abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32458275
Het kan natuurlijk wel eens voorkomen dat je als academisch gevormd menschpersoon een brief naar het buitenland moet schrijven. Indien relevant, hoort daar je verworven titel bij.

Maar hoe doe je dat nu? Stel dat ik als jurist een brief in het Engels of Duits opstel. Als ik een brief onderteken met 'Mr. ChrisJX' denken ze vast dat ik een man ben Maar het lijkt me nu ook weer niet de bedoeling om bijv. een Duitse titel te gappen en er 'Dr. jur. ChrisJX' oid van te maken. Als dat al de overeenkomende titel is. En aangezien ik de meesterstitel heb en geen Master ben, is 'ChrisJX Ma.' ook geen optie.
pi_32458342
Meisterin?
Heb je geen internatiale titel gekregen? Master of law, oid?
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_32458362
Doe dan ook gewoon een fatsoenlijke studie.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
pi_32458394
quote:
Op maandag 21 november 2005 18:26 schreef julekes het volgende:
Meisterin?
Heb je geen internatiale titel gekregen? Master of law, oid?
Master of Laws wordt alleen na postdocs gegeven, geloof ik. Mijn internationale titel zou Master of Arts zijn. Maar ik heb nog het oude doctoraal gevolgd en ben dus gewoon Meester in de Rechten. Bovendien schreven mensen tien jaar geleden toch ook wel brieven naar andere landen?
pi_32458428
Tegenwoordig kan mbo ook een academie zijn, gek is dat..
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_32458447
quote:
Op maandag 21 november 2005 18:28 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Master of Laws wordt alleen na postdocs gegeven, geloof ik. Mijn internationale titel zou Master of Arts zijn. Maar ik heb nog het oude doctoraal gevolgd en ben dus gewoon Meester in de Rechten. Bovendien schreven mensen tien jaar geleden toch ook wel brieven naar andere landen?
Waren er toen al andere landen? Anders zou ik er Mevr. Mr. etc van maken. Het is normaal gesproken not done om jezelf aan te duiden als Dhr. of Mevr. aangezien de andere persoon moet bepalen of je een dame of een heer bent, maar goed in dit geval kan het onduidelijkheid voorkomen.
pi_32458473
LLB
pi_32459486
quote:

[..]

Staat gewoon op je bul volgens mij; ik ben 4 jaar geleden afgestudeerd en op mijn bul stond dat ik zowel Drs. als M.Sc. mocht voeren. Tegenwoordig is het wat makkelijker voor me; ik schrijf gewoon Ph.D achter mijn naam
Calmer than you are
pi_32459670
quote:
Op maandag 21 november 2005 19:09 schreef Walter_Sobchak het volgende:

Staat gewoon op je bul volgens mij; ik ben 4 jaar geleden afgestudeerd en op mijn bul stond dat ik zowel Drs. als M.Sc. mocht voeren. Tegenwoordig is het wat makkelijker voor me; ik schrijf gewoon Ph.D achter mijn naam
D'r staat helemaal niks op mijn bul
pi_32460930
quote:
Op maandag 21 november 2005 19:16 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

D'r staat helemaal niks op mijn bul
Rechtenstudies zijn dan ook geen echte universitaire studies

Ik zou gewoon contact opnemen met Bureau Onderwijs oid van je faculteit; kan me voorstellen dat je niet de enige bent met zo'n vraag.
Calmer than you are
pi_32463457
quote:
Op maandag 21 november 2005 19:57 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Rechtenstudies zijn dan ook geen echte universitaire studies
Heheh. Toen m'n broertje nog rechten studeerde vroeg ik 'm wel eens hoe het met z'n cursus ging. Gek genoeg werd die belangstelling niet zo gewaardeerd.
pi_32464532
Zeg, als jullie niet normaal reageren ga ik dwangbevelen uitvaardigen hoor
  dinsdag 22 november 2005 @ 00:18:32 #13
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_32468632
Op de achterkant van mijn bul staat gewoon dit.

Hoezo staat er niks op je bul?

En je weet toch ook vast wel dat je zelf mag kiezen of je de mr. titel voert, of de nieuwe titels zoals MA/LLM? Staat gewoon in de wet op het hoger onderwijs.
pi_32472145
Je kunt, volgens mij bij de IB groep, een soort van attest aanvragen dat jouw drs-kwalificatie gelijk staat aan een LLM. Daarmee heb je dan ook echt het recht om de LLM te voeren, als ik 't wel heb.

Daarnaast is het zo dat de meesten in het buitenland hun drs vervangen door een M, omdat het niveau toch hetzelfde is en feitelijk is LLM een letterlijke vertaling van de titel die bij je civiel effect hoort, dus waarom niet ?
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  dinsdag 22 november 2005 @ 08:58:54 #15
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_32472707
Waarom bel je anders niet even met je oude universiteit...? Die zullen je antwoord zo kunnen geven lijkt me?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_32473443
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 08:58 schreef avotar het volgende:
Waarom bel je anders niet even met je oude universiteit...? Die zullen je antwoord zo kunnen geven lijkt me?
yeah! f*ckface! voor een academicus heb je wel moeite met googelen.
pi_32473452
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 09:45 schreef halion het volgende:

[..]

yeah! f*ckface! voor een academicus heb je wel moeite met googelen.
Een beetje academicus heeft daar mensen voor.
pi_32473800
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 09:46 schreef julekes het volgende:

[..]

Een beetje academicus heeft daar mensen voor.
true, de onkunde regeert.
pi_32492017
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 00:18 schreef Sovereign het volgende:
Op de achterkant van mijn bul staat gewoon dit.
Bij mij staat idd dat zinnetje over het doctoraal, maar dan houdt het op
quote:
En je weet toch ook vast wel dat je zelf mag kiezen of je de mr. titel voert, of de nieuwe titels zoals MA/LLM? Staat gewoon in de wet op het hoger onderwijs.
Maar ik ben een beetje anti BaMa En van LLM krijg ik maar geen hoogte.

Nou ja, ik geef de uni wel eens een belletje ofzo. Als het nodig is.
pi_32492285
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 22:08 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Bij mij staat idd dat zinnetje over het doctoraal, maar dan houdt het op
[..]

Maar ik ben een beetje anti BaMa En van LLM krijg ik maar geen hoogte.

Nou ja, ik geef de uni wel eens een belletje ofzo. Als het nodig is.
BaMa zuigt. Net zoals trouwens het algehele niveau van een rechtenstudie
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_32494468
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 22:15 schreef _-rally-_ het volgende:
BaMa zuigt. Net zoals trouwens het algehele niveau van een rechtenstudie
Dan moet je je ook niet aan het curriculum houden, maar gewoon wat extra vakken lopen enzo
  dinsdag 22 november 2005 @ 23:22:42 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_32494653
Doctor ChrisJX
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_32500434
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 23:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Doctor ChrisJX
Ik ben niet gepromoveerd schat
pi_32500750
quote:
Op woensdag 23 november 2005 09:30 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Ik ben niet gepromoveerd schat
Wordt dat niet eens tijd dan ? ndus
pi_32517301
quote:
Op woensdag 23 november 2005 09:46 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Wordt dat niet eens tijd dan ? ndus
Mééster.
pi_32521234
verkapte- ik heb een academische titel-post ofzo iets
  woensdag 23 november 2005 @ 22:23:51 #27
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32521941
als je in Indonesie solliciteert kun je gewoon je Drs. titel voeren, want die kennen ze daar wel. net als Ir. en Ing. Kortom, kies gewoon anden uit waar ze die titel wel kennen. Anders zou ik gewoon zeggen in je brief dat je een opleiding gedaan hebt in de rechten op het niveau van "hier de corresponderende buitenlandse titel" ook vernoem je je Nederlandse Drs.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  woensdag 23 november 2005 @ 22:32:02 #28
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32522272
in Belgie is Doctorandus overigens GEEN academische graad. interesant is dat een Bachelor graad hier ook heel makkelijk wordt weggegeven (net als in de VS overigens).
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  woensdag 23 november 2005 @ 22:43:44 #29
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32522682
In Indonesie gebrukt men zowel Drs, IR en DR, als Msc etc.. daar worden ze dus gewoon beide tegelijk gevoerd viel mij ook al op toen ik daar was:
quote:
Men PPN/Kepala Badan Perencanaan Pembangunan Nasional Dr. Sri Mulyani Indrawati
Staf Ahli Meneg PPN Bidang Ekonomi dan Pembiayaan Pembangunan Dr. Prasetijono Widjojo MJ, MA
Staf Ahli Meneg PPN Bidang Regional dan Sumber Daya Alam Dr. Ir. Moch. Ikhwanuddin, MSc
Staf Ahli Meneg PPN Bidang Sumber Daya Manusia dan Kemiskinan Dra. Nina Sardjunani, MA
Staf Ahli Meneg PPN Bidang Pemantauan Pembangunan Ir. Max Hasudungan Pohan, CES, MA
Staf Ahli Meneg PPN Bidang Reformasi Hukum dan Reformasi Birokrasi Drs. James Daniel Sitorus, MSc
Deputi Meneg PPN/Kepala Bappenas Bidang Sumber Daya Manusia dan Kebudayaan Dr. Ir. Dedi M. Masykur Riyadi
Direktur Kesehatan dan Gizi Masyarakat Drs. Arum Atmawikarta, SKM, MPH
Direktur Agama dan Pendidikan Dr. Ir. Taufik Hanafi, MURP (Plt)
Direktur Kependudukan, dan Pemberdayaan Perempuan Dr. Yohandarwati, MA
Direktur Kebudayaan, Pariwisata, Pemuda dan Olah Raga Dr. Ir. Subandi, MSc (Plt)
Deputi Meneg PPN/Kepala Bappenas Bidang Politik, Hukum, Pertahanan dan Keamanan Mayjen TNI I Dewa Putu Rai, SIP
Direktur Hukum dan Hak Asasi Manusia Diani Sadia Wati, SH, LLM
Direktur Pertahanan dan Keamanan Ir. Rizky Ferianto, MA
Direktur Politik, dan Komunikasi Dra. Rd. Siliwanti, MPIA (Plt)
Direktur Aparatur Negara Drs. Setia Budi, MA
Deputi Meneg PPN/ Kepala Bappenas Bidang Kemiskinan, Ketenagakerjaan, dan Usaha Kecil Menengah Dr. Ir. Bambang Widianto, MA (Plt)
Direktur Penanggulangan Kemiskinan Dr. Pungky Sumadi, MCP (Plt)
Direktur Tenaga Kerja dan Pengembangan Kesempatan Kerja Dra. Rahma Iryanti, MT
Direktur Pemberdayaan Koperasi, Usaha Kecil dan Menengah Ir. Eiko Whismulyadi, MA
Direktur Perlindungan dan Kesejahteraan Masyarakat Dr. Ir. Bambang Widianto, MA
Deputi Meneg PPN/ Kepala Bappenas Bidang Ekonomi Dr. Slamet Seno Adji, MA
Direktur Perencanaan Makro Ir. Bambang Prijambodo, MA
Direktur Keuangan Negara Dr. Ir. Leonard VH Tampubolon, MA (Plt)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32524812
quote:
Op woensdag 23 november 2005 20:11 schreef k_man het volgende:

[..]

Mééster.
Bij ChrisJX? Dan lijk me juffrouw toch meer op z'n plaats
  donderdag 24 november 2005 @ 07:48:41 #31
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32528946
in de topics komt chris jx wel als meester over altijd!

wat dacht je verder van Miss Mr. Christiane Jang Xiang.

verder kunnen ze aan je naam niet zien dat je een dame bent? , waar schrijf je je titel niet uit anders:?
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32529226
quote:
Op donderdag 24 november 2005 07:48 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
verder kunnen ze aan je naam niet zien dat je een dame bent? , waar schrijf je je titel niet uit anders:?
Da's weer het enige voordeel van de drs. kwalificatie, een vrouw kan er voor kiezen dra. te gebruiken
pi_32529274
quote:

[..]

Master of Arts terwijl je rechten doet? Sinds wanneer is Recht een kunstvorm?
  donderdag 24 november 2005 @ 08:39:01 #34
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_32529275
quote:
Op dinsdag 22 november 2005 07:54 schreef _-rally-_ het volgende:
Je kunt, volgens mij bij de IB groep, een soort van attest aanvragen dat jouw drs-kwalificatie gelijk staat aan een LLM. Daarmee heb je dan ook echt het recht om de LLM te voeren, als ik 't wel heb.

Daarnaast is het zo dat de meesten in het buitenland hun drs vervangen door een M, omdat het niveau toch hetzelfde is en feitelijk is LLM een letterlijke vertaling van de titel die bij je civiel effect hoort, dus waarom niet ?
Inderdaad, LLM it is. Zo zie ik Nederlandse juristen het meest aangeduid als ze op een lijst staan van een internationaal congres, expert meeting, etcetera. Wereldwijd weet zo'n beetje iedereen waar de titel LLM voor staat.
  donderdag 24 november 2005 @ 08:43:39 #35
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_32529311
quote:
Op donderdag 24 november 2005 08:38 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Master of Arts terwijl je rechten doet? Sinds wanneer is Recht een kunstvorm?
Dat is ook de titel bij de meeste economische of letterkundige studies hoor.

Maar bij rechten is dat even onduidelijk geweest. De titels Master of Arts en Master of Science werden in eerste instantie als enige beschermd en Master of Laws niet. Maar nu schrijven ze hier in Tilburg al wel weer Master of Laws (LLM) diploma's uit, dus ik denk dat er inmiddels iets veranderd is. Zelf heb ik nu een Bachelor of Laws (LLB) en hoop ik Master of Philosophy (MPhil) te worden. Om de boel overzichtelijk te houden.
pi_32529364
quote:
Op donderdag 24 november 2005 08:43 schreef Pool het volgende:

[..]

Maar bij rechten is dat even onduidelijk geweest. De titels Master of Arts en Master of Science werden in eerste instantie als enige beschermd en Master of Laws niet. Maar nu schrijven ze hier in Tilburg al wel weer Master of Laws (LLM) diploma's uit, dus ik denk dat er inmiddels iets veranderd is. Zelf heb ik nu een Bachelor of Laws (LLB) en hoop ik Master of Philosophy (MPhil) te worden. Om de boel overzichtelijk te houden.
En wat ga ik worden? Kunstacademie.
  donderdag 24 november 2005 @ 08:52:19 #37
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_32529402
quote:
Op donderdag 24 november 2005 08:48 schreef skiczukie het volgende:

[..]

En wat ga ik worden? Kunstacademie.
Dan mag je YMCA achter je naam zetten.

serieus: je wordt Bachelor, maar ik kan niet vinden welk achtervoegsel erbij hoort
  donderdag 24 november 2005 @ 09:43:19 #38
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_32530029
quote:
Op woensdag 23 november 2005 22:32 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
in Belgie is Doctorandus overigens GEEN academische graad. interesant is dat een Bachelor graad hier ook heel makkelijk wordt weggegeven (net als in de VS overigens).
hoe bedoel je weggegeven.. afstuderen van de hbo = bachelor zijn..
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_32541346
quote:
Op donderdag 24 november 2005 09:43 schreef avotar het volgende:
afstuderen van de hbo..
pi_32541518
quote:
Op donderdag 24 november 2005 08:33 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Da's weer het enige voordeel van de drs. kwalificatie, een vrouw kan er voor kiezen dra. te gebruiken
Op mijn diploma staat anders dat ik me Drs. of MSc mag noemen, geen Dra... Ook nooit van gehoord eigenlijk... Of is dat misschien inmiddels verouderd?
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_32541584
quote:
Op donderdag 24 november 2005 08:43 schreef Pool het volgende:

[..]

Gewoon promoveren, net als ik: iedereen die gepromoveerd is krijgt de overzichtelijke titel Doctor of Philosophy. Hoewel daar ook nog discussies over lopen
Calmer than you are
pi_32542091
quote:
Op donderdag 24 november 2005 17:12 schreef djenneke het volgende:

[..]

Op mijn diploma staat anders dat ik me Drs. of MSc mag noemen, geen Dra... Ook nooit van gehoord eigenlijk... Of is dat misschien inmiddels verouderd?
Verouderd is het zeker, het is tenslotte latijn. De ndus-uitgang is mannelijk en aangezien het een beschrijvende kwalificatie is, mag je die wel degelijk ook op de vrouwelijke uitgang gebruiken.
pi_32542131
quote:
Op donderdag 24 november 2005 17:14 schreef Walter_Sobchak het volgende:

[..]

Gewoon promoveren, net als ik: iedereen die gepromoveerd is krijgt de overzichtelijke titel Doctor of Philosophy. Hoewel daar ook nog discussies over lopen
Is dat zo ? Er bestaat toch ook titels als LLD en niet te vergeten MD
  donderdag 24 november 2005 @ 23:21:16 #44
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32552268
quote:
Op donderdag 24 november 2005 17:32 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Verouderd is het zeker, het is tenslotte latijn. De ndus-uitgang is mannelijk en aangezien het een beschrijvende kwalificatie is, mag je die wel degelijk ook op de vrouwelijke uitgang gebruiken.
zoals uit mijn lijsje van een willekeurige Indonesische website blijkt, wordt ook daar dra gewoon gebruikt. Dus conclusie, Chrisjx moet gewoon dra gebruiken, dat is er geen vervarring.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32552407
quote:
Op donderdag 24 november 2005 23:21 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

zoals uit mijn lijsje van een willekeurige Indonesische website blijkt, wordt ook daar dra gewoon gebruikt. Dus conclusie, Chrisjx moet gewoon dra gebruiken, dat is er geen vervarring.
Alleen krijg je na een studie Rechten geen drs/dra titel
  donderdag 24 november 2005 @ 23:29:16 #46
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32552591
oh, ik dacht dat Chrisjx zowel Mr. als Drs/Dra mocht gebruiken. Drs ben je toch altijd als je een universitaire studie afrondt
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32552899
quote:
Op donderdag 24 november 2005 17:33 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Is dat zo ? Er bestaat toch ook titels als LLD en niet te vergeten MD
MD is Doctor of Medicine; dat krijg je als je basisarts. Dan heb je nog geen proefschrift afgerond. Als een basisarts een proefschrift schrijft, wordt hij/zij AGIO (Assistent Geneeskundige In Opleiding). Wordt dit proefschrift goedgekeurd, dan wordt hij/zij dus PhD, M.D.

LLD heb je volgens mij gelijk in, maar er zijn nog wel meer afwijkingen van PhD. Het is in ieder geval gangbaarder dan Drs. of Mr.
Calmer than you are
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')