Een studerende vriendin van mij heeft een leuke kamer op het oog in hetzelfde pand waar ikzelf ook huur, mooi oppervlakte, gunstig gelegen, redelijke prijs en waar ze nu woont is het allemaal wat minder. Enfin.
Driekwart van de muren zijn gemetseld zonder verder stucwerk of iets dergelijks.
![]()
Dit dus, als geleend voorbeeldje.
Niet het allerfraaiste, wat kan iemand dan doen:
- Zelf wat stucen en het verven? Of een paar latjes erop schroeven, isolatiemateriaal erbij en een rits gipsplaten erop? Een mooie kans om redelijk naar eigen (kleur)smaak te klussen?
- Óf is de verhuurder in gebreke, het lijkt tenslotte wel een pas opgeleverde schuur/garage en het gaat hier wel om wooncomfort?
Aangezien ik in hetzelfde pand een (grotere en duurdere) studio huur waar wél overal mooi gipsplaten zitten vroeg ik me dus de hoe & wat's af.
Hieronder wat informatie wat ik heb kunnen vinden over woningverbetering bij huren.
quote:
Woningverbetering en groot onderhoud
Een verhuurder mag, behalve voor dringende reparaties, geen veranderingen aan de
inrichting of gedaante van de woning aanbrengen. Dit houdt in dat indien de verhuurder de
woning wil verbeteren, hij toestemming nodig heeft van de huurder. Van woningverbetering
is echter geen sprake bij herstel of vervanging van delen van de woning waarbij het
wooncomfort gelijk blijft. Dit is namelijk enkel de (groot) onderhoudsverplichting van de
verhuurder.
Woningverbetering kan leiden tot huurverhoging. Uitgangspunten zijn dat de verhuurder en
de huurder van tevoren afspreken wat de verbeteringen zullen inhouden en welke
huurverhoging daaruit voort zal vloeien. De nieuwe huur mag echter niet hoger worden dan
de maximale huurgrens en moet in redelijke verhouding staan tot de kosten die de
verhuurder maakt na aftrek van subsidies en bijdragen van huurders.
Bij groot onderhoud mag de verhuurder in principe geen huurverhoging vragen.
Uitzonderingen hierop zijn situaties waarin het redelijk is dat er toch een verhoging
overeengekomen wordt of indien er sprake was van huurbevriezing of huurverlaging
wegens onderhoudsgebreken. Indien deze opgeheven zijn is het voor de huurder mogelijk
een inhaalsverhoging voor te stellen. Ga in een dergelijke situatie voor advies naar een
Buro voor Rechtshulp.
Verbeteringen die de huurder betaalt
Als de huurder voor eigen rekening verbeteringen in de woning aanbrengt, kunnen deze
niet tot huurverhoging leiden. Voor de huurder is het verstandig om de verhuurder van
tevoren toestemming te vragen zodat bij het opzeggen van de huur geen geen
verplichtingen meer bestaat tot ongedaanmaking. Ook kan de huurder met de verhuurder
afspreken dat hij een vergoeding zal ontvangen bij het verlaten van de woning voor de
aangebrachte verbeteringen. De verhuurder zal er op zijn beurt weer voor moeten zorgen
dat de verbeteringen beantwoorden aan de normen van de bouw- en/of
installatievoorschriften en dat ze niet van invloed zijn op de verhuurbaarheid van de
woning.
Het ergste wat je kan overkomen is dus dat je de verbeteringen zelf moet betalen en er achteraf ook weer moet uitslopen, met als voordeel zeker geen (eventuele) huurverhoging.
En het beste geval is dat je verhuurder open staat voor het idee, je riant tegemoetkomt en geen huurverhoging oplegt omdat het tenslotte voor hem/haar ook een goede deal is aangezien jij je vrije tijd en wat centjes insteekt?
Iemand een ervaring, uitgesproken mening, tip of iets? Thanks.
disclaimer: ja de verhuurder bellen en het voorstellen is het makkelijkste, ikzelf ben alleen in theorie benieuwd. Wellicht is zij wel tevreden met een paar grote posters en kasten ervoor.[ Bericht 0% gewijzigd door ROG op 21-11-2005 02:26:52 ]