Bron: taaladvies.netquote:Voor het schrijven van getallen in cijfers of letters bestaan geen vaste regels.
Dank je wel voor de link! Heb ik het goed gecorrigeerdquote:
Ik heb het ook zo geleerd.quote:Op maandag 28 november 2005 15:56 schreef Market_Garden het volgende:
cijfers tot en met twintig voluit, daarboven als getallen. Zo heb ik het geleerd.
Nou, nou, stoer man, die generatie van jequote:Op maandag 28 november 2005 16:05 schreef RetepV het volgende:
[..]
Ik heb het ook zo geleerd.
Maar wij zijn zeker beide van een andere generatie, toen we nog trots waren op onze taal in plaats van het een kuttaal te vinden en zo veel mogelijk af te korten, te versimpelen en buitenlandse woorden te gebruiken.
Tot en met drie lettergrepen voluit schrijven, heb ik wel eens gehoord. Dat komt in de praktijk vrijwel op hetzelfde neer.quote:Op maandag 28 november 2005 16:03 schreef whistler0305 het volgende:
Volgens het Stijlboek van de Volkskrant (je moet het tenslotte ergens vandaan halen)... schrijf je (hele) getallen onder de 20 voluit, evenals hele tien-, honderd- en duizendtallen. Cijfers alleen als ze 'echt' een getal zijn, zoals een datum (5 december), temperatuur (100 °C) en bij valuta (¤ 100). Honderd euro is ook goed, eenennegentig euro zou dan ¤ 91 worden). Er zijn volgens mij geen echte spellingsregels voor. Het een is alleen wat beter leesbaar.
Ik heb het Stijlboek nu ff niet bij de hand, maar dat is vrij algemeen verkrijgbaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |