abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32561495
En dan met name het boren van gaten in muren! Je weet wel, gewoon simpele gaten voor pluggetjes waar je vervolgens schroeven in draait.

Nou heb ik al aardig wat gaten geboord in mijn leven, maar het gaat nooit vlekkeloos. Als ik bijv. een plankje moet ophangen waarvoor ik 6 gaten moet boren, dan is meestal de helft mislukt. Je boort scheef, je boort op de verkeerde plek doordat de boor opeens wegdraait als je begin met boren, het stucwerk/cementlaag brokkelt af waardoor je een gat krijgt met een veel grotere diameter dan de bedoeling was, enz.

Waar ik nou benieuwd naar ben... Wat is dč manier om met een (klop)boormachine fatsoenlijke gaten te boren in muren? Zijn er hulpmiddelen voor om te garanderen dat de boor op z'n plek blijft en dat je recht boort? Moet je hard drukken tijdens het boren of de boor gewoon z'n gang laten gaan. Moet je beginnen met een laag toerental of meteen "vol gas" gaan boren?

Ik ben benieuwd!
pi_32561626
Ik boor altijd eerst zonder kloppen heel voorzichtig en langzaam een beginnetje met een kleine boor. Kleine boren verschieten minder. Als je dan een klein beginnetje hebt, dan kun je of eerst diep voorboren met een kleine boor, of je grote boor direct in het ondiepe gat zetten. Doordat deze nu in een kuiltje zit verschiet hij niet meer.
pi_32562397
boor al draaiend op de plek waar je hebben wil hard de muur in duwen zodat ie geen tijd heeft om weg te springen en meteen in de muur zit. vergeet niet ff te legen als ie niet verder wil, anders verbrand je je boor.
  vrijdag 25 november 2005 @ 12:03:33 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_32562454
Om te beginnen: gebruik GEEN klopboormachine!! Waardeloze krengen zijn het!

Koop een boorHAMER! En dan niet zo'n ding van 28 euro, maar een Bosch.
Boor het eerste stukje zoner hameren, dan schiet je boortje niet weg. Daarna op hameren zetten, en het gat afmaken. Zoals de handleiding zegt: NIET duwen! Laat de boorhamer het werk doen.

Voorboren met een kleine boor is nutteloos met een boorhamer
censuur :O
  vrijdag 25 november 2005 @ 12:04:42 #5
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_32562489
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 11:34 schreef SlaadjeBla het volgende:
Ik boor altijd eerst zonder kloppen heel voorzichtig en langzaam een beginnetje met een kleine boor. Kleine boren verschieten minder. Als je dan een klein beginnetje hebt, dan kun je of eerst diep voorboren met een kleine boor, of je grote boor direct in het ondiepe gat zetten. Doordat deze nu in een kuiltje zit verschiet hij niet meer.
Ik be niet de grootste klusser, maar op deze manier doe ik het ook al jaren en dat werkt perfect. .
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_32563436
Oké... verschillende meningen hier. Maar de meest waardevolle tip tot nu toe lijkt me dat je het eerste stukje in ieder geval niet moet kloppen.

Enig idee hoe je er het beste voor kan zorgen dat je recht boort?
  vrijdag 25 november 2005 @ 12:49:28 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_32563691
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 12:38 schreef P-Style het volgende:
Oké... verschillende meningen hier. Maar de meest waardevolle tip tot nu toe lijkt me dat je het eerste stukje in ieder geval niet moet kloppen.

Enig idee hoe je er het beste voor kan zorgen dat je recht boort?
Met een timmermansoog?

Maar je kan ook gewoon een waterpas of een winkelhaak gebruiken om te kijken of je haaks boort.
Gewoon goed gereedschap, doen wat hierboven staat en een goede muur en oefenen maar.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_32563738
En neem geen oude botte kloteboortjes en ook geen boortjes van 5 voor een euro. Koop fatsoenlijk spul.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_32563773
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 12:38 schreef P-Style het volgende:

Enig idee hoe je er het beste voor kan zorgen dat je recht boort?
Dat is een kwestie van oefenen. En wat je ook kan doen is iemand anders mee laten kijken vanuit een andere hoek.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  vrijdag 25 november 2005 @ 12:54:22 #10
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_32563821
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 12:04 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Ik be niet de grootste klusser, maar op deze manier doe ik het ook al jaren en dat werkt perfect. .
Zelfs ik zou dat zo doen. En ik boor nooit. Maar het lijkt me al met al vrij logisch.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  vrijdag 25 november 2005 @ 14:08:06 #11
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_32565949
Met een boorhamer maakt het (afgezien van het beginnetje) niet eens veel uit of het boortje bot is. Ook de verkeerde kant op draaien werkt prima om een gat te boren

Nog een leuke: in (dunne) gipsmuurtjes NIET hameren! Anders heb je aan de andere kant een heel groot gat..... In gipsmuren ben je het beste af met een normaal ijzerboortje, dat gaat veel sneller dan betonboren.
censuur :O
pi_32566171
soms is schuin boren beter dan recht boren
als je bv iets zwaars op wilt hangen is schuin naar beneden boren beter
je loop dan minder risico dat hetgeen je aan de muur hangt na verloop van tijd naar beneden komt donderen
voor huis tuin en keuken gaatjes heb je heus geen boorhamer nodig maar voldoet een klopboormachine prima
voorboren hoeft ook niet, als je eerst zonder te kloppen een begin maakt
en zoals remco hierboven al zei, een steenboor mag best bot zijn ( een steenboor heeft namelijk geen snijvlakken nodig om te kunnen boren )
ps: als je een plankie met 6 gaatjes vast wil zetten dan boor je eerst 1 gat, je zet het plankie vast , daarna met een waterpas de overige gaatjes aftekenen
desnoods gebruik je het laatste gat van het plankie als boormalletjes door ook daar doorheen te boren
pies on joe toe
pi_32568577
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 12:03 schreef RemcoDelft het volgende:

Voorboren met een kleine boor is nutteloos met een boorhamer
Sterker nog: met een boorhamer kan voorboren zelfs gevaarlijk zijn.Ik heb ooit eens een 25 mm gat door een betonnen plafond heen moeten boren (voor een verwarmingsbuis), en dacht --uit gewoonte-- dat voorboren met 16 mm wel OK zou zijn. Het is best een verrassing als je dat gat wilt opboren met een 25 mm boor, die vastloopt in dat gat, je boormachine door wil draaien en in plaats van de boor jou (beter gezegd: je armen) gaat draaien.

10 centimeter verderop een nieuw gat geboort, direct met 25 mm, geen enkel probleem.
  vrijdag 25 november 2005 @ 16:29:31 #14
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32570375
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 12:03 schreef RemcoDelft het volgende:
Om te beginnen: gebruik GEEN klopboormachine!! Waardeloze krengen zijn het!

Koop een boorHAMER! En dan niet zo'n ding van 28 euro, maar een Bosch.
Boor het eerste stukje zoner hameren, dan schiet je boortje niet weg. Daarna op hameren zetten, en het gat afmaken. Zoals de handleiding zegt: NIET duwen! Laat de boorhamer het werk doen.

Voorboren met een kleine boor is nutteloos met een boorhamer
Oké, wat is precies het verschil?

And talk josti to me baby, want ik ben zo'n klusnewbie dat ik dacht dat het hetzelfde was
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32570483
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 15:32 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Sterker nog: met een boorhamer kan voorboren zelfs gevaarlijk zijn.Ik heb ooit eens een 25 mm gat door een betonnen plafond heen moeten boren (voor een verwarmingsbuis), en dacht --uit gewoonte-- dat voorboren met 16 mm wel OK zou zijn. Het is best een verrassing als je dat gat wilt opboren met een 25 mm boor, die vastloopt in dat gat, je boormachine door wil draaien en in plaats van de boor jou (beter gezegd: je armen) gaat draaien.

10 centimeter verderop een nieuw gat geboort, direct met 25 mm, geen enkel probleem.
Voorboren is naar mijn mening niet nodig, misschien om te voorkomen dat de boor weg vliegt niet als reden omdat je er anders niet volledig doorheen zou komen oid. Dan heb of niet het goede type boortje, een versleten boortje, een butt kwaliteit boortje of niet het juiste gereedschap (meer redenen kon ik ff niet bedenken ).

Mijn strategie: eerste stukje niet kloppen/hameren en langzaam draaien met relatief grote kracht, zo heb je controle over de boor en precisie. Daarna kun je lekker doen wat je wilt, kloppen, boorhameren etc. Voor het boren in tegels geld dat je eerst drukt om het glazuur te doorbreken en dan rustig met de steenboor verder boort.

Goede tip is ook het NIET drukken op een boor bij het werkelijk boren van het gat, de boor wordt dan onnodig belast en is vooral bij boorhamers counter-productief, deze gebruikt een slaghamer die kortere slagen maakt als je er op gaat duwen. De boor wordt boven dien heter en slijt dus sneller, om koeling te vorderen trek tijdens het boren de boor een paar keer terug, zo zal het gruis er uit gaan. Doe dit niet overmatig (vooral niet bij gips), want dan is het gat drie keer zo groot .

Een zuiver gat moet natuurlijk ook met goede pluggen gevuld worden en de juiste lengte en dikte schroef. Zo simpel als wat, maar bijna niemand zit hier het belang van in. Ik gebruik gewoon voor bijna alle toepassingen Fischer SX pluggen, uitstekende dingen en niet te duur. Hier staat op welke dikte en lengte schroeven er in moeten.
pi_32570727
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 16:29 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Oké, wat is precies het verschil?

And talk josti to me baby, want ik ben zo'n klusnewbie dat ik dacht dat het hetzelfde was
Boorhamers zijn duurder, tikkeltje zwaarder,stoerder, maken meer herrie (oorbescherming is een must), en hebben vaak aparte boren nodig (SDS-plus).

Ten opzichte van een klopboormachine gaat een hamerboor door een betonnen muur heen alsof het gatenkaas is. Je hebt daarna nog minstens drie uur de tijd om mede-fok!kers uit te lachen die gaten in beton proberen te boren met een klopboormachine. Dito voor baksteen etc, hoewel je met grote diameters moet uitkijken dat je niet aan de andere kant van de muur een paar mooie scheuren krijgt.

Hamerboren zijn vaak ook prima te gebruiken als drilboor voor het fijnere werk; voor echt sloopwerk zijn de exemplaren die je bij de gamma, praxis etc. kunt kopen net iets te licht.

Wat dan weer niet gaat: metaal boren. Mocht je toevallig op een stuk wapening stuiten in je betonnen muur, dan heb je pech, want dat kost je een betonboor..
pi_32570816
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 16:33 schreef sjares het volgende:

Voorboren is naar mijn mening niet nodig,
Wat ik al zei: ik ben van huis uit gewend om in kunsstof en messing etc. te boren (draaibankgedoe en ander fijnmechanisch werk). Dan is een betonnen plaat even wennen
pi_32571021
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 16:29 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Oké, wat is precies het verschil?

And talk josti to me baby, want ik ben zo'n klusnewbie dat ik dacht dat het hetzelfde was
Bij een klopboormachine hangt de slagkracht af van de uitgeoefende druk op de boormachine, in feite gaat de kop steeds een stukje naar voren en naar achteren, om het even makkelijk uit te leggen. De boor poogt dan ook het materiaal uit het gat te kloppen (vandaar klopboor), dat irritante hiiiingggggg geluid.

Bij een boorhamer zit er een gewichtje (het hamertje) dat de slagkracht zelf vrijwel direct op de boor uit oefend. De sterkte (slag energie) hiervan wordt uitgedrukt in Joule (J) (per slag), hoe hoger hoe sterker de slagkracht. Het fijne is dus dat je zelf niet de slagkracht hoeft de "genereren". Ga je lekker op de boorhamer drukken dan beperk je alleen maar de natuurlijke hamerwerking van de boor en heeft dus een negatief effect. De hamer vergruist het materiaal in het te boren gat.

Bij de aanschaf van een boorhamer is dan ook de slagkracht/energie van belang. Bij goedkope merken zoals B&D en huismerk reut staat dit niet aangegeven. Bosch (en bv. Makita/Metabo/DeWalt) staat dit meestal wel aangegeven. Het aantal Watt zegt echt niets, dat is het verbruik van de machine, niet wat je uiteindelijk over hebt aan de kop. Die B&D zijn leuk in verbruik, maar dat komt meer door de inefficientie dan de uiteindelijke kracht. Echt een goed betaalbare en super machine is de Bosch Professional (blauw) GBH 2-22 RE. Dit is de meest simpele boorhamer uit de profi-range, maar echt sterk zat en zeer veel verkocht. In verhouding tot de DHZ en Makita/Metabo machines niet eens zo duur, zo'n 170 euro. Gaat zeer lang mee en een genot om mee te werken, geloof me .
pi_32571314
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 16:41 schreef joshus_cat het volgende:

[..]


Wat dan weer niet gaat: metaal boren. Mocht je toevallig op een stuk wapening stuiten in je betonnen muur, dan heb je pech, want dat kost je een betonboor..
zorg er dan voor dat je een tweede steenboor hebt van dezelfde diameter
die tweede steenboor kan je een snijvlak en vrijloophoek geven ( zoals bij een normale boor ) als je zelf een normale boor kan slijpen kan je ook een steenboor op dezelfde manier slijpen
ik moet er wel ff bij zeggen dat de punt van een steenboor een stuk harder is dan een normale boor, het slijpen kan dan ff wat tijd in beslag nemen
kom je dan op betonijzer terecht kan je ff de boren wisselen en dan weer doorgaan ( als je er dan doorheen ben de boor weer terugwisselen )
pies on joe toe
  vrijdag 25 november 2005 @ 17:05:29 #20
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_32571456
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 16:29 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Oké, wat is precies het verschil?
Een klopboor draait veel harder dan een boorhamer.
Een klopboor rammelt met z'n hele kop; een boorhamer slaat hard achterop het boortje.
Een boorhamer slaat meestal rond de 2 joule per slag; 80 slagen per seconde.
Een klopboor boort in seconden in beton; een boorhamer heeft na 1 gat het boortje bot, en daarna wil het best een kwartier duren... Ik heb mensen gehoord die hebben staan zweten, en daarna m'n boorhamer maar kwamen lenen
censuur :O
  vrijdag 25 november 2005 @ 17:08:57 #21
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32571554
Dank mannen! Ik snap het zo waar!

Ik heb dus een klopboormachine en voor de eenvoudige dingen (iets ophangen ed.) werkt dat wat mij betreft prima!

Probleem is wel dat ik na lezing van bovenstaande, nu ook natuurlijk opeens ook zo'n écht stoere boorhamer wil. Had mij toch in de waan gelaten dat ik al stoer was * huil *
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_32572779
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 17:08 schreef Duderinnetje het volgende:
Probleem is wel dat ik na lezing van bovenstaande, nu ook natuurlijk opeens ook zo'n écht stoere boorhamer wil. Had mij toch in de waan gelaten dat ik al stoer was * huil *
Toen ik een boormachine ging kopen heb ik ook maar voor de hamerboor gekozen. Tot nog toe geen spijt van gehad. Heb eens met een klopboor door +/- 40cm dikke muur staan boren. Heel lang over gedaan en op het eind had ik lamme armen. Dat nooit weer.

Nu moet ik uitkijken dat ik er niet te hard doorheen ga bij sommige muren
pi_32573507
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 12:03 schreef RemcoDelft het volgende:


Voorboren met een kleine boor is nutteloos met een boorhamer
hmmmm wel al je een gat van 16 mm moet boren
pi_32573544
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 18:15 schreef Scuba_81 het volgende:

hmmmm wel al je een gat van 16 mm moet boren
Nope. Sterker nog: zelfs een gat van 25 gaat prima zonder voorboren.
pi_32574212
de reden om niet te hoeven voorboren in welke diktes dan ook heeft te maken met het feit dat een boor van een boorhamer niet snijd zoals een normale boor dat doet
met voorboren heb je alleen maar meer kans dat je boor hapt en je de boormachine in je pols voelt beuken
pies on joe toe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')