Ik be niet de grootste klusser, maar op deze manier doe ik het ook al jaren en dat werkt perfect.quote:Op vrijdag 25 november 2005 11:34 schreef SlaadjeBla het volgende:
Ik boor altijd eerst zonder kloppen heel voorzichtig en langzaam een beginnetje met een kleine boor. Kleine boren verschieten minder. Als je dan een klein beginnetje hebt, dan kun je of eerst diep voorboren met een kleine boor, of je grote boor direct in het ondiepe gat zetten. Doordat deze nu in een kuiltje zit verschiet hij niet meer.
Met een timmermansoog?quote:Op vrijdag 25 november 2005 12:38 schreef P-Style het volgende:
Oké... verschillende meningen hier.Maar de meest waardevolle tip tot nu toe lijkt me dat je het eerste stukje in ieder geval niet moet kloppen.
Enig idee hoe je er het beste voor kan zorgen dat je recht boort?
Dat is een kwestie van oefenen. En wat je ook kan doen is iemand anders mee laten kijken vanuit een andere hoek.quote:Op vrijdag 25 november 2005 12:38 schreef P-Style het volgende:
Enig idee hoe je er het beste voor kan zorgen dat je recht boort?
Zelfs ik zou dat zo doen. En ik boor nooit. Maar het lijkt me al met al vrij logisch.quote:Op vrijdag 25 november 2005 12:04 schreef Posdnous het volgende:
[..]
Ik be niet de grootste klusser, maar op deze manier doe ik het ook al jaren en dat werkt perfect..
Sterker nog: met een boorhamer kan voorboren zelfs gevaarlijk zijn.Ik heb ooit eens een 25 mm gat door een betonnen plafond heen moeten boren (voor een verwarmingsbuis), en dacht --uit gewoonte-- dat voorboren met 16 mm wel OK zou zijn. Het is best een verrassing als je dat gat wilt opboren met een 25 mm boor, die vastloopt in dat gat, je boormachine door wil draaien en in plaats van de boor jou (beter gezegd: je armen) gaat draaien.quote:Op vrijdag 25 november 2005 12:03 schreef RemcoDelft het volgende:
Voorboren met een kleine boor is nutteloos met een boorhamer
Oké, wat is precies het verschil?quote:Op vrijdag 25 november 2005 12:03 schreef RemcoDelft het volgende:
Om te beginnen: gebruik GEEN klopboormachine!! Waardeloze krengen zijn het!
Koop een boorHAMER! En dan niet zo'n ding van 28 euro, maar een Bosch.
Boor het eerste stukje zoner hameren, dan schiet je boortje niet weg. Daarna op hameren zetten, en het gat afmaken. Zoals de handleiding zegt: NIET duwen! Laat de boorhamer het werk doen.
Voorboren is naar mijn mening niet nodig, misschien om te voorkomen dat de boor weg vliegt niet als reden omdat je er anders niet volledig doorheen zou komen oid. Dan heb of niet het goede type boortje, een versleten boortje, een butt kwaliteit boortje of niet het juiste gereedschap (meer redenen kon ik ff niet bedenkenquote:Op vrijdag 25 november 2005 15:32 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Sterker nog: met een boorhamer kan voorboren zelfs gevaarlijk zijn.Ik heb ooit eens een 25 mm gat door een betonnen plafond heen moeten boren (voor een verwarmingsbuis), en dacht --uit gewoonte-- dat voorboren met 16 mm wel OK zou zijn. Het is best een verrassing als je dat gat wilt opboren met een 25 mm boor, die vastloopt in dat gat, je boormachine door wil draaien en in plaats van de boor jou (beter gezegd: je armen) gaat draaien.
10 centimeter verderop een nieuw gat geboort, direct met 25 mm, geen enkel probleem.
Boorhamers zijn duurder, tikkeltje zwaarder,stoerder, maken meer herrie (oorbescherming is een must), en hebben vaak aparte boren nodig (SDS-plus).quote:Op vrijdag 25 november 2005 16:29 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Oké, wat is precies het verschil?
And talk josti to me baby, want ik ben zo'n klusnewbie dat ik dacht dat het hetzelfde was![]()
Wat ik al zei: ik ben van huis uit gewend om in kunsstof en messing etc. te boren (draaibankgedoe en ander fijnmechanisch werk). Dan is een betonnen plaat even wennenquote:Op vrijdag 25 november 2005 16:33 schreef sjares het volgende:
Voorboren is naar mijn mening niet nodig,
Bij een klopboormachine hangt de slagkracht af van de uitgeoefende druk op de boormachine, in feite gaat de kop steeds een stukje naar voren en naar achteren, om het even makkelijk uit te leggen. De boor poogt dan ook het materiaal uit het gat te kloppen (vandaar klopboor), dat irritante hiiiingggggg geluid.quote:Op vrijdag 25 november 2005 16:29 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
And talk josti to me baby, want ik ben zo'n klusnewbie dat ik dacht dat het hetzelfde was![]()
zorg er dan voor dat je een tweede steenboor hebt van dezelfde diameterquote:Op vrijdag 25 november 2005 16:41 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Wat dan weer niet gaat: metaal boren. Mocht je toevallig op een stuk wapening stuiten in je betonnen muur, dan heb je pech, want dat kost je een betonboor..
Een klopboor draait veel harder dan een boorhamer.quote:Op vrijdag 25 november 2005 16:29 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Toen ik een boormachine ging kopen heb ik ook maar voor de hamerboor gekozen. Tot nog toe geen spijt van gehad. Heb eens met een klopboor door +/- 40cm dikke muur staan boren. Heel lang over gedaan en op het eind had ik lamme armen. Dat nooit weer.quote:Op vrijdag 25 november 2005 17:08 schreef Duderinnetje het volgende:
Probleem is wel dat ik na lezing van bovenstaande, nu ook natuurlijk opeens ook zo'n écht stoere boorhamer wil. Had mij toch in de waan gelaten dat ik al stoer was * huil *
hmmmm wel al je een gat van 16 mm moet borenquote:Op vrijdag 25 november 2005 12:03 schreef RemcoDelft het volgende:
Nope. Sterker nog: zelfs een gat van 25 gaat prima zonder voorboren.quote:Op vrijdag 25 november 2005 18:15 schreef Scuba_81 het volgende:
hmmmm wel al je een gat van 16 mm moet boren![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |