zolang ik alleen maar bronnen tegenkomen die melding maken van onderzoeken en onderhandelingen over normen en regelgeving en geen bronnen die bevestigen dat er al regelgeving is, ga ik er vanuit dat het nog niet verder is gekomen dan een verkoop verbod op bullbars...quote:Op donderdag 24 november 2005 14:27 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Dan quote ik ook nog maar eens een stukje uit de OP:
[..]
Er zijn dus wel eisen, maar SUV's vallen daar nu dus (nog) buiten.
Schijnbaar zijn de eisen nog niet streng genoeg aangezien een autotype dat steeds populairder wordt een aangereden voetganger geen kans geeft.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:32 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
En daarin kan men dus gruwelijk in doordraven door de al strenge eisen op welk gebied dan ook nog meer te verscherpen. Althans dat is wat de onderzoekers bepleiten.
Lijkt me logisch ook in verband met de kosten van produktie, dat gebeurt al langere tijd meen ik.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:36 schreef stinkie het volgende:
http://europa.eu.int/comm(...)/enterprise10_nl.htm
Ik ben me ervan bewust dat een heel artikel wat veel is om te lezenmaar het komt er dus op neer dat er geen wettelijke regelgeving is, maar een gentlemens agreement vanuit de fabrikanten
Ik geloof dat er al een topic over is geschreven. Zo niet overweeg ik daarover idd ook een topic over te openen.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:33 schreef VelvetAcidChrist het volgende:
Maar woestijnvos, volgens mij kan je beter een apart topic openen over de betutteling van de burger door de overheid. Anders raakt dit topic kant noch wal.
klopt, andere reden was snellere invoer mogelijk dan wachten op regelgeving. Maar aangezien er geen regelgeving is, vervalt de hele discussie dat de SUV (en andere grote luxe auto's) daar niet aan voldoen. Dat fabrikanten zich er wellicht makkelijk vanaf maken is een heel andere discussiequote:Op donderdag 24 november 2005 14:38 schreef VelvetAcidChrist het volgende:
[..]
Lijkt me logisch ook in verband met de kosten van produktie, dat gebeurt al langere tijd meen ik.
Nee, dat was dus juist mijn punt.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:31 schreef Nielsch het volgende:
Wellicht vind jij dat dit aantal te verwaarlozen is. Andere mensen zullen dit wellicht niet vinden.
De norm ten aanzien van de veiligheid van voetgangers staan in geen enkele wet. Emissie eisen staan er wel in, voetgangers veiligheid niet.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:17 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Nee, die auto's voldoen dus níet aan de norm, omdat ze daarvan zijn vrijgesteld blijkbaar.
Staat in je eigen openingspost.
Dan zou het artikel in de OP dus ook niet kloppen.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:49 schreef Tijger_m het volgende:
De norm ten aanzien van de veiligheid van voetgangers staan in geen enkele wet. Emissie eisen staan er wel in, voetgangers veiligheid niet.
Sorry, maar dat is een compleet kul verhaal.
heel goedquote:Op donderdag 24 november 2005 14:53 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Dan zou het artikel in de OP dus ook niet kloppen.
Yep, dus zou ik nooit een Grand Cherokee kopen. De consument heeft nog altijd het laatste woord en als consumenten met hun voeten stemmen (door deze auto niet te kopen) dan luistert Jeep echt wel.quote:Op donderdag 24 november 2005 15:03 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Feit blijft in ieder geval dat een Grand Cherokee in vergelijk met een Citroën C6 (wat in feite een vergelijkbaar grote auto is) een stuk onveiliger is in aanrijdingen met voetgangers en fietsen.
Ten eerste, het 'geneuzel' over voetgangserveiligheid heeft te maken met 24 doden per dag. Nieuwe technieken en veiligheidsvorschriften zorgen ervoor dat dit aantal daalt. Een heel goed ding, en zeker geen 'geneuze'. Overigens zijn de normen voor 'voetgangersveiligheid' europees vastgelegd.quote:Op donderdag 24 november 2005 14:39 schreef ErwinRommel het volgende:
Voor de duidelijkheid: De Suv is veilig. Je moet er alleen voor komen en daarna eronder. Afhankelijk van de snelheid is elke auto dodelijk. Een CV2 zelfs wellicht nog dodelijker dan een SUV vanwege de uitstekende delen.
En als ze nog buiten de wettelijke eisen vallen is dat nalatigheid en moeten ze gewoon binnen de wettelijke eisen vallen voor auto's die men mag besturen met een rijbewijs B.
Maar het geneuzel over "voetgangersveiligheid" is geneuzel in loze ruimtes. Waar hebben we het over als we ons daar druk over moeten maken?
Dat overgereguleer is om te kotsen en kost alleen maar geld.
Ah, dan zou de OP dus weer wél kloppen.quote:Op donderdag 24 november 2005 15:21 schreef natte-flamoes het volgende:
Ten eerste, het 'geneuzel' over voetgangserveiligheid heeft te maken met 24 doden per dag. Nieuwe technieken en veiligheidsvorschriften zorgen ervoor dat dit aantal daalt. Een heel goed ding, en zeker geen 'geneuze'. Overigens zijn de normen voor 'voetgangersveiligheid' europees vastgelegd.
http://66.249.93.104/search?q=cache:OlTW9cXMQEcJ:www.europarl.eu.int/meetdocs/committees/envi/20030521/488553nl.pdf+voetgangersveiligheid+normen+2006&hl=nl
Ten tweede, link: http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/ratings.php?id1=9
SUV's zijn wat voetgangersveiligheid simpelweg onveilig.
Een user meldde dat er geen regelgeving aangaande voetgangerveiligheid zou zijn.quote:Op donderdag 24 november 2005 15:30 schreef natte-flamoes het volgende:
Wat is de verwarring precies?
wetgeving of afspraken.quote:Op donderdag 24 november 2005 15:30 schreef natte-flamoes het volgende:
Wat is de verwarring precies?
24 doden per dag? In NL of in de EU?quote:Op donderdag 24 november 2005 15:21 schreef natte-flamoes het volgende:
[..]
Ten eerste, het 'geneuzel' over voetgangserveiligheid heeft te maken met 24 doden per dag. Nieuwe technieken en veiligheidsvorschriften zorgen ervoor dat dit aantal daalt. Een heel goed ding, en zeker geen 'geneuze'. Overigens zijn de normen voor 'voetgangersveiligheid' europees vastgelegd.
http://66.249.93.104/search?q=cache:OlTW9cXMQEcJ:www.europarl.eu.int/meetdocs/committees/envi/20030521/488553nl.pdf+voetgangersveiligheid+normen+2006&hl=nl
Ten tweede, link: http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/ratings.php?id1=9
SUV's zijn wat voetgangersveiligheid simpelweg onveilig.
Die eigen verantwoordelijkheid waar je zo op hamert snap ik wel, maar er zijn nou eenmaal verkeersdeelnemers die niet in (kunnen) zien dat bepaalde zaken niet zo slim zijn in het verkeer, bijvoorbeeld spelende kinderen of fietsende bejaarden.quote:Op donderdag 24 november 2005 15:49 schreef ErwinRommel het volgende:
24 doden per dag? In NL of in de EU?
In Nederland vallen er dagelijks "maar" 2,4 doden in het verkeer, uitgaande van 881 doden in het verkeer in 2004 dan.
In de EU vallen er jaarlijks 40000 doden in het verkeer. Dat zijn dan geen 24 doden per dag maar 111, more or less.
Maar goed, laten we ons eerst maar eens beperken tot NL ondanks dat het door de EU is vastgesteld.
In het verkeer vallen er nu eenmaal doden. Dit tot 0 reduceren is een utopie. geloof me.
Als er een dode valt in het verkeer doordat er een SUV bij is betrokken kan het net zo goed zijn dat de voetganger niet uit z'n doppen keek en oplette. Stukje eigen verantwoordelijkheid dus.
Hm, dit komt op mij een beetje over als het bagataliseren van (aantallen) verkeersslachtoffers.quote:Dat de "voetgangersveiligheid" in het geding is als het gaat over Suv''s een non-redenatie.
Grotere auto's hebben een groter oppervlak en ok, laat ze dan dodelijker zijn. So what?
Ik vind de cijfers allemaal wel meevallen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |