grapje hoop ik? het is gewoon the room of requirement, en zowel draco als trelawney komen daar om iets te verstoppen, en dus krijgen ze dezelfde 'verstopkamer' te zien.quote:Op vrijdag 16 december 2005 22:33 schreef _evenstar_ het volgende:
uh heb het boek niet hier.. dus letterlijk citeren gaat even niet lukken, maar voor de laatste afspraak van harry en perkamentus.. komt zei uit de kamer van hoge nood waar draco ook is.. om haar sherry te verstoppen.. en botsen zwamdrift en harry tegen elkaar op als zei die opmerking maakt over die toren met bliksem en onheil.
brengt mij tot een idee zij verstopt die sherry in dezelfde kast als waardoor de dooddoeners zweinstein binnenkomen.. is zwamdrift wellicht een duister persoontje?
Wat ook wel apart is is dat Harry in die kamer geweest is toen hij het boek van de half-blood prince ging verstoppen...zou hij toen de verdwijnkast niet hebben gezien? Of was hij zich er toen nog niet van bewust dat Draco iedere keer als ie weg was in die kamer was?quote:Op woensdag 21 december 2005 17:10 schreef Maeghan het volgende:
[..]
grapje hoop ik? het is gewoon the room of requirement, en zowel draco als trelawney komen daar om iets te verstoppen, en dus krijgen ze dezelfde 'verstopkamer' te zien.
quote:Op woensdag 21 december 2005 19:33 schreef Smittend het volgende:
Wat ook wel apart is is dat Harry in die kamer geweest is toen hij het boek van de half-blood prince ging verstoppen...zou hij toen de verdwijnkast niet hebben gezien? Of was hij zich er toen nog niet van bewust dat Draco iedere keer als ie weg was in die kamer was?![]()
Als hij het boek gaat verstoppen herkent Harry wel degelijk de verdwijnkast. Hij wordt specifiek genoemd als de kast waardoor vorig jaar iemand van Zwadderich was verdwenen. Harry realiseert zich absoluut niet dat dat de kamer was waar Draco bezig was. Het is immers een kamer van hoge nood, die voor iedereen anders is, soms een wc, dan weer het svp lokaal en in dit geval een verstophok. Hij legt het boek volgens mij op een andere kast trouwens.quote:Op woensdag 21 december 2005 19:41 schreef alwaysthebest het volgende:
Ik dacht zelf dat de verdwijnkast de kast was waar Harry et boek oplegde (of was dat geen kast?). Er zullen wel meer kasten zijn en Harry zal een verdwijkast in zijn haast niet zo herkennen, en dan ook nog meteen aan draco koppelen.
Ik zie het nu ja, en hij loopt er ook alleen maar langs.quote:Op woensdag 21 december 2005 19:44 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Als hij het boek gaat verstoppen herkent Harry wel degelijk de verdwijnkast. Hij wordt specifiek genoemd als de kast waardoor vorig jaar iemand van Zwadderich was verdwenen.
Klinkt best goed. Misschien is dat wat Dumbledore van Snape weet. Remulus zou dus nog leven en achter de horcruxes zijn aangegaan? Maar dan is hij wel een hele goed tovenaar geworden. Dat is immers een vereisde om bijvoorbeeld de horcrux uit de grot te bemachtigen, zoals Dumbledore meerdere malen zei. Maar wat ik me ook afvroeg van R.A.Z., waarom is hij al lang dood als Voldemort het briefje zou lezen?quote:Op maandag 19 december 2005 14:15 schreef freecell het volgende:
Misschien heeft Voldemort dat aan Sneep opgedragen en heeft Sneep hem in veiligheid gebracht?
Het echte medallion van Salazar Slytherin zit in de on-openbare kist in het huis van Sirius Zwarts ( of nu toch Narcissa ? ).quote:Op woensdag 21 december 2005 22:01 schreef MeneerTim het volgende:
[..]
Klinkt best goed. Misschien is dat wat Dumbledore van Snape weet. Remulus zou dus nog leven en achter de horcruxes zijn aangegaan? Maar dan is hij wel een hele goed tovenaar geworden. Dat is immers een vereisde om bijvoorbeeld de horcrux uit de grot te bemachtigen, zoals Dumbledore meerdere malen zei. Maar wat ik me ook afvroeg van R.A.Z., waarom is hij al lang dood als Voldemort het briefje zou lezen?
In boek 5 wordt anders tijdens de schoonmaakacties in huize Zwarts gesproken over een medaillon.quote:Op donderdag 22 december 2005 10:39 schreef Rainboww het volgende:
[..]
Het echte medallion van Salazar Slytherin zit in de on-openbare kist in het huis van Sirius Zwarts ( of nu toch Narcissa ? ).
De barman van de Zwijnskop wordt trouwens ook genoemd bij de aanwezigen op Perkamentus' begrafenis.quote:Desiderius Perkamentus:
Waarschijnlijk een van de meest mysterieuze leden van de Orde is Desiderius Perkamentus, de broer van Albus Perkamentus, het schoolhoofd van Zweinstein. Desiderius was lid van de Orde van de Feniks in de zeventiger jaren en misschien is hij dat nog steeds, alhoewel hij bij Harry's weten (en dat van de anderen) nooit op Grimboudplein 12 is geweest. Hij is te zien op de groepsfoto van de Orde die Dolleman op 31 augustus 1995 aan Harry liet zien. Hij zei erbij dat het een vreemde kerel was.
Albus Perkamentus gebruikte Desiserius een keer als voorbeeld van iemand die zich niks aan trekt van 'public ridicule' (sorry, kan ik niet precies vertalen). Desiderius is naar het schijnt veroordeeld voor het uitvoeren van 'ongepaste bezweringen over een geit', maar had zich niet af laten schrikken door de daarop verschenen commentaren in de Ochtendprofeet. (ongeveer). Maar omdat Albus toen zei dat hij er niet geheel zeker van was of Desiderius kon lezen, hoeft dit helemaal geen dapperheid te zijn.
Het zou heel goed kunnen dat deze zlefde Desiderius de barman van de Zwijnskop te Zweinsveld is. Er zijn een hoop redenen die dit suggereren.
De volgende citaten uit de Orde van de Feniks zijn verzameld door Sarah Stephens, zij is tevens verantwoordenlijk voor veel van het commentaar.
- "Het interieur van de Zwijnskop bestond uit een kleine, bedompte en uitermate groezelige ruimte en er hing een penetrante geur, die aan geiten deed denken.
P263 Wij weten allemaal van Desiderius' incident met betrekking tot geiten. (de vuurbeker)
- "Uit een achterkamertje kwam de barman aanschuifelen: een knorrige oude man met lang grijs haar en een grijze baard. Hij was lang en mager en kwam Harry vagelijk bekend voor. "
P264 JK smijt niet zomaar met woorden als 'bekend', en zijn omschrijving komt overeen met die van Albus.
Daar komt nog bij dat Harry, omdat hij hem op een foto had gezien (wanneer Dolleman hem de groepsfoto liet zien). Harry is goed in het herkennen van gezichten als hij ze ooit in een flits gezien heeft, bewijs daarvoor is het herkennen van Firminus Nigellus' (?) stem in 'het oog van de slang'.
- "De ogen van de barman gleden over Harry en bleven even rusten op zijn litteken..."
P264 Waarom zou het nodig zijn dit te vermelden, als het niets belangrijks was?
- ""Oh welnee,' zei Perkamentus met een grimmige lach, "ik vertrek niet om me te verbergen. Droebel zal gauw genoeg wensen dat hij me nooit weggestuurd had van Zweinstein, dat verzeker ik je."" (niet exact)
Hij kon natuurlijk gewoon onderduiken in de Zweinskop bij zijn broer (of zelfs zelf achter de bar staan).
- "'Nou... nee!' snikte Hermelien. 'We hebben de Lekke Ketel op de Wegisweg geprobeerd en De Drie Bezemstelen en zelfs de Zwijnskop..."
"Stomme meid - Perkamentus gaat heus niet in een kroeg zitten wanneer het hele Ministerie naar hem uitkijkt!" (niet exact)
Dus natuurlijk zou hij, Perkamentus kennende, dat juist wel doen.
- "'Dat heb ik gedaan,' zei Perkamentus. 'Op een koude, natte nacht zestien jaar geleden, in een kamer boven de Zwijnskop. (niet exact)
Albus heeft daar dus wel eens gezeten.
- "De Zwijnskop, waar Sibille verkoos te verblijven om de lage prijs, heeft lange tijd, laten we zeggen, interessantere klanten getrokken dan De Drie Bezemstelen. Zolas jij en je vrienden zelf hebben uitgevonden, en ik die nacht dat ik daar was, is het een plek waar het nooit veilig is te veronderstellen dat je niet afgeluisterd wordt. Natturlijk, het waard om af te luisteren. Mijn -onze- ene keer van goed geluk was dat de afluisteraar was betrapt toen de voorspelling nog maar net begonnen was, en het gebouw uit gegooid.
Wie betrapte de spion en gooide hem eruit? Waarom zou, met zoveel van die rare klanten, de eigenaar juist bij deze zaak zo onsteld zijn geweest?
De rol die Desiderius speelt in de Orde is nog niet onthuld, misschien ligt het antwoord in dit ivoorval. De clientele van de Zwijnskop is eigenaardig, dat staat vast, een goede reden voor de Orde om hier extra een oogje in het zeil te houden. Dit is misschien het werk van Desiderius voor de Orde.
Hij wil! Hij wil! Hij wil! Niet wilt! Aaaaaargh!quote:Op donderdag 22 december 2005 10:53 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
In boek 5 wordt anders tijdens de schoonmaakacties in huize Zwarts gesproken over een medaillon.
(blz. 96 in de Nederlandse versie):
"Verder vonden ze een groot medaillon dat niemand open kon krijgen, (...)."
Ze gooien alles in een grote zak, er zijn echter twee personen bekend die dingen uit de zak hebben gehaald. Ten eerste Knijster en ten tweede Levenius Lorrebos die in deel 6 door Harry betrapt wordt als hij Sirius' dingen aan de barman van de Zwijnskop wilt verkopen.
he geen geneuzel....quote:Op donderdag 22 december 2005 13:07 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Hij wil! Hij wil! Hij wil! Niet wilt! Aaaaaargh!
Het klinkt niet, het is fout, het is stom, het is idioot, en toch schrijft en zegt de één na de ander "hij wilt". Een kruistocht tegen deze lieden.. En een internetpagina.
tvp
Mijn oprechte excuses. U heeft uiteraard gelijk. Maar in mijn verdediging wil ik schrijven dat ik het bovenstaande snel heb getikt zonder al te veel op spelling te letten. Het is immers een reactie op FOK! en niet een essay voor mijn studie.quote:Op donderdag 22 december 2005 13:07 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Hij wil! Hij wil! Hij wil! Niet wilt! Aaaaaargh!
Het klinkt niet, het is fout, het is stom, het is idioot, en toch schrijft en zegt de één na de ander "hij wilt". Een kruistocht tegen deze lieden.. En een internetpagina.
tvp
Je hebt gelijk. Als ik morgen tijd heb zal ik die lui ook even de huid volschelden.quote:Op donderdag 22 december 2005 18:45 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Overigens Koekepan, ik weet niet wat erger is, mijn fout hier of "beargemunteren" in dit nieuwsbericht op de FP:
Verdonk naar Raad van State om Kalou
Dat is het punt niet. Het gaat erom dat-ie zoveel moeite doet om de profetie te bemachtigen in deel 5.quote:Op donderdag 22 december 2005 23:41 schreef Maeghan het volgende:
Als jij een machtswellusteling was als Voldemort, en je hoorde dat iemand eventueel je ondergang zou kunnen gaan betekenen, dan ruim je diegene toch voor de zekerheid uit de weg, ook als prophecies niet per se uit hoeven te komen?
Je snapt het niet echt hè? Als Voldemort die profetie zó graag wilde hebben dat hij er een confrontatie met The-Only-One-He-Ever-Feared voor riskeerde, dan moet hij erg veel vertrouwen hebben gehad in de profetie. Terwijl Dumbledore dus zegt dat er massa's profeties zijn zonder enige voorspellende waarde. Ergo, mysterie.quote:Op donderdag 22 december 2005 23:44 schreef Maeghan het volgende:
Ja, logisch. Hij dacht ik ruim diegene even uit de weg en dat mislukte, en nu wil hij weten of er een manier is om Harry wel uit te schakelen. Kennis is macht.
