Oversight | zondag 20 november 2005 @ 00:57 |
Helaas komt het vooral s'avonds en in het weekeind als de bank dicht is vaak voor dat je bij een pinautomaat komt, en dat ie kapot is. Je ziet dan zo'n irritant schermpje dat je in de loude wind staat te lezen, in de ijdele hoop op een verwijzing naar de dichtstbijzijnde werkende automaat....
Je moet dan soms best een heel eind verderlopen, om erachter te komen dat ook de volgende automaat kapot is.
Nu begin je een beetje te balen, want je kan niet de hele avond door blijven lopen.
Zou ik de bank aansprakelijk kunnen stellen voor de eventuele kosten die ik moet maken om meerdere automaten langs te gaan op zoek naar een werkende ?
En waardoor zouden die geldautomaten toch beinvloed worden dat ze zovaak buiten werking zijn?
Heeft een bank verplichtingen tegenover de klanten, waar de klant de bank aan kan houden?
Het zou heel gaaf zijn als er iemand weet wįt er op dit gebied wetteljik geregeld is, in de meest ruime zin van het woord.
|
KonnieKipke | zondag 20 november 2005 @ 01:09 |
Er is niets geregeld op wettelijk gebied. |
Nies | zondag 20 november 2005 @ 01:21 |
quote:Op zondag 20 november 2005 00:57 schreef Oversight het volgende:  Het zou heel gaaf zijn als er iemand weet wįt er op dit gebied wetteljik geregeld is, in de meest ruime zin van het woord. Hoe het wettelijk geregeld is weet ik niet. Ik weet wel dat 99 van de 100 geldautomaten niet door de banken worden beheerd maar door Brinks en Geldnet. De bank kan er in dit geval dus echt helemaal niets aan doen. |
Oversight | zondag 20 november 2005 @ 01:26 |
quote:Op zondag 20 november 2005 01:21 schreef Nies het volgende:[..] Hoe het wettelijk geregeld is weet ik niet. Ik weet wel dat 99 van de 100 geldautomaten niet door de banken worden beheerd maar door Brinks en Geldnet. De bank kan er in dit geval dus echt helemaal niets aan doen. is ze daardoor niet meer verantwoordelijk ? |
Oversight | zondag 20 november 2005 @ 01:27 |
quote: |
Casema | zondag 20 november 2005 @ 04:23 |
De bank is wettelijk helemaal niets verplicht, omdat het niet bij wet is geregeld dat ze jou ten alle tijde moeten voorzien van een mogelijkheid om geld op te nemen.. een pinautomaat is een service en geen recht.. je zeurt bijvoorbeeld ook niet als je bij de abn amro kan pinnen terwijl je eigenlijk bij de rabobank zit..
Verder zijn Brinks en Geldnet ook niet verantwoordelijk voor de werking van de geldautomaat enkel en alleen voor de bevoorrading ervan en ook dat word aangestuurd door de bank zelf, de bank bepaald dus hoe vaak hun pinautomaat aangevuld word.. |
rayteon | zondag 20 november 2005 @ 11:45 |
quote:Op zondag 20 november 2005 04:23 schreef Casema het volgende:De bank is wettelijk helemaal niets verplicht, omdat het niet bij wet is geregeld dat ze jou ten alle tijde moeten voorzien van een mogelijkheid om geld op te nemen..  een pinautomaat is een service en geen recht.. je zeurt bijvoorbeeld ook niet als je bij de abn amro kan pinnen terwijl je eigenlijk bij de rabobank zit.. Mwoa....niet dat ik meteen van mening ben dat een bank dan maar meteen met een schadeloosstelling op de proppen hoeft te komen, maar je betaalt wel gewoon voor deze dienst. Net zo goed als dat jij van je ISP schadeloosstelling verwacht wanneer je bijvoorbeeld paar dagen/weken je email niet kan ophalen, vind ik ergens dat de bank wel de verplichting heeft de dienst ook daadwerkelijk aan te bieden. Sowieso is het al zo dat er flink op pinautomaten en bankfillialen is bezuinigd terwijl de kosten van een betaalrekening wel periodiek blijven stijgen. Als consument mag je w.m.b. dus best eisen stellen. |
RubberenRobbie | zondag 20 november 2005 @ 12:07 |
Als ik even naar de Algemene Voorwaarden gebruik bankpassen ABN AMRO (mijn bank ) kijk, op pagina 33 van het pdf-bestand, staat er met betrekking tot de zorgplicht van ABN AMRO:quote:A. Voorwaarden voor het gebruik van een bankpas en pincode bij geautomatiseerde systemen[...] B. Voorwaarden Gebruik Geld- en Betaalautomaten (geldopnamen en betalingen)[...] 2. Zorgplicht bank2.1 De bank zal streven naar een zo veel mogelijk ongestoord functioneren van de onder haar beheer staande apparatuur, programmatuur en infrastructuur. Dit betekent dat de bank streeft naar een optimale service. De bank zal zich naar vermogen inspannen om bij te dragen aan de kwaliteit van de niet onder haar beheer staande apparatuur, programmatuur en infrastructuur. Toelichting: De bank zal ernaar streven dat de apparatuur die onder haar beheer staat zo goed mogelijk functioneert en veilig kan worden gebruikt. Daarbij kan men denken aan de computers van de bank en aan geldautomaten die onder beheer van de bank staan. Bij apparatuur die niet door de bank wordt beheerd (zoals bijvoorbeeld betaalautomaten die bij een winkelier staan) zal de bank zich inspannen om te bevorderen dat deze apparatuur door de betrokken partij naar behoren wordt beheerd en zodanig wordt opgesteld dat het afkijkrisico zo veel mogelijk wordt beperkt. [...zorgplicht gebruiker en nog meer voor deze vraag niet relevante bla bla  ...] Als je kijkt naar de cursief geplaatste teksten, dan is er geen garantie die je krijgt voor een werkende pin-automaat. Ze dekken zich wel degelijk in voor bijvoorbeeld drukke dagen, waarbij er veel automaten gewoon leeg zijn. Bovendien kan de verbinding wel eens niet werken, waardoor een automaat niet werkt. De bank dient ervoor te zorgen dat de automaten werken, maar dan wel op 'best effort'-basis. Jouw bank zal het ook wel vervelend voor je vinden dat je een aantal minuten hebt moeten lopen naar een andere automaat die het ook niet deed, maar zal jou daar niet voor schadeloos stellen.
Ik denk ook niet dat je dat mag verwachten voor een dienst die op jaarbasis waarschijnlijk nog minder dan ¤ 30 kost  |
_-rally-_ | zondag 20 november 2005 @ 12:13 |
Overdinges, je weet dondersgoed dat je de wettelijke regeling moet zoeken in de algemene regels van het overeenkomsten- en verbintenissenrecht en dat je eventuele ruimte voor vergoeding van geleden schade moet zoeken in de inhoud van de overeenkomst en de artikelen 6:74, 6:162, 6:2 en 6:248. |
Oversight | zondag 20 november 2005 @ 13:20 |
quote:Op zondag 20 november 2005 12:13 schreef _-rally-_ het volgende:Overdinges, je weet dondersgoed dat je de wettelijke regeling moet zoeken in de algemene regels van het overeenkomsten- en verbintenissenrecht en dat je eventuele ruimte voor vergoeding van geleden schade moet zoeken in de inhoud van de overeenkomst en de artikelen 6:74, 6:162, 6:2 en 6:248. Raceautootje:
Ik weet pas dingen als ik ervan kennis heb genomen.
En daarom vraag ik het hier aan de users.
want die hebben er verstand van.
|
_-rally-_ | zondag 20 november 2005 @ 13:28 |
quote: five ! Hij beledigt me. quote:Ik weet pas dingen als ik ervan kennis heb genomen. En dat heb je al, want deze artikelen zijn al wel eerder in door jou gestarte topics voorbij gekomen.
Misschien heb je die dingen weer verdrongen, omdat ze niet echt binnen jou wereldbeeld passen, maar dan klopt je argument niet. |
Five_Horizons | zondag 20 november 2005 @ 13:29 |
quote: Jij noemt hem Overdinges |
Oversight | zondag 20 november 2005 @ 13:45 |
quote: Wat 5 zegt.... |
_-rally-_ | zondag 20 november 2005 @ 13:47 |
quote: 't Is niet dat ik 'm Underthought noem ofzo  |
Oversight | zondag 20 november 2005 @ 13:54 |
quote: 'T is ook niet dat ik jou "Fiat Panda" noem ofzow,......toch ? |
joshus_cat | zondag 20 november 2005 @ 14:51 |
quote:Op zondag 20 november 2005 00:57 schreef Oversight het volgende:  En waardoor zouden die geldautomaten toch beinvloed worden dat ze zovaak buiten werking zijn? Gokje: Geld wat in de pinautomaat zit is op. |
Oversight | zondag 20 november 2005 @ 15:10 |
quote: Vullen dus, vóórdat ie helemaal leegraakt.....
Er kan vast wel een signaaltje naar de automatenvuller als de inhoud van de automat half op is... |