abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32693859
Ik heb momenteel een contract voor bepaalde tijd.
Ik heb steeds goede functioneringsgesprekken en heb nooit problemen.

Als ze mijn contract niet verlengen, zijn ze dan verplicht om een reden te geven?
Want ik heb het gevoel dat ze me te duur gaan vinden en dan mij eruit willen zetten. Maar dat zullen ze natuurlijk nooit zeggen.
Ze willen trouwens geen contracten voor onbepaalde tijd geven

Zou ik hier iets tegen kunnen doen?
pi_32693905
Volgens mij zijn ze niet verplicht een rede te geven. Maar het lijkt me wel op z'n plaats dat ze WEL een rede geven.

Verder is er niets aan te doen, omdat jij immers akkoord gaat met zo'n bepaalde tijd contract.
pi_32694074
Maar als ze mij eruit gooien omdat ik te duur ben...dat is dan toch discriminatie?
Als ik goed functioneer, dan is het toch onzin om mij eruit te gooien?
  woensdag 30 november 2005 @ 13:01:01 #4
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_32694077
Ze mogen 3 onbepaaldetijdscontracten geven, 4de is dus vast.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  woensdag 30 november 2005 @ 13:01:42 #5
47047 Herkauwer
pi_32694093
quote:
Op woensdag 30 november 2005 13:00 schreef hugoboss22 het volgende:
Maar als ze mij eruit gooien omdat ik te duur ben...dat is dan toch discriminatie?
Euhm... onzin zeker niet, je moet natuurlijk wel winstgevend blijven, of het mag in NL is een ander verhaal.
pi_32694295
Dat er uit gooien of niet aannemen omdat iemand te duur is gebeurd vaak zat.

Ga maar eens solliciteren bij de lokale supermarkt
pi_32694591
Volgens mij heb je in ieder geval geen enkel recht; ik werk op een universiteit en hier gebeurt het alleen in speciale gevallen dat mensen een vast contract krijgen. Ook mensen die erg goed functioneren komen zo op straat te staan, zonder duidelijke reden anders dan dat ze geen vaste contracten geven.
Jesus saves but death prevails.
  † In Memoriam † woensdag 30 november 2005 @ 13:21:23 #8
21636 Feestkabouter
pi_32694648
quote:
Op woensdag 30 november 2005 13:00 schreef hugoboss22 het volgende:
discriminatie is niet het goede woord, maar het mag niet.
eerder dit jaar is er een rechtszaak geweest (ook behoorlijk in het nieuws geweest, zoek op FP) van een vakkenvuller tegen AH, de vakkenvuller werd niet verlengd omdat ie te duur werd (door leeftijd geloof ik), maar hij functioneerde prima. dat betekent dat ze iemand anders voor hem in de plaats zouden nemen.

ander geval is wanneer ze je niet verlengen omdat ze denken het met minder mensen af te kunnen.
maar als je goed functioneert en er is geen sprake van inkrimping (met minder mensen gaan werken) moeten ze je dus volgens de rechter verlengen.

overigens (is al genoemd) is het inderdaad zo dat ze maar een beperkt aantal keer tijdelijk mogen verlengen. ik weet niet of de kwestie van de vakkenvuller ging om een volgend tijdelijk contract of wederom om een tijdelijk contract (daar zou eventueel nog onderscheid in kunnen zijn).
pi_32701883
tvp
  Licht Ontvlambaar woensdag 30 november 2005 @ 18:45:51 #10
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32703820
quote:
Op woensdag 30 november 2005 13:01 schreef Herkauwer het volgende:
Ze mogen 3 onbepaaldetijdscontracten geven, 4de is dus vast.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_32704036
als ze je er toch uit schoppen probeer dan of ze een reden willen geven, niet alleen voor jezelf om te weten wat je verkeerd doet, maar als ze een reden geven kan je die ook aanvechten. er zijn zat redenen waarom ze je niet mogen ontslaan, als ze per ongeluk zo'n reden geven kan je je baan houden.
vraag is natuurlijk of je op zo'n manier wil blijven werken, maar als je het geld nodig hebt kan je zo makkelijk uitstel krijgen
daaaaaaaaaaaaaaag
  Licht Ontvlambaar woensdag 30 november 2005 @ 19:19:31 #12
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32704885
Een contract voor bepaalde tijd niet verlengen is iets anders dan iemand ontslaan. Een contract voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_32707251
Probeer eens of je via een (ander) uitzendbureau of detacheringsbureau nog wel een tijdelijk contract bij je huidige werkgever kunt krijgen.. dan betalen ze wel een hogere prijs per uur maar misschien willen ze dat wel.
  woensdag 30 november 2005 @ 20:34:42 #14
47047 Herkauwer
pi_32707354
quote:
Op woensdag 30 november 2005 18:45 schreef Sjeen het volgende:

[..]
Lol, ja dank je
pi_32716963
Voorbeeld van de vakkenvullers bij de AH:
quote:

Niet altijd leeftijdsdiscriminatie bij vakkenvullers in supermarkt
Onlangs heeft de Commissie Gelijke Behandeling twee oordelen uitgebracht over vakkenvullers bij supermarkten. In beide zaken ging het om de vraag of het niet verlengen van een tijdelijk arbeidscontract als hulpkracht van een jongere bij een supermarkt, leeftijdsdiscriminatie oplevert. In een zaak concludeerde de Commissie dat leeftijd geen rol heeft gespeeld; in de andere zaak was volgens de Commissie wel sprake van verboden leeftijdonderscheid.

In de eerste zaak is er bij het supermarktconcern een reorganisatie gaande. In dat kader is er met de vakbonden een sociaal plan overeengekomen waarin is opgenomen dat tijdelijk arbeidscontracten niet meer worden verlengd. Dit speelt onder meer bij hulpkrachten. De klacht van een medewerkster dat haar geen nieuwe contract is aangeboden vanwege haar leeftijd, acht de Commissie dan ook niet gegrond. In de tweede zaak ligt het anders. Daarbij staat het vast dat de leeftijd van de medewerker de reden was om zijn contract niet te verlengen. In zijn getuigschrift is dit letterlijk opgenomen. Het argument van de supermarkt dat de kosten anders te hoog worden, gaat niet op. In lijn met jurisprudentie van het Europese Hof van Justitie in Luxemburg kunnen zuiver financiėle argumenten nooit een voldoende rechtvaardiging zijn voor het maken onderscheid op een van de non-discriminatiegronden. De noodzaak voor het bedrijf om een flexibel personeelsbestand te hebben is volgens de Commissie in dit geval onvoldoende onderbouwd. Bovendien is op andere manieren deze flexibiliteit ook te bereiken. Nu goede argumenten voor het leeftijdonderscheid ontbreken, maakt de supermarkt zich schuldig aan leeftijdsdiscriminatie. Op verzoek van de CNV jongerenorganisatie brengt de Commissie eind dit jaar een algemeen advies uit over het selectief niet verlengen van arbeidscontracten aan jongeren door supermarkten. Deze problematiek wordt door de CNV jongerenorganisatie gezien als een algemeen probleem. De Commissie betrekt bij dit onderzoek alle groepen participanten in de levensmiddelenbranche om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de voorgelegde problematiek.

De volledige oordelen (2005-179 en 2005-180) zijn te vinden op de website van de CGB (www.cgb.nl).
Bron: Commisie Gelijke Behandeling
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')