,,Ieder woord dat ik aan deze radioreclame besteed, is eigenlijk al te veel. Wat een humorloosheid en onnodige bevestiging van vooroordelen over 'die dommeriken in het donkere zuiden'. Dat de Nederlandse overheid, die de laatste zou moeten zijn zich discriminerend jegens wie dan ook uit te laten, dit überhaupt ooit heeft kunnen goedkeuren. Echt te dom voor woorden.'' Het is algemeen bekend dat de men in Den Haag een niet al te hoge pet op heeft van het Limburgse heuvelland, zo kon je tijdens het EK2000 overal in Nederland gratis met de trein reizen behalve in... juist Limburg. En zo zijn er nog zat voorbeelden te benoemen, maar dat laat ik maar achterwege. Hoe dan ook blijkt uit veel dat de Nederlandse overheid weinig respect heeft voor de provincie die dankzij de vele mijnen en het harde werk van de
Koempels, die dit veelal hebben moeten bekopen met een vroege dood (door de vaak erbarmelijke omstandigheden), veel rijkdom voor Nederland heeft vergaren. Maargoed;
![]()
@ Den Haag,
![]()
@ Eurlings!
Het volledige bericht:
quote:
Radiospotje met Limburgse miss 'te dom voor woorden'
Roermond/Den Haag -
Het radiospotje waarin het ministerie van Verkeer met onder anderen een 'domme' Limburgse miss de opening van vier 80-kilometerzones aankondigt, wordt niet meer uitgezonden. Volgens het ministerie omdat de campagne was afgelopen, volgens gedeputeerde Eurlings omdat hij zich over de smakeloosheid had beklaagd.
,,Ieder woord dat ik aan deze radioreclame besteed, is eigenlijk al te veel. Wat een humorloosheid en onnodige bevestiging van vooroordelen over 'die dommeriken in het donkere zuiden'. Dat de Nederlandse overheid, die de laatste zou moeten zijn zich discriminerend jegens wie dan ook uit te laten, dit überhaupt ooit heeft kunnen goedkeuren. Echt te dom voor woorden.''
Gedeputeerde Martin Eurlings kon er zich gisteren nog over opwinden, het radiospotje waarmee het ministerie van Verkeer en Waterstaat de afgelopen twee weken honderden keren publieke aandacht vroeg voor invoering van vier 80-kilometerzones bij Rotterdam, Utrecht, Amsterdam en Den Haag. Om het milieu te sparen en de uitstoot van fijnstof, die uitvoering van nieuwbouwprojecten onder druk zet, te verminderen.
Het spotje begint met gejuich en de vraag aan Miss Utrecht en Miss Zuid-Holland wat zij zouden veranderen als ze Miss Nederland worden. 'Rij schoon, rij tachtig', antwoorden beide meisjes. Waarop de presentator zegt dat 'iedereen schoon wil rijden' en de overheid daarom de vier zones heeft ingevoerd. De reclame besluit met dezelfde vraag aan Miss Limburg: Ook tachtig zeker? 'Nee, ik ben pas negentien', klinkt het met zachte g.
De indruk die achterblijft bij de luisteraar, in ieder geval in Limburg, is het domme blondje met zwoele tongval. Een beeld dat, bij velen buiten de provincie, op de lachspieren werkt en beantwoordt aan de vele vooroordelen jegens het bourgondische zuiden.
Bron: Limburgs Dagblad
Dussss; is hier daadwerkelijk sprake van discriminatie? Of gewoon van een, blijkbaar niet overal even geslaagde, grol waar gebruik wordt gemaakt van een bij sommigen bestaand stereotype van de Limburger?
Waarschijnlijk zal ik hier ook moeten toegeven dat het allemaal niet zo erg is, en als de reclame gevoerd werd door een commercieel bedrijf had ik er ook geen bezwaar tegen gehad. Echter, deze reclame wordt door de Nederlandse overheid gefinancieerd, en dan is op zijn zachtst gezegd
frappant hoe de overheid met de vooroordelen ten opzichte van een deel van haar burgers omgaat.
[ Bericht 4% gewijzigd door Kijk.mam.ik.ben.online op 22-11-2005 21:29:12 ]