quote:
Op dinsdag 22 november 2005 12:30 schreef IJsmuts het volgende:He,
zit net het jaarverslag van Shell door te lezen en ondanks dat ik het wel eens gehoord heb, of dat iemand het me uitgelegd heeft, krijg ik maar niet helder wat nu precies het verschil is tussen de vormen van verslaggevening US-GAAP/NL-GAAP/IFRS. IFRS is de nieuwe standaard volgens mij en grote bedrijven willen ook nog graag de resultaten zien in de oude vetrouwde vorm?
zijn er accountants oid in de zaal die dit kunnen uitleggen??
thanks
IFRS is inderdaad de nieuwe standaard waaraan beursgenoteerde bedrijven zich moeten houden (niet beursgenoteerde bedrijven mogen "hun eigen gang" gaan)... Wat precies de verschillen zijn tussen de verschillende standaarden weet ik niet precies, maar volgens mij is IFRS gewoon bedoeld om meer een internationale standaard te creeeren voor verslaggeving. Voorheen was het bijv. LIFO voorraadwaarderingsysteem in het ene land wel geaccepteerd werd en in het andere land weer niet.
Wellicht dat bedrijven ook graag verslaggeving willen doen volgens de oude standaarden omdat volgens de nieuwe standaarden steeds meer regels gesteld worden om zo goed mogelijk de economische realiteit weer te geven. Dit is misschien niet altijd wat een bedrijf wil. Voor een bedrijf kan het daarom aantrekkelijk zijn om juist een hogere of lagere winst te presenteren volgens oude regelgeving.