als er een een of ander onzin-onderzoek is over tweedeling is de NOS daar als de kippen bij om het op 101 te zetten (om er vervolgens haar eigen wereldvreemde interpretatie aan te geven). Ik zelf zie niet echt een tweedeling. Dingen die totaal niet bij elkaar matchen als status en idealisme worden er bij gehaald. Wat moet ik me hierbij voorstellen, dat een idealistische snotaap die bij de jongeren-SP zit niet graag de nieuwste computergames speelt? Ga iemand anders in de maling nemen.quote:109 Teletekst do 24 nov
Onderzoek:tweedeling onder de jeugd
AMSTERDAM Onder de Nederlandse jongeren
is een duidelijke tweedeling te zien,
toont een onderzoek aan.Bijna de helft
van de jongeren is materialistisch en
gericht op status.Maar 35 procent is
meer idealistisch en sociaal gericht te
noemen.Het onderzoek is gehouden onder
4000 jongeren van acht tot 19 jaar.
De jongeren maken zich de meeste zorgen
om de natuur.Met 65 procent wordt dat
nog vaker genoemd dan terrorisme.
Een ander belangrijk onderwerp is het
eigen gewicht.Vooral vanaf 14 jaar gaat
dat spelen.Verder geeft 66 procent van
de ondervraagden aan bezorgd te zijn
over de prijsstijgingen.
ik denk niet dat ze per se bedoelen dat maar meer zaken als kap in het regenwoud & kloof arm rijk.quote:Op donderdag 24 november 2005 11:33 schreef kLowJow het volgende:
Geen idealen meer, en je meer druk maken over prijsstijgingen en je gewicht... Is het goed wanneer men juist jong volwassen is, en zich bezig houdt met meer "aardse zaken", of is een meer idealistische instelling juist een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling waarbij je een eigen normen en waarden kader ontwikkelt?
Nee, dat denk ik niet. bij idealistisch en sociaal betrokken denk ik eerder aan de waarde die men toekent aan alles wat zich buiten de eigen directe omgeving afspeelt. Datgene waarbij je zelf niet direct betrokken bent, of wat niet direct van invloed is op jouw leven, of het nu oorlogen in het buitenland betreft, armoede, ruimteonderzoek of wat dan ook.quote:Op donderdag 24 november 2005 11:34 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ik denk niet dat ze per se bedoelen dat maar meer zaken als kap in het regenwoud & kloof arm rijk.
ik denk vooral dat het toekennen van die waarde stijgt naarmate je opleiding hoger is denk jij ook niet.quote:Op donderdag 24 november 2005 11:38 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Nee, dat denk ik niet. bij idealistisch en sociaal betrokken denk ik eerder aan de waarde die men toekent aan alles wat zich buiten de eigen directe omgeving afspeelt. Datgene waarbij je zelf niet direct betrokken bent, of wat niet direct van invloed is op jouw leven, of het nu oorlogen in het buitenland betreft, armoede, ruimteonderzoek of wat dan ook.
Geen idee of hoger opgeleiden meer sociaal betrokken zijn, en zo ja waarbij... Het zijn bijvoorbeeld ook vooral hoger opgeleiden die Nederland verlaten om hun geluk elders te beproeven. Nu zijn zij natuurlijk ook eerder in de gelegenheid dit te doen, maar toch. Op zich wordt hoger opgeleiden natuurlijk geleerd "verder te kijken dan hun neus lang is", maar dat richt zich meer op het herkennen van verbanden, met als uitgangspunt de eigen situatie en hoe dit alles heirop van invloed kan zijn. Dat is toch wel iets anders dan echte sociale betrokkenheid en idealisme lijkt me.quote:Op donderdag 24 november 2005 11:42 schreef McCarthy het volgende:
[..]
ik denk vooral dat het toekennen van die waarde stijgt naarmate je opleiding hoger is denk jij ook niet.
ook in dat opzicht is het dus een beetje onzinnig. Durf gewoon te zeggen, hoger opgeleide jongeren kunnen verder kijken dan hun neus lang is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |