FOK!forum / The truth is in here and out there / Keltisch Jaarwiel
Invictus_zondag 20 november 2005 @ 10:29
Al een tijdje ben ik opzoek naar een boek of kalender die het jaarwiel beschrijft. Meestal als ik iets vind is het zo zweverig als de pest dus bij deze de vraag of iemand een jaarwiel weet te vinden die gewoon de dagen/periodes beschijft zonder allerlei diepzinnig geneuzel.

bvd
Enyaliuszondag 20 november 2005 @ 11:18


zoek voor Druide + Jaarwiel:)
aardser, niet zweveriger, dan hun zul je het niet krijgen.

http://groups.msn.com/Cor(...)ltischekalender.msnw



DE KELTISCHE KALENDER, een artikel over het achtvoudige jaar der Kelten.

Dit artikel beoogd enige informatie te geven over het Keltische Kalenderjaar. Ten eerste zal aan de orde komen de druïden-cycli en –tijdperken; vervolgens het achtvoudige jaar en tenslotte een aantal keltische feesten.

Druïden-cycli en –tijdperken

Een cyclus van 5 jaar werd een 'Lustre' (ons huidige lustrum) genoemd. Na 6 Lustres, ofwel een 'maand van jaren' (d.w.z. 30), was een druïdische cyclus compleet. Een periode van 21 maanden van jaren (21x30=630) vormde een druïdisch tijdperk. Tijperken worden gemeten vanaf de tweede slag bij Mag Tuireadh in Ierland, tijdens welke de Tuatha de Danann de Fomori overwonnen. Ons jaar 1 n. Chr. = 1871 Mag Tured (MT). 1975 is dus (1975+1871)= 3846 MT. In het eerste jaar MT begon het tijdperk van Ijzer en Zilver, dat in 3888 MT zal eindigen (2017 n. Chr.). 2001 = dus 2001+1871= 3872 MT. Volgens de druïdische tijdrekening leven wij dus in 3872 MT.

In de Keltische regio's in Groot Brittannië en Ierland begon het nieuwe jaar traditioneel op Samhain (= 1 november), dus altijd op dezelfde dag van de zonnecyclus. Er werd een ander kalenderstelsel gebruikt dan in Gallië, dat de jaarlijkse maan- en zonnecycli met elkaar in overeenstemming bracht. Het jaar bestond uit 13 maanden, waarvan er 12 ongeveer gelijk waren aan onze huidige maanden, met de tussenvoeging van een korte, driedaagse maand na oktober die naar het nieuwe jaar leidde. Met deze maandindeling worden de Keltische kosmologie en de druïdische filosofie verbonden door het Oghamalfabet met zijn 13 kalenderbomen.

Het jaar werd in twee helften verdeeld, een duistere en een lichte. Het was verboden te trouwen tijdens de duistere helft. Met Samhain begon de duistere helft van het jaar, terwijl de lichte begon op het tegenover-gestelde punt, de 1ste mei, ofwel Beltane. Tussen deze twee punten viel Brigantia, ofwel Imbolc (1 februari) en Lugnassadh, ofwel Lammas (1 augustus), waarmee het Keltische jaar in vieren was gedeeld. En tussen deze vier tijdstippen, de vuurfeesten, vonden de zonnewenden en equinoxen, die de vier Albans werden genoemd, plaats:
Alban Arthuan

21 december; winterzonnewende; midwinter; de kortste dag.
Alban Eiler

21 maart; lentepunt; nacht en dag staan gelijk; de eerste dag van de lente.
Alban Heruin

21 juni; zomerzonnewende; midzomer; de zon heeft zijn hoogste punt bereikt en werpt drie stralen om de wereld te verlichten; de langste dag.
Alban Elved

21 september; herfstnachtevening; dag en nacht staan gelijk; de tijd van de afnemende zon.

De vier vuurfeesten hadden een tweevoudig doel: ze markeerden de seizoensovergangen en het waren godsdienstige vieringen. Twee ervan, Samhain en Beltane, waren mannelijk; Brigantia en Lugnassadh waren vrouwelijk. De feesten duurden elk drie dagen – voor, tijdens en na de gebeurtenis.
Samhain

1 november. Dit was het einde en het begin van het jaar, waarbij het nieuwe jaar begon bij zonsondergang op 31 oktober (de reden waarom Hallowe'en en het Keltische nieuwe jaar op dezelfde dag vallen.) Het vertegenwoordigde de ondergang van de zon tegen de wintermaan en het was een tijd dat de opgekropte problemen van het jaar opklaarden, een tijd voor rust en beschouwing, voor de Berkmaand van een nieuwe start. Het was ook een tijd om versleten ideeën en invloeden af te werpen en, meer specifiek, om in contact te komen met geesten, voorvaders en de 'groepsgeest' van de clan.
Brigantia

1 februari. Dit vuurfeest verwelkomt de opnieuw ontbrande zon, die opkomt na de winternacht. Met het toenemen van zijn kracht na de kortste dag brengt hij verwachtingen van de lente en hernieuwd leven. Zijn andere naam Imbolc (van 'oimelc' of schapenmelk) verbindt het met een van de eerste voorboden van de lente: pasgeboren lammeren.

Dit feest valt aan het begin van de Wilgenmaand, met zijn lunaire en vrouwelijke associaties, en het is het feest van de drievoudige godin Brigid, die bij zonsopgang geboren zou zijn in een brandend huis waarvan de vlammen tot in de hemel reikten, terwijl haar adem de doden tot leven wekte. In haar meervoudige van maagdelijk meisje, matrone en oude vrouw omspant zij de wisseling van de seizoenen, net zoals in deze tijd de winter van ouderdom en dood plaats begint te maken voor jeugd en geboorte.
Beltane

1 mei. 'De geliefde knoppen van mei' – het jaarlijkse vruchtbaarheidsfeest dat de zomer verwelkomt aan het begin van de lichte helft van het jaar en dat valt in de maand van de sterke, vruchtbare eik. De meikoninginnen werden gekroond en morisken-, spiraal- en meiboomdansen verzekerden een goede oogst, later in het jaar.
Lugnassadh

1 augustus. Dit was het oogstfeest, waarbij het huwelijk van Lugh en moeder aarde werd gevierd, maar het was ook een begrafenisrite, aangezien de zon begint aan zijn lange reis naar de winternacht. Volgens de Ierse traditie zou het voor het eerst bij Tailltean gevierd zijn, de plaats waar Lughs pleegmoeder was begraven. Het werd gevierd met wedrennen en rondedansen met de zon mee, die ertoe dienden om de zon met behulp van nabootsing te versterken, zodat de levenskracht weer voor een jaar verzekerd was. De wedloop is in feite die van de zon in de ronde van het jaar – de triomfwagen van de zonnegod (de Griekse Apollo of de Keltische Belinus.) Aangezien de zon door zijn rituele gemeenschap met de aarde een oogst voortbrengt, werd dit een tijd om huwelijken te sluiten.
Tenslotte

Eens te meer wordt duidelijk dat de Kelten dicht bij de natuur stonden en zich daar één mee voelden. Uit de diverse feesten komt duidelijk naar voren dat zij met de seizoenen leefden en er veel meer waarde aan hechtten dan wij.

Corr Uilleand

Nuin 3872 MT
Elvizondag 20 november 2005 @ 11:19
Bedoel je een wiel met de jaarfeesten zoals Samhain en Yule erop?
Enyaliuszondag 20 november 2005 @ 11:20
is in princiepe hetzelfde inderdaad
Elvizondag 20 november 2005 @ 11:24


Ik heb alleen deze.
Enyaliuszondag 20 november 2005 @ 11:28
als je er boeken over wilt hebben dan moet je iets over druides nemen. zoals ik zei zijn die erg Aards en dus niet zweverig. je kunt ook zoeken over een boek van Jaarwiel en Sebat/esbats maar dan gaat ze er zeer uitgebreid op in en krijg je ook zweverige aspecten er in trug.
wonkozondag 20 november 2005 @ 12:31
TeeVeePee
Enyaliuszondag 20 november 2005 @ 15:00
voor een zeer uitgebreide uitleg van de jaargetijden en feesten/symboliek wicca-stijl kun je hier es kijken

http://www.geocities.com/(...)cca-Jaarfeesten.html
_Vulcanus_maandag 21 november 2005 @ 03:21
the celtic tree calendar



http://www.the-tree.org.uk/Sacred%20Grove/treecalendar.htm
Invictus_maandag 21 november 2005 @ 09:25
Dank dank.

Heeft er misschien iemand een ISBN-netje?