abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32628505
Stel je hebt situatie dat bij een scheiding in de 'beschikking' staat vermeld dat :

"als bijdrage in de kostenvan verzorging en opvoeding van voorgenoemde minderjarige aan de vrouw telkens bij vooruitbetaling, een bedrag van XXX per maand moet betalen."

Is in deze situatie het een geval van minderjarig :
tot 18 (of schoolgaand)
OF tot 21 ?
  zondag 27 november 2005 @ 21:51:51 #2
111773 Monocultuur
3,68 Kills per Minute
pi_32629017
ik zou zeggen 18. maargoed, ik weet het dan ook niet zeker...

ik meen dat vroeger 21 pas meerderjarig was. maar tegenwoordig is dat 18.

ps alimentatie sucks!
Communism will be conquered with the help of God ...and a few marines.
pi_32629048
Ik zou zeggen, vraag het een (goedkope) advocaat. Of de sociale dienst of zo.
Sterkte.
pi_32629221
Dat is 18 jaar. Tussen de 18e en 21e hebben kinderen een zelfstandig recht op een bijdrage in de kosten van levensonderhoud.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_32629737
quote:
Op zondag 27 november 2005 21:57 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat is 18 jaar. Tussen de 18e en 21e hebben kinderen een zelfstandig recht op een bijdrage in de kosten van levensonderhoud.
Ja ok, wacht even

Dat betekend dat de (ex) echtgenoot het tussen de 18 en 21 moet overmaken naar het kind zelf ?

En : wat als het kind een fulltime baan krijgt op bv zijn/haar 20e ?
  zondag 27 november 2005 @ 22:17:15 #6
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_32629843
voor zover ik weet kun je vanaf het 18de jaar rechtstreeks naar het kind overmaken.
dit geldt tot het 21ste jaar ongeacht een baan oid.

leuk he, de nederlandse wet.
Neerkomen wel!
  zondag 27 november 2005 @ 22:26:11 #7
128343 Jaapie25
A Digitall love affair
pi_32630155
quote:
Op zondag 27 november 2005 22:17 schreef Freeflyer het volgende:
voor zover ik weet kun je vanaf het 18de jaar rechtstreeks naar het kind overmaken.
dit geldt tot het 21ste jaar ongeacht een baan oid.

leuk he, de nederlandse wet.
En dat gedeelt m.b.t. 21ste en geen baan klopt dus niet. Zou een beetje tegenstrijdig zijn: het is bedoeld ter onderhoud terwijl die persoon zichzelf kan onderhouden. Zo staat het ook in de Nederlandse wet (art. 2:392 lid 2). "Deze verplichtingen bestaat slecht in geval van behoeftigheid van de tot levensonderhoud gerechtigde". En het draait dus om de term 'behoeftigheid'.
"Tranen zijn net als onweer: erna is een mens altijd rustiger."
  zondag 27 november 2005 @ 22:43:29 #8
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_32630713
ik ben de naam even kwijt van de instantie die de alimentatie int namens de betrokkenen.
daar staat het in ieder geval anders omschreven.

edit: http://www.lbio.nl/frameset.asp?content=/vragen/vragen.asp?rubriek=1&nivo=2&id=8

www.lbio.nl is de site die ik bedoel dus...
Neerkomen wel!
pi_32630987
Ok het is me duidelijk

Dus tot 18 aan de ouder
18-21 aan het kind zelf
Wanneer het kind een baan heeft die in het levensonderhoud kan voorzien is het niet meer nodig en dus kan het dan (na goed overleg en desnoods een rechter) zeer waarschijnlijk worden stopgezet.
  zondag 27 november 2005 @ 23:45:20 #10
21560 dr.dunno
shrivel me testes!
pi_32632898
quote:
Op zondag 27 november 2005 21:34 schreef renkie het volgende:
Stel je hebt situatie dat bij een scheiding in de 'beschikking' staat vermeld dat :

"als bijdrage in de kostenvan verzorging en opvoeding van voorgenoemde minderjarige aan de vrouw telkens bij vooruitbetaling, een bedrag van XXX per maand moet betalen."

