quote:
Op woensdag 7 december 2005 14:54 schreef snakelady het volgende:pumpkin_Ruby, ik heb nooit gezegd dat ik het goed vind dat dieren in hokjes zitten, dus me graag geen woorden in de mond leggen.
Sorry, beetje ongelukkig geformuleerd, ik bedoelde er geen kwaad in zien te fokken met exoten. Dat zeg je hieronder ook, zolang de dieren goed verzorgd worden heb je er geen moeite mee, en je lijkt het nog best te vinden dat er nog meer exoten worden gebruikt om vers bloed in de lijnen te krijgen ook !
quote:
idd bima, ik ben het met jou eens, zolang de dieren goed evrzorgd worden heb ik er geen moeite mee,waar ik meer moeite mee heb is nooit vers bloed in een lijn gebruiken zodat je doorgefokte dieren krijgt.
Ik heb er dus wel moeite mee dat dit soort dieren uit de natuur gehaald worden om de decadente behoeftes van bepaalde mensen te bevredigen, die rassen worden gecreeerd omdat er vraag is naar steeds apartere huisdieren, en als je meedoet aan die vraag zullen er inderdaad meer van die dieren uit het wild gehaald moeten worden om de genenpool divers te houden, maar dat is dus mijn punt, waarom moet er uberhaupt aan dit soort rassen begonnen worden ? Er zijn toch al gedomesticeerde katten en kattenrassen genoeg ?
quote:
En wat betreft in Amerika, ik weet niet hoe het er daar aan toe gaat, in mijn voorbeeld had ik het ook over Nederland.
Nou, om zo'n leuk hybride ras te fokken worden er dus eerst wilde katten uit de natuur gehaald om in Amerika in een hokje gestopt te worden, worden met een huiskat gekruist, de eerste drie of vier generaties huiskat x serval (=savannah) bijvoorbeeld levert onvruchtbare mannetjes en vruchtbare vrouwtjes op (goh, probeert de natuur duidelijk te maken dat er iets mis is ?) dus de vrouwtjes worden gekruist met een huiskater of teruggekruist met een servalkater om een nog wildere look te krijgen, want daaraan is meer geld te verdienen, open katers, (en wilde katers helemaal) sproeien om hun territorium te merken dus worden in kooitjes gehouden, sowieso is in Amerika een cattery vaak apart van het huis, katten zitten in een schuur of ander gebouw, al dan niet allemaal in kooien. Dit soort rassen worden in eerste instantie sowieso gefokt voor het geld, ik kan me niet voorstellen dat een echte dierenliefhebber toevallig een stel exotische katten heeft zitten en dat die toevallig de huispoes bespringen, en dat er dan toevallig voor veel geld mee verder gefokt word. Dan kunnen er in Europa wel wat aardige liefhebbers deze katten fokken, maar die weten toch ook donders goed waar hun fokdieren vandaan komen, dus echt ethisch bezig zijn die dan ook niet.
En Bima; wat jij zegt vind ik grote onzin, ik heb mijn katten van een verantwoorde fokker en ik kan hun stamboom een groot aantal generaties terugvoeren tot goede catteries, en ik weet zeker dat er geen dieren uit het wild gehaald zijn om ze te fokken, dus aan welke slechte praktijken heb ik dan meegewerkt ? Bij een hybride kat zijn er altijd katten uit het wild gehaald of uit een fokprogramma ten behoeve van een wilde populatie, en ik vind iedereen die willens en wetens zo'n hybride fokt een onverantwoorde fokker. Een goede fokker fokt omdat hij liefhebber is van een bepaald ras en het ras wat betreft gezondheid, temperament en schoonheid wil verbeteren, een hybride fokker heeft nog helemaal geen ras waar hij/zij liefhebber kan zijn maar "maakt" het zelf uit wat voor motieven dan ook, en creeert juist gezondheidsproblemen ; onvruchtbare katten, kittens die vanwege het verschil in draagtijd tussen de twee rassen onvoldragen ter wereld komen (huiskat als moeder) of zelfs dood, en katten worden naar een temperament als huiskat toegefokt, maar de problemen daarmee zijn buiten proportie met de gedragsproblemen van huiskatten.