abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32458263
Ik zal de meesten hier wel over me heen krijgen omdat ik waarschijnlijk de enigste ben die het houdt
bij 'de topic'

Wat zijn nou eigenlijk de regels van nieuwe engelse(buitenlandse) zelfstandige naamwoorden in
het nederlandse gebruik. Toch niet als de nederlandse variant onzijdig is dat de engelse variant het dan maar ook is. De vertaling van 'het onderwerp' zou dan 'het topic' moeten zijn ,klinkt wat mij betreft nog steeds niet

Ik heb het het idee dat in principe alle engelse woorden in nederlands gebruik een mannelijk voorvoegsel moeten hebben, je hebt ook alleen maar 'the' in het engels. Deze regel staat boven die van of er al een nederlandse variant van een woord bestaat want dat weet je nml niet altijd.

Je zegt toch ook niet 'het monitor' of 'het screen' omdat de nederlandse benaming is 'het beeldscherm'.

Kan even geen andere of betere voorbeelden vinden maar die zijn er vast wel
pi_32458294
Het is "enige"
  maandag 21 november 2005 @ 18:30:28 #3
110163 koffiekoekje
Mag ook bij de thee...
pi_32458455
Het onderwerp, Het topic... ja nee laat het maar bij het
pi_32458478
Ik vind je echt niet de enigste hoor. Ik ben al de enigste. Hihi. .
For great justice!
pi_32458508
Het topic...
pi_32459447
Heb net bij de duitsers gekeken en daar hebben ze het ook over 'das topic'

Maar ik ben nog steeds niet overtuigd:

ATTACHMENT - de attachment ( het aanhangsel - de aanhechting)
pi_32460783
Stom, bij: ATTACHMENT - de attachment ( het aanhangsel - de aanhechting) hoort 'de aanhechting' er even niet bij

Maar bijvoorbeeld het woord 'file':
"zeg, heb je het bestand nog kunnen downloaden?" Als je dan toch het woord 'file' zou gebruiken
is het eerder "zeg, heb je de file nog kunnen downloaden?" ipv "zeg, heb je het file nog kunnen downloaden?".

Normaal gesproken is het van "zeg, heb je die file nog kunnen downloaden?"

Misschien moet het wel zijn 'die topic'
pi_32469393
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_32469418
Regels of niet, persoonlijk vind ik "het topic" stukken beter klinken
Live it!
pi_32469425
De topic klinkt gewoon beter net als de park.
pi_32469436
De topic klinkt allochtoons.
Op vrijdag 12 januari 2007 03:39 schreef Xennia het volgende:
Mayo is de dochter die ik nooit had!
pi_32472681
Dank je Biancavia, had die topic niet gezien
  dinsdag 22 november 2005 @ 10:09:25 #13
135389 AtraBilis
Met stille trom vertrokken.
pi_32473853
Persoonlijk zou ik 'de topic' en 'het attachment' zeggen. Ook zou ik 'de event zeggen' terwijl ik gisteren in een reclame 'het event' hoorde zeggen. Nu ja, ik zou dat woord sowieso niet snel gebruiken, maar als ik moest, dan zou het de zijn.

Schaamloos gekopieerd van Onze Taal:
quote:
Taalvragen-top-tien 2003
7. Lidwoord bij leenwoorden: de/het leaflet, de/het display, de/het backoffice?

Bij leaflet en display zijn beide lidwoorden mogelijk, bij backoffice alleen het. Het is vaak moeilijk om te bepalen welk geslacht - en dus welk lidwoord - een Engels leenwoord in het Nederlands heeft. Het Engels kent immers alleen het bepaalde lidwoord the, terwijl het Nederlands twee bepaalde lidwoorden heeft: de (bij mannelijke en vrouwelijke woorden) en het (bij onzijdige woorden).
Engelse leenwoorden krijgen vaak eerst de als lidwoord en sommige worden na verloop van tijd (ook) met het gecombineerd. Een Engels leenwoord wordt meestal in het Nederlands een het-woord als de Nederlandse vertaling een het-woord is: zo is het het backoffice vanwege het kantoor of het bureau. Maar dat gaat niet altijd op: het is het feest maar de party. Hierbij heeft waarschijnlijk de vormgelijkenis met partij een rol gespeeld.
Het best kunt u bij twijfel in een woordenboek opzoeken welk lidwoord juist is. Staat het woord er (nog) niet in, dan is het een kwestie van gehoor: kies het lidwoord dat u het best vindt klinken. Ook kunt u via een zoekmachine op internet proberen te achterhalen welk lidwoord in de praktijk het gebruikelijkst is. Zie ook het advies over weblog elders op deze website: http://www.onzetaal.nl/advies/weblog.html.
Het is tijd voor wat anders.
  woensdag 23 november 2005 @ 03:17:28 #14
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_32498557
Sommige mensen zeggen draadje, DAT is pas achterlijk.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
pi_32498600
quote:
Op woensdag 23 november 2005 03:17 schreef OFfSprngr het volgende:
Sommige mensen zeggen draadje, DAT is pas achterlijk.
inderdaad!
[████████████████████]100% Finished loading....
baggeraccount, slotje!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')