abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32432021
Kan iemand met meer houtwerk-ervaring me uitleggen wat precies 't voordeel is van een deuvel-verbinding tov een schroefverbinding, buiten dat een deuvelverbinding niet in 't zicht zit?

(die dingen zijn een redelijke pain in the ass om ze goed te krijgen, en als je lades maakt ben je een kapitaal kwijt aan lijmklemmen...)
pi_32432069
Als je de gaten goed krijgt, en het een beetje lijm, en je zet zo alles in elkaar, dus voor bouwpakketten is het een stuk makkelijker en het voordeel is dat ze inderdaad niet zichtbaar zijn.

Verder voordelen zie ik ook niet.
pi_32432119
't is niet voor een bouwpakket, maar voor eigenbouw lades.

De gaten krijg ik op zich wel goed, maar om vervolgens alles naadvrij op elkaar te krijgen is zwaar k*t. Plus dat ik 't idee heb dat 't uiteindelijk met wat houtlijm aanelkaarhangt. Maar goed, misschien vergis ik me.
pi_32432196
Mijn vader was vroeger timmerman, en hij heeft geloof ik een zgn 'deuvelsetje', wat je kan gebruiken om deuveltjes goed te krijgen. Verder heb ik er geen verstand van, maar misschien kun je er wat mee.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_32432278
Gebruik ik ook, en dan nog blijft 't k*t. Nou kan 't eraan liggen dat het zo'n praxis-deuvelsetje is (met een fijne constructiefout), maar ik vermoed dat een gedeelte van de ellende eigen is aan deuvels en lijmverbindingen zelf (goed afklemmen enzo, en de ene hoek vastzetten en zien dat daardoor de andere hoek weer loskomt..).
pi_32432406
quote:
Op zondag 20 november 2005 19:08 schreef joshus_cat het volgende:
Gebruik ik ook, en dan nog blijft 't k*t. Nou kan 't eraan liggen dat het zo'n praxis-deuvelsetje is (met een fijne constructiefout), maar ik vermoed dat een gedeelte van de ellende eigen is aan deuvels en lijmverbindingen zelf (goed afklemmen enzo, en de ene hoek vastzetten en zien dat daardoor de andere hoek weer loskomt..).
Mmm heb ik eigelijk nooit last van. Als het soms niet lukt, kun je ook eerst 1 kan vast zetten, laten drogen, en dan de andere kant vast zetten. Kost iets meer tijd, maar dan kunt het volgens mij wel.
  zondag 20 november 2005 @ 21:42:04 #7
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_32436807
Wel hier gaan we:
- een schroef breekt veel makkelijker
- Een schroef zie je zitten
- Een schroef in vezelplaat is redelijke nest
- Bij het schroeven bestaat de kans op splijten
- Deuvels zijn een hout in hout verbinding wat altijd beter is (werking van het hout en zo
- Goedkope schroeven kunnen roesten

Voila zo goed ongeveer ?
Minds are like parachutes, they work best when open!
pi_32437390
quote:
Op zondag 20 november 2005 21:42 schreef HaerdenC het volgende:
Wel hier gaan we:
- een schroef breekt veel makkelijker
- Een schroef zie je zitten
- Een schroef in vezelplaat is redelijke nest
- Bij het schroeven bestaat de kans op splijten
- Deuvels zijn een hout in hout verbinding wat altijd beter is (werking van het hout en zo
- Goedkope schroeven kunnen roesten

Voila zo goed ongeveer ?
-dat ik die schroef zie zitten is geen issue voor me
-materiaal is in mijn geval beukenhout
-Splijten is inderdaad knap vervelend, maar met voorboren heb ik nog geen last gehad van splijten (sowieso verplicht in hardhout omdat je anders hele sterke armen moet hebben)
-roesten is ook niet zo'n probleem.

Uitmeten is trouwens wel ietsje tricky-er met schroeven dan met deuvels, heb ik 't idee. Als je eenmaal een enkel gat net iets op de verkeerde plaats hebt zitten ben je gaar, terwijl je met deuvels nog wel iets kunt doen door een gat net een halve milimeter verder uit te frezen.

edit: 't grootste probleem wat ik heb met deuvels is niet de deuvels zelf, maar m'n buren vanwege 't gejens om 't goed te krijgen. 8mm deuvels in een 8mm gat zit heel strak..

[ Bericht 10% gewijzigd door joshus_cat op 20-11-2005 22:27:27 ]
pi_32450738
geen deuvels! is zoooo ouderwets!
neem lamello's!
je weet nooit wat er voor je staat, als de liftdeur opengaat
pi_32451614
quote:
Op maandag 21 november 2005 13:17 schreef 2flower het volgende:
geen deuvels! is zoooo ouderwets!
neem lamello's!
Je bedoelt 'weer een nieuw, prijzig, bevestigingssysteem'?
  dinsdag 22 november 2005 @ 01:05:31 #11
97745 Thorical
finding a way
pi_32469736
Als je de schroefkoppen die je blijft zien geen probleem vindt dan gebruik je toch lekker schroeven.
Het voordeel van deuvels en lamello's is dat je ze niet ziet maar als je schroeven gebruikt die een verbinding die stevig genoeg is voor jouw verbinding dan heb je ook nog eens het voordeel dat het makkelijk uitelkaar te halen is.
pi_32477469
quote:
Op maandag 21 november 2005 13:48 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Je bedoelt 'weer een nieuw, prijzig, bevestigingssysteem'?
nou, nee, is een stuk sneller en goedkoper dan deuvels en bestaan al een jaartje of 25....?
je weet nooit wat er voor je staat, als de liftdeur opengaat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')