abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 23 november 2005 @ 14:12:29 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_32506958
Huishoudens gaan meer betalen voor afvalheffing

Uitgegeven: 23 november 2005 08:36
Laatst gewijzigd: 23 november 2005 11:35

NAARDEN - Huishoudens en niet de fabrikanten zullen de rekening betalen van de nieuwe regels voor opruimen van verpakkingsafval. De gemeentelijke afvalstoffenheffing gaat straks voor gezinnen met "80 à 100 euro per jaar" omhoog, bleek woensdag uit onderzoek van vier organisaties.
Staatssecretaris Van Geel (Milieu) wil dat producenten van verpakkingen en fabrikanten die hun waar inpakken, verantwoordelijk worden voor het opruimen van het verpakkingsplastic, -glas en -karton.
In opdracht van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), Stichting Natuur en Milieu (SNM), de coöperatieve vereniging van gemeenten VOAP en de vereniging van de afvalbranche NVRD brachten onderzoekers de gevolgen van dat beoogde beleid in kaart. Bron: www.nu.nl

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat is er krommer dan te stellen dat de staatssecretaris de huishoudens wilt gaan aanpakken en dus laten betalen terwijl hij de producenten van verpakkingen verantwoordelijk houd? Waar stopt de logica? Of zie ik het verkeerd?

80 tot 100 euro per jaar extra voor het ophalen van het afval boven wat men al betaald vind ik nogal wat.
Daarnaast vind ik de vier onderzoeken zeer bedenkenlijk omdat ze allemaal gebaat zijn bij hogere heffingen en de burger het maar moet ophoesten.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_32506989
Prima zaak. We hebben jarenlang te weinig betaald voor het ophalen van ons afval en dat moet nu gecorrigeerd worden. Degene die dit extra geld niet kan missen moet maar beter met z'n geld omgaan.
[GEZ] Messias, die liefde en vrede komt brengen in verwarde wereld. Betere behandeling beloofd ivm vorige malen. Spoed.
pi_32507006
quote:
Op woensdag 23 november 2005 14:13 schreef kippenek het volgende:
Prima zaak. We hebben jarenlang te weinig betaald voor het ophalen van ons afval en dat moet nu gecorrigeerd worden. Degene die dit extra geld niet kan missen moet maar beter met z'n geld omgaan.
Als ik het zo zeg ga ik het bijna zelf geloven! !
[GEZ] Messias, die liefde en vrede komt brengen in verwarde wereld. Betere behandeling beloofd ivm vorige malen. Spoed.
pi_32507024
80 a 100 euro is niet misselijk...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_32507044
Wie maakt er een overzicht van alle gestegen kosten die dit jaar aangekondigd zijn voor volgend jaar? Dus energieprijzen, gemeentelijke belastingen, zorgpremie, etc? Volgens mij schrik je je wezenloos.
  woensdag 23 november 2005 @ 14:16:05 #6
119624 Speed-Addicted
The Future is yours!!!
pi_32507063
Welja, verhoog de gemeentelijke heffingen maar weer. Alsof we niet genoeg betalen , ongeveer alle vaste lasten stijgen maar volgens balkie gaan we erop voorruit... yeah right.

Wanneer stopt de graaicultuur nu eens
"I also favor a cold war against Islam. I see Islam as being an exceptional threat, as a society hostile to ours"
pi_32507099
Over een tijdje kun je helemaal niets leuks meer kopen en werk je alleen maar om jezelf in leven te houden en de torenhoge hypotheek op je huis af te betalen.
  woensdag 23 november 2005 @ 14:18:57 #8
110987 ErwinRommel
pi_32507157
quote:
Op woensdag 23 november 2005 14:14 schreef Grrrrrrrr het volgende:
80 a 100 euro is niet misselijk...
Misselijk is idd een woord wat men kan gebruiken. verder vind ik het ronduit asociaal dat met zegt dat de verantwoordleijkheid bij de fabrikant ligt, maar wij, de huishoudens ervoor mogen opdraaien. Alsof je enige keuze hebt om te kiezen wanneer je iets koopt? Alles is verpakt
pi_32507232
quote:
Op woensdag 23 november 2005 14:18 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Misselijk is idd een woord wat men kan gebruiken. verder vind ik het ronduit asociaal dat met zegt dat de verantwoordleijkheid bij de fabrikant ligt, maar wij, de huishoudens ervoor mogen opdraaien. Alsof je enige keuze hebt om te kiezen wanneer je iets koopt? Alles is verpakt
Ach, het is het kabinet Balkenende in full effect: symptoombestrijding. Als men nu fabrikanten zou verplichten hun spullen milieuvriendelijker (of verspillingsvijandiger) te verpakken, dat zou tenminste helpen. Nu zeg je, hey, er is veel troep, laten we extra geld gaan binnenhalen om die troep op te ruimen. Je kunt beter de troep voorkomen.
  woensdag 23 november 2005 @ 14:26:22 #10
119624 Speed-Addicted
The Future is yours!!!
pi_32507391
quote:
Op woensdag 23 november 2005 14:21 schreef kippenek het volgende:

[..]

Ach, het is het kabinet Balkenende in full effect: symptoombestrijding. Als men nu fabrikanten zou verplichten hun spullen milieuvriendelijker (of verspillingsvijandiger) te verpakken, dat zou tenminste helpen. Nu zeg je, hey, er is veel troep, laten we extra geld gaan binnenhalen om die troep op te ruimen. Je kunt beter de troep voorkomen.
In Nederland worden altijd de gevolgen aangepakt, naar de oorzaak word niet gekeken
"I also favor a cold war against Islam. I see Islam as being an exceptional threat, as a society hostile to ours"
  woensdag 23 november 2005 @ 14:29:02 #11
110987 ErwinRommel
pi_32507476
quote:
Op woensdag 23 november 2005 14:21 schreef kippenek het volgende:

[..]

Zou idd een oplossing kunnen zijn door bv verpakkingsmateriaal verder door te ontwikkelen zodat het sneller en goedkoper verwerkt kan worden door de gemeentelijke ophaaldiensten en afvalverwerkings installaties.
De overheid wilt dat de consument meer gaat kopen om de economie een handje te helpen, werkt diezelfde overheid je tegen doordat je meer afvalheffing mag gaan betalen. Hoe krom is het??
pi_32507528
Ik snap niet dat ze deze heffing niet gewoon door de verpakkings industrie laten betalen.

Verder zouden ze meteen een extra vervuilbelasting bij elke macdrive mogen gaan invoeren. Als ik het maczwerfafval zie wat hier op het industrieterrein is sinds er 2 jaar een mac staat dan vind ik dat die er echt wel voor mogen opdraaien.
pi_32507547
quote:
Op woensdag 23 november 2005 14:26 schreef Speed-Addicted het volgende:

[..]

In Nederland worden altijd de gevolgen aangepakt, naar de oorzaak word niet gekeken
Ben het niet zo heel vaak met je eens, maar nu toch wel.

Ik ben echt geen geitenwollensok hoor, maar ik erger me DOOD aan het verpakgemak waarmee je doodgegooid wordt. Echt overal gaat een doosje omheen, daarna een wikkeltje, dan weer een plasticje en dat moet dan weer in een tasje. . Ja, gek he, dat dat troep oplevert.
pi_32507563
gooi toch alles in de groenbak
pi_32507657
Triest dieptepunt van tegenwoordig is wel de zgn. blisterverpakkingen. Onmogelijk om open te maken zonder dremel gereedschap en zonder diepe snijwonden, en niet compact te krijgen zodat het een enorme bult in je vuilniszak oplevert. Wie bedenkt die shit?!
pi_32507732
Leuke smoesjes!

Het overduidelijke verband tussen het afschaffen van een deel van de OZB belasting en het verhogen van diverse andere gemeentebelastingen/rechten mag toch wel duidelijk zijn?

Ben het overigs wel eens met de pleidooien dat er wel eens iets aan de overdaad van verpakkingen gedaan mag gaan worden.
pi_32507791
quote:
Op woensdag 23 november 2005 14:37 schreef weerdo het volgende:
Leuke smoesjes!

Het overduidelijke verband tussen het afschaffen van een deel van de OZB belasting en het verhogen van diverse andere gemeentebelastingen/rechten mag toch wel duidelijk zijn?
Och verrek. Da's waar ook. Daar werden we gisteren toch mee blij gemaakt?
pi_32507860
quote:

maar wij, de huishoudens ervoor mogen opdraaien.
Jij woont toch geeneens in Nederland?
  woensdag 23 november 2005 @ 14:43:30 #19
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_32507877
Ik hoor nu al veel mensen praten over "dumpen" als de tarieven van de milieuparken ter sprake komen. En dat zijn dan nog wel zgn nette burgers. Die zouden dat eigenlijk verwerpelijk moeten vinden.
Vampire Romance O+
pi_32508181
Waarom lees ik nu nooit eens "Minder betalen voor..."

2007: Kuala Lumpur, Perhentian Islands, Kreta, Luxemburg, Rome
2008: Gerlos, Bern, Valencia, Ibiza, Madrid, Boekarest, Dublin, Londen
2009: Hamburg, Riga, Praag, Ibiza, Krakau, Budapest, Bratislava
pi_32508318
quote:

[..]

Alles is verpakt
En hoe...
pi_32508485
Waarom niet de Duitse methode invoeren waar fabrikanten en leveranciers verplicht zijn om verpakkingsmateriaal terug te nemen?

Lijkt mij een stuk eerlijker dan de consument die geen controle heeft over de verpakking van artikelen er weer voor op te laten draaien.
Dit geeft de producenten en/of detailisten geen enkele aanleiding om iets aan de huidige (soms ridicule) situatie te doen.

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 23-11-2005 15:06:09 ]
pi_32508568
quote:
Op woensdag 23 november 2005 14:55 schreef Dutch_Courage het volgende:
Waarom lees ik nu nooit eens "Minder betalen voor..."

Tja het is nu eenmaal een kabinet van lastenverzwaringen. Waar denk je dat Zalm z'n meevallers vandaan haalt ?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 23 november 2005 @ 15:34:40 #24
110987 ErwinRommel
pi_32509302
quote:
Op woensdag 23 november 2005 14:42 schreef Murray het volgende:

[..]

Jij woont toch geeneens in Nederland?
Dat klopt als een bus. Ik woon niet in Nederland en behoef dan ook geen heffing te betalen.
Maar als zijnde Nederlander en familie hebbende in Nederland meen ik dit toch een discussie waard is. Al woon ik zelf niet in Nederland idd. Dat heb je goed opgemerkt
  woensdag 23 november 2005 @ 15:36:30 #25
110987 ErwinRommel
pi_32509356
quote:
Op woensdag 23 november 2005 15:05 schreef Tijger_m het volgende:
Waarom niet de Duitse methode invoeren waar fabrikanten en leveranciers verplicht zijn om verpakkingsmateriaal terug te nemen?

Lijkt mij een stuk eerlijker dan de consument die geen controle heeft over de verpakking van artikelen er weer voor op te laten draaien.
Dit geeft de producenten en/of detailisten geen enkele aanleiding om iets aan de huidige (soms ridicule) situatie te doen.
Dat zou een mooi systeem zijn echter denk ik dat het op veel weerstand zal komen van het bedrijfsleven. Daarnaast zul de fabrikant het in de prijs meerekenen en is de consument alsnog duurder uit.
Het systeem is idd mooi, de uitvoering vrees ik echter wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')