abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 24 november 2005 @ 19:33:18 #1
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_32545150
Wie weet er voor mij een leuk historisch vraagstuk of onderzoeksonderwerp uit de 19e -20e eeuw welke een onderzoek behoeft.

Voor een scriptie moet ik namelijk een vraagstelling bedenken, en ik kom er maar niet uit; dat wil zeggen: Ik heb wel enkele ideeën, maar nog niet echt een onderwerp waarvan ik zeg van 'Ja, daar ga ik eens even lekker mijn metaforische tanden inzetten....

Iets met maatschappij-godsdienst-politieke systemen bijvoorbeeld; zoals de gevolgen van de val van het communisme in het v..m oostblok, wat een leukm onderwerp zou zijn ware het niet dat ik dat al heb onderzocht...

Suggesties iemand?
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_32546222
Ik zou Israel willen aanraden. Die hebben diverse oorlogen gevoerd en diverse losstaande acties waarvan je toch kan stellen (achteraf) dat het nogal eenzijdig door het westen is belicht. Ik denk bv aan het bombarderen van de kerncentrale in Iraq in 1980, de gevangenneming van Mordechai Hununu (oid) of bv het Amerikaanse fregat dat in '73 volledig aan gort geschoten is.

Je ziet namelijk moderne boeken tegenwoordig de boel ook een beetje nuanceren en kijken naar het werkelijke gedoe daarzo. Men denkt ook dat Israel bv terecht de Palestijnen onderdrukt omdat die arabieren Israel tot 6 keer toe hebben aangevallen maar men vergeet daarbij dat die arabieren altijd het buitenland was terwijl die Palestijnen juist binnen de landsgrenzen woonden... die vielen dus niet aan.
Je kan dan gewoon de vraag stellen of we Israel neutraal of bevooroordeeld volgen?
pi_32550420
quote:
Op donderdag 24 november 2005 19:33 schreef descendent1 het volgende:
Wie weet er voor mij een leuk historisch vraagstuk of onderzoeksonderwerp uit de 19e -20e eeuw welke een onderzoek behoeft.

Voor een scriptie moet ik namelijk een vraagstelling bedenken, en ik kom er maar niet uit; dat wil zeggen: Ik heb wel enkele ideeën, maar nog niet echt een onderwerp waarvan ik zeg van 'Ja, daar ga ik eens even lekker mijn metaforische tanden inzetten....

Iets met maatschappij-godsdienst-politieke systemen bijvoorbeeld; zoals de gevolgen van de val van het communisme in het v..m oostblok, wat een leukm onderwerp zou zijn ware het niet dat ik dat al heb onderzocht...

Suggesties iemand?
Een paar mogelijke onderzoeksvragen:

De Duitse Sonderweg; waar of niet waar?
De gevolgen van de studentenoproeren in 1968 vandaag de dag.
Hoe het nationalisme de praktische uitvoering van het communisme heeft beinvloed.
Waarom heeft het conservatisme als zelfstandige politieke stroming nooit vaste voet gekregen in Nederland?
De gevolgen van de Grote Opwekkingen in het Amerikaanse politieke systeem.
De opkomst en ondergang van het panarabisme, wat zijn de oorzaken.
De invloed van de wetten van de kolonie Nieuw Nederland op het Amerikaans staatsbestel (Adriaan van der Donck)
Waarom heeft de Franse Republiek 5 keer een doorstart moeten maken?

Laat je het resultaat nog even weten?
pi_32552732
Je zou iets kunnen schrijven over İsmet İnönü, President van Turkije tijdens de Tweede Wereldoorlog (vanaf 1938, om precies te zijn) en daarvoor bekwaam generaal in de oorlog tegen Griekenland. Een belangrijk staatsman.
pi_32559180
Ik zal er nog even over nadenken.
pi_32561218
Overeenkomsten en verschillen tussen de Oostenrijkse 'eerste republiek' en de Duitse 'Weimarrepubliek'.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_32566630
Oh kom op, je studeert geschiedenis en kan niet eens - bij zo'n belachelijk breed onderwerp als de twintigste eeuw een aardig en interessant onderzoeksonderwerp bedenken?

Waar gaat het heen, ik vraag het u af.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  vrijdag 25 november 2005 @ 16:37:56 #8
120304 descendent1
pi_32570637
Dank u allen alvast ; dr zitten een aantal leuke suggesties bij; waarvan ik er zelf ook al een aantal min of meer in gedachten had. Heb nu helaas weinig tijd, maar zodra ik een (al dan niet hier aangehaalde) keuze heb gemaakt laat ik t weten.

Tot dan zijn (meer) suggesties zeker welkom!
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
pi_32572245
Een jvoorbeeld: schrijf iets over de visie van Huizinga op de democratie.
  vrijdag 25 november 2005 @ 19:42:41 #10
120304 descendent1
pi_32576306
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 14:28 schreef RaisinGirl het volgende:
Oh kom op, je studeert geschiedenis en kan niet eens - bij zo'n belachelijk breed onderwerp als de twintigste eeuw een aardig en interessant onderzoeksonderwerp bedenken?

Waar gaat het heen, ik vraag het u af.
Het onderwerp dat ik zoek is ook wel even wat anders dan de geschiedenis van de Romeinen aangevuld met prachtige plaatjes van badhuizen, maar inhoudelijk zo slecht dat een kind van 4 zich ervoor zou schamen...
Dus niet zo mekkeren jij en kom liever met goede ideeën i.p.v. niet al te nozel geblaat.

Of anders....
pi_32587518
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 19:42 schreef descendent1 het volgende:
Het onderwerp dat ik zoek is ook wel even wat anders dan de geschiedenis van de Romeinen aangevuld met prachtige plaatjes van badhuizen, maar inhoudelijk zo slecht dat een kind van 4 zich ervoor zou schamen...
Dus niet zo mekkeren jij en kom liever met goede ideeën i.p.v. niet al te nozel geblaat.

Of anders....
Dude, doe even normaal! Je bent student geschiedenis? WTF doe je op die opleiding als je niet eens zelf een onderwerp kan kiezen?

Dat je komt met " ik wil graag iets met die en die persoon of die en die periode want dat vind ik interessant omdat bla bla bla" en dan om suggesties,tips, nudge out of the door vraagt, oke daar kan ik inkomen. Maar een vraag als " hey kunnen jullie even een onderwerp voor mij bedenken" is gewoon triest.
pi_32587543
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 19:42 schreef descendent1 het volgende:

[..]

Of anders....
Alles is of heeft in ieder geval geschiedenis. Een uurtje op de fiets en dit topic kan op slot.
  zaterdag 26 november 2005 @ 10:20:35 #13
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_32589904
Onderwerpen genoeg aangedragen. Bovendien zijn er bibliotheken,. UB's en mede-studenten en zijn we hier geen 'Help me met mijn huiswerk' forum.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')