abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32496554
Mijn vrouw leert nu Nederlands via de cd-rom cursus The Rosetta Stone..
De cursus bestaat uit twee niveaus I en II. De cursus bevalt prima, en mijn vrouw pakt het nederlands snel op. Echter zit ik toch met een vraag. In verband met toekomstige inburgering in het buitenland, moet zij voldoen aan basisniveau A1-min gebaseerd op het Europees Raamwerk voor Moderne Vreemde Talen. Echter heb ik géén idee hoe deze niveaus zich verhouden tot de niveaus I en II van Rosetta Stone. Iemand die mij wijzer kan maken?
dank.
pi_32504004
^^ wellicht meer reacties in de morgen ipv snachts...
pi_32505660
Staat er geen contactadres op de cd-rom? Misschien kan je daarheen schrijven of bellen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 23 november 2005 @ 20:24:53 #4
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_32517722
het europees raamwerk moderne vreemde talen is als volgt:
quote:
Algemeen

Het Common European Framework (Gemeenschappelijk referentiekader) is ontwikkeld onder auspiciën van de Raad van Europa met als doel de beschrijving van taalvaardigheidsniveaus voor de verschillende Europese talen te standaardiseren. Steeds meer taalinstituten gebruiken dit referentiekader om het niveau van de cursussen aan te geven. De niveaus van het referentiekader zijn ook steeds vaker op certificaten en diploma's aan te treffen.

De niveaus worden beschreven aan de hand van zogenaamde can do statements. Voor ieder niveau wordt per vaardigheid (spreken, luisteren etc.) aangegeven waartoe men in staat is. Het referentiekader is zeer uitgebreid. Naast niveauschalen voor de vier algemene vaardigheden (spreken, luisteren, schrijven en lezen) zijn er diverse schalen voor zeer specifieke vaardigheden, bijvoorbeeld uitspraak of het houden van presentaties.

In veel gevallen bevindt een taalgebruiker zich niet wat betreft alle vaardigheden op het zelfde niveau. Veel Nederlanders kunnen bijvoorbeeld teksten in het Duits of gesproken taal redelijk goed begrijpen (niveau B1 of B2) maar hebben veel moeite met spreken en schrijven (niveau A1 of A2).

Dialang

Met Europese steun is er een toetsprogramma ontwikkeld waarmee men zijn eigen taalvaardigheidsniveau in een groot aantal Europese talen kan vaststellen. Dit programma is voor iedereen beschikbaar en kan worden gedownload via de site van Dialang.

Links

Site van de Raad van Europa over het Common European Framework
De site van Dialang, waar men het programma kan downloaden
dit komt van de site van het talencentrum van de universiteit leiden. dit staat er over niveau A1
quote:
A1 luisteren
Ik kan vertrouwde woorden en basiszinnen begrijpen die mezelf, mijn familie en directe concrete omgeving betreffen, wanneer de mensen langzaam en duidelijk spreken.

A1 lezen
Ik kan vertrouwde namen, woorden en zeer eenvoudige zinnen begrijpen, bijvoorbeeld in mededelingen, op posters en in catalogi.

A1 spreken, productie
Ik kan een reeks uitdrukkingen en zinnen gebruiken om in eenvoudige bewoordingen mijn familie en andere mensen, leefomstandigheden, mijn opleiding en mijn huidige of meest recente baan te beschrijven.

A1 spreken, interactie
Ik kan deelnemen aan een eenvoudig gesprek, wanneer de gesprekspartner bereid is om zaken in een langzamer spreektempo te herhalen of opnieuw te formuleren en mij helpt bij het formuleren van wat ik probeer te zeggen. Ik kan eenvoudige vragen stellen en beantwoorden die een directe behoefte of zeer vertrouwde onderwerpen betreffen.

A1 schrijven
Ik kan een korte, eenvoudige postkaart schrijven, bijvoorbeeld voor het zenden van vakantiegroeten. Ik kan op formulieren persoonlijke details invullen, bijvoorbeeld mijn naam, nationaliteit en adres noteren op een hotel-inschrijvingsformulier.
je vrouw moet dus het minimum A1 niveau halen. ze kan op de eerder genoemde dialang site haar niveau bekijken...
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')