abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 november 2005 @ 13:47:18 #61
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32670053
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 13:43 schreef JeRa het volgende:

[..]

Nee! Imho is het zeer smerig om namen van variabelen te gaan 'constructen' en deze vervolgens ook nog eens in een andere variabele te zetten

Waarom niet dit?

gegevens.php:
$toelichting = array();
$toelichting['link1'] = 'Blaat, blaat';
$toelichting['link2'] = 'Blawap!';
-etc-

en dan doe je vervolgens:

require('gegevens.php');

$show = $_GET['show'];
if (in_array($show, $toelichting)) {
echo $toelichting[$show];
}

dit kun je zo uitgebreid maken als je wil.
dit dus
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 29 november 2005 @ 13:48:30 #62
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_32670079
Mjah, gekut met een array zou ik ook niet doen.
Voor zever ik het begrijp wil hij afhankelijk van de link een bepaalde tekst laten zien. Bij uitstek een switch oplossing.

variabele controlle is wel nodig
pi_32670285
een switch wordt te groot. zoals ik al zei heb ik nu 6 regels voor 12 items ofzo. met een switch wordt dat dus zoiezo al 3 per item (toekomst, geschiedenis en toelichting), excl. de switch code zelf.

dat ze zelf de show kunnen invullen maakt mij geen drol uit waarom zou je dat willen? als de ingegeven show niet bestaat wordt er niks weergegeven, moet je maar niet kloten

die array lijkt ook wel te werken en is korter, maar dat soort code kan ik zelf nog niet bij mekaar prutsen misschien dat ik hem wel gebruik. ik heb er iig van geleerd
As a rule, I never touch anything more sophisticated and delicate than myself.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 29 november 2005 @ 14:00:01 #64
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_32670387
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 13:56 schreef Desdinova het volgende:
een switch wordt te groot. zoals ik al zei heb ik nu 6 regels voor 12 items ofzo. met een switch wordt dat dus zoiezo al 3 per item (toekomst, geschiedenis en toelichting), excl. de switch code zelf.
Sow what? Is je php editor vol ofzo
En hoezo twaalf? Je hebt toch maar 3 links?
quote:
dat ze zelf de show kunnen invullen maakt mij geen drol uit waarom zou je dat willen? als de ingegeven show niet bestaat wordt er niks weergegeven, moet je maar niet kloten
totdat je een keer een var in een query gebruikt en ze je database tabel droppen via sql injection en je al je gegevens kwijt bent. Moeten ze maar niet kloten .
Of je hebt een database met klantgegevens en door sqlinjection kunnen ze alle gegevens van je klanten achterhalen, of....
ALTIJD USERINPUT CONTROLLEREN!
quote:
die array lijkt ook wel te werken en is korter, maar dat soort code kan ik zelf nog niet bij mekaar prutsen misschien dat ik hem wel gebruik. ik heb er iig van geleerd
Hij staat eral. Wat moet je nog prutsen dan?

Maar aangezien je zelf al aangeeft dat je nivo nog niet erg hoog is, lijkt het me verstandig dat je in ieder geval met OF de switch OF de array gaan werken, maar niet met die smerige fout gevoelige code welke jezelf gefabriceerd hebt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Swetsenegger op 29-11-2005 14:05:31 ]
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 29 november 2005 @ 14:02:58 #65
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_32670470
En als je bedoelt dat je PER link meerdere teksten hebt:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
<?php
switch ($_GET['show']) {
case
"link1":
   echo
$link1toelichting.'<br />'.$link1geschiedenis.'br />.'$link1toekomst;
   break;
case
"link2":
   echo
$link2toelichting.'<br />'.$link2geschiedenis.'br />.'$link2toekomst;
   break;
case
"link3":
   echo
$link3toelichting.'<br />'.$link3geschiedenis.'br />.'$link3toekomst;
   break;
}
?>

LET OP!!! dit is alleen de switch code en nog GEEN controlle op userinput
pi_32670543
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 14:02 schreef Swetsenegger het volgende:
[ code verwijderd ]

Dit kan toch ook makkelijk in een lus als je regels wilt besparen?

En ipv direct de variable te echo'en, een variable instellen die je uiteindelijk echo'ed in een pagina.
pi_32670545
ik post hier om te leren niet om jullie code klakkeloos over te nemen.

Ik heb 12 links. en per link 3 teksten. dus dan defineer ik 36 strings. en dat lijkt me geen goed plan.

is mn php editor vol, nee. ga ik 36 regels coden ipv 6? nee.

in SQL kan je de bevoegdheden aangeven per database connectie, dus daar zie ik ook geen problemen in.

En waarom was mijn code ook alweer fout gevoelig?
  dinsdag 29 november 2005 @ 14:09:55 #68
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32670639
Een table droppen is niet het enige dat kan met sql injectie. De mogelijkheden zijn eindeloos.
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 29 november 2005 @ 14:12:01 #69
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_32670693
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 14:06 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Dit kan toch ook makkelijk in een lus als je regels wilt besparen?

En ipv direct de variable te echo'en, een variable instellen die je uiteindelijk echo'ed in een pagina.
Uietraard, maar voor de uitleg leek het me eenvoudiger om het uit te schrijven
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 14:06 schreef Desdinova het volgende:
ik post hier om te leren niet om jullie code klakkeloos over te nemen.
Ok, er zeggen hier 4 personen dat je huidige code niet de juiste weg is. Leer je al wat?
quote:
Ik heb 12 links. en per link 3 teksten. dus dan defineer ik 36 strings. en dat lijkt me geen goed plan.
Die teksten heb je toch al gedefinieerd. Het gaat nu slechts om het op beeld toveren van die teksten
quote:
is mn php editor vol, nee. ga ik 36 regels coden ipv 6? nee.
Want de kortste code is altijd de beste . Ga er nog maar eens goed over nadenken.
quote:
in SQL kan je de bevoegdheden aangeven per database connectie, dus daar zie ik ook geen problemen in.
Als ik met een var uit $get gegevens uit een database kan halen, kan ik ook MEER gegevens uit een database halen dan dat jij eigenlijk voor ogen hebt. Ook als je per database connectie dingen dichttimmert.
quote:
En waarom was mijn code ook alweer fout gevoelig?
Omdat je vars gaat constructen. Het is onoverzichtelijk en dus foutgevoelig. Ik vraag me af of je er zelf nog uitkomt als je over een jaar een extra omschrijving wilt toevoegen aan een linkje .
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 29 november 2005 @ 14:12:57 #70
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_32670722
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 14:09 schreef DionysuZ het volgende:
Een table droppen is niet het enige dat kan met sql injectie. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Ik had ook nog wat zaken toegevoegd. Belangrijkste is wel dat er mischien gegevens getoont worden, welke je niet wilt tonen.
pi_32670740
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 14:02 schreef Swetsenegger het volgende:
[ code verwijderd ]

Ik snap niet zo goed waarom je hier nog userinput moet controlleren?
Je kunt hier toch een Default toevoegen die afvangt als het iets anders is?

-edit-

In dit specifieke geval he!!Ik hoef niet te horen wat er allemaal met sql-injectie ed kan gebeuren, want dat weet ik wel
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 29 november 2005 @ 14:17:07 #72
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_32670828
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 14:13 schreef ikke_ook het volgende:

[..]

Ik snap niet zo goed waarom je hier nog userinput moet controlleren?
Je kunt hier toch een Default toevoegen die afvangt als het iets anders is?

-edit-

In dit specifieke geval he!!Ik hoef niet te horen wat er allemaal met sql-injectie ed kan gebeuren, want dat weet ik wel
In dit specifieke geval is een default statement in de switch voldoende inderdaad. Maar dat is toch OOK een versie van userinput controlle eigenlijk .

De booschap is nooit userinput te vertrouwen en het altijd zo te coden dat je een fallback hebt wanneer de userinput niet aan je verwachtingen voldoet. Een default value in je switch statement indien je case 'none of the above' is is prima natuurlijk.
pi_32670853
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 14:17 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

In dit specifieke geval is een default statement in de switch voldoende inderdaad. Maar dat is toch OOK een versie van userinput controlle eigenlijk .

De booschap is nooit userinput te vertrouwen en het altijd zo te coden dat je een fallback hebt wanneer de userinput niet aan je verwachtingen voldoet. Een default value in je switch statement indien je case 'none of the above' is is prima natuurlijk.
OK Dat leek mij ook al het geval
pi_32670926
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 14:12 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ok, er zeggen hier 4 personen dat je huidige code niet de juiste weg is. Leer je al wat?
ik zei toch dat ik t van die array had geleerd? die ga ik de volgende keer wel gebruiken
quote:
[..]

Die teksten heb je toch al gedefinieerd. Het gaat nu slechts om het op beeld toveren van die teksten
Dat maakt niet uit, het zijn alsnog veel regels dus 1 update resulteert in 36x de aanpassing
quote:
[..]

Want de kortste code is altijd de beste . Ga er nog maar eens goed over nadenken.
Dat zeg ik niet, maar 36 of 6 vind ik interessant genoeg om te gaan voor 6.
quote:
[..]

Als ik met een var uit $get gegevens uit een database kan halen, kan ik ook MEER gegevens uit een database halen dan dat jij eigenlijk voor ogen hebt. Ook als je per database connectie dingen dichttimmert.
mja maar een database is hier niet van toepassing, dus het maakt in dit geval zoiezo niet uit.
quote:
[..]

Omdat je vars gaat constructen. Het is onoverzichtelijk en dus foutgevoelig. Ik vraag me af of je er zelf nog uitkomt als je over een jaar een extra omschrijving wilt toevoegen aan een linkje .
Het voordeel is dat 1 aanpassinkje een regel of 2 is, en een 4e tekstdeel is zo te creeeren door gewoon het stukje code te kopieren en overal 'toelichting' te wijzigen in de nieuwe naam

ik gaf al eerder toe dat die array beter is, maar het is voor nu ff overbodige luxe. Volgens mij kan deze code namelijk niet fout gaan, tenzij je zelf in je $get kloot, maar dan is t je eigen schuld.

toch?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 29 november 2005 @ 14:24:22 #75
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_32670982
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 14:21 schreef Desdinova het volgende:

[..]

ik zei toch dat ik t van die array had geleerd? die ga ik de volgende keer wel gebruiken
[..]

Dat maakt niet uit, het zijn alsnog veel regels dus 1 update resulteert in 36x de aanpassing
[..]

Dat zeg ik niet, maar 36 of 6 vind ik interessant genoeg om te gaan voor 6.
Je gebruikt de verkeerde argumenten voor de kortere code. Namelijk alleen 'korter'
quote:
mja maar een database is hier niet van toepassing, dus het maakt in dit geval zoiezo niet uit.

Het voordeel is dat 1 aanpassinkje een regel of 2 is, en een 4e tekstdeel is zo te creeeren door gewoon het stukje code te kopieren en overal 'toelichting' te wijzigen in de nieuwe naam

ik gaf al eerder toe dat die array beter is, maar het is voor nu ff overbodige luxe. Volgens mij kan deze code namelijk niet fout gaan, tenzij je zelf in je $get kloot, maar dan is t je eigen schuld.

toch?
Doe me een lol en stel hier geen vragen meer, als je te eigenwijs bent om dingen aan te nemen
pi_32671162
word je altijd boos als het niet op jouw manier gaat?

ik bedoel kommop, het zit voor nu prima in elkaar, en het kan in principe niet fout gaan tenzij je zelf kloot (en dat doet de huistuinkeukengebruiker niet), en dat is alsnog goed af te vangen met
if (!$toelichting){} wanneer nodig.

ik heb toegegeven dat die array een goede optie is, en ik vind de switch geen goede optie.

wat is het probleem?
ik neem dingen aan, maar ik moet ze wel overtuigend genoeg vinden. Die switch loopen, kan vast, maar dat kan ik nog niet dus dat ga ik niet doen. Die array snap ik en is neergezet in duidelijke code dankzij Jera. Die kan ik zo overnemen wanneer ik wil, en dat ga ik ook doen in de toekomst.
  dinsdag 29 november 2005 @ 14:33:17 #77
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32671187
misschien eens handig om door te nemen desdinova: http://www.phpfreakz.nl/artikelen.php?aid=106
pi_32671250
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 14:32 schreef Desdinova het volgende:

ik bedoel kommop, het zit voor nu prima in elkaar, en het kan in principe niet fout gaan tenzij je zelf kloot (en dat doet de huistuinkeukengebruiker niet), en dat is alsnog goed af te vangen met

ik heb toegegeven dat die array een goede optie is, en ik vind de switch geen goede optie.

wat is het probleem?
ik neem dingen aan, maar ik moet ze wel overtuigend genoeg vinden. Die switch loopen, kan vast, maar dat kan ik nog niet dus dat ga ik niet doen. Die array snap ik en is neergezet in duidelijke code dankzij Jera. Die kan ik zo overnemen wanneer ik wil, en dat ga ik ook doen in de toekomst.
Tis niet de manier van Swets, het is jouw manier tegen de manier van 5 anderen in dit topic.

Maar als het nu werkt, hou er dan over op. Want je bent er toch van overtuigd dat het goed is nu...

En dit topic is niet om met je korte code te pimpen, dat doe je maar met de phpGolfwedstrijd.
pi_32671508
fine.

tx Dion
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 29 november 2005 @ 14:59:53 #80
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_32671923
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 14:32 schreef Desdinova het volgende:
Boos? Nee hoor, ik ben niet boos ik moet er alleen maar om lachen eigenlijk. Ik weet alleen dat ik jou niet meer ga proberen te helpen in de toekomst.
quote:
Waarom kom je dan vragen stellen als je het zo prima voor elkaar hebt
quote:
What ever.
quote:
wat is het probleem?
Eh, net begreep je de array nog niet, en nu is de array opeens 'duidelijke code'. En als je nog geen loopje in elkaar kan zetten, is er geen enkele manier om je te overtuigen omdat je het simpelweg niet begrijpt. Tevens is die switch gewoon af. Net zo goed als je eigen code is het copy/pasten en de varnamen aanpassen. Overigens maakt de switch of array niet veel uit. Beide zijn een stuk schoner dan je eigen code.
  dinsdag 29 november 2005 @ 16:15:05 #81
37634 wobbel
Da WoBBeL King
pi_32673915
Iemand een kant-en-klaar script voor Sterrenbeelden?
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 29 november 2005 @ 16:38:55 #82
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_32674497
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 16:15 schreef wobbel het volgende:
Beetje weinig info
Wat moet het script doen?
  † In Memoriam † dinsdag 29 november 2005 @ 16:46:44 #83
67005 pc-fr34k
"Internet=Telepathie"
pi_32674666
quote:
Wat moet er gedaan worden met de sterrenbeelden? .
Wij zijn artificial intelligence. Overclock jezelf maar hou jezelf wel goed koel.
Ik ben gematigd verslaafd aan drugs-ik kan stoppen voor een periode of altijd-maar altijd is zo lang-leef in zonde met mate(n)
http://pc-fr34k.hyves.nl/blog/
pi_32674901
quote:
Als je van een datum een sterrenbeeld wilt krijgen, dan zal er via google vast wel wat te vinden zijn...
pi_32675584
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 14:59 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Boos? Nee hoor, ik ben niet boos ik moet er alleen maar om lachen eigenlijk. Ik weet alleen dat ik jou niet meer ga proberen te helpen in de toekomst.
Triest figuur.
quote:
Overigens maakt de switch of array niet veel uit.
En eerder in het topic:
quote:
Mjah, gekut met een array zou ik ook niet doen. ... Bij uitstek een switch oplossing.
Maakt het nou echt zoveel uit wat voor oplossing iemand kiest? Als er 4 goede manieren zijn aangedragen en er wordt er eentje van gekozen, moet je niet nog eens doordrammen en proberen jouw manier te forceren. Zelfinzicht hoort er ook bij als je anderen wilt helpen.
pi_32675634
quote:
Nee, maar je kunt toch wel iets verzinnen?

Elk sterrenbeeld heeft een bepaalde range in datums. Sla de informatie over die ranges ergens op, en bepaal of de geboortedatum binnen een van die ranges van dagen ligt.

[ Bericht 13% gewijzigd door JeRa op 29-11-2005 17:36:15 ]
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 29 november 2005 @ 17:34:32 #87
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_32675721
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 17:28 schreef JeRa het volgende:

[..]

Triest figuur.
quote:
En eerder in het topic:
Eh ja, ik zou persoonhlijk voor een switch gaan, maar zoals gezegd is een array OOK een oplossing. Ik geef hier ook aan dat BEIDE oplossingen beter zijn dan de originele code. Dus wat is er niet duidelijk?
quote:
Maakt het nou echt zoveel uit wat voor oplossing iemand kiest? Als er 4 goede manieren zijn aangedragen en er wordt er eentje van gekozen, moet je niet nog eens doordrammen en proberen jouw manier te forceren. Zelfinzicht hoort er ook bij als je anderen wilt helpen.
Eh, hij gebruikt GEEN van de aangedragen oplossingen. Zoals gezegd zijn ALLE aangedragen oplossingen beter dan dat wat hij (blijft) gebruiken. Lees het nog even rustig door.

En over drammen gesproken, moet ik nog even een conversatie van jouw opzoeken met betrekking tot het controleren van userinput? Waarbij je overigens terecht melde dat je dat wel moet doen. Nu dring ik aan op userinput controlle en dan ben ik 'een triest figuur' terwijl ik toen 'onvolledig' was. Make up your mind.

Hoor eens, wanneer er 4 goede oplossingen gepost zijn en de vraagsteller gebruikt er GEEN, is hij dan niet dusdanig eigenwijs dat verder helpen een beetje nutteloos wordt?
  dinsdag 29 november 2005 @ 17:36:05 #88
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32675761
@Jera

En dan ga je weer problemen krijgen bij veel PHP versies als je eerder geboren bent dan 1970?
pi_32675833
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 17:36 schreef DionysuZ het volgende:
@Jera

En dan ga je weer problemen krijgen bij veel PHP versies als je eerder geboren bent dan 1970?
Timestamps gebruiken slaat nergens op, was foutje beter kan de vraagsteller gebruik maken van de dag in het jaar en de sterrenbeelden als ranges van dagen in het jaar opslaan
pi_32675907
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 17:34 schreef Swetsenegger het volgende:
Eh, hij gebruikt GEEN van de aangedragen oplossingen. Zoals gezegd zijn ALLE aangedragen oplossingen beter dan dat wat hij (blijft) gebruiken. Lees het nog even rustig door.
Waar zie je dat? Hopelijk schrijft hij zelf een oplossing adhv de gegeven oplossingen, ipv de gegeven oplossingen te copy pasten.
quote:
En over drammen gesproken, moet ik nog even een conversatie van jouw opzoeken met betrekking tot het controleren van userinput? Waarbij je overigens terecht melde dat je dat wel moet doen. Nu dring ik aan op userinput controlle en dan ben ik 'een triest figuur' terwijl ik toen 'onvolledig' was. Make up your mind.
Hoef je niet op te zoeken hoor. Feit is dat op elke betere manier die aangedragen is al wordt gecontroleerd op user input. Bovendien is er hier sprake van ofwel een switch ofwel array elementen, dus er kan weinig verkeerds voorkomen. In jouw geval was je bezig met SQL en daar zat gewoon een zware fout in (waar het minstens 2 pagina's duurde voordat het duidelijk werd).
quote:
Hoor eens, wanneer er 4 goede oplossingen gepost zijn en de vraagsteller gebruikt er GEEN, is hij dan niet dusdanig eigenwijs dat verder helpen een beetje nutteloos wordt?
Waar staat dat hij er geen gebruikt? En juist dat soort mensen moet je verder helpen, mochten ze er zijn, want de mensen die vanuit zich zelf al goed werken hebben vaak geen hulp nodig

[ Bericht 1% gewijzigd door JeRa op 29-11-2005 17:50:27 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')