Is in deze situatie het een geval van minderjarig :
tot 18 (of schoolgaand)
OF tot 21 ?
waarom aan de vrouw? wat nou als de man in kwestie het voogdijschap over de koters krijgt?
Wie haar benen spreidt, spreidt gezelligheid.
pi_32637798
Mijn ouders zijn ook gescheiden en bij mij is het zo dat mijn vader sinds dat ik 18 ben de allimentatie netjes op mijn rekening stort. In principe doet hij dit totdat ik 21 wordt MAAR wanneer ik al eerder dan voor me 21e een baan krijg en niet meer naar school ga, dan stopt die allimentatie.

Maar op dit moment doe ik een voltijd studie en ik word eind januari 21.. dus naar alle waarschijnlijkheid zal dan ook pas mijn allimentatie stoppen.
  maandag 28 november 2005 @ 09:10:16 #12
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_32638253
quote:
Op zondag 27 november 2005 22:50 schreef renkie het volgende:
Wanneer het kind een baan heeft die in het levensonderhoud kan voorzien is het niet meer nodig en dus kan het dan (na goed overleg en desnoods een rechter) zeer waarschijnlijk worden stopgezet.
en daar zit em de kneep natuurlijk... heb je een minder goede band met je kind dan moet ik eerst nog maar zien of zoon of dochterlief uberhaupt bereidt is om het gesprek aan te gaan.

als je er in onderling overleg uitkomt dan is dat natuurlijk hartstikke mooi!
Neerkomen wel!
  maandag 28 november 2005 @ 11:47:13 #13
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_32641132
quote:
Op zondag 27 november 2005 22:26 schreef Jaapie25 het volgende:
En dat gedeelt m.b.t. 21ste en geen baan klopt dus niet. Zou een beetje tegenstrijdig zijn: het is bedoeld ter onderhoud terwijl die persoon zichzelf kan onderhouden. Zo staat het ook in de Nederlandse wet (art. 2:392 lid 2). "Deze verplichtingen bestaat slecht in geval van behoeftigheid van de tot levensonderhoud gerechtigde". En het draait dus om de term 'behoeftigheid'.
Is het niet zo dat je daar dan wel weer even een bezoekje voor aan een advocaat ofwel rechtbank
moet brengen, zodat dat een officiele uitspraak wordt? Volgens mij moet je namelijk zonder dat
sowieso doorbetalen tot het 21ste jaar, zelfs al zou zoon of dochterlief 50 k per jaar verdienen!!
Was it so hard Achilles
So very hard to die
Thou knowest and I know not
So much the happier I
pi_32642422
quote:
Op zondag 27 november 2005 22:26 schreef Jaapie25 het volgende:

[..]

artikel 1:392 lid 2 heeft een uitzondering voor verplichtingen op basis van artikel 1:395a

citaat :"Artikel 395a
1.
Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt. " einde citaat

citaat "Artikel 395b
1. Heeft de rechter het bedrag bepaald, dat een ouder of stiefouder dan wel, overeenkomstig artikel 394, de verwekker of de man die in artikel 394 daarmee gelijk is gesteld ter zake van de verzorging en opvoeding van zijn minderjarig kind of stiefkind moet betalen en is deze verplichting tot aan het meerderjarig worden van het kind van kracht geweest, dan geldt met ingang van dit tijdstip de rechterlijke beslissing als een tot bepaling van het bedrag ter zake van levensonderhoud en studie als in artikel 395a van dit boek bedoeld. " einde citaat

Kortom, de verplichting om tussen de 18de en 21ste verjaardag de kinderalimentatie aan het kind te betalen is onafhankelijk van het inkomen van het kind (uitzondering in art 1:392.2), en moet rechtstreeks aan het kind voldaan worden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')