abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32548266
Hallo,

Je kent het wel, een flinke discussie. Zwaar aan het winnen......en opeens zeg je bijvoorbeeld "enigste" of"als" i.p.v. "dan".

Ik heb ooit eens een artikel gelezen waarin een onderzoek werd uitgewerkt dat iemand die een ander taaltechnisch corrigeerd in een discussie per definitie de discussie verloren heeft. Hiervoor was zelfs een naam.

Weet iemand hoe dit heet? of dit artikel nog ergens te vinden is? En of het uberhaupt waar is anders? Ik zou het graag weten want ik ben degene met de taalfouten meestal

TIA!
pi_32548398
quote:
Op donderdag 24 november 2005 21:15 schreef Appelboom het volgende:
Ik heb ooit eens een artikel gelezen waarin een onderzoek werd uitgewerkt dat iemand die een ander taaltechnisch corrigeerd in een discussie per definitie de discussie verloren heeft.
Dat lijkt me onzin. Juist iemand die taalfouten maakt geeft blijk z'n argumenten niet goed te kunnen formuleren en heeft daarom de discussie per definitie verloren.
pi_32548423
quote:
Discusieren
quote:
corrigeerd
Doe je dit expres? .
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_32548470
quote:
Op donderdag 24 november 2005 21:20 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat lijkt me onzin. Juist iemand die taalfouten maakt geeft blijk z'n argumenten niet goed te kunnen formuleren en heeft daarom de discussie per definitie verloren.
Dat is ook onzin. Je argumenten goed formuleren heeft te maken hoe duidelijk, helder en overtuigend je argumenten overkomen. Niet of het kofschip goed is toegepast.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_32548621
Ik merk zelf dat ik mensen die niet goed kunnen spellen gewoon niet serieus kan nemen.
pi_32548714
R&P => TTK

Hoort hier niet echt thuis imo.
♥ K, N, R en F ♥
  donderdag 24 november 2005 @ 21:33:32 #7
13250 Lod
Sapere aude!
pi_32548790
quote:
Weet iemand hoe dit heet? of dit artikel nog ergens te vinden is? En of het uberhaupt waar is anders? Ik zou het graag weten want ik ben degene met de taalfouten meestal

TIA!
Dan ben je inderdaad gebaat bij dat artikel
In een discussie zijn taalfouten natuurlijk van ondergeschikt belang. In de communicatie naar anderen toe zijn ze juist erg belangrijk. Ik vind het persoonlijk een gebrek aan respect voor de anderen als je niet eens de moeite neemt om hoofdletters, interpunctie of zelfs maar juiste spelling te gebruiken. Een reden om iemand niet serieus te nemen.

Ik zal eerlijk toegeven dat ik, om wat voor reden dan ook, veel moeite heb met d's en t's. Het is me ontelbare keren uitgelegd maar ik maak toch vaak fouten. Net zoals iets als oostenwind, ik weet dan nooit waar de wind vandaan komt
GNU Terry Pratchett
pi_32549059
Het is ook mogenlijk dat er om medische redenen niet goed geschreven kan worden, zoals door medicijngebruik waarvan de bijwerkingen onvoorspelbaar zijn.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_32549313
quote:
Op donderdag 24 november 2005 21:41 schreef longinus het volgende:
Het is ook mogenlijk dat er om medische redenen niet goed geschreven kan worden, zoals door medicijngebruik waarvan de bijwerkingen onvoorspelbaar zijn.
Je kan je natuurlijk afvragen of iemand die door medicijngebruik ineens niet meer in staat is om foutloos te schrijven, nog wel in staat is om fatsoenlijke argumenten te bedenken... Het lijkt me dat je dan toch wel in de war bent.

Als iemand in een discussie je schrijffouten verbetert, moet je diegene daarvoor bedanken en vervolgens om een inhoudelijke reactie op je argument vragen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_32549550
quote:
Hallo,

Je kent het wel, een flinke discussie. Zwaar aan het winnen......en opeens zeg je bijvoorbeeld "enigste" of"als" i.p.v. "dan".

Ik heb ooit eens een artikel gelezen waarin een onderzoek werd uitgewerkt dat iemand die een ander taaltechnisch corrigeerd in een discussie per definitie de discussie verloren heeft. Hiervoor was zelfs een naam.

TIA!
Dan maak je expres taalfouten en wanneer iemand je corrigeert kun je opgelucht roepen: "Ha! Nu heb ik de discussie gewonnen!"
Zoiets bedoel je? En je wou een linkje naar het artikel?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_32549701
quote:
Op donderdag 24 november 2005 21:28 schreef thabit het volgende:
Ik merk zelf dat ik mensen die niet goed kunnen spellen gewoon niet serieus kan nemen.
Hoezo merk je dat eigenlijk zelf?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_32552212
quote:
Op donderdag 24 november 2005 21:48 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Je kan je natuurlijk afvragen of iemand die door medicijngebruik ineens niet meer in staat is om foutloos te schrijven, nog wel in staat is om fatsoenlijke argumenten te bedenken... Het lijkt me dat je dan toch wel in de war bent.

Als iemand in een discussie je schrijffouten verbetert, moet je diegene daarvoor bedanken en vervolgens om een inhoudelijke reactie op je argument vragen.
Je talencentra staat los van je redeneringscentra, medicijnen kunnen bepaalde gebieden meer beïnvloeden als andere gebieden in de hersenen. Het is een beetje kort door de bocht om dit te koppelen, alsof mensen die dyslekties zijn voor de rest ook gestoord zijn.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_32552955
neuh neuh... maar ik heb nog nooit gehoord van medicijnen die enkel je talencentra beïnvloeden. Het klinkt nogal onwaarschijnlijk...
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_32554583
quote:
Hallo,

TIA!
ik ken maar één "wet" die bepaald dat iemand in één keer een discussie verliest; en dat is die wanneer iemand de nazi's erbij haalt. Een onderzoek die dat moet aantonen voor het corrigeren van taalfouten is er niet. Het is natuurlijk wel zo dat als iemand een ander niet normaal kan corrigeren en het op de man gaat spelen, deze blijkbaar al de discussie aan het verliezen was. Ik corrigeer iemand vaak door gewoon even snel het correcte tussendoor te roepen (om simpelweg die persoon erop te wijzen), maar luister gewoon verder naar zijn verhaal en verwacht ook niet dat die persoon mij bedankt of dat ik sterker in mijn schoenen sta daardoor.
pi_32554988
Wel 'ns van 't fenomeen 'dooddoener' gehoord, Broodbeleg?

Dingen als "vind jij!"... Heerlijke lompe opmerkingen waarmee je in één klap je verlies aankondigt.
pi_32560647
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 00:48 schreef Jordy-B het volgende:
Wel 'ns van 't fenomeen 'dooddoener' gehoord, Broodbeleg?

Dingen als "vind jij!"... Heerlijke lompe opmerkingen waarmee je in één klap je verlies aankondigt.
ligt natuurlijk aan de toon Maar iemand verbeteren op taalfouten valt daar niet onder.
  vrijdag 25 november 2005 @ 12:36:29 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32563367
Het 'verliezen' van een discussie kun je alleen bepalen aan de hand van regels waar je het allebei over eens bent. Als de een vindt dat je verliest als je over taalfouten begint maar de ander vindt dat geoorloofd, schiet je er niks mee op.
The love you take is equal to the love you make.
pi_32563614
Een discussie win of verlies je in mijn ogen niet op grond van spelling en in een goede discussie vind ik het eigenlijk ook not done om te beginnen over een spelfout of typo. Dan is het net alsof je de aangedragen argumenten niet kunt weerleggen en dan maar begint over een andere zwakte van de ander, namelijk zijn of haar spelling. Het is een soort zwaktebod, maar natuurlijk niet een teken dat je de discussie hebt verloren.

Ik ben het eigenlijk wel een beetje met thabit eens: mensen die steeds hele stomme spelfouten maken kan ik niet helemaal serieus meer nemen. Het is heel jammer, maar zo werkt het nu eenmaal. Helemaal zonder fouten spelt waarschijnlijk niemand, maar een zin als "ik vondt jou argument verkeert" daar kan ik toch niet omheen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 25 november 2005 @ 12:58:01 #19
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_32563925
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 12:45 schreef Isabeau het volgende:
Een discussie win of verlies je in mijn ogen niet op grond van spelling en in een goede discussie vind ik het eigenlijk ook not done om te beginnen over een spelfout of typo. Dan is het net alsof je de aangedragen argumenten niet kunt weerleggen en dan maar begint over een andere zwakte van de ander, namelijk zijn of haar spelling. Het is een soort zwaktebod, maar natuurlijk niet een teken dat je de discussie hebt verloren.
quote:
Ik ben het eigenlijk wel een beetje met thabit eens: mensen die steeds hele stomme spelfouten maken kan ik niet helemaal serieus meer nemen. Het is heel jammer, maar zo werkt het nu eenmaal. Helemaal zonder fouten spelt waarschijnlijk niemand, maar een zin als "ik vondt jou argument verkeert" daar kan ik toch niet omheen.
Hmmm
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_32563971
Zo erg is je spelling nou ook weer niet, AR

Ik heb het over gruwelijke spelling, niet over hier en daar een spelfout of grammaticale fout.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_32563994
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 00:31 schreef Broodbeleg het volgende:
[..]

ik ken maar één "wet" die bepaald dat iemand in één keer een discussie verliest; en dat is die wanneer iemand de nazi's erbij haalt.
betekent dit dus dat SCH, verbal en gelly de discusssie telkens verliezen
Verwijderd door Admin.
  vrijdag 25 november 2005 @ 13:01:27 #22
57707 OpenDeur
Het is de schuld van links
pi_32564025
Wie is er met het idee gekomen dat discussies te winnen zijn? Hebben jullie nou nog niets van Fok! geleerd?
Oh
  vrijdag 25 november 2005 @ 13:08:34 #23
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_32564212
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 12:59 schreef Isabeau het volgende:
Zo erg is je spelling nou ook weer niet, AR

Ik heb het over gruwelijke spelling, niet over hier en daar een spelfout of grammaticale fout.
Ja ok...
Maar een discussie komt er meestal op neer dat je je eigen wijsheid, danwel intelligentie, meet met dat van de ander...
En zover ik weet is er nog nooit een direct verband aangetoond tussen goed kunnen spellen en wijs en/of intelligent zijn.
Om dan te stellen dat je iemand niet serieus kan nemen, maw je eigen wijsheid/intelligentie hoger inschat, op basis van spelling komt op mij niet erg verstandig over
pi_32576474
Zo.........

Ik ben echt een taaltechnische lulhannes. Wel typ ik vaak snel en in telegram stijl. Als ik een stukje tekst een tweede keer lees dan verbeter ik daar al veel in. Gelukkig heb ik met spreken alleen last van een als/dan verwarring Maar in een discussie moet je vaak al over de stof nadenken en schiet de taal er vaak bij in.

Gelukkig kan ik dat redelijk compenseren met snelheid en adrem zijn Daarom wordt ik vaak op mijn als/dan probleem gepakt.......want dat is vaak het enige

Uiteraard win je een discussie zelden en als hij al je kant op aan het rollen is dan moet je nogmaar je gelijk zien te krijgen. Als daar dan opeens een dooddoener tegenoverkomt ben je dus klaar met een discussie.

Weet iemand hoe dat met die nazi theorie zit? Volgens mij is dat namelijk dezelfde theorie.
  vrijdag 25 november 2005 @ 20:26:40 #25
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_32577753
Dat is volgens mij wat men 'Godwin's law' noemt, maar het heeft volgens mij weinig met forumdiscussies en taalfouten te maken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_32585893
quote:
...dat iemand die een ander taaltechnisch corrigeerd in een discussie per definitie de discussie verloren heeft.
Ik denk dat het klopt. Het is onbeleefd om iemand te corrigeren. Dat doe je niet. Daar sta je, zogezegd, 'boven'. Dus als iemand een fout maakt, heb je misschien wel de aanvechting om te roepen: "Nee! Fout!", maar je houdt je in, je bijt op je tong.

Want een correctie - en plein public - is een zwaktebod. Je moet ervan uitgaan dat iedereen de Nederlandse taal (en grammatica) machtig is. Iemand die een fout maakt... tja... dat is inderdaad pijnlijk, maar door er een opmerking over te maken, stel je je superieur op. Superieur op een verkeerde manier. Belerend. (Elke debiel kan Nederlands leren. Zo moeilijk is dat niet. Het is dus een beetje triest om dáár punten mee te scoren).

Maar dat geldt vooral in een mondelinge discussie. Op papier kun je er nog wel iets van opsteken, vind ik zelf. Ik ben altijd wel blij als mensen mij wijzen op fouten - er zijn nog altijd een hoop woorden waarvan ik niet honderd procent zeker ben.
pi_32588100
quote:
Je kent het wel, een flinke discussie. Zwaar aan het winnen......
... de discussie verloren heeft. ...
Een discussie winnen of verliezen? Alsof er een zinnige analogie bestaat met een krachtmeting.

Jazeker, er staan twee personen tegenover elkaar, beide personen wisselen argumenten uit, maar te stellen dat de argumenten van de een 'beter' zijn dan van de ander en dat derhalve de een gewonnen heeft van de ander ... ? Bestaat er dan een maatstaf om argumenten te kwantificeren?

Een goede discussie resulteert in kennisverrijking voor alle betrokkenen. In die zin is sprake van louter 'winnaars'.
  zaterdag 26 november 2005 @ 09:07:43 #28
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_32589311
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 04:02 schreef Gajus het volgende:
Een goede discussie resulteert in kennisverrijking voor alle betrokkenen. In die zin is sprake van louter 'winnaars'.
Dat sowieso. Maar als je de ander kan overtuigen dan mag je wat mij betreft spreken van een gewonnen discussie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')