Ik snap het prima. Voldemort is gewoon verblind door zijn honger naar macht, in tegenstelling tot Dumbledore. Sowieso denken Dumbledore en Voldemort wel over meer dingen anders, zoals over de dood, en over liefde. Waarom dan niet over de waarde van een voorspelling?quote:Op donderdag 22 december 2005 23:52 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Je snapt het niet echt hè? Als Voldemort die profetie zó graag wilde hebben dat hij er een confrontatie met The-Only-One-He-Ever-Feared voor riskeerde, dan moet hij erg veel vertrouwen hebben gehad in de profetie. Terwijl Dumbledore dus zegt dat er massa's profeties zijn zonder enige voorspellende waarde. Ergo, mysterie.
Jij ziet mijn verhaal volgens mij aan voor kritiek op Rowlings plot. Dat is het niet. Ik probeer inconsistenties op te sporen niet om Rowling in diskrediet te brengen, maar om iets dichter bij de plot van deel 7 te komen.quote:Op donderdag 22 december 2005 23:57 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Ik snap het prima. Voldemort is gewoon verblind door zijn honger naar macht, in tegenstelling tot Dumbledore. Sowieso denken Dumbledore en Voldemort wel over meer dingen anders, zoals over de dood, en over liefde. Waarom dan niet over de waarde van een voorspelling?
Het punt is dat Voldemort bang is voor de dood. Hij wil persé niet sterven. Daarom hecht hij zoveel waarde aan de profetie en heeft hij dus veel vertrouwen in hoe de profetie waarheid is. Toen hij er achterkwam dat hij niet de hele profetie had gehoord werd hij natuurlijk geobsedeerd door het deel dat hij niet kende. wederom omdat voldemort zoveel waarde hect aan onsterfelijkheid en de mogelijkheid dat harry zijn ondergang kan zijn.quote:Op donderdag 22 december 2005 23:52 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Je snapt het niet echt hè? Als Voldemort die profetie zó graag wilde hebben dat hij er een confrontatie met The-Only-One-He-Ever-Feared voor riskeerde, dan moet hij erg veel vertrouwen hebben gehad in de profetie. Terwijl Dumbledore dus zegt dat er massa's profeties zijn zonder enige voorspellende waarde. Ergo, mysterie.
Als je er vanuit gaat dat het dagboek een Horcrux was zou het heel simpel kunnen zijn. Als je ziel steeds gesplitst wordt bij het maken van een Horcrux dan betekent het dat een stukje van zijn ziel opgeslagen lag in dat dagboek. Het blijft een beetje vaag maar die Horcruxen zijn volgens mij containers waarin je deeltjes van je ziel in opslaat. Harry heeft dat dagboek vernietigd en daarmee een stukje van zijn ziel. Kut voor Voldemort. Misschien heeft hij nu een zwakke plek?quote:Op donderdag 22 december 2005 23:49 schreef Koekepan het volgende:
Misschien had ik niet zoveel interviews moeten lezen. Maar nu ik dat eenmaal gedaan heb, kom ik nog een paar andere punten tegen.
- Als Tom Riddle in deel 2 was blijven leven, "it would have considerably strengthened the present-day Voldemort", lees je in enkele interviews. Maar JK wil (wil!) niet zeggen op wat voor manier, en hoe dat precies in z'n werk zou gaan.
- Wat was nu precies de reden voor papa Malfoy om in deel 2 dat dagboek in het spel te brengen? Ik meen me te herinneren dat-ie gewoon rotzooi wilde trappen of zo, maar zou dat nu de echte reden zijn?
fijne kerst overigens!quote:Op zondag 25 december 2005 11:03 schreef Koekepan het volgende:
Overigens zit ik nu kerst te vieren bij mijn ouders, en heb ik hier alleen delen 1, 3 en 4 tot mijn beschikking. (Nou ja, 3 en 4, want 1 ben ik al een tijdje kwijt..) En toevallig las ik deel 3 vanochtend in bed nog eens door, en ik kwam een toevalligheidje tegen. Wanneer die inbraak in Gryffindor Tower door Black plaatsvindt, en Snape suggereert dat Lupin hem geholpen zou hebben, wuift Dumbledore dat koeltjes weg. Ook hier, als Dumbledore wegloopt, is sprake van een blik van "deep resentment" op het gezicht van Snape. Net als de revulsion in deel 6.
Dus er lijkt wel sprake te zijn van, laten we zeggen, enige animositeit.
Blijkbaar snap jij het niet helemaal. Ik vat het niet op als kritiek op Rowling, jij hebt gewoon de passage niet begrepen. Het gaat er niet om dat profetieen niet altijd uitkomen, het gaat erom dat profetieen niet vastliggen en je er dus niet te veel waarde aan moet hechten. Zoals Dumbledore zegt, wanneer Voldemort en Harry zich allebei om zouden draaien en de voorspelling zouden negeren, zou er niets gebeuren. Maar Voldemort hecht er waarde aan, en zo wordt Harry gedwongen om ook volgens de voorspelling te handelen. Had Voldemort jaren geleden gedacht 'je kan m'n rug op met die voorspelling' en niets gedaan, dan had hij Harry niet tot zijn gelijke gemaakt ook. En dat is ook wat Dumbledore zegt, er ligt in de voorspelling helemaal niet vast over wie het gaat, Voldemort heeft voor Harry gekozen en niet voor Neville.quote:Op vrijdag 23 december 2005 00:12 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Jij ziet mijn verhaal volgens mij aan voor kritiek op Rowlings plot. Dat is het niet. Ik probeer inconsistenties op te sporen niet om Rowling in diskrediet te brengen, maar om iets dichter bij de plot van deel 7 te komen.
Het verschil tussen Dumbledore en Voldemort in opvattingen over dood en liefde is vooral een verschil in karakter. Voldemort kent geen liefde, en is geobsedeerd door de dood, terwijl Dumbledore berust in de eindigheid van het leven -- dat weten we al sinds deel 1, waarin hij het heeft over Nicholas Flamel.
Contrasteer hiermee het karakter van profetieën. Als het werkelijk zo is dat profetieën lang niet altijd uitkomen, zoals Dumbledore keer op keer benadrukt, dan zou het nogal vreemd zijn als Voldemort dat niet wist: Rowling heeft hem duidelijk neergezet als één van de grootste tovenaars van zijn tijd, het zou op z'n minst erg ongeloofwaardig zijn als er zo'n groot gat in zijn kennis zou zitten.
Het ligt er wel heel dik bovenop natuurlijk, en ik vraag me af of Rowling zelfs in dat soort bewoordingen rekening heeft gehouden met de afloop van het plot.quote:Op zondag 25 december 2005 11:03 schreef Koekepan het volgende:
Overigens zit ik nu kerst te vieren bij mijn ouders, en heb ik hier alleen delen 1, 3 en 4 tot mijn beschikking. (Nou ja, 3 en 4, want 1 ben ik al een tijdje kwijt..) En toevallig las ik deel 3 vanochtend in bed nog eens door, en ik kwam een toevalligheidje tegen. Wanneer die inbraak in Gryffindor Tower door Black plaatsvindt, en Snape suggereert dat Lupin hem geholpen zou hebben, wuift Dumbledore dat koeltjes weg. Ook hier, als Dumbledore wegloopt, is sprake van een blik van "deep resentment" op het gezicht van Snape. Net als de revulsion in deel 6.
Dus er lijkt wel sprake te zijn van, laten we zeggen, enige animositeit.
Meestal is het vertrouwen dat Dumbledore heeft in de goede kant van mensen iets positiefs. Vaak blijkt dat vertrouwen later terecht, zoals Malfoy het bijvoorbeeld niet voor elkaar kreeg om hem te vermoorden. Snape moest wel inspringen. Het kan natuurlijk meerdere redenen hebben dat Dumbledore is overleden. Snape moest Draco redden, Dumbledore de genadeklap geven en het vertrouwen van Voldemort winnen. Meerdere redenen. Ik denk dat het vertrouwen van Dumbledore niet onterecht is. Hij maakt nauwelijks fouten, dit zou wel een hele dure fout zijn. Zoals je al zegt, Rowling zet de lezer graag op het verkeerde been en meestal doordat we iets verkeerd interpreteren.quote:Op zondag 25 december 2005 02:19 schreef Koekepan het volgende:
Ja, het wordt door JK half-en-half gesuggereerd dat Dumbledores zwakte is dat hij mensen te veel vertrouwt. Ik kreeg zelfs het idee dat Dumbledore Snape niet kán wantrouwen door één of ander magisch contract, maar goed, dat zijn vage theorieën waar we niets aan hebben. In ieder geval heeft Dumbledore volgens McGonagall "iron-clad proof" dat Snape aan de goede kant staat. In deel 6 wordt er iets bekokstoofd (Hagrid had iets opgevangen in de buurt van the forbidden forest) tussen Dumbledore en Snape, en er lijkt een soort meningsverschil te zijn. "You're taking too much for granted"/"You agreed to do it and that's all there is to it", etc. Geen idéé waar dit over gaat.
Ik voor mij denk dat JK het patroon in ere houdt waarbij ze eerst bij de lezer (en Harry) wantrouwen jegens Snape wekt, waarna de aap uit de mouw komt en het wantrouwen ongegrond blijkt. Dat komt in veel van de delen terug. Snape is volgens die theorie dus te goeder trouw. Dumbledore heeft zichzelf opgeofferd door die beker met naar spul leeg te drinken, en Snape heeft hem gewoon een genadeschot gegeven. Bovendien beschermt hij Harry bij de terugtocht van de Death Eaters op het eind van deel 6. Snape is cool.
Als de slang Nagini was en deze is een horcrux bevindt zich dus een stuk van voldemorts ziel in de slang. Om deze reden zou Harry zich in de slang kunnen verplaatsen. Wat mijn hele punt was. Ik denk dat de slang Nagini is en dat deze een horcrux is OMDAT harry zich in de slang kon verplaatsen.quote:Voldemort moet in ieder geval wel de slang, of het nu Nagini is of niet, bezeten hebben, omdat Harry namelijk een band heeft met Voldemort, en niet met Nagini of willekeurige slangen. Harry kan alleen ervaren wat Voldemort ervaart. Dumbledore bevestigt dit ook.
dat waren jouw woordenquote:het is niet zo dat alle slangen automatisch gelijk doodgaan zodra voldemort ze niet meer bezit trouwens...
quote:Op maandag 26 december 2005 23:04 schreef Maeghan het volgende:
DodgeThis: ik ga er juist vanuit dat het niet Nagini is. Voldemort heeft iets met slangen, hij heeft wel meerdere slangen bezeten toen hij nog geen lichaam had, heeft hij Harry verteld in boek 4 geloof ik? In ieder geval, hij vertelde daarbij ook dat de wezens waar hij bezit van nam snel dood gingen, en dat zal de bedoeling met Nagini niet zijn.
quote:Op maandag 26 december 2005 23:59 schreef DodgeThis het volgende:
Na de aanslag is nergens een slang, al dan niet dood, gevonden, wat je wel zou verwachten als deze dood gaat nadat voldemort deze verlaat. Dus Nagini is onbezeten ontsnapt (aannemende dat Voldemort hem niet wil doden) of de slang is ontsnapt terwijl Voldemort hem nog bezeten had.
quote:Op dinsdag 27 december 2005 00:09 schreef Maeghan het volgende:
het is niet zo dat alle slangen automatisch gelijk doodgaan zodra voldemort ze niet meer bezit trouwens...
Euh, nee dus.quote:
Hm ik weet het niet. Dumbledore was toch wel heel erg dood naar mijn mening. Een eventuele terugkomst van Sirius kan ik me nog wel voorstellen, die ging wel op een hele aparte manier dood. In zijn geval heb je niet echt een tastbaar bewijs dat hij dood is. Bij Dumbledore vind ik dat iets sterker. Hoewel je het in de magische wereld nooit zeker weet!quote:Op maandag 9 januari 2006 12:55 schreef Kopassus het volgende:
Weet niet of het überhaupt ergens is vermeld, maar ik denk dat Dumbledore echt wel teruggaat komen in het volgende deel.. waarom? Vooral vanwege de naam Phoenix.. (in the OotP natuurlijk) en het feit dat hij echt niet bang is voor de dood (hoewel dit er misschien wel los van staat).
De Phoenix komt altijd terug na zijn dood.. dus Dumbledore (als hoofd van deze orde) naar mijn mening ook.. vraag me alleen af hoé hij terugkomt.. Fawkes komt elke keer terug als een baby-Phoenix.. een baby Dumbledore zou wel erg raar zijn
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |