Ja, om je opleiding in te schatten en kijken of men daar echt zoveel tijd nodig hebt, of dat jij het alleen bent.quote:Op donderdag 24 november 2005 17:03 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Is dat relevant voor de discussie?
klopt. En we hollen het studiehuis uit. Het idee achter studiehuis kan wel werken. De praktijk vaak niet en als we nu nog meer moeilijke vakken las natuurkunde gaan schappen zullen we nooit een kenniseconomie worden. Oftewel, de ambities zijn niet reeel vergeleken het beleid.quote:Op zaterdag 26 november 2005 11:00 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Lol, grapjas. We worden nooit een kenniseconomie zolang we beleid houden dat alleen maar leerfabrieken stimuleert en studenten creeert die voor de 6jes gaan om maar op tijd af te studeren.
Ik dacht dat wel lgisch was dat het niet ging om lenen va een huis. tuurlijk moet je daarvoor lenen. Maar dat is eigenlijk het enige. ik vind lenen voor een auto, vakantie,mboeil of iets dergelijks namelijk niet goed. noodzakelijke iets als een huis moet kunnen. Als het nodig is om te studeren ook. Maar als het even kan natuurlijk niet. Luxe hoeft niet betaalt te worden door overheid. maar als je maar in staat wordt gesteld te kunnen studeren zonder te lenen. Dus kamer, collegegeld en boeken betaalbaar maken. Uitgaan en vakanties werken ze dan maar zelf voor. Maar er zijn er nu zat die moeten werken voor studie, alleen om te kunnen studeren.quote:Op zaterdag 26 november 2005 12:09 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Het is onzin dat lenen nooit goed is. Als iemand met geld om kan gaan dan is er niets mis met lenen. Lenen is af en toe ook gewoon noodzakelijk of denk je dat iedereen die 2,5 ton van het thuis zo op tafel heeft gelegd?
Dan moet je wel de arbeismarkt voorspellen. Er zijn studies waarin veel mogelijkheden waren. Beginnen mensen eraan en tegen de tijd dat ze klaar zijn is het totaal anders.quote:Op zaterdag 26 november 2005 12:43 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dan moet je een studie kiezen met perspectieven. Teveel mensen in Nederland kiezen een studie met nauwelijks perspectief op de arbeidsmarkt. Daar hoeft de samenleving niet voor op te draaien.
Met het lenen voor een auto is ook niets mis, mits de looptijd van de lening parallel loopt met de economische afschrijvingen en levensduur van de auto. Het is inderdaad dom om 20 jaar lang af te lossen en rente te betalen voor de aankoop van een auto waar je 5 jaar mee kunt rijden. Het is echter niet dom om 3 jaar af te lossen en rente te betalen voor de aankoop van een auto waar je 5 jaar mee kunt rijden. Een auto heb je vaak toch nodig en als je het geld niet ineens kunt voldoen dan moet je toch iets. Een lening is dan vaak een oplossing die meer praktisch is dan 5 jaar sparen.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:46 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Ik dacht dat wel lgisch was dat het niet ging om lenen va een huis. tuurlijk moet je daarvoor lenen. Maar dat is eigenlijk het enige. ik vind lenen voor een auto, vakantie,mboeil of iets dergelijks namelijk niet goed. noodzakelijke iets als een huis moet kunnen. Als het nodig is om te studeren ook. Maar als het even kan natuurlijk niet. Luxe hoeft niet betaalt te worden door overheid. maar als je maar in staat wordt gesteld te kunnen studeren zonder te lenen. Dus kamer, collegegeld en boeken betaalbaar maken. Uitgaan en vakanties werken ze dan maar zelf voor. Maar er zijn er nu zat die moeten werken voor studie, alleen om te kunnen studeren.
Die toekomst is wel verrekte lastig met een studieschuld van 20.000 euro.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:50 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Met het lenen voor een auto is ook niets mis, mits de looptijd van de lening parallel loopt met de economische afschrijvingen en levensduur van de auto. Het is inderdaad dom om 20 jaar lang af te lossen en rente te betalen voor de aankoop van een auto waar je 5 jaar mee kunt rijden. Het is echter niet dom om 3 jaar af te lossen en rente te betalen voor de aankoop van een auto waar je 5 jaar mee kunt rijden. Een auto heb je vaak toch nodig en als je het geld niet ineens kunt voldoen dan moet je toch iets. Een lening is dan vaak een oplossing die meer praktisch is dan 5 jaar sparen.
Een studie is een investering in de toekomst, net zoals dat een huis een waardevaste investering is. Een vakantie is dat niet, een mobiel ook niet.
ICT-sector is daar een goed voorbeeld van... ken een hoop mensen die dat gedaan hebben en geen baan kregen de afgelopen periode...quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:49 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Dan moet je wel de arbeismarkt voorspellen. Er zijn studies waarin veel mogelijkheden waren. Beginnen mensen eraan en tegen de tijd dat ze klaar zijn is het totaal anders.
Dat klopt, al is het vaak niet helemaal koffiedik kijken. Van bepaalde studies is duidelijk dat ze weinig perspectief bieden op de arbeidsmarkt en bepaalde studies worden erg gehyped, zoals de ICT-studies een tijd terug. Nu is het perspectief een stuk minder, maar heel veel mensen zagen in dat er sprake was van een overtrokken hype die een keer moest gaan klappen.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:49 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Dan moet je wel de arbeismarkt voorspellen. Er zijn studies waarin veel mogelijkheden waren. Beginnen mensen eraan en tegen de tijd dat ze klaar zijn is het totaal anders.
Zonder studie is die toekomst ook lastig.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:52 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Die toekomst is wel verrekte lastig met een studieschuld van 20.000 euro.
Afgelopen maandag stond er een artikel in de krant dat de arbeidsmarkt voor ICT'rs weer aan het aantrekken is en dat men binnenkort een tekort in het aanbod zal krijgen.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:54 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dat klopt, al is het vaak niet helemaal koffiedik kijken. Van bepaalde studies is duidelijk dat ze weinig perspectief bieden op de arbeidsmarkt en bepaalde studies worden erg gehyped, zoals de ICT-studies een tijd terug. Nu is het perspectief een stuk minder, maar heel veel mensen zagen in dat er sprake was van een overtrokken hype die een keer moest gaan klappen.
Dan hoop ik dat er nu niet wederom een overtrokken hype gaat komen. Meestel reageert 'men' namelijk nogal overspannen op dit soort dingen. Er zijn heel veel ICT-ers beschikbaar in principe, alleen hebben velen zich laten omscholen of doen ze ander werk inmiddels.quote:Op zaterdag 26 november 2005 14:03 schreef Jeroenus het volgende:
[..]
Afgelopen maandag stond er een artikel in de krant dat de arbeidsmarkt voor ICT'rs weer aan het aantrekken is en dat men binnenkort een tekort in het aanbod zal krijgen.
Wat een onzin. Zóveel is 20.000 euro nou ook weer niet, of je moet een vreselijke flutstudie hebben gedaan.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:52 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Die toekomst is wel verrekte lastig met een studieschuld van 20.000 euro.
Precies. dat is ook het punt waarom studenten moeten werken. Dan blijft er minder tijd over voor de gemiddelde student. je hebt altijd uitzonderingen.quote:Op zaterdag 26 november 2005 13:54 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Zonder studie is die toekomst ook lastig.
Sporten moet zeker gestimuleerd worden. Of het in Nederland haalbaar is om het net zo te doen als in de Vs wet ik niet. Je hebt hier gewoon minder mensen om al die teams te maken. Maar de intentie moet er zijn. Nadeel aan dat model is wel dat je of 5x in de week sport of niet. Een tussen weg is wel handig.quote:Op zaterdag 26 november 2005 14:45 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Sporten moet juist gestimuleerd worden vind ik. Het systeem zoals in de VS met universiteitsteams is prachtig.
In principe heb je genoeg mensen om teams te maken hier. Het zou het sportgebeuren in Nederland ook een enorme impuls geven en het zal het aantal actieve leden van bepaalde sportbonden die het nu moeilijk hebben doen toenemen. Ik denk bijvoorbeeld aan honkbal, rugby, ijshockey....quote:Op zaterdag 26 november 2005 15:14 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Sporten moet zeker gestimuleerd worden. Of het in Nederland haalbaar is om het net zo te doen als in de Vs wet ik niet. Je hebt hier gewoon minder mensen om al die teams te maken. Maar de intentie moet er zijn. Nadeel aan dat model is wel dat je of 5x in de week sport of niet. Een tussen weg is wel handig.
quote:Op zaterdag 26 november 2005 14:45 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Sporten moet juist gestimuleerd worden vind ik. Het systeem zoals in de VS met universiteitsteams is prachtig.
Het is eigenlijk zelfs andersom; studenten die niet op tijd afstuderen kosten zo ongeveer geld (afgezien van het collegegeld natuurlijk). Ik ben niet op de hoogte van de exacte details, maar hetzelfde concept is ook van toepassing op middelbare scholen. Vandaar dat ze iemand die voor een 2e keer dreigt te blijven zitten meestal proberen weg te werken.quote:Op zaterdag 26 november 2005 12:26 schreef Jeroenus het volgende:
[..]
Krijgt een universiteit meer geld wanneer een student op tijd afstudeert? Dat wist ik niet. Hoe zit die regeling in elkaar?
als je na je opleiding geen werk kan vinden, dan is 20.000 veel ja...quote:Op zaterdag 26 november 2005 14:18 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Wat een onzin. Zóveel is 20.000 euro nou ook weer niet, of je moet een vreselijke flutstudie hebben gedaan.
Herkenbaar.quote:Op zaterdag 26 november 2005 14:07 schreef Kluupkluup het volgende:
reactie op OP:
Ik ben 't er wel mee eens.
Ik doe een HBO opleiding, zit in het 3e jaar. En heb in die 3 jaar niet meer dan 5 bladzijden gezelen van alle boeken bij elkaar die ik heb moeten leren voor tentamens en nog haal ik het. En dat ligt niet aan mij.
Ik doe dus een voltijd opleiding, maar heb alleen woensdag les van 17:00 tot 20.30. Ik heb dus gewoon de tijd om er een voltijd baan naast te nemen..
Dan heb je toch echt iets niet goed gedaan als je na je studie met ¤ 20.000 schuld zit en zonder baan.quote:Op zondag 27 november 2005 14:19 schreef Jerruh het volgende:
[..]
als je na je opleiding geen werk kan vinden, dan is 20.000 veel ja...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |