abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32545747
quote:
Geen drinkwater met chloorsmaakje meer in Nederland

De UV-kelder van het drinkwaterstation Berenplaat bij Spijkenisse. (foto: Evides)

Op maandagmiddag 21 november om drie uur is het zover. Dan schakelt het drinkwaterbedrijf Evides de dosering van chloorbleekloog op het zuiveringsstation Berenplaat bij Spijkenisse af. Als de knop omgaat neemt een gloednieuwe UV-opstelling de desinfectie van het drinkwater over. Het Rotterdamse zuiveringsstation is Nederlands laatste productielocatie waar nog met chloorbleekloog wordt gedesinfecteerd. Op 1 januari 2006 geldt een strengere norm voor trihalomethanen. Hierdoor is het in Nederland niet meer mogelijk om chloorbleekloog als hoofddesinfectiemiddel in te zetten. De UV-opstelling die de desinfectie op Berenplaat overneemt is, in deze toepassing, de grootste ter wereld.

Over enkele dagen einde aan chloorsmaak
Evides verwacht dat het zeker nog een dag zal duren voordat de chloorsmaak helemaal is verdwenen. In de uithoeken van het distributienet kan het nog zelfs tot een week duren voordat het 'nieuwe' water, het 'oude' heeft vervangen. Op enkele plaatsen gaat Evides het 'nieuwe' water een handje helpen en worden de hoofdleidingen doorgespoeld.

Van oorsprong Maaswater
De grondstof voor het drinkwater is water uit de Maas. Via spaarbekkens in de Biesbosch en een 30 kilometer lange transportleiding wordt het ruwe Maaswater naar Berenplaat gepompt. Daar wordt het gezuiverd met microzeven, flocculatie, dubbellaags zand/antraciet filter, UV-reactoren, actief koolfilter en nadesinfectie met chloordioxide.

Uitgebreide test van UV-reactoren
Evides heeft al sinds 2002 een proef UV-installatie op Berenplaat om de werking van UV-desinfectie op zo'n grote schaal te kunnen testen (lees meer hierover: WaterForum Online, 10 oktober 2002). Sinds juli 2003 draait de proefinstallatie continu zodat ook operationele ervaring kon worden opgedaan.
Erg goed nieuws dit . Chloor is een gemeen goedje en als we het zonder kunnen is dat alleen maar positief (en water is zonder nog lekkerder ook ).
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_32545781
Zou Rotterdam dan ein-de-lijk eens fatsoenlijk drinkwater krijgen?

Overigens kan ik deze vraag nog niet beantwoorden, want ik ben verkouden .
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_32545818
In principe zou het beter moeten worden nu. Maar het blijft moeilijk om uit maaswater echt goed lekker drinkwater te maken.
pi_32546007
Wij Limburgers pissen altijd in de Maas om die Rotterdammers te kieren.
pi_32546046
Ik vond het Rotterdamse water altijd wel lekker. Zat tenminste smaak aan.
pi_32546058
Hum, dat is raar. Sinds ik niet meer in Rotterdam woon vind ik het kraanwater eigenlijk helemaal niet lekker meer. Aan de andere kant kan het natuurlijk ook zo zijn dat Wassenaar gewoon baggerwater heeft.

Maar wie weet werd mijn Rotterdams drinkwater gezuiverd door deze centrale, en smaakte het hierdoor juist beter. Jammer hoor.
pi_32546074
Hoe gaat het met het leidingwater dat nu meer dan een week nodig heeft om vervangen te worden, als er geen chloor meer in zit? Dan kunnen daar een week lang bacterien in groeien!
censuur :O
  donderdag 24 november 2005 @ 20:07:06 #8
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_32546109
Ik was er juist aan gewend geraakt
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_32546205
quote:
Op donderdag 24 november 2005 20:05 schreef RemcoDelft het volgende:
Hoe gaat het met het leidingwater dat nu meer dan een week nodig heeft om vervangen te worden, als er geen chloor meer in zit? Dan kunnen daar een week lang bacterien in groeien!
ALs het gedesinfecteerd is zitten er geen bacterien meer in die kunnen groeien.
Rudeonline logic: "1km +1sec=1km/s"
"I don't know what your problem is, but I bet it's hard to pronounce.''
pi_32546206
quote:
Het wordt 'schoon' aan de leiding geleverd en bij de lage temperaturen van het leidingwater zullen er ook niet zo heel snel bacterieën in groeien. En de bacterieën die er wel in groeien zijn niet van de schadelijkste soort (die komen pas echt op boven de 20-25 graden en dan is het waterverbruik wel zo hoog dat het flink doorstroomt).
En deze techniek wordt al in heel Nederland toegepast dus het zal wel goed gaan .
pi_32546258
quote:
Volgens de folder gaat het gefaseerd over de de eerste tijd een lekkere mix drank uit de kraan. Kunnen we langzaam wennen aan saai kraanwater.
pi_32546356
quote:
Op donderdag 24 november 2005 20:10 schreef Sapientiea het volgende:

[..]

ALs het gedesinfecteerd is zitten er geen bacterien meer in die kunnen groeien.
Geen is ook weer wat overdreven in de meeste waterleidingen heeft zich al wel een biofilmpje ontwikkeld van waaruit zich wel bacterien in het water kunnen nestelen. Of dit door andere verontreinigingsbronnen. maar over het algemeen is het redelijk veilig idd.
  Redactie Sport donderdag 24 november 2005 @ 20:26:41 #13
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_32546680
Chloorsmaak aan water?
Hier nooit geen last van, maarja, waar ik woon is dan ook het lekkerste water van Nederland (vind ik).
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  donderdag 24 november 2005 @ 20:28:26 #14
93965 Leffe48
Blond dan wel te verstaan.
pi_32546729
Hebben we hier al een paar jaar, dat uv/ozon gedoe. (West Friesland)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
pi_32547009
quote:
Op donderdag 24 november 2005 20:03 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Wij Limburgers pissen altijd in de Maas om die Rotterdammers te kieren.

Overigens dacht ik altijd dat het water van ons hier in Rotterdam het lekkerste was. Was ooit in Kassa te zien. Alleen op Zuid was het echt niet te zuipen. Dat water kwam uit Spijkenisse.
Why? Don't we make ya laugh? Aren't we fuckin' funny? You best come up with an answer, cos I'm gonna come back here and check on you and your momma and if you ain't got a reason why you hate clowns, I'm gonna kill your whole fucking family.
pi_32547544
quote:
Op donderdag 24 november 2005 20:37 schreef drugsgebruiker het volgende:

[..]

Overigens dacht ik altijd dat het water van ons hier in Rotterdam het lekkerste was. Was ooit in Kassa te zien. Alleen op Zuid was het echt niet te zuipen. Dat water kwam uit Spijkenisse.
In Zuid is (was) het kraanwater inderdaad niet te zuipen. Dat was mij ook al opgevallen. Mooi dat dat gaat veranderen
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_32549712
Veluws kraanwater

OT: Wel goeie vooruitgang dit. Ben benieuwd of dit ook op grote schaal te doen is in landen zoals Frankrijk of Spanje. Water daar is niet te drinken! (moet je ook niet doen:))
pi_32549978
quote:
Op donderdag 24 november 2005 22:03 schreef Kwyjibo het volgende:
Veluws kraanwater

OT: Wel goeie vooruitgang dit. Ben benieuwd of dit ook op grote schaal te doen is in landen zoals Frankrijk of Spanje. Water daar is niet te drinken! (moet je ook niet doen:))
dat is ook niet helemaal waar. ik drink het water hier al 8 maanden en het is prima te drinken. de tijd dat alle leidingen van koper waren en dat er veel chloor in het zwater zit etc etc begint hier ook langzaam voorbij te gaan. op sommige plaatsen is het niet aan te raden wanneer je er gevoelig voor bent maar verder...

in nederland heb ik eerlijk gezegd nooit iets gemerkt van een chloorsmaak of - lucht
pi_32550118
quote:
Op donderdag 24 november 2005 22:12 schreef Prego het volgende:

[..]

in nederland heb ik eerlijk gezegd nooit iets gemerkt van een chloorsmaak of - lucht
Serieus? Bij mijn vorige vriend was het een grote "zwembad"-erlebnis als ik de douche aanzette. De chloorlucht die dan vrijkwam was echt niet gering. Soms rook je het zelfs na het douchen nog.
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_32551035
quote:
Op donderdag 24 november 2005 22:17 schreef XcUZ_Me het volgende:

[..]

Serieus? Bij mijn vorige vriend was het een grote "zwembad"-erlebnis als ik de douche aanzette. De chloorlucht die dan vrijkwam was echt niet gering. Soms rook je het zelfs na het douchen nog.
Het is erg afhankelijk van waar je in Nederland woont. In b.v. de Veluwe is al jaren geen chloor meer nodig. En als je in de buurt van het zuiveringsstation zit kan de concentratie chloor vrij hoog zijn geweest.
pi_32551303
quote:
Op donderdag 24 november 2005 22:17 schreef XcUZ_Me het volgende:

[..]

das best goor
ik kom uit de omgeving eindhoven, daar was het altijd prima te ruiken en drinken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')