng moet wel zinken, anders is het historisch inaccuraat!'

FremantleDockersdinsdag 13 december 2005 @ 15:26
edit: dubbel
Manneke_Pilsdinsdag 13 december 2005 @ 15:29
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 15:26 schreef FremantleDockers het volgende:
O, dus jij was die hysterische vrouw achter in de zaal die maar bleef roepen 'het kreng moet wel zinken, anders is het historisch inaccuraat!'

quote:
Op dinsdag 13 december 2005 14:15 schreef yvonne het volgende:
Ja
yvonnevrijdag 16 december 2005 @ 11:16
quote:
The story of the truce could have made a great movie, but this French co-production is not it. It's undeniably powerful but numbingly conventional and depressingly sentimental. Worse, it gives a misleading view of what happened. The real story is much bigger and stranger than what we see here.

The Great War is notoriously hard to depict, but several have made serious attempts: All Quiet on the Western Front (1930), Paths of Glory (1957); Capitaine Conan (1996). In 2004, Jean-Pierre Jeunet gave us A Very Long Engagement. In 1969, Richard Attenborough filmed the Christmas truce as part of his biting musical satire Oh! What a Lovely War. It was only a small sequence, but more memorable than anything in this new version.

Joyeux Noel is what's known in the trade as a Euro-pudding and that may be what killed it. It's a French/German/British/Belgian/Romanian co-production, and the script has had to satisfy the money sources in at least the first three territories
quote:
Thus, a blonde beauty in a fur coat is in the German lines when the truce erupts that night. The Scots are playing bagpipes; the Germans sing carols, placing their Christmas trees on the parapet. Men wander out into the open to listen. Much of this is true. The troops did sing and the Germans did have trees. They did bury their dead and have joint services in several sections. There may even have been a football game - but probably no blonde soprano.

The movie shows one section of the line, giving the impression that it was the only one. In fact, as many as 100,000 men may have taken part. In their book Christmas Truce, Malcolm Brown and Shirley Seaton estimate that the truce held over more than two-thirds of the British sector.

It's not a sin to have a limited budget, but it would not have cost much for Carion to suggest the wider reality of what happened, nor to confine himself to what did happen. Instead he turns it into a romantic soap opera. He settles for making a tear-jerker, when it could have been - and deserves to be - so much more.
http://www.smh.com.au/new(...)03597523.html?page=2
Californiavrijdag 16 december 2005 @ 11:35
De film is net genomineerd voor een Golden Globe (beste buitenlandse film) en is in de race voor een Oscarnominatie. Sorry yvonne .
SaintOfKillersvrijdag 16 december 2005 @ 11:38
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 11:35 schreef California het volgende:
De film is net genomineerd voor een Golden Globe (beste buitenlandse film) en is in de race voor een Oscarnominatie. Sorry yvonne .
En dankzij Braveheart weten we dat Hollywood niet wakker ligt van het feit dat historisch accurate films historisch niet accuraat blijken te zijn.
yvonnevrijdag 16 december 2005 @ 11:46
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 11:35 schreef California het volgende:
De film is net genomineerd voor een Golden Globe (beste buitenlandse film) en is in de race voor een Oscarnominatie. Sorry yvonne .
Och ik heb in de loop der tijd wel slechtere films zien winnen, dat zegt me werkelijk niets meer.
7eVeNLvrijdag 16 december 2005 @ 12:22
Een Golden Globe nominatie? niet slecht, had ik niet echt verw8 eerlijk gezegt, want die scene's die gedubbed zijn echt tenenkrommend slecht... maar voor de rest goeie film, toch yvonne?