abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32647554
Een vriend van ons gaat scheiden, maar zit nog met een paar vragen en problemen omtrent de financiële en fiscale afwikkeling van de boedelverdeling. Wie heeft hier ervaring mee en kan daar wat info over geven?

De situatie is als volgt:
Relatie is al jaren slecht, vrouw (54) gaat al een jaar vreemd met andere getrouwde man, wil zo snel mogelijk scheiden en bij die andere man gaan wonen. Zij heeft zo'n beetje het hele meubilair al uit huis gehaald.
Man (55), onze vriend dus, blijft in het huis wonen. Geen thuiswonende kinderen.
Getrouwd in gemeenschap van goederen, dus alle bezittingen zijn van hen allebei. Scheiding op wederzijds verzoek.
Beiden een eigen inkomen, verdienen allebei evenveel.

Waarde huis: 150.000 euro, hypotheek is over anderhalf jaar afbetaald, maar dit vervalt nu doordat de waarde van het huis tussen hen verdeeld moet worden.
Normaal, als ieder de helft van de waarde van het huis op zich neemt, zou het voor elk dus 75.000 euro bedragen, maar ze zijn overeengekomen dat hij 2/3 neemt (100.000 euro dus) en zij 1/3 (50.000).
Hij moet nu een nieuwe hypotheek afsluiten voor haar deel van het huis, en wil dat in 10 jaar zien af te betalen, nog net voordat hij met pensioen gaat.

Nu wil hij graag wat meer weten over de financiële en fiscale consequenties.
Moet hij bijvoorbeeld schenkingsrecht betalen over het verschil van die (75.000 min 50.000 =) 25.000 euro?
En wat komt er verder nog allemaal bij kijken, waar hij rekening mee moet houden of recht op heeft? Heeft iemand hier ervaring mee?

Hij heeft momenteel contact met twee advocaten (de heren Wigman en Sardjoe) van het advocatenkantoor WGW in Den Haag. Eén van deze twee zal zijn zaak gaan behartigen, maar het is nog niet bekend wie. Heeft hier iemand misschien ervaring met deze advocaten, wat echtscheidingszaken betreft?
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  Redactie Frontpage maandag 28 november 2005 @ 16:40:35 #2
38148 crew  Innisdemon
pi_32648438
De advocaten ken ik niet maar hier wat info;

1. Hypotheek moet worden ingelost, man zal nieuwe hypotheek moeten nemen voor de eindschuld en het deel wat de vrouw krijgt.

2. De echtgenoten hebben recht op de helft van elkanders pensioenaanspraken vanaf het moment dat ze zijn gaan trouwen, tot op de scheidingsdag.
-note- je zou denken dat het alleen over de getrouwde jaren gaat, maar dat is niet zo, omdat ze beide als bezit hun eerdere pensioenaanspraken (van voor het huwelijk) in de 'gemeenschap'van het huwelijk hebben gebracht.

3. De waarde van de boedel die mw al heeft verwijderd moet worden bepaald, en de helft daarvan overgedragen aan de man.

mbt schenkingsrecht laat ik graag even open voor de rest van de FOK!érs (Five-horizons? kom er maar in )
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_32648965
quote:
Op maandag 28 november 2005 16:40 schreef Innisdemon het volgende:

mbt schenkingsrecht laat ik graag even open voor de rest van de FOK!érs (Five-horizons? kom er maar in )

Als er niet 50:50 verdeeld wordt zal er schenkingsrecht betaald moeten worden over hetgeen de één meer ontvangt dan de ander.
(in dit geval, als het over die ¤ 25.000,-- moet gaan, zal er ongeveer ¤ 10.500,-- betaald moeten worden door de verkrijger)

Is dat niet anders te regelen dan? Zij heeft een deel van de inboedel meegenomen. Dat zal zoals Innisdemon schrijft ook verdeeld moeten worden. Daar kun je misschien iets mee.
Eerlijk gezegd lijkt het me handiger om e.e.a. beter te verdelen.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  Redactie Frontpage maandag 28 november 2005 @ 17:12:02 #4
38148 crew  Innisdemon
pi_32649209
Inderdaad.

Als je 50/50 verdeeld heb je daar geen last van, omdat de helft toch al van jou is. Scheelt je een hoop belasting.

Wellicht weegt de waarde van de inboedel op tegen het extra deel wat hij van het huis 'ontvangt'.

Maar goed, een beetje advocaat zal daar ook op aansturen.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_32650892
Okee mensen, bedankt, daar zal hij vast al wat aan hebben!
En voor meer info houden we ons natuurlijk óók warm aanbevolen.
pi_32682832
Ik heb de antwoorden aan hem doorgemaild, hij was er blij mee.

Verder wil hij graag nog het volgende weten:

Ze hebben een lijst ondertekend wat de vrouw allemaal mee mag nemen.
De rest is van hem, gaat de rechter daarmee akkoord of moet hij ook allemaal specificeren wat hij krijgt?
pi_32697975
Ik zou zo ie zo foto's maken van wat er nu nog staat en ook specificeren wat hij houd want er kan altijd wat verdwijnen wat niet de bedoeling is en natuurlijk zo snel mogelijk andere sloten op de deur. Eigenlijk mag dat niet maar gewoon doen.

Verder zijn advocaten lui en traag en met veel bellen gaat het sneller..
pi_32704746
Ik heb toevallig vandaag het blad van Vereniging Eigen Huis van september dit jaar gelezen, waar ook een artikel hierover instond. Je kunt meer informatie vinden op Uit elkaar en een eigen huis

Wat betreft de verdeling van het eigendom. Ik zou het, ook naar aanleiding van dit artikel, niet zo verdelen zoals boven aangegeven wordt. Waar bijvoorbeeld ook rekening meegehouden moet worden is dat hij , als hij het meeste inkomen had, alimentatie zal moeten betalen. Het lijkt mij verstandig dat ze of met een advokaat gaan praten of met de notaris.
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
pi_32706326
Ja, met de advocaat en de notaris hebben ze al contact gehad, en ze hebben allebei ongeveer hetzelfde inkomen, dus van alimentatie schijnt in ieder geval geen sprake te zijn... Maar de brochure op die site lijkt me wel wat voor hem inderdaad, bedankt voor de tip!
pi_32707638
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:02 schreef Scootmobiel het volgende:
Ja, met de advocaat en de notaris hebben ze al contact gehad, en ze hebben allebei ongeveer hetzelfde inkomen, dus van alimentatie schijnt in ieder geval geen sprake te zijn... Maar de brochure op die site lijkt me wel wat voor hem inderdaad, bedankt voor de tip!
Ik hoop dat hij daar inderdaad wat aan heeft.

Ik wilde nog een kleine noot toevoegen, het is voor mij als buitenstaander eik niet goed om zo'n mening te hebben over hoe goed of slecht een verdeling is als je de precieze situatie niet kent. Ik heb dan misschien ook een te voorbarige conclusie getrokken. Gelukkig laten ze zich bijstaan door een advocaat.
"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
  woensdag 30 november 2005 @ 21:13:01 #11
3542 Gia
User under construction
pi_32708744
Ik zou ook een lijst maken van wat je vriend krijgt en die laten ondertekenen.
Weet nog van de scheiding van mijn zus dat er een paar jaar later nog geruzie was om de auto. Was mondelinge afspraak dat mijn zus die kreeg, maar gaf later toch problemen.

Op schrift en ondertekend, dus.
pi_32728856
Okee, bedankt! Ik zal het aan hem doorgeven.
pi_32771919
Als jullie vriend een hypotheekverhoging neemt ivm de uitkoop van ex, dan is de rente hierover fiscaal aftrekbaar. Het gaat namelijk om de 'verwerving van de eigen woning'.

Je geeft aan dat jullie vriend over 10 jaar dit deel weer afgelost wil hebben, voor zijn pensioen.
Het is nog te vroeg om hier definitief over te oordelen gezien alle mogelijke toekomstige wijzigingen over de renteaftrek, maar laat jullie vriend echt tegen die tijd contact opnemen met een goede adviseur/eigen bank.

Deze aflossing kan namelijk fiscale nadelige gevolgen opleveren. Iets teveel om dat nu gelijk op te schrijven, maar als je het graag wilt weten, dan kom ik hier nog wel op terug. Belangrijkste is in ieder geval dat hij niet zomaar dergelijke acties zelfstandig moet gaan ondernemen !!

Succes !
pi_32779389
Bedankt voor de tip!
pi_33278358
Ik heb net weer een mailtje ontvangen, over de stand van zaken.
Tot zover werkt de vrouw van onze vriend gelukkig redelijk mee, ze hoeven nu maar één keer naar de advocaat om samen de verdeling te tekenen, schrijft hij. Na 2 maanden krijg je dan schriftelijk bericht dat je gescheiden bent. Je hoeft niet eens voor de rechter te komen. Tenminste, als je het met elkaar eens blijft over de verdeling.

Nu wil hij nog graag weten wat er kan gebeuren als zij het maximale eruit wil halen. Heeft iemand hier nog wat info over?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')