| WaSTeiL | maandag 21 november 2005 @ 08:40 |
| Ik heb vorige week mijn winterbanden weer laten monteren. Nu waren 2 banden van mij op waardoor ik een ander (gebruikt) setje heb gekregen om de rest weer aan te vullen. Nu zijn ze als volgt gemonteerd: Vredesteijn Snowtracks: aan de rechterkant Vredesteijn Wintertracks: aan de linkerkant. Nu lijkt mij deze manier van monteren niet zo slim, voor mijn gevoel zou ik voor en achter dezelfde banden moeten hebben. Dus bijvoorbeeld voor de Snowtracks en achter de Wintertracks. Er zit ook wel degelijk een flink verschil in profiel en ik merk ook wel wat verschillen. Bijvoorbeeld dat de Snowtracks sporen achterlaten in de parkeergarage (bij normale snelheid en inparkeren) en de wintertracks niet. Wat denken jullie: even terug gaan of kan dit wel gewoon? | |
| FHR | maandag 21 november 2005 @ 08:45 |
| Volgens mij is het zelfs verboden om met 2 verschillende banden op één 'uiteinde' van een auto te rijden. Terug gaan dus! | |
| Pikkebaas | maandag 21 november 2005 @ 08:55 |
quote: Klopt, voor en achter andere mag wel. Maar op 1 as moeten dezelfde banden links en rechts zitten. Wat je nu hebt is gevaarlijk en moet asap worden gewisseld. | |
| DrXLTrouble | maandag 21 november 2005 @ 08:59 |
| Dat is dacht ik gevaarlijk omdat ze verschillende remeigenschappen hebben. Daardoor is het risico dat je tijdens het hard remmen altijd een afwijking naar 1 kant hebt. | |
| highworker | maandag 21 november 2005 @ 09:01 |
quote:Is dat echt zo? Ik heb linksachter een nieuwe band laten monteren, en rechtsachter zit nog een oudje met paar mm profiel..niets gehoord van de garage? | |
| WaSTeiL | maandag 21 november 2005 @ 09:11 |
| Ik heb even gebeld met de vestiging van de Euromasters en die gaven aan dat je op zich met 4 verschillende banden MAG rijden, maar dat het niet bevoordelijk is voor de rij-eigenschappen. Hij gaf ook simpelweg aan dat ik zo snel mogelijk langs moest komen. Beetje raar, want in eerste instantie gaf hij aan dat het niet zo'n probleem is, maar ik moet wel meteen zo snel mogelijk moet komen. | |
| DrXLTrouble | maandag 21 november 2005 @ 09:16 |
| Ze zullen niet zo snel een fout toe willen geven | |
| DrXLTrouble | maandag 21 november 2005 @ 09:21 |
| Op http://www.autozine.nl/text/189.html staat: Het is niet toegestaan op één as banden van twee verschillende merken of typen banden te monteren | |
| PNG | maandag 21 november 2005 @ 09:31 |
| Dat is correct. 2 dingen bij 2 sets: - meeste profiel moet achter - zachtste/meeste grip compound moet achter Dus bij weinig compound verschil die met meeste profiel achter, bij ongeveer zelfde profiel de zachtste (waarschijnlijk de snowtrack) achter. | |
| heijx | maandag 21 november 2005 @ 09:34 |
| Als je Snowtracks richtinggebonden zijn (Snowtrack 2 is dat wel) zitten ze nu sowieso niet goed en als ze wel in de goede richting zitten kan je ze niet op 1 as zetten. Rechts moet naar links en daarbij draait de rolrichting om. | |
| WaSTeiL | maandag 21 november 2005 @ 09:46 |
quote:Voor mijn gevoel zou bij een voorwielaangedreven auto (zoals die van mij) juist degene met de meeste grip vooraan moeten of is dat juist andersom om het uitbreken van de achterkant te voorkomen? | |
| PNG | maandag 21 november 2005 @ 11:37 |
