abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32647035
Als eindredacteur moet ik regelmatig teksten corrigeren van het faculteitsblad.
Nu kwam ik vandaag in een aantal artikelen dezelfde fout tegen (tenminste dat denk ik).
Naar mijn mening moet je in een lopende tekst cijfers voluit schrijven. Er stond bijvoorbeeld: we voetbalden met 5 tegen 5. Daar heb ik vijf tegen vijf van gemaakt.
Maar hoe zit het nou met data? Die mogen volgens mij weer wel cijfermatig opgeschreven worden, zoals 5 december komt Sinterklaas blablabla.
En met bedragen? Als er staat ¤100,- dan mag het wel, maar als er staat "de kosten bedragen 100 euro"? Volgens mij moet er dan weer wel voluit geschreven worden.
Wie o wie kan mij hier de juiste regel voor geven?
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
pi_32647319
cijfers tot en met twintig voluit, daarboven als getallen. Zo heb ik het geleerd.
De sint verzon op z'n gemak,
dit voor het oude wrak.
pi_32647335
quote:
Voor het schrijven van getallen in cijfers of letters bestaan geen vaste regels.
Bron: taaladvies.net
pi_32647469
quote:
Op maandag 28 november 2005 15:56 schreef Guilin het volgende:

[..]

Bron: taaladvies.net
Dank je wel voor de link! Heb ik het goed gecorrigeerd
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
  maandag 28 november 2005 @ 16:03:20 #5
133078 whistler0305
eet NOOIT gele sneeuw
pi_32647519
Volgens het Stijlboek van de Volkskrant (je moet het tenslotte ergens vandaan halen)... schrijf je (hele) getallen onder de 20 voluit, evenals hele tien-, honderd- en duizendtallen. Cijfers alleen als ze 'echt' een getal zijn, zoals een datum (5 december), temperatuur (100 °C) en bij valuta (¤ 100). Honderd euro is ook goed, eenennegentig euro zou dan ¤ 91 worden). Er zijn volgens mij geen echte spellingsregels voor. Het een is alleen wat beter leesbaar.

Ik heb het Stijlboek nu ff niet bij de hand, maar dat is vrij algemeen verkrijgbaar.
When everything else fails, read the instructions
aap noot mies wim zus jet teun vuur gijs lam kees bok wei-de does hok duif scha-pen.
pi_32647589
quote:
Op maandag 28 november 2005 15:56 schreef Market_Garden het volgende:
cijfers tot en met twintig voluit, daarboven als getallen. Zo heb ik het geleerd.
Ik heb het ook zo geleerd.

Maar wij zijn zeker beide van een andere generatie, toen we nog trots waren op onze taal in plaats van het een kuttaal te vinden en zo veel mogelijk af te korten, te versimpelen en buitenlandse woorden te gebruiken.
pi_32647739
quote:
Op maandag 28 november 2005 16:05 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ik heb het ook zo geleerd.

Maar wij zijn zeker beide van een andere generatie, toen we nog trots waren op onze taal in plaats van het een kuttaal te vinden en zo veel mogelijk af te korten, te versimpelen en buitenlandse woorden te gebruiken.
Nou, nou, stoer man, die generatie van je .

Wie in dit topic is niet "trots op onze taal" en vindt het een "kuttaal"?

Als je gewoon even mijn bron had gelezen, had je gezien dat het tegenwoordig nog steeds zo gedaan wordt.
pi_32655358
quote:
Op maandag 28 november 2005 16:03 schreef whistler0305 het volgende:
Volgens het Stijlboek van de Volkskrant (je moet het tenslotte ergens vandaan halen)... schrijf je (hele) getallen onder de 20 voluit, evenals hele tien-, honderd- en duizendtallen. Cijfers alleen als ze 'echt' een getal zijn, zoals een datum (5 december), temperatuur (100 °C) en bij valuta (¤ 100). Honderd euro is ook goed, eenennegentig euro zou dan ¤ 91 worden). Er zijn volgens mij geen echte spellingsregels voor. Het een is alleen wat beter leesbaar.

Ik heb het Stijlboek nu ff niet bij de hand, maar dat is vrij algemeen verkrijgbaar.
Tot en met drie lettergrepen voluit schrijven, heb ik wel eens gehoord. Dat komt in de praktijk vrijwel op hetzelfde neer.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')