ohja, dat ookquote:Op dinsdag 22 november 2005 18:41 schreef koffiekoekje het volgende:
mijn
Precies! Daarom gaf ik de zin, ergo context dus.quote:Op dinsdag 22 november 2005 18:40 schreef littledrummergirl het volgende:
naar
tenzij je "nadat mijn idee" bedoeld, maar dan klopt deze zin niet
naar dus
Klopt, maar, en nou ga ik misschien zeiken, allemaal hebben ze grammaticaal een andere opbouw, de context bepaalt deze.quote:Op dinsdag 22 november 2005 18:54 schreef I_doubt het volgende:
Ooit zei iemand: Na mij de zondvloed
ipv de zondvloed => idee
Na mij idee!
kan prima
naar mijn idee, (naar als vervelend, irritant)
vb ik denk dat ik een raam ga ingooien
naar mijn idee is mijn idee naar
en zo kun je met deze woorden
na
naar
mij
mijn
idee
een heleboel zinnen maken met allemaal verschillende betekenissen.
Jawel hoor. Bijvoorbeeld:quote:Op dinsdag 22 november 2005 19:05 schreef jimjim1983 het volgende:
uuhmm volgens mij kan 'na mij idee' nooit.
Is het dan echter ook niet:quote:Op dinsdag 22 november 2005 19:07 schreef WefDiNaini het volgende:
[..]
Jawel hoor. Bijvoorbeeld:
"Na mijn idee formuleerde Einstein de relativiteitstheorie.", sprak Niels Bohr.
ja maar dat is dus met een extra Nquote:Op dinsdag 22 november 2005 19:07 schreef WefDiNaini het volgende:
[..]
Jawel hoor. Bijvoorbeeld:
"Na mijn idee formuleerde Einstein de relativiteitstheorie.", sprak Niels Bohr.
Inderdaad, het is bezittelijk bedoeld en in deze context heeft het gebruik van het persoonlijke voornaamwoord "mij" geen zin, toch?quote:Op dinsdag 22 november 2005 19:09 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
ja maar dat is dus met een extra N![]()
het kan gewoon niet, na mij idee. behalve zoals ik het zei maar niemand heet Idee.quote:Op dinsdag 22 november 2005 19:12 schreef WefDiNaini het volgende:
[..]
Inderdaad, het is bezittelijk bedoeld en in deze context heeft het gebruik van het persoonlijke voornaamwoord "mij" geen zin, toch?
Daar gaat het niet om, "mij" kan niet. Je kunt "na mij idee" in geen enkele context gebruiken. Het is hetzelfde als "morgen ik gedachte" gebruiken als begin van een zin, kun je ook niks mee.quote:Op dinsdag 22 november 2005 19:15 schreef jimjim1983 het volgende:
[..]
het kan gewoon niet, na mij idee. behalve zoals ik het zei maar niemand heet Idee.
dat zeg ikquote:Op dinsdag 22 november 2005 19:21 schreef WefDiNaini het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om, "mij" kan niet. Je kunt "na mij idee" in geen enkele context gebruiken. Het is hetzelfde als "morgen ik gedachte" gebruiken als begin van een zin, kun je ook niks mee.
Het is 'mijn idee', niet 'mij idee'. In deze vergelijking is 'de zondvloed' het onderwerp, en in de originele zin is 'mijn idee' het onderwerp.quote:Op dinsdag 22 november 2005 18:54 schreef I_doubt het volgende:
Ooit zei iemand: Na mij de zondvloed
ipv de zondvloed => idee
Na mij idee!
kan prima
quote:naar3 (vz.)
1 in de richting van
2 volgens het voorbeeld van
3 in overeenstemming met
4 wat betreft, afgaande op
|
Forum Opties | |
---|---|