| Beste banden altijd achter, pcies. 2e. Bovendien voor is altijd makkelijk. Je gaat hoogstens rechtdoor, gas los en je bent er vaak al weer. Bovendien grip op de voorkant is makkelijk te creeren, korte harde remtik, gewicht auto op voorwielen en je kunt sturen, een van eerste dingen die je leert bij slipcursussen. Kort hard ankeren, rem los, koppeling in en je kan tegensturen, met ABS gewoon vol stampen (gewicht naar voren en tegensturen). Koppeling in om remmend moment van de motor niet op de voorwielen te doen belanden, anders ga je alsnog achterstevoren. | |
| WaSTeiL | dinsdag 22 november 2005 @ 11:20 |
quote:Jij hebt gelijk gehad! Vanochtend bij de Euromasters geweest en daar bleken idd de banden aan weerszijde te zitten terwijl ze op 1 as moeten zitten, maar ook zat de Snowtrack in de verkeerde richting gemonteerd. Al met al een flink blunder van die prutser die het gemonteerd heeft. | |
| heijx | dinsdag 22 november 2005 @ 12:33 |
quote:Dat zal niet Kwikfit Ceylonlaan Utrecht geweest zijn, want daar was de "werkuitdeler" de prutser, niet de monteur. Heijx gaat naar de Kwikfit voor een set winterbanden om zijn reservevelgen.... 1. U wilt T-klasse banden? Die zijn eigenlijk helemaal niet geschikt voor uw auto en hebben een erg slechte wegligging. Ik: Ze kwamen anders uitstekend uit de test, in exact deze maat en T klassering en ik durf te wedden dat die test zelfs met een Golf IV is uitgevoerd. Doet u mij nu maar gewoon die T banden en geeft u maar een 190km/h sticker voor mijn dashboard. (topsnelheid is 195) 2. T-categoriebanden zijn goed voor 160, meneer. -Nee, 190. - Ja, maar dit zijn winterbanden en daarmee mag u maar 160. - T is T en T is 190. Q is 160. Staat hier Q op? -Ehh... 3. Op de werkbon staat VR Snowtrac2, hij zet Michelin klaar. Ik kijk effe op de eerste band die de monteur in mijn kofferbak legt, ikke terug naar baliejuffrouw waar Pipo ook stond. Jaaa, Michelin snowtrac, zegt ie. Baliejuffrouw en ik kijken de man ietwat bevreemd aan.... 4. Ik vraag -tegen beter weten in- aan Pipo of de Snowtrac 2 richtinggebonden is. Antwoord: T banden zijn nooit richtinggebonden. Ikke na montage checken: Ze zijn WEL richtinggebonden en gelukkig had de monteur ze WEL goed om de wielen gelegd, twee voor links en twee voor rechts. Ik snap niet wie die Pipo werkplaatsleider heeft gemaakt. | |
| WaSTeiL | dinsdag 22 november 2005 @ 13:07 |
| Als bij Kwikfit Ceylonlaan Utrecht bent geweest heb je ook de meest slechte vestiging van Kwikfit te pakken. Had een keer een leen-auto mee waarvan de banden compleet versleten bleken te zijn (canvas kwam er doorheen), wilde hij me nog gaan laten rijden met 3 nieuwe banden en 1 compleet versleten aangezien hij er maar 3 had. Bij Euromasters Nieuwegein nooit problemen gehad tot dit akkefietje.. | |
| StefanP | dinsdag 22 november 2005 @ 18:34 |
| Mijn auto is trouwens ooit door de APK gekomen met links en rechts achter verschillende banden. Volgens mij heeft die kerel daar totaal niet naar gekeken, ik was er bij. | |
| gateway | dinsdag 22 november 2005 @ 21:44 |
quote:De banden met het meeste profiel moeten achter, omdat als je auto in de slip raakt, je voor nog kan sturen, maar als de achterkanwegbreekt kan je niks meer... (ik leg tegen bovenstaande in wel me nieuwe banden voor, omdat ik die velgen voor wil hebben! maar de andere banden zijn pa 1 wintertje oud dus....) |