abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 november 2005 @ 20:08:58 #126
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_32706539
Ik ben benieuwd hoe veel inzendingen er uiteindelijk zijn en of er in sommige categoriën nog wel sprake is van wedstrijd .
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_32706569
Niet kapot analyseren aub!

* _Arual_ heeft Nederlands gestudeerd en is doodgegooid met verhaalanalyse. Haar scriptie bestond zelfs uit een oeuvre-analyse...
  woensdag 30 november 2005 @ 20:11:28 #128
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_32706614
Zit ik nu serieus een poging te wagen met mensen die allemaal Nederlands (of aanverwante zaken) gestudeerd hebben (of studeren)? Hoe kan een VWO5-er daar nou ooit tegen opboxen?

Hoogachtend,
Erik.
pi_32706708
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:09 schreef _Arual_ het volgende:
Niet kapot analyseren aub!

* _Arual_ heeft Nederlands gestudeerd en is doodgegooid met verhaalanalyse. Haar scriptie bestond zelfs uit een oeuvre-analyse...
;o Waar heb je gestudeerd, en welk niveau? Je zou het misschien niet zeggen aan mijn typkunst en schrijfkunst, maar ik studeer nu Nederlands op de Hogeschool van Amsterdam en ik ga nu dus doodgegooid worden met verhaalanalyses
pi_32706742
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:11 schreef Tha_Erik het volgende:
Zit ik nu serieus een poging te wagen met mensen die allemaal Nederlands (of aanverwante zaken) gestudeerd hebben (of studeren)? Hoe kan een VWO5-er daar nou ooit tegen opboxen?

Je leert bij Nederlands niet hoe je moet schrijven hoor. (Wat viel dat me tegen...)
Je leert eigenlijk alleen waar het schort aan andermans schrijfkunsten. Dat bedoel ik dus met ´niet dood analyseren´.
  woensdag 30 november 2005 @ 20:18:07 #131
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_32706824
Maar je leert die fouten dan wel te herkennen (of je het nou wil of niet ) en daar leer je toch wel van.
Daar komt vast ook nog het vermogen om de grammatica-regels goed te gebruiken bij.

Toch wel grappig om te zien dat de interesse van een aantal hier toch wel bij hetzelfde ligt, namelijk de Nederlandse taal. Ikzelf wil ook wel iets met de taal gaan doen, wat precies weet ik nog niet .
Hoogachtend,
Erik.
  woensdag 30 november 2005 @ 20:20:48 #132
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_32706900
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:11 schreef Tha_Erik het volgende:

Ik heb geen Nederlands gestudeerd en vroeger had ik voor dictee standaard een 1. (Als negatieve cijfers mogelijk waren geweest een -15 o.i.d. ).
Nu doe ik overigens wel een cursus Nederlands via de O.U. (Maar dat is om me te drukken van een vervelend vak als databases)
Denk dat er hier maar weinig mensen Nederlands studeren hoor!
The End Times are wild
pi_32706910
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:14 schreef Ancient het volgende:

[..]

;o Waar heb je gestudeerd, en welk niveau? Je zou het misschien niet zeggen aan mijn typkunst en schrijfkunst, maar ik studeer nu Nederlands op de Hogeschool van Amsterdam en ik ga nu dus doodgegooid worden met verhaalanalyses
WO, in Nijmegen. HBO schijnt veel anders te zijn, dat is toch een lerarenopleiding? Ik hoorde van HBO-studenten Nederlands dat er dan te weinig aandacht was voor Nederlands op zich, maar dat er weer heel veel aandacht was voor pedagogische zaken.

En bij WO Nederlands ligt het er ook maar net aan welke richting je kiest hoor. Ik heb Moderne Letterkunde gekozen. Kies je voor taalkunde of psycholinguïstiek, dan komt er echt geen verhaalanalyse meer bij kijken.

Maar wat mij dus tegenviel, was dat je bij Nederlands niet echt leerde schrijven. Okay, als je lekker vlot schrijft, haal je een 8 voor een werkstuk. Schrijf je minder vlot, dan haal je een 7. Want het gaat om de inhoud, en niet echt om de vorm. Ik miste dus wat creative writing.
pi_32706917
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:18 schreef Tha_Erik het volgende:
Maar je leert die fouten dan wel te herkennen (of je het nou wil of niet ) en daar leer je toch wel van.
Daar komt vast ook nog het vermogen om de grammatica-regels goed te gebruiken bij.

Toch wel grappig om te zien dat de interesse van een aantal hier toch wel bij hetzelfde ligt, namelijk de Nederlandse taal. Ikzelf wil ook wel iets met de taal gaan doen, wat precies weet ik nog niet .
Ik ben pas net begonnen, dus ik weet nog niets (behalve dat je witte paters moet vermijden)
pi_32706952
En ik was SLECHT in syntaxis (zinsontleding en dat soort grappen).
  woensdag 30 november 2005 @ 20:28:52 #136
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_32707174
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:21 schreef Ancient het volgende:

Ik ben pas net begonnen, dus ik weet nog niets (behalve dat je witte paters moet vermijden)
Wat zijn witte paters? En waarom dienen ze vermeden te worden? Is er een verband met pedofilie?
quote:
Uit Wikipedia
Witte Paters
De Sociëteit voor de Afrikaanse Missies (S.M.A.) of Missionarissen van Afrika, beter bekend als de Witte Paters (Patres Albi, P.A.) is een congregatie binnen de Katholieke Kerk die in 1868 door Charles kardinaal Lavigerie (1825 - 1892), aartsbisschop van Algiers in Algerije werd gesticht.

Een jaar later, in 1869, stichtte hij ook de congregatie van de Zusters Missionarissen van Onze Lieve Vrouw van Afrika (Witte Zusters).

De naam "Witte Paters" komt van de witte, arabische klederdracht die de missionarissen dragen, samen met een rozenkrans rond de hals.

In België hebben de Witte Paters huizen in Varsenare, Brugge, Antwerpen, Brussel, Genk, Munsterbilzen, Namen, Luik en Heusy.

Op 1 juli 2005 volgde Pater Luc Lefief Pater Jef Vleugels op als Provinciale Overste voor de Witte Paters in België.

In Nederland zijn ze gevestigd in Sterksel, Heythuysen, Lage Mierde, 's Hertogenbosch, Dongen en Den Haag.

[ Bericht 57% gewijzigd door LXIV op 30-11-2005 20:34:27 ]
The End Times are wild
pi_32707329
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:21 schreef _Arual_ het volgende:

[..]

WO, in Nijmegen. HBO schijnt veel anders te zijn, dat is toch een lerarenopleiding? Ik hoorde van HBO-studenten Nederlands dat er dan te weinig aandacht was voor Nederlands op zich, maar dat er weer heel veel aandacht was voor pedagogische zaken.

En bij WO Nederlands ligt het er ook maar net aan welke richting je kiest hoor. Ik heb Moderne Letterkunde gekozen. Kies je voor taalkunde of psycholinguïstiek, dan komt er echt geen verhaalanalyse meer bij kijken.

Maar wat mij dus tegenviel, was dat je bij Nederlands niet echt leerde schrijven. Okay, als je lekker vlot schrijft, haal je een 8 voor een werkstuk. Schrijf je minder vlot, dan haal je een 7. Want het gaat om de inhoud, en niet echt om de vorm. Ik miste dus wat creative writing.
Ik ben dus net begonnen in mijn eerste jaar op de lerarenopleiding Nederlands op het Hbo. Van pedagogische zaken heb ik nog niets gehoord, maar ik verwacht natuurlijk wel dat het komt. Als vakken heb ik Werkplekleren, over het leraarschap in het algemeen (schooltypes, artikel 23 van het wetboek en dergelijke, we zijn nu bezig met het leren motiveren van mensen en feedback geven.), Bronnen Westerse beschaving, over mythes en de geschiedenis van....de westerse beschaving (Klassieken, Kelten, Germanen). We hebben Taalkunde en Grammatica. En als laatste heb ik nog Proza en Poëzie analyse en de Literatuur geschiedenis (spreekt voor zich).

Ik vind het een interessante studie
pi_32707578
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:33 schreef Ancient het volgende:

[..]

Ik ben dus net begonnen in mijn eerste jaar op de lerarenopleiding Nederlands op het Hbo. Van pedagogische zaken heb ik nog niets gehoord, maar ik verwacht natuurlijk wel dat het komt. Als vakken heb ik Werkplekleren, over het leraarschap in het algemeen (schooltypes, artikel 23 van het wetboek en dergelijke, we zijn nu bezig met het leren motiveren van mensen en feedback geven.), Bronnen Westerse beschaving, over mythes en de geschiedenis van....de westerse beschaving (Klassieken, Kelten, Germanen). We hebben Taalkunde en Grammatica. En als laatste heb ik nog Proza en Poëzie analyse en de Literatuur geschiedenis (spreekt voor zich).

Ik vind het een interessante studie
Alleen de laatste vakken die je noemt komen me bekend voor. Wij kregen vakken in 8 richtingen. Moderne Taalkunde, Oudere Taalkunde, Taalbeheersing, Moderne Letterkunde, Oudere letterkunde, moedertaaldidactiek, Psycholinguïstiek, en iets waarvan ik de naam vergeten ben. Maar na 2 jaar schrap je al 6 van die richtingen...

Sommige vakken die jij noemt doen me denken aan bijvakken die ik gevolgd heb bij Geschiedenis, Grieks, Latijn, filosofie...
pi_32707669
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:28 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat zijn witte paters? En waarom dienen ze vermeden te worden? Is er een verband met pedofilie?
[..]

Interview met Willem Frederik Hermans
quote:
Toch zou ik een toelichting willen vragen op wat u over 'witte paters' zegt in de Open Brief. Naar aanleiding van een scène in Het mes zegt u: 'Pater, baard noch redevoering hebben overigens iets met het thema of de handeling van de film te maken, zelfs niet in symbolische vorm (dit laatste wel in het scenario van Claus). Deze soort wanstijlfiguur, die niet alleen in Het mes voorkomt, maar ook in andere Nederlandse films (en ook in heel veel Nederlandse romans) ben ik een witte pater gaan noemen. De witte pater is pure verspilling van tijd en celluloid... Maar ook Als twee druppels water is niet aan de witte pater ontkomen, omdat Fons niet wil weten dat als in een scenario eenzelfde motief b.v. over drie episodes verdeeld is, zodanig dat de derde episode een klimaks vormt die door de twee andere is voorbereid, je niet willekeurig één of twee episodes kunt schrappen. Je moet of alles laten staan of alle drie verwijderen. Het judoën noemde ik al.
'Witte paters' is een begin van een spanningsboog, die helemaal niets met het verhaal te maken heeft en niet ingelost word. De lezer zit zich dus af te vragen wat het voorwerp in het verhaal gaat spelen, terwijl het eigenlijk niet van belang is. Bijvoorbeeld in een verhaal vertellen dat er ergens een pistool ligt, maar dan er nooit op terugkomen. De lezer zal zich dan steeds afvragen wanneer het pistool gepakt word/afgeschoten word. En dat moet dus vermeden worden

-Edit- In het geval van Willem Frederik Hermans werd in een film van een van zijn boeken op een plein witte paters laten zien, en daar werd nog even gewacht, zodat de kijker zijn aandacht vestigt op de paters. Terwijl ze nooit meer terugkwamen in de film en daarom beter weggelaten konden worden.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ancient op 30-11-2005 20:53:02 (Verschrikkelijke namenfout *schaamt zich) ]
pi_32707848
Ah Hermans. Het witte PAter verhaal doet me sterk denken aan de mus die niet voor niets van het dak mag vallen.
  Moderator woensdag 30 november 2005 @ 21:01:33 #141
42184 crew  DaMart
pi_32708355
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:48 schreef _Arual_ het volgende:
Ah Hermans. Het witte PAter verhaal doet me sterk denken aan de mus die niet voor niets van het dak mag vallen.
Die mus viel toch omdat hij dominosteentjes had omgegooid?
pi_32708400
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:01 schreef DaMart het volgende:

[..]

Daar is nu ook die nieuwe film over gemaakt, Domino
pi_32708427
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:01 schreef DaMart het volgende:

[..]

Hij had dus een reden om te vallen.
  Moderator woensdag 30 november 2005 @ 21:31:47 #144
42184 crew  DaMart
pi_32709452
Op de valreep heb ik nog een gedicht ingestuurd. Een verhaal is echt niet meer gelukt (al had ik daarvoor wel een leuk idee, dat eventueel ook voor nacht/regen en zelfs voor penthouse zou kunnen worden uitgewerkt )
pi_32711255
Minder dan 2 uur tot de inzending gesloten is. En dan hopen dat meteen alles word gepost, want morgen heb ik geen tijd
pi_32713266
Ik reken er maar niet op. Gelukkig heb ik morgen wel de tijd.
pi_32716373
Ik las in het topic bovenaan de topiclijst dat er vanaf vandaag een nieuwe wedstrijd is. Kan iemand me vertellen waar deze over gaat of kan iemand me iets van een link geven?
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
pi_32718896
In datzelfde topic wordt het allemaal bekend gemaakt.
  donderdag 1 december 2005 @ 11:05:36 #149
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_32721359
Ik ben nog bezig met slaapzand uit m'n ogen te wrijven..., maar zie ik het nu goed dat de poll in een gelijke stand geëindigd is??
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_32721682
quote:
Op donderdag 1 december 2005 08:49 schreef p-etr-a het volgende:
In datzelfde topic wordt het allemaal bekend gemaakt.
Dan wacht ik nog even af.
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')