Waarschijnlijk mag Brein dit precedent gebruiken om providers te dwingen NAW gegevens af te geven in een civiele procedure. Brein moet uiteraard wel voldoen aan de Nederlandse wetgeving op persoonsgegevens.quote:Op vrijdag 25 november 2005 12:18 schreef tralalala het volgende:
Mag brein dit nu ook gebruiken of is dit weer een heel ander apart verhaal?
Dit heeft niets met Donner te maken, de Staat is geen partij in deze zaak en nooit geweest ook, het gaat puur om civiel recht hier.quote:Op vrijdag 25 november 2005 13:12 schreef Godslasteraar het volgende:
Ach ja, de pret zal eens wel ophouden. En Donner moet natuurlijk zij meerderen in Washington wel gehoorzamen.
Juist, en wat houd dat precies in? Betekent dat Brein eerst voor een rechter aannemelijk moet maken dat een internet-entiteit de wet overtreedt waarop de rechter kan besluiten tot het vrijgeven van de identiteit (via de provider)?quote:Op vrijdag 25 november 2005 13:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dit heeft niets met Donner te maken, de Staat is geen partij in deze zaak en nooit geweest ook, het gaat puur om civiel recht hier.
Nee, het heeft niets met wetsovertreding te maken, in het geval Brein moet men aannemelijk maken dat er sprake is van inbreuk op hun rechten. Daarmee kan de rechter dan verplichten dat providers de NAW gegevens verstrekken maar het betekent nog niet dat de rechter ook in Brein' voordeel zal beslissen.quote:Op vrijdag 25 november 2005 13:35 schreef Godslasteraar het volgende:
Juist, en wat houd dat precies in? Betekent dat Brein eerst voor een rechter aannemelijk moet maken dat een internet-entiteit de wet overtreedt waarop de rechter kan besluiten tot het vrijgeven van de identiteit (via de provider)?
Hmm..op zich is de huidige wetgeving afdoende, grof gestelt mag je downloaden maar niet uploaden. Dat is een allezins redelijk compromis.quote:En de huidige situatie kan niet zo doorgaan lijkt mij, de wetgever is enigzins overrompelt door het fenomeen p2p en traag met het aanpassen van de wetgeving. Die aanpassing zal er echter wel komen lijkt me. Ik betwijfel of deze situatie kan voortbestaan.
Waarom niet?quote:Op vrijdag 25 november 2005 13:39 schreef SlimShady het volgende:
Dit is pijnlijk voor downloaders en discriminerende websites.
Ik denk dat ik een tijdje niet meer ga downloaden.
Hier zouden dan uploaders het bezuren. zie onderstaande ->quote:Op vrijdag 25 november 2005 13:43 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, het heeft niets met wetsovertreding te maken, in het geval Brein moet men aannemelijk maken dat er sprake is van inbreuk op hun rechten. Daarmee kan de rechter dan verplichten dat providers de NAW gegevens verstrekken maar het betekent nog niet dat de rechter ook in Brein' voordeel zal beslissen.
Als het om een wetsovertreding gaat kan Justitie sowieso een provider verplichten NAW gegevens af te geven, daar heeft deze uitspraak geen invloed op.
Compromis? eMule of bittorent zijn systemen waarbij je zowel download als upload. Dat is nu juist het idee, filesharing. Dat betekent dus dat iedereen die deze programma's gebruikt ook een uploader is. Ergo, exit filesharing volgens de wetgeving. De praktijk laat het tegenovergestelde zien. Goed voorbeeld van onzinnige en onwerkbare wetgeving lijkt mij.quote:Hmm..op zich is de huidige wetgeving afdoende, grof gestelt mag je downloaden maar niet uploaden. Dat is een allezins redelijk compromis.
Dat zou wel het einde betekenen van internet zoals wij dit nu kennen.quote:Op vrijdag 25 november 2005 13:53 schreef remlof het volgende:
Straks moet je eerst nog inloggen met je SoFi nummer voordat je überhaupt het internet op mag. Heb je per ongeluk op een verkeerde link geklikt staat de politie aan je deur om je op te pakken voor het bezoeken van een illegale website...![]()
Waar gaat dit heen?
You cant have it both waysquote:Op vrijdag 25 november 2005 13:50 schreef Godslasteraar het volgende:
Hier zouden dan uploaders het bezuren. zie onderstaande ->
Compromis? eMule of bittorent zijn systemen waarbij je zowel download als upload. Dat is nu juist het idee, filesharing. Dat betekent dus dat iedereen die deze programma's gebruikt ook een uploader is. Ergo, exit filesharing volgens de wetgeving. De praktijk laat het tegenovergestelde zien. Goed voorbeeld van onzinnige en onwerkbare wetgeving lijkt mij.
Waarom dan het downloaden? 99% van het materiaal heeft copyright. Waarom die stoelendans?quote:Op vrijdag 25 november 2005 14:12 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
You cant have it both ways![]()
Uploading cq verspreiding van copyrighted materiaal is altijd al illegaal geweest, dankzij het compromis wat gesloten is aangaande de kopieerheffing is het in Nederland tenminste wel toegestaan om te downloaden.
Filesharing mag gewoon, wat niet mag is files sharen waar rechten op rusten van anderen. Wat is daar mis mee eigenlijk?
De kopieerheffing is het waarom. De platenindustrie in Nederland was pragmatisch toendertijd en realiseerde zich dat het kopieren van platen niet echt tegen te houden was dus in ruil voor het recht om een kopie te maken kwam er een kopieerheffing. Kort gezegd, je betaald al voor het recht om te downloaden eigenlijk en dat zie ik nog wel uitgebreid worden richting providers ook.quote:Op vrijdag 25 november 2005 14:34 schreef Godslasteraar het volgende:
Waarom dan het downloaden? 99% van het materiaal heeft copyright. Waarom die stoelendans?
Wat is het probleem? Betaal gewoon voor een product, daar is ons maatschappij op gebaseerd. Ga het niet jatten omdat de prijs je niet aanstaat.quote:Op vrijdag 25 november 2005 14:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De kopieerheffing is het waarom. De platenindustrie in Nederland was pragmatisch toendertijd en realiseerde zich dat het kopieren van platen niet echt tegen te houden was dus in ruil voor het recht om een kopie te maken kwam er een kopieerheffing. Kort gezegd, je betaald al voor het recht om te downloaden eigenlijk en dat zie ik nog wel uitgebreid worden richting providers ook.
In de meeste andere landen ter wereld is zelfs dat niet toegestaan (downloaden dus) omdat die de kopieerheffing en daarmee het recht op het maken van een kopie niet kennen. Die kennen alleen 'Fair use' maar dat is een wettelijk ongedefinieerd begrip.
In Amerika worden downloaders dus wel vervolgd, in Nederland alleen uploaders.
Als je stelt dat 99% van het materiaal wat aangeboden wordt illegaal is heb je gelijk maar daarmee is het nog niet legaal om dat materiaal te verspreiden. Tot er een grote verschuiving komt in de manier waarop we met copyrights omgaan zal dat ook zo blijven.
Ik heb daar ook geen simpel antwoord voor, mischien moet je wel naar een soort van 'vrijwarings heffing' op Internet toe waarmee je dan ook mag uploaden maar zoiets zal een hele klus worden om alle partijen tevreden mee te stellen.
Ik zeg dan ook nergens dat het anders is, ik stel dat de realiteit is dat veel materiaal gedownload wordt en dan kun je wel roepen "het mag niet" maar daar stopt het dus niet mee.quote:Op vrijdag 25 november 2005 15:23 schreef klez het volgende:
Wat is het probleem? Betaal gewoon voor een product, daar is ons maatschappij op gebaseerd. Ga het niet jatten omdat de prijs je niet aanstaat.
Flauwekul natuurlijk, in de VS is downloaden ook illegaal en is de situatie geen haar beter als hier, sterker nog daar is de situatie slechter voor de rechtenhouders omdat de enige manier voor hun om geld te zien van downloads een stap naar de rechter is.quote:De verwarring onstaat in Nederland door het halfbakken compromis wat je beschrijft. Typisch Nederlands, gedogen...![]()
Ah, justum. Dank voor de moeitequote:Op vrijdag 25 november 2005 14:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De kopieerheffing is het waarom. De platenindustrie in Nederland was pragmatisch toendertijd en realiseerde zich dat het kopieren van platen niet echt tegen te houden was dus in ruil voor het recht om een kopie te maken kwam er een kopieerheffing. Kort gezegd, je betaald al voor het recht om te downloaden eigenlijk en dat zie ik nog wel uitgebreid worden richting providers ook.
In de meeste andere landen ter wereld is zelfs dat niet toegestaan (downloaden dus) omdat die de kopieerheffing en daarmee het recht op het maken van een kopie niet kennen. Die kennen alleen 'Fair use' maar dat is een wettelijk ongedefinieerd begrip.
In Amerika worden downloaders dus wel vervolgd, in Nederland alleen uploaders.
Als je stelt dat 99% van het materiaal wat aangeboden wordt illegaal is heb je gelijk maar daarmee is het nog niet legaal om dat materiaal te verspreiden. Tot er een grote verschuiving komt in de manier waarop we met copyrights omgaan zal dat ook zo blijven.
Ik heb daar ook geen simpel antwoord voor, mischien moet je wel naar een soort van 'vrijwarings heffing' op Internet toe waarmee je dan ook mag uploaden maar zoiets zal een hele klus worden om alle partijen tevreden mee te stellen.
Dus omdat de rechtshandhavers achterlopen, moeten we immoreel gedrag maar tot de norm verheffen?quote:Op vrijdag 25 november 2005 15:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik zeg dan ook nergens dat het anders is, ik stel dat de realiteit is dat veel materiaal gedownload wordt en dan kun je wel roepen "het mag niet" maar daar stopt het dus niet mee.
[..]
Als maar genoeg mensen dat doen en er forse straffen worden uitgedeeld, moet jij eens opletten hoe snel het afgelopen is met de 'fun'.quote:Flauwekul natuurlijk, in de VS is downloaden ook illegaal en is de situatie geen haar beter als hier, sterker nog daar is de situatie slechter voor de rechtenhouders omdat de enige manier voor hun om geld te zien van downloads een stap naar de rechter is.
Hahaha... ik weet ook wel dat de meeste mensen zo weinig moraal hebben dat wanneer ze straffeloos spullen kunnen jatten van jan en alleman, dit gauw de norm word.quote:De consument heeft duidelijk geen moeite meer met inbreuk maken op copyrights, dan kun je of repressief bezig gaan of je kan een 'out of the box' oplossing proberen te bedenken.
Ik zou veel liever het laatste zien dan het eerste omdat het eerste het probleem niet oplost en alleen maar geld kost.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |