P-Style | vrijdag 25 november 2005 @ 11:29 |
En dan met name het boren van gaten in muren! Je weet wel, gewoon simpele gaten voor pluggetjes waar je vervolgens schroeven in draait. Nou heb ik al aardig wat gaten geboord in mijn leven, maar het gaat nooit vlekkeloos. Als ik bijv. een plankje moet ophangen waarvoor ik 6 gaten moet boren, dan is meestal de helft mislukt. Je boort scheef, je boort op de verkeerde plek doordat de boor opeens wegdraait als je begin met boren, het stucwerk/cementlaag brokkelt af waardoor je een gat krijgt met een veel grotere diameter dan de bedoeling was, enz. Waar ik nou benieuwd naar ben... Wat is dč manier om met een (klop)boormachine fatsoenlijke gaten te boren in muren? ![]() Ik ben benieuwd! ![]() | |
SlaadjeBla | vrijdag 25 november 2005 @ 11:34 |
Ik boor altijd eerst zonder kloppen heel voorzichtig en langzaam een beginnetje met een kleine boor. Kleine boren verschieten minder. Als je dan een klein beginnetje hebt, dan kun je of eerst diep voorboren met een kleine boor, of je grote boor direct in het ondiepe gat zetten. Doordat deze nu in een kuiltje zit verschiet hij niet meer. | |
WamP | vrijdag 25 november 2005 @ 12:01 |
boor al draaiend op de plek waar je hebben wil hard de muur in duwen zodat ie geen tijd heeft om weg te springen en meteen in de muur zit. vergeet niet ff te legen als ie niet verder wil, anders verbrand je je boor. | |
RemcoDelft | vrijdag 25 november 2005 @ 12:03 |
Om te beginnen: gebruik GEEN klopboormachine!! Waardeloze krengen zijn het! Koop een boorHAMER! En dan niet zo'n ding van 28 euro, maar een Bosch. Boor het eerste stukje zoner hameren, dan schiet je boortje niet weg. Daarna op hameren zetten, en het gat afmaken. Zoals de handleiding zegt: NIET duwen! Laat de boorhamer het werk doen. Voorboren met een kleine boor is nutteloos met een boorhamer | |
Posdnous | vrijdag 25 november 2005 @ 12:04 |
quote:Ik be niet de grootste klusser, maar op deze manier doe ik het ook al jaren en dat werkt perfect. ![]() | |
P-Style | vrijdag 25 november 2005 @ 12:38 |
Oké... verschillende meningen hier. ![]() Enig idee hoe je er het beste voor kan zorgen dat je recht boort? | |
Hyperdude | vrijdag 25 november 2005 @ 12:49 |
quote:Met een timmermansoog? ![]() Maar je kan ook gewoon een waterpas of een winkelhaak gebruiken om te kijken of je haaks boort. Gewoon goed gereedschap, doen wat hierboven staat en een goede muur en oefenen maar. | |
Lucille | vrijdag 25 november 2005 @ 12:51 |
En neem geen oude botte kloteboortjes en ook geen boortjes van 5 voor een euro. Koop fatsoenlijk spul. | |
Lucille | vrijdag 25 november 2005 @ 12:52 |
quote:Dat is een kwestie van oefenen. En wat je ook kan doen is iemand anders mee laten kijken vanuit een andere hoek. | |
Angel_of_Dth | vrijdag 25 november 2005 @ 12:54 |
quote:Zelfs ik zou dat zo doen. En ik boor nooit. Maar het lijkt me al met al vrij logisch. | |
RemcoDelft | vrijdag 25 november 2005 @ 14:08 |
Met een boorhamer maakt het (afgezien van het beginnetje) niet eens veel uit of het boortje bot is. Ook de verkeerde kant op draaien werkt prima om een gat te boren ![]() Nog een leuke: in (dunne) gipsmuurtjes NIET hameren! Anders heb je aan de andere kant een heel groot gat..... In gipsmuren ben je het beste af met een normaal ijzerboortje, dat gaat veel sneller dan betonboren. | |
bonke | vrijdag 25 november 2005 @ 14:15 |
soms is schuin boren beter dan recht boren als je bv iets zwaars op wilt hangen is schuin naar beneden boren beter je loop dan minder risico dat hetgeen je aan de muur hangt na verloop van tijd naar beneden komt donderen ![]() voor huis tuin en keuken gaatjes heb je heus geen boorhamer nodig maar voldoet een klopboormachine prima voorboren hoeft ook niet, als je eerst zonder te kloppen een begin maakt ![]() en zoals remco hierboven al zei, een steenboor mag best bot zijn ( een steenboor heeft namelijk geen snijvlakken nodig om te kunnen boren ) ps: als je een plankie met 6 gaatjes vast wil zetten dan boor je eerst 1 gat, je zet het plankie vast , daarna met een waterpas de overige gaatjes aftekenen desnoods gebruik je het laatste gat van het plankie als boormalletjes door ook daar doorheen te boren | |
joshus_cat | vrijdag 25 november 2005 @ 15:32 |
quote:Sterker nog: met een boorhamer kan voorboren zelfs gevaarlijk zijn.Ik heb ooit eens een 25 mm gat door een betonnen plafond heen moeten boren (voor een verwarmingsbuis), en dacht --uit gewoonte-- dat voorboren met 16 mm wel OK zou zijn. Het is best een verrassing als je dat gat wilt opboren met een 25 mm boor, die vastloopt in dat gat, je boormachine door wil draaien en in plaats van de boor jou (beter gezegd: je armen) gaat draaien. 10 centimeter verderop een nieuw gat geboort, direct met 25 mm, geen enkel probleem. | |
Duderinnetje | vrijdag 25 november 2005 @ 16:29 |
quote:Oké, wat is precies het verschil? And talk josti to me baby, want ik ben zo'n klusnewbie dat ik dacht dat het hetzelfde was ![]() | |
sjares | vrijdag 25 november 2005 @ 16:33 |
quote:Voorboren is naar mijn mening niet nodig, misschien om te voorkomen dat de boor weg vliegt niet als reden omdat je er anders niet volledig doorheen zou komen oid. Dan heb of niet het goede type boortje, een versleten boortje, een butt kwaliteit boortje of niet het juiste gereedschap (meer redenen kon ik ff niet bedenken ![]() Mijn strategie: eerste stukje niet kloppen/hameren en langzaam draaien met relatief grote kracht, zo heb je controle over de boor en precisie. Daarna kun je lekker doen wat je wilt, kloppen, boorhameren etc. Voor het boren in tegels geld dat je eerst drukt om het glazuur te doorbreken en dan rustig met de steenboor verder boort. Goede tip is ook het NIET drukken op een boor bij het werkelijk boren van het gat, de boor wordt dan onnodig belast en is vooral bij boorhamers counter-productief, deze gebruikt een slaghamer die kortere slagen maakt als je er op gaat duwen. De boor wordt boven dien heter en slijt dus sneller, om koeling te vorderen trek tijdens het boren de boor een paar keer terug, zo zal het gruis er uit gaan. Doe dit niet overmatig (vooral niet bij gips), want dan is het gat drie keer zo groot ![]() Een zuiver gat moet natuurlijk ook met goede pluggen gevuld worden en de juiste lengte en dikte schroef. Zo simpel als wat, maar bijna niemand zit hier het belang van in. Ik gebruik gewoon voor bijna alle toepassingen Fischer SX pluggen, uitstekende dingen en niet te duur. Hier staat op welke dikte en lengte schroeven er in moeten. | |
joshus_cat | vrijdag 25 november 2005 @ 16:41 |
quote:Boorhamers zijn duurder, tikkeltje zwaarder,stoerder, maken meer herrie (oorbescherming is een must), en hebben vaak aparte boren nodig (SDS-plus). Ten opzichte van een klopboormachine gaat een hamerboor door een betonnen muur heen alsof het gatenkaas is. Je hebt daarna nog minstens drie uur de tijd om mede-fok!kers uit te lachen die gaten in beton proberen te boren met een klopboormachine. Dito voor baksteen etc, hoewel je met grote diameters moet uitkijken dat je niet aan de andere kant van de muur een paar mooie scheuren krijgt. Hamerboren zijn vaak ook prima te gebruiken als drilboor voor het fijnere werk; voor echt sloopwerk zijn de exemplaren die je bij de gamma, praxis etc. kunt kopen net iets te licht. Wat dan weer niet gaat: metaal boren. Mocht je toevallig op een stuk wapening stuiten in je betonnen muur, dan heb je pech, want dat kost je een betonboor.. | |
joshus_cat | vrijdag 25 november 2005 @ 16:44 |
quote:Wat ik al zei: ik ben van huis uit gewend om in kunsstof en messing etc. te boren (draaibankgedoe en ander fijnmechanisch werk). Dan is een betonnen plaat even wennen ![]() | |
sjares | vrijdag 25 november 2005 @ 16:51 |
quote:Bij een klopboormachine hangt de slagkracht af van de uitgeoefende druk op de boormachine, in feite gaat de kop steeds een stukje naar voren en naar achteren, om het even makkelijk uit te leggen. De boor poogt dan ook het materiaal uit het gat te kloppen (vandaar klopboor), dat irritante hiiiingggggg geluid. Bij een boorhamer zit er een gewichtje (het hamertje) dat de slagkracht zelf vrijwel direct op de boor uit oefend. De sterkte (slag energie) hiervan wordt uitgedrukt in Joule (J) (per slag), hoe hoger hoe sterker de slagkracht. Het fijne is dus dat je zelf niet de slagkracht hoeft de "genereren". Ga je lekker op de boorhamer drukken dan beperk je alleen maar de natuurlijke hamerwerking van de boor en heeft dus een negatief effect. De hamer vergruist het materiaal in het te boren gat. Bij de aanschaf van een boorhamer is dan ook de slagkracht/energie van belang. Bij goedkope merken zoals B&D en huismerk reut staat dit niet aangegeven. Bosch (en bv. Makita/Metabo/DeWalt) staat dit meestal wel aangegeven. Het aantal Watt zegt echt niets, dat is het verbruik van de machine, niet wat je uiteindelijk over hebt aan de kop. Die B&D zijn leuk in verbruik, maar dat komt meer door de inefficientie dan de uiteindelijke kracht. Echt een goed betaalbare en super machine is de Bosch Professional (blauw) GBH 2-22 RE. Dit is de meest simpele boorhamer uit de profi-range, maar echt sterk zat en zeer veel verkocht. In verhouding tot de DHZ en Makita/Metabo machines niet eens zo duur, zo'n 170 euro. Gaat zeer lang mee en een genot om mee te werken, geloof me ![]() | |
bonke | vrijdag 25 november 2005 @ 17:00 |
quote:zorg er dan voor dat je een tweede steenboor hebt van dezelfde diameter die tweede steenboor kan je een snijvlak en vrijloophoek geven ( zoals bij een normale boor ) als je zelf een normale boor kan slijpen kan je ook een steenboor op dezelfde manier slijpen ik moet er wel ff bij zeggen dat de punt van een steenboor een stuk harder is dan een normale boor, het slijpen kan dan ff wat tijd in beslag nemen ![]() kom je dan op betonijzer terecht kan je ff de boren wisselen en dan weer doorgaan ( als je er dan doorheen ben de boor weer terugwisselen ) | |
RemcoDelft | vrijdag 25 november 2005 @ 17:05 |
quote:Een klopboor draait veel harder dan een boorhamer. Een klopboor rammelt met z'n hele kop; een boorhamer slaat hard achterop het boortje. Een boorhamer slaat meestal rond de 2 joule per slag; 80 slagen per seconde. Een klopboor boort in seconden in beton; een boorhamer heeft na 1 gat het boortje bot, en daarna wil het best een kwartier duren... Ik heb mensen gehoord die hebben staan zweten, en daarna m'n boorhamer maar kwamen lenen ![]() | |
Duderinnetje | vrijdag 25 november 2005 @ 17:08 |
Dank mannen! Ik snap het zo waar! Ik heb dus een klopboormachine en voor de eenvoudige dingen (iets ophangen ed.) werkt dat wat mij betreft prima! Probleem is wel dat ik na lezing van bovenstaande, nu ook natuurlijk opeens ook zo'n écht stoere boorhamer wil. Had mij toch in de waan gelaten dat ik al stoer was * huil * | |
SlaadjeBla | vrijdag 25 november 2005 @ 17:51 |
quote:Toen ik een boormachine ging kopen heb ik ook maar voor de hamerboor gekozen. Tot nog toe geen spijt van gehad. Heb eens met een klopboor door +/- 40cm dikke muur staan boren. Heel lang over gedaan en op het eind had ik lamme armen. Dat nooit weer. Nu moet ik uitkijken dat ik er niet te hard doorheen ga bij sommige muren ![]() | |
Scuba_81 | vrijdag 25 november 2005 @ 18:15 |
quote:hmmmm wel al je een gat van 16 mm moet boren ![]() | |
joshus_cat | vrijdag 25 november 2005 @ 18:16 |
quote:Nope. Sterker nog: zelfs een gat van 25 gaat prima zonder voorboren. | |
bonke | vrijdag 25 november 2005 @ 18:35 |
de reden om niet te hoeven voorboren in welke diktes dan ook heeft te maken met het feit dat een boor van een boorhamer niet snijd zoals een normale boor dat doet met voorboren heb je alleen maar meer kans dat je boor hapt en je de boormachine in je pols voelt beuken ![]() | |
RemcoDelft | vrijdag 25 november 2005 @ 19:16 |
quote:SDS-plus boortje 16 er in, niks mis mee hoor ![]() | |
Martijn_77 | vrijdag 25 november 2005 @ 19:56 |
quote:Zelfs met SDS zou ik een gat van 16 eerst voorboren ![]() | |
bonke | vrijdag 25 november 2005 @ 20:12 |
quote:jij houd wel van dubbel werk ![]() | |
joshus_cat | vrijdag 25 november 2005 @ 21:10 |
quote:Of van ziekenhuizen. ![]() (8 kg boorhamers hou je echt niet meer tegen als ze vastlopen ![]() | |
RemcoDelft | vrijdag 25 november 2005 @ 22:10 |
quote:8 kg boorhamers zijn dan ook NIET voor consumenten ![]() Mijn Bosch Hammer weegt 2 kg. En da's nog een hele kluif om in 1 hand vast te houden, om 100 schroeven in te draaien (jaja, ook voor schroeven draaien is een boorhamer perfect: traploos toerental, en de enige boormachine die bij lage toerentallen WEL kracht heeft!). Anekdote: ooit, bij m'n eerste schroeven (5 cm lang, 5 mm dik, 8 mm plug) die ik in de muur draaide, viel het me op dat ze "dol"draaiden. Tot ik het met een schroevendraaier probeerde: nauwelijks beweging in te krijgen! Later kwam ik er achter dat de pluggen half gesmolten in het beton zaten ![]() ![]() Nog een tip over pluggen: Koop Fischer pluggen, GEEN huismerk gebruiken, deze tip was ik nog vergeten!! Fischer is DUUR, en dat heeft een reden! Gamma-pluggen, die ik ooit kocht, trek je zo uit de muur... Ooit geloofde iemand niet dat zo'n plug vast zat: 8 mm gat in het plafond, plug er in, 5 mm schroef, klauwhamer er aan: ik aan die hamer hangen, hij aan mij... 150 kg, aan 1 schroefje, geen probleem ![]() | |
SlaadjeBla | vrijdag 25 november 2005 @ 22:19 |
Mijn schroeven knapten door de kracht van de boormachine. 6 mm dikke schroeven kats doormidden. Mijn boormachine heeft wel beveiliging dat hij niet met je arm aan de zwier gaat. | |
RemcoDelft | vrijdag 25 november 2005 @ 22:29 |
SlaadjeBla ==> Wat een rotschroeven! M'n 500-in-een-pot schroeven van de Praxis braken nooit! | |
P-Style | vrijdag 25 november 2005 @ 22:44 |
Die Fischer pluggen zijn inderdaad de beste. Die gebruik ik ook altijd. Er was een tijdje dat je ook van die pakketjes had van Fischer met plug čn schoef. Was wel handig, want dan had je gelijk de juiste schroef bij de juiste plug. Maar laatst kon ik die niet meer vinden. ![]() | |
bonke | zaterdag 26 november 2005 @ 09:48 |
als je een schroef voor 1/3 deel in een plug kan doen heb je een goede ![]() ps: eigenlijk heb ik met boorhamers de ervaring dat als ze vastlopen dat er dan gewoon niks gebeurt de ervaring met het omslaan gebeurt eigenlijk alleen maar met normale ( krachtige ) boormachines ![]() pss: ik gebruik altijd een hilty [ Bericht 5% gewijzigd door bonke op 26-11-2005 09:53:55 ] | |
TheOneAndOnly | zondag 27 november 2005 @ 09:51 |
quote:ik gebruik altijd een hilti, geen hilty ![]() maar goed, om recht te boren enzo heb je toch wel wat arvaring nodig of een goed oog, ik heb al duizenden gaatjes geboord van allerlei diktes en dieptes, moet toch zeggen dat het me vrij goed af gaat.... oefenin baart kunst, maar ja, als je schilderijtjes op zijn... ![]() | |
Ridocar | zondag 27 november 2005 @ 19:11 |
quote:Wat maakt Hilti zo duur? Is het de kwaliteit ofzo? | |
TheOneAndOnly | zondag 27 november 2005 @ 19:17 |
rolls royce onder de boorhamers....![]() | |
blackbully | zondag 27 november 2005 @ 22:47 |
quote:ook maar vooral het naampje | |
blackbully | zondag 27 november 2005 @ 22:54 |
ik kwam wat leuke uitspraken tegen toen ik dit topic door liep. een beton boor kan niet bot worden. op de kop van het boortje zit een staafje hard metaal. (bij de betere zit er ook nog een puntje aan waardoor je eerst een centerpunt in de muur mept en niet over heel de muur heen stuiterd voor je grip krijgt.) als dit puntje mist word hij bot. als je het hele staafje kwijt bent werkt hij echt niet meer. en als je staafje glad word duurd het ook langer. blijft natuurlijk wel dat hoe zwaarder je boorhamer hoe minder last je er van hebt. met een betonboor kun je niet door metaal boren. ehhhh als ik iets op moet hangen en ik kom metaal tegen en kan echt geen ander gat boren om het vast te zetten dan pak ik een oud boortje (wel een goede kwalitijd anders heeft het echt geen zin) en blijf net zolang door meppen/boren tot hij er door is. (zolang je niet midden op het betonijzer zit kom je er binnen 5 minuten wel door. nog iets anders. veel mensen boren thuis niet meer als 6mm gaten. hier heb je geen boorhamer voor nodig. zelf pak ik voor het ophangen van een schilderij mijn accutol (schroefmachine) ik duw daar een beton boor in en ga zonder problemen door de bakstenen heen. oke voor veel gaten pak ik wel de boorhamer maar voor 1 gat pak ik wel de accutol kan ik alles mee. | |
Martijn_77 | zondag 27 november 2005 @ 22:58 |
quote:Ehhh, ik ken huizen met gietbeton muren en daar kom je met een accutol echt niet in. daar heb je echt een boorhammer voor nodig. Ook al moet er een gat in de muur. ![]() | |
blackbully | zondag 27 november 2005 @ 23:02 |
quote:ik vermelde er ook bakstenen bij | |
Ramon73 | maandag 28 november 2005 @ 10:05 |
[quote]Op zaterdag 26 november 2005 09:48 schreef bonke het volgende: ps: eigenlijk heb ik met boorhamers de ervaring dat als ze vastlopen dat er dan gewoon niks gebeurt de ervaring met het omslaan gebeurt eigenlijk alleen maar met normale ( krachtige ) boormachines ![]() pss: ik gebruik altijd een hilty [/quote JA, mijn AEG heeft ook zo'n beveiliging. Als de boor vastloopt, dan slaat de momentkoppeling gewoon door. Zo blijven je polsen tenminste heel ![]() Ook zit er bij mijn machine een extra boorkop voor normale boren. Gelukkig niet zo'n ding dan een SDS aansluiting heeft, die slingeren altijd (hoort ook zo!). AEG heeft het fixtec systeem dat de hele voorste kop kan wisselen. Ik heb er dus een snelspankop bij die ik in z'n geheel verwissel met de sds kop. Dan draait gewoon goed rond zonder te slingeren. Makkelijk voor het normale werk tussendoor. Goed, als ik met lichte klusjes bezig ben, dan neem ik wel gewoon een klopboormachientje. Dat is toch lichter in gewicht. Maar inderdaad, boren is geen enkel probleem meer. Laatst nog met 22mm door een betonnen vloer en funderingsbalk geboord. De BoschHAMMER van de bewoner kwam er niet door, met mijn eigen machientje (met 50w minder vermogen!) ging de boor wel er doorheen. Nu nog iets vinden om door betonijzer te boren ![]() | |
Ridocar | maandag 28 november 2005 @ 11:02 |
Ik heb wel eens een vastgeslagen boor meegemaakt met een oude Bosch boormachine, en dat is geen prettig gevoel. Later met zo'n overmaatse Hilti (niet met 1 hand te hanteren), maar ik wist niet dat er zo'n beveiliging opzat. Toch wel handig dat je boormachine dan niet gaat draaien met alle gevolgen van dien (ik verwachtte dat m'n hand drie keer in de rondte zou gaan toen 'ie vastsloeg). | |
joshus_cat | maandag 28 november 2005 @ 11:08 |
quote:Zo'n momentkoppeling lijkt me wel handig. 't is trouwens niet zo dat je polsen naar god gaan: reken eerder op 'hele bizarre manier om allebei je onderarmen te breken'. Die ene keer dat ik een vastloper had, waren m'n armen in no-time gekruisd. Als je dan vast blijft houden, wikkel je je armen om elkaar, net zoals je een boormachine ook kunt gebruiken om draad te twisten.... ja, en zie dan nog maar eens 06-11 te bellen... ![]() |