abonnement Unibet Coolblue
pi_32655006
Ik ben van plan m'n auto zelf te besticker cq beletteren. Maar omdat ik meer wil doen dan alleen letter erop zetten wil ik eigenlijk van te voren weten hoe mijn ideeen van bestickering op mijn type of andere types auto eruit komen te zien.
Is er software om zoiets te ontwerpen en visualiseren? (hum, PTA/DIG randgevalletje lijkt me )
pi_32655411
gewoon photoshop denk ik?

Nah, Googolplexian kan je vast beter helpen, die heeft hier volgens mij wel ervaring mee
pi_32655513
quote:
Op maandag 28 november 2005 21:19 schreef Alexxxxx het volgende:
gewoon photoshop denk ik?

Nah, Googolplexian kan je vast beter helpen, die heeft hier volgens mij wel ervaring mee
Photoshop ben ik niet handig genoeg mee google weet me eigenlijk alleen bedrijven te vertellen die belettering/reclame voor je auto maken...
pi_32655826
Zonder dollen. Gewoon op een velletje papier.
Voor drukwerk moet je namelijk je werk op vector basis (illustrator) met gebruik van een speciaal CMYK kleuren pallet aanleveren. Oftewel als je dat niet beheerst kan je het netzogoed op een papiertje doen, want de drukker moet het toch opnieuw maken.
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
pi_32655869
quote:
Op maandag 28 november 2005 21:24 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Photoshop ben ik niet handig genoeg mee google weet me eigenlijk alleen bedrijven te vertellen die belettering/reclame voor je auto maken...
ik bedoel niet de zoekmachine google maar de user googolplexian. die dit dit soort dingen voor zn werk
pi_32656292
Je levert een vector aan en die snij je op de kleur folie. C'est ca.

Je idee/ontwerp kun je in Photoshop maken om mee te klooien en leuk te spelen hoe je het wilt hebben. Als je daar nu beetje mee gespeeld hebt en beetje idee hebt hoe je het wilt.

Maak je hetzelfde in Illustrator. Je moet een vector tekening van je ontwerp maken, desnoods trek je hem over, foliesnijder kan nu de "lijnen" volgen. Vervolgens snij je die op de folie snijder uit. Als je meerdere kleuren wilt, maak je dus elke laag apart, en die laat je snijden.

Breedte van de snijmachine kan varieren. tZijn eigenlijk plotters met een snijmes.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_32656295
quote:
Op maandag 28 november 2005 21:34 schreef Sjoewe het volgende:
Zonder dollen. Gewoon op een velletje papier.
Voor drukwerk moet je namelijk je werk op vector basis (illustrator) met gebruik van een speciaal CMYK kleuren pallet aanleveren. Oftewel als je dat niet beheerst kan je het netzogoed op een papiertje doen, want de drukker moet het toch opnieuw maken.
Ik ga m'n tekendoos eens uit de kast halen, kijken of het wat word.
pi_32656550
Overzetten van een (photoshop) psd naar illustrator en automatisch vectoriseren kan wel.
Hangt een beetje af van de gebruikte versie(s) en het ontwerp.

( vriendin is beletteraar )
pi_32656811
quote:
Op maandag 28 november 2005 22:02 schreef Tha_Flash het volgende:
Overzetten van een (photoshop) psd naar illustrator en automatisch vectoriseren kan wel.
Hangt een beetje af van de gebruikte versie(s) en het ontwerp.

( vriendin is beletteraar )
Ik ken wel iemand die redelijk goed is met allerlei graphische programma's. Maar ik ga eerst lekker alles zelf proberen
  maandag 28 november 2005 @ 22:44:58 #10
77418 Tha_Flash
bijna 2020 !!!
pi_32657892
quote:
Op maandag 28 november 2005 22:10 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Ik ken wel iemand die redelijk goed is met allerlei graphische programma's. Maar ik ga eerst lekker alles zelf proberen
Goed plan, inscannen of natekenen kan altijd nog.

Succes en post het resultaat !
pi_32661032
mijn oom en pa hebben een "stickerbedrijf" en die gebruiken signalize (grafisch programma van apple) en daarbij kan je een cd aanschaffen met 2d tekeningen van alle voertuigen die momenteel op de martk verkijgbaar zijn.

daar moet het wel mee lukken

en anders iets als autocad oid. (om het compatibel te krijgen). Ik weet niet welke programma's andere bedrijven gebruiken, maar signalize/apple wordt veel gebruikt in de stickerwereld.
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_32661308
* Googol meldt zich
Calm down, please!
pi_32661451
quote:
Op maandag 28 november 2005 21:34 schreef Sjoewe het volgende:
Zonder dollen. Gewoon op een velletje papier.
Voor drukwerk moet je namelijk je werk op vector basis (illustrator) met gebruik van een speciaal CMYK kleuren pallet aanleveren. Oftewel als je dat niet beheerst kan je het netzogoed op een papiertje doen, want de drukker moet het toch opnieuw maken.
Met bestickeren werk je met PANTONE edit: http://www.pantone.com/ kleuren (veel kleur-echter dan CMYK)
CMYK is namelijk een mengkleur-norm. Het vinyl heeft van zichzelf al kleur.
Je kunt ook stickers laten printen in CMYK ( http://www.creativecolors.nl/ ) en zo foto's en dergelijke als stickers laten maken (denk ook aan kleur-overloop en schaduw effecten).

En inderdaad: de "drukker" moet alles opnieuw uitsnijden op basis van je ontwerp.
Er is ook nog wel zoiets als 3D-pre-mappen maar da's meer iets voor hele rijke mensen .
In dat geval maken ze een 3D model van je auto, leggen het ontwerp erop en maken alles plat (speciaal programma dat ook overlappende delen en omvouw berekend).

Voor meer info over dat soort bestickering: neem contact op met 3M. edit: http://cms.3m.com/cms/NL/nl/0-76/rrFzEX/view.jhtml

[ Bericht 4% gewijzigd door Googolplexian op 29-11-2005 01:20:44 ]
Calm down, please!
pi_32661478
quote:
Op maandag 28 november 2005 21:24 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Photoshop ben ik niet handig genoeg mee google weet me eigenlijk alleen bedrijven te vertellen die belettering/reclame voor je auto maken...
geen Google maar Googolplexian!
www.googolplexian.com voor een informele introductie aan mijn nickname. hey! hij's ofline na tien jaar! ach ... toch niet van mij... Ik denk trouwens dat het komt doordat mijn username nu veel meer in Google (search-engine) naar boven komt dan Googolplexian, het getal. Het is namelijk 10 tot de macht Googolplex : Wiki Talk. Googolplexian: Urban Dictionary.
Zelfs de Engelstalige Wiki heeft de pagina weggehaald
I NOW FORMALY OWN THE WORD GOOGOLPLEXIAN.

Aangename kennismaking.

[ Bericht 9% gewijzigd door Googolplexian op 29-11-2005 03:30:03 (pimpen met je nick op onmogelijke tijden) ]
Calm down, please!
pi_32661560
quote:
Op maandag 28 november 2005 21:52 schreef PNG het volgende:
Je levert een vector aan en die snij je op de kleur folie. C'est ca.

Je idee/ontwerp kun je in Photoshop maken om mee te klooien en leuk te spelen hoe je het wilt hebben. Als je daar nu beetje mee gespeeld hebt en beetje idee hebt hoe je het wilt.

Maak je hetzelfde in Illustrator. Je moet een vector tekening van je ontwerp maken, desnoods trek je hem over, foliesnijder kan nu de "lijnen" volgen. Vervolgens snij je die op de folie snijder uit. Als je meerdere kleuren wilt, maak je dus elke laag apart, en die laat je snijden.

Breedte van de snijmachine kan varieren. tZijn eigenlijk plotters met een snijmes.
c'est niet ca ... het grote probleem is dat je auto geen plat vlak is en je vector-proggie meestal wel. Door een bocht / vouw / glooiing in het plaatwerk komen vlakke vectors (bij grote vlakken zoals bij race-vlaggen) dus niet uit. Ook zijn snij-plotters toch wel iets anders omdat ze onder een hoek snijden zo heeft de folie minder opstaande randen

Het beste is een - zo nauwkeurig mogelijke - preview maken (vooraanzicht, zijaanzichten, achteraanzicht en bovenaanzicht). Deze zou ik wel in vector opmaken omdat dat uiteindelijk veel scherper is en makkelijker na te maken voor de plakker.
edit: zoiets dus...


Alle logo's en kleine afbeeldingen wel los aanleveren als vector (met PANTONE kleurnummers erbij)

Denk ook eens aan chroom-folie, zilver-folie, mat-folie (voor op ruiten) en gaatjes-folie (ook voor op ruiten)

[ Bericht 4% gewijzigd door Googolplexian op 29-11-2005 01:01:29 ]
Calm down, please!
pi_32661588
quote:
Op maandag 28 november 2005 21:36 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

ik bedoel niet de zoekmachine google maar de user googolplexian. die dit dit soort dingen voor zn werk
Calm down, please!
  dinsdag 29 november 2005 @ 08:53:17 #17
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_32663989
Sgopje design
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')