FOK!forum / School, Studie en Onderwijs / Marketingplan opzetten! hoe moet dat?
Killahtvrijdag 25 november 2005 @ 13:18
Ik moet een marketingplan maken voor mn stagebedrijf van school, maar school helpt hier duidelijk niet goed mee, omdat ze alleen korte vragen geven wat er in moet..wie heeft dit vaker gedaan en wie weet hoe het precies moet..
Biancaviavrijdag 25 november 2005 @ 13:21
Misschien kan je stagebegeleider je hiermee helpen?

Paperclipjesvrijdag 25 november 2005 @ 13:38
Watr voor studie volg je?
bacomanvrijdag 25 november 2005 @ 13:38
misschien moet je eens een boek lezen over het desbetreffende onderwerp? Een btje zelfstudie kan geen kwaad denk ik. Wat voor studie doe je dan>?
Angel_of_Dthvrijdag 25 november 2005 @ 13:46
Denk eens aan doelstellingen, kansen en bedreigingen in de omgeving, doelgroepkeuze. Zoek eens naar SWOT analyse op google, vast e.e.a. over te vinden.
Kjewvrijdag 25 november 2005 @ 13:58
Wat Angel_of_Dth zegt.

Wat wil je? Welke kant wil je op? Wat is de doelstelling van het marketingplan? Op wie gericht? Bedrijfsfactoren (huidige marketingmix, etc.), omgevingsfactoren/ontwikkelingen, SWOT, Ontwikkelingsmogelijkheden, etc. Zoek eens op Google...
Mr.Luigivrijdag 25 november 2005 @ 13:59
kijk eens in 'de grondslagen van de marketing' van Bronis Verhage. daar staat stap voor stap in wat er in een marketingplan moet.
la.femme.nikitavrijdag 25 november 2005 @ 14:11
*grondslagen van de marketing, consumentengedrag, conceptuele tomaten en virtuele tomaten... Zucht...Mmm...dát waren nog eens tijden...

Afijn... misschien makkelijk(er): http://studenten.samenvattingen.com/documenten/show/3481462/

of beter nog: http://studenten.samenvat(...)?query=marketingplan
zie hfst. 4. van Marketing-communicatiestrategie (Floor en Van Raaij)
Joenesvrijdag 25 november 2005 @ 14:27
http://www.managementissues.com/marketing_&_verkoop/verkoop/een_marketingplan_in_dertien_stappen_20050210149.html

Misschien heb je hier iets aan. Raar trouwens dat je een marketingplan moet schrijven terwijl je hier blijkbaar nog nooit les in gehad hebt.
Killahtvrijdag 25 november 2005 @ 14:30
Ik heb er wel les in gehad, maar je hebt fases zoals actieplan en situatieanalyse etc, maar wat bij wat hoord zeg maar..
Renevrijdag 25 november 2005 @ 14:36
Heb je écht geen enkele uitleg gehad?
Krijg je dat niet?
Heb je iets gemist?
Beetje slap zo van een docent

Laat maar even, reactie reeds gegeven
Joenesvrijdag 25 november 2005 @ 14:41
Wat wil het bedrijf met je marketingplan? Waar gaan ze het voor gebruiken? Dat is wel handig om te weten. Zowiezo maak je een swot, maar voor je die kunt maken moet je eerst de markt en het bedrijf goed bekijken. Dat is dus je eerste stap.
Angel_of_Dthvrijdag 25 november 2005 @ 14:46
Handig topic wel trouwens, ik moet volgens mij binnenkort ook zoiets doen voor een project, volgende week ofzo. Een bedrijf (vrij beknopt gelukkig) analyseren en een advies geven. Maar dan zowel een advies over te volgen lijn naar buiten (welke werkzaamheden, kansen, bedreigingen enzo, the usual) als intern.
Killahtvrijdag 25 november 2005 @ 15:02
Ik weet wel hoe het moet maar niet wat bij waar etc

Zo denk ik dat het moet:

Bedrijfsprofiel (bedrijf omschr. + kernactiviteiten)

Situatieanalyse ( Interne + externe analyse, huidige situatie, SWOT + confrontatiematrix)

Marketingdoelstellingen (doelstellingen op verschillende niveau'sweergeven

Marketingstrategie(budget, segmentatie, positionering en affectieve warde + marketingmixstratiegie (4p's +ansoff)

Marketingactieplan(? weet niet) + conclusie en uitwerking
Kjewvrijdag 25 november 2005 @ 18:42
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 15:02 schreef Killaht het volgende:
Ik weet wel hoe het moet maar niet wat bij waar etc

Zo denk ik dat het moet:

Bedrijfsprofiel (bedrijf omschr. + kernactiviteiten)

Situatieanalyse ( Interne + externe analyse, huidige situatie, SWOT + confrontatiematrix)

Marketingdoelstellingen (doelstellingen op verschillende niveau'sweergeven

Marketingstrategie(budget, segmentatie, positionering en affectieve warde + marketingmixstratiegie (4p's +ansoff)

Marketingactieplan(? weet niet) + conclusie en uitwerking
Zo moet het ja. Maar als TS uberhaupt niet weet waar hij over praat is dit misschien iets teveel van het goede om mee te beginnen...
Singavrijdag 25 november 2005 @ 19:02
Ach een marketingplan is vaak een document met veel geblaat in de rondte, vooral omdat mensen geforceerd al die punten afwerken en dan komen ze vaker met onzin (omdat ze een bepaald onderdeel überhaupt niet kunnen weten van de marktsituatie) dan dat ze het gewoon weglaten. En een marketingplan schrijven is geen exacte wetenschap (behalve de cijfers, maar die zijn er vaak niet); het is best mogelijk om met zo'n schema een waardeloos plan te schrijven en zonder leidraad een goed in elkaar stekend plan.
APrinsvrijdag 25 november 2005 @ 19:04
Weet je wat jij zou moeten doen ? Eerst langs de kamer van koophandel !
Paperclipjesdinsdag 29 november 2005 @ 11:15
Doe je MBO Detailhandel???
Billy_Mackdinsdag 29 november 2005 @ 15:16
Alsem, groen boek
vriendinniewoensdag 14 december 2005 @ 12:41
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 15:16 schreef Billy_Mack het volgende:
Alsem, groen boek
Inderdaad, als je dit hele boek boek stap voor stap doorneemt, studeer je bij onze opleiding af met een 8
VOLVOMEISTERwoensdag 14 december 2005 @ 13:05
wat heeft Alsem hier mee te maken.
Killahtvrijdag 16 december 2005 @ 16:16
Ja ik heb geen Alsem