abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 november 2005 @ 10:13:02 #1
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_32665139
Je hoort altijd dat warmte door ramen heen 'ontsnapt'. Met die gedachte voor ogen toog ik gisteren eens naar een gordijnzaak. Ik wil nl. rolgordijnen laten bevestigen in mijn woonkamer. In eerste instantie dus om kou te weren en warmte binnen te houden, maar ook voor het sfeereffect.
Nou vroeg ik of rolgordijnen isoleren en zo ja, beter of slechter dan gordijnen. Tot mijn verbazing zei deze dat het niet zoveel uitmaakt of je iets voor je raam hangt of niet, zeker als je dubbel glas en goed sluitende kunststof kozijnen hebt. Maar ik heb altijd geleerd dat je glas moet bedekken.
Wat is er nou waar?
pi_32666313
IMO is het zo dat bij dubbelglas de luchtlaag tussen de glasplaten voldoende isolerend is. Je ziet daarom ook geen condensvorming op dubbelglas. Bij enkelglas is het warmteverlies veel groter door de ontbrekende isolerende luchtlaag. Dit wordt dan zichtbaar door conendsvorming op de ruit. Door gordijnen te plaatsen creer je ook een isolerende luchtlaag. Dan moeten de gordijnen wel goed aansluiten etc.
En...raak jij al gefrustreerd van al die typ fouten?
pi_32666336
Je zou denken dat de koude-uitstraling van ruiten wordt tegengehouden door gordijnen ja... maar wellicht is die koudegeleiding er gewoon nauwelijks meer met dubbelglas? Alhoewel: ook een ruit van dubbelglas voelt gewoon kil aan aan de binnenkant.

Nu het toch over gordijnen gaat (ik maak even schaamteloos gebruik van je topic Aventura): weet iemand hoe je dat het mooiste doet in een erker mét radiatoren onder de ramen? Korte gordijnen zijn niet erg mooi (dan bungelen ze zo'n end boven de vloer), maar lange houden de warmte van je verwarming tegen. Wie weet iets briljants?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32666415
Ik denk inderdaad dat het weinig uitmaakt met dubbelglas. Maar het is weer een extra laag die ook weer een isolerende werking heeft. Misschien dat het een beetje uitmaakt. Zelf heb ik enkelglas, en ik zou echt niet zonder de gordijnen kunnen nu in de winter. Zelf heb ik lange gordijnen van een dikke stof. Die hangen vrijwel aan het plafond tot op de vloer. Ik heb het idee dat het een factor twee tot vier scheelt in de warmte...
  dinsdag 29 november 2005 @ 11:13:28 #5
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_32666416
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 11:09 schreef Duderinnetje het volgende:
Je zou denken dat de koude-uitstraling van ruiten wordt tegengehouden door gordijnen ja... maar wellicht is die koudegeleiding er gewoon nauwelijks meer met dubbelglas? Alhoewel: ook een ruit van dubbelglas voelt gewoon kil aan aan de binnenkant.

Nu het toch over gordijnen gaat (ik maak even schaamteloos gebruik van je topic Aventura): weet iemand hoe je dat het mooiste doet in een erker mét radiatoren onder de ramen? Korte gordijnen zijn niet erg mooi (dan bungelen ze zo'n end boven de vloer), maar lange houden de warmte van je verwarming tegen. Wie weet iets briljants?
Om diezelfde reden (hoewel geen erker) heb ik gekozen voor rolgordijnen en daarvoor een rail met lange gedessineerde vitrages. Als je indd. dikke gordijnen neemt heb je wienig aan je CV.
pi_32670451
de RC waarde van een gewone spouwmuur (warmteweerstand, hoe goed iets warmtestroom verhindert) moet bij nieuwe huizen minimaal 2,5 zijn.

Een HR++ raam heeft volgens mij net 0,7. Dus de ramen zijn altijd de zwakke plekken.

Duderinnetje, je haallt wat termen door elkaar.
Warmteverlies kan namelijk op drie manieren, straling, convectie en geleiding. Een HR++ beglazing heeft stilstaand gas (argon oid) tussen de glasbladen. Ook zijn er twee glasbladen itt één dikke plaat Dus convectie en geleiding vinden niet of nauwelijks plaats. Het merendeel gaat door straling.

Bij glas is vooral de koudeval (convectie: lucht gaat langs binnenblad, koelt af en stroomt naar beneden) het probleem. Daarom staat een radiator ook altijd onder een raam, op dit tegen te houden. Als je er een gordijn voorhangt heb je dit probleem nog steeds, maar kan de kou minder goed door het gordijn heen trekken en voelt het erachter dus fijner.

Een radiator werkt ook bijna alleen door convectie. Lucht stroomt tussen de ribbels en warmt op. Als je er een dik gordijn voorhangt zit je in feite dus zonder verwarming.
  dinsdag 29 november 2005 @ 21:33:40 #7
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_32681398
quote:
Mijn moeder had zomer en winter gordijnen.
's Zomers lang omdat het dan voor de warmte niet uit maakte en 's winters de korte.

Een optie kan zijn dat je kort en lang overelkaar heen doet, dus een dubbele laag. Een dikke korte en een wat dunnere voile, daar zal warmte mss sneller doorheen kunnen.
Nog een andere optie is iets van luxaflex, vouwgordijnen oid voor de ramen... Maar daar ben ik zelf geen fan van in de woonkamer.
pi_32682340
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 21:33 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Mijn moeder had zomer en winter gordijnen.
's Zomers lang omdat het dan voor de warmte niet uit maakte en 's winters de korte.

Een optie kan zijn dat je kort en lang overelkaar heen doet, dus een dubbele laag. Een dikke korte en een wat dunnere voile, daar zal warmte mss sneller doorheen kunnen.Nog een andere optie is iets van luxaflex, vouwgordijnen oid voor de ramen... Maar daar ben ik zelf geen fan van in de woonkamer.
Dát briljante idee zocht ik dus
Als de boel dan open is, ziet het er toch 'lang' uit, en dat vind ik wel zo mooi.

Luxaflex (houten) heb ik nu dus (vanwege bovenstaand erkerprobleem), maar ik geloof dat Arty wel van de gordijnen is. Dus in het nieuwe huis het dubbelgordijn maar eens proberen.
Snobs have more fun!
KLIK!
  dinsdag 29 november 2005 @ 22:19:29 #9
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_32682785
Ik heb hier dus kort, en dat ziet er behoorlijk suf uit want ik heb ze zeg maar 'voor' het erkertje gehangen, dus ze hangen helemaal in het luchtledige... Nou ja goed, zo vaak zijn ze niet dicht, dus dat scheelt.

Ik moet zeggen dat ik het zelf ook wel een heel goed idee vind van mezelf.
Alleen ik moet de achtergordijnen nog afmaken, dus voor blijven ze maar even zo hoor...
pi_32689318
ok mijn oplossing dan ook nog maar even (al is dat geen kant en klare oplossing en zal je aan de slag moeten met naald en draad)

ik vind korte gordijnen afschuwelijk dus moet en zal lange gordijnen hebben. Ik kies bij voorbaat voor stof dat niet de eigenschap heb enorm kreukelig te zijn maar makkelijk uithangt of zelfs kreukvrij blijft bij tijdelijk oprollen. In het gordijn naai ik op gelijke afstand kleine lusjes mee (bij voorkeur in de naden, vallend in een plooi als het gordijn open is), net groot genoeg voor het knoopje, maar klein genoeg dat het niet opvalt (heb ook wel eens met bh- haak en oogjes gewerkt, ligt aan de kleur van je stof en doorschijnbaarheid). Net boven de vensterbankhoogte naai ik op diezelfde gelijke afstand dus een heel klein knoopje aan de andere zijde van het gordijn. Als de winter dan echt gaat invallen en de verwarming er achter weg getoverd moet worden is het een kwestie van even oprollen lusje om het knoopje heen en tadaaa de erwaming zit niet achter het gordijn.

Heb ook als eens gedacht om het op te lossen door er aan de onderkant een vouw gordijn/theatergordijn van te maken, maar de tunneltjes van het touwtje vallen meer op als het gordijn open is/loshangt en de kreukels die het veroorzaakt na een avond/nacht in een beetje zwaardere stof (immers overgordijnen) zijn van die aard dat het niet snel uithangt. Terwijl het oprollen met dezelfde stof dat probleem niet had.
  woensdag 30 november 2005 @ 09:34:22 #11
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_32690057
Oe! Dat vind ik ook een goeie Knor!
pi_32690747
quote:

Ik zou de radiator mooi wegwerken met een mooie brede vensterbank.
Lange dubbele gordijnen. En dan gewoon leuke houten luxaflexen ophangen.
Gordijnen gewoon met embrassen vastzetten, 's avonds die houten dingen naar beneden.

Trouwens als je een mooie brede vensterbank hebt, dan kunnen daar ook kortere gordijnen op rusten, dan hangen ze ook niet in het luchtledige.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_32690779
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 10:13 schreef Aventura het volgende:
Je hoort altijd dat warmte door ramen heen 'ontsnapt'. Met die gedachte voor ogen toog ik gisteren eens naar een gordijnzaak. Ik wil nl. rolgordijnen laten bevestigen in mijn woonkamer. In eerste instantie dus om kou te weren en warmte binnen te houden, maar ook voor het sfeereffect.
Nou vroeg ik of rolgordijnen isoleren en zo ja, beter of slechter dan gordijnen. Tot mijn verbazing zei deze dat het niet zoveel uitmaakt of je iets voor je raam hangt of niet, zeker als je dubbel glas en goed sluitende kunststof kozijnen hebt. Maar ik heb altijd geleerd dat je glas moet bedekken.
Wat is er nou waar?
Wat voor kleur ga je nemen?

Wij hebben beneden dubbel glas en boven enkel en het verschil is heel duidelijk te merken.
Boven zijn dus vaak de gordijnen dicht! En beneden juist niet.
  woensdag 30 november 2005 @ 10:23:43 #14
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_32690815
quote:
Op woensdag 30 november 2005 10:21 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Wat voor kleur ga je nemen?

Wij hebben beneden dubbel glas en boven enkel en het verschil is heel duidelijk te merken.
Boven zijn dus vaak de gordijnen dicht! En beneden juist niet.
Ik heb heel mooie gezien in de luxaflex VT wonen-collectie. Die zijn niet effen, maar hebben een soort diapositief heel vaag bloemmotief (klinkt tuttig, maar je moet 't zien).
pi_32690881
Romantisch frivool?

woensdag 30 november 2005 @ 10:40:02 #16
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_32691120
Yep, mooie lijn vind ik dat
pi_32691165
Is het ook!
  woensdag 30 november 2005 @ 15:25:05 #18
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32697864
quote:
Op woensdag 30 november 2005 10:19 schreef Oblivion het volgende:

[..]

Ik zou de radiator mooi wegwerken met een mooie brede vensterbank.
Lange dubbele gordijnen. En dan gewoon leuke houten luxaflexen ophangen.
Gordijnen gewoon met embrassen vastzetten, 's avonds die houten dingen naar beneden.

Trouwens als je een mooie brede vensterbank hebt, dan kunnen daar ook kortere gordijnen op rusten, dan hangen ze ook niet in het luchtledige.
Brede vensterbank zit er al geloof ik en de radiatoren zitten verstopt achter bioscoopstoelen straks. Dus die zie je gelukkig niet meer. Op zich is het wel een idee om de luxaflex gewoon op te hangen, maar het leek mij juist weer zo gezellig om echt de gordijnen weer eens dicht te hebben (is zo knus). Want om de inkijk of zo gaat het niet (zit nog een grote voortuin met bushbush voor).
Ja en als ze open zijn vind ik dat lange dus zo mooi staan (ik ben niet zo van de embrassen en zo, maar dat zou idd. anders ook nog kunnen).

De Tip van Knor is ook wel een goeie Maar dan mag ik eerst wel even op naailes

@Aventura: gaaf zeg, die luxaflex
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 30 november 2005 @ 15:29:42 #19
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32698003
Is een leuk testje trouwens, op http://www.vtwonen.nl/

Ik kwam uit op 66% Easy Living.
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 30 november 2005 @ 15:50:15 #20
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_32698634
Ik hang er een beetje tussenin:

Easy Living 41 %
Modern Rustic 41 %
Simple Chic 16 %
New Romance 0 %
pi_32698786
New Romance 41 %
Simple Chic 41 %
Modern Rustic 16 %
Easy Living 0 %

Whehehe...
  woensdag 30 november 2005 @ 16:11:14 #22
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32699228
Easy Living 69 %
Modern Rustic 15 %
New Romance 15 %
Simple Chic 0 %

Om precies te zijn. En kennelijk toch iets anders geklikt dan straks want het is nu 69%

Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 30 november 2005 @ 19:02:40 #23
65151 ArtyShock
Lurker extraordinaire
pi_32704344
quote:
Op woensdag 30 november 2005 16:11 schreef Duderinnetje het volgende:
Easy Living 69 %
Modern Rustic 15 %
New Romance 15 %
Simple Chic 0 %

Om precies te zijn. En kennelijk toch iets anders geklikt dan straks want het is nu 69%
Easy Living 41 %
Modern Rustic 33 %
Simple Chic 16 %
New Romance 8 %

Nou ja... Zo afwijkend zijn de lijstjes ook weer niet. Misschien is er nog hoop.

...voor mij.
Ik een taalpurist? En wat dan nog? Of accepteer je geen kritiek omdat ik geen Neerlandici ben?
  woensdag 30 november 2005 @ 19:10:02 #24
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32704562
quote:
Op woensdag 30 november 2005 19:02 schreef ArtyShock het volgende:

[..]

Easy Living 41 %
Modern Rustic 33 %
Simple Chic 16 %
New Romance 8 %

Nou ja... Zo afwijkend zijn de lijstjes ook weer niet. Misschien is er nog hoop.

...voor mij.

Valt me alleszins mee
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 30 november 2005 @ 19:11:31 #25
3123 Sanne
dat zure BB modje...
pi_32704614
Gek op testjes is:

Easy Living 75 %
Simple Chic 16 %
New Romance 8 %
Modern Rustic 0 %

Hier geen gordijnen, vind het gewoon niet strak genoeg. Wel in de slaapkamer luxaflex, dat mag nog net, en in de woonkamer voor het aangeklede wat paarse voile. In de keuken lamellen, hoe strakker hoe beter. Hoewel ik me idd wel eens afvraag of het niet een stuk warmer in huis zou zijn met gordijnen, alleen zullen de radiatoren erachter vallen dus ik zie er maar vanaf.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen. Dan dooft het licht.
I.M. mijn streamzusje Quenda© of Loedertje zoals jullie haar kennen. RIP lief. :